ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ24002
ΤΗΛ2724071016
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΟΣΚΩΛΗΚΑ |
ΥΦΑΝΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ ΑΠΟ ΦΥΤΑ-ΖΩΑ
Τα ρούχα που φοράμε,τα υφάσματα που χρησιμοποιούμε στο σπίτι είναι μάλλινα, μεταξωτά, λινά , βαμβακερά,χάσικα και συνθετικά. Οι ίνες που δημιουργούνται τα υφάσματα είναι από:
Α. ΦΥΤΑ
ΛΙΝΑΡΙ-ΧΑΣΙΣΟΔΕΝΔΡΟ-ΒΑΜΒΑΚΙ-ΣΠΑΡΤΟ
Β.ΖΩΑ
ΜΕΤΑΞΟΣΚΩΛΗΚΑΣ-ΜΑΛΛΙ ΑΠΟ ΠΡΟΒΑΤΑ,ΓΙΔΙΑ
Γ.ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ. Από διάφορες πρώτες ύλες.
Γ.ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ. Από διάφορες πρώτες ύλες.
ΛΙΝΑΡΙ
Τα πιο ευχάριστα συναισθήματα για όλα τα παιδιά ήταν η απασχολησή μας με το φυτό λινάρι. Όταν ωρίμαζε το ξεριζώναμε και το κάναμε μάτσα. Στη συνέχεια του κόβαμε τις ρίζες και την κορυφή με τον καρπό, από τον οποίο βγάζαμε το λιναρόσπορο. Αφού το λιάζαμε για μερικές μέρες να ξεραθεί, το φορτώναμε στα ζώα και το πηγαίναμε στο ποτάμι μαζί με λούπινα (όσοι είχαν) να τα ξεπικράνουμε στο ποτάμι για να τα φαμε, βάζοντας τα μέσα στο νερό. Το λινάρι το πλακώναμε με πέτρες για να μουλιάσει 2 εβδομάδες και μετά το βγάζαμε να στεγνώσει για να το πάμε σπίτι. Οι επισκέψεις στο ποτάμι συνοδεύονταν με μπάνιο, ψάρεμα και παιχνίδι, που συμμετείχαν πολλά παιδιά. Γυναίκες και άντρες με τους κόπανους, κακαβόστρες, σαπούνι, αλισίβα, έπλεναν τα χειμερινά «σκουτιά» του ύπνου και ότι άλλο υπήρχε για πλύσιμο. Όλοι είμαστε σε δράση. Στη συνέχεια οι διαδικασίες επεξεργασίας στο λινάρι ήταν:
· Σπάσιμο στο λάκκο.
· Λανάρισμα με τα λανάρια, για να φύγουν οι μικρές σκληρές ίνες.
· Πλέξιμο στη ρόκα με το σφοντύλι και το αδράχτι, για να γίνει νήμα.
· Το νήμα γινόταν θηλιές στην ανέμη, με τη συνεργασία της σβίγας.
· Βάψιμο με διάφορα επιθυμητά χρώματα, από αγριόχορτα που ήταν φυλαγμένα σε αρμαθιές και κρεμασμένα στη ντράβα του σπιτιού, δίπλα στις φωλιές, που έχτιζαν τα χελιδόνια κάθε άνοιξη, μπαίνοντας από τις χαραμάδες της πόρτας. Που μυαλό να καταγράψουμε αυτές τις απλές συνταγές βαψίματος με τα διάφορα αγριόχορτα και φυτά.
· Γέμισμα καλαμποκανιών ή μασουριών με τη βοήθεια της διάστρας.
· Τοποθέτηση τους στις σαίτες διαφόρων μεγεθών.
· Το στημόνιασμα ήταν μια άλλη ευχάριστη δραστηριότητα όπου μας έβαζαν να μετράμε τις κλωστές ανάλογα με το είδος του χτενιού (πόσες κλωστές χωράει) και τοποθετούσαν το νήμα πάνω σε φουρκάδες. Τη δουλειά αυτή την έκαναν κυρίως οι γιαγιάδες.