Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
Του βιολόγου καθηγητή Γιάννη Δ. Λύρα**
Ιδρύθηκε το 1922 (ΦΕΚ 282, Υπουργός παιδείας Γ. Σιώτης) ως εξατάξιο γυμνάσιο και το 1976 έγινε τριτάξιο. Από τον οδηγό Πατρών, (του 1927-28, Αετός Εξαίρετον, σελίδα 25, αναφέρει για το τρίτο γυμνάσιο Πατρών. Ήταν στην Παντοκράτορος 1, με γυμνασιάρχη τον Ιωάννη Μπουσιώτη 1923-1940, φιλόλογοι Ιωάννης Μιχαλόπουλος, Ιωάννης Σμυρνιώτης, Κ. Παπλάς, θεολόγος Ν. Παπαχρήστου, φυσικό Χρ. Χαρμπίλα, μαθ. Γ. Κάης, γυμν. Βικτορία Σείζη, γαλ. Ιουλία Τζελέπη, ωδικής Αγγελική Τσακοσιάνου. Από τον οδηγό Πατρών 1930, Α έκδοση, Κ. Καμπανόπουλου, Κανακάρη 110 σελίδα 36 - 37) το τρίτο γυμνάσιο αρρένων Πατρών ήταν στην Παντοκράτορος 1 με γυμνασιάρχη τον Μπουσιώτη Ιωάννη και καθηγητές τους: Παπαγεωργίου Αθ., Σακογγιάννη Νικ., Παπλάς Κων., Παπαοικονόμου Γεωρ., Μπαρδογιαννάκη Γ., Σωτηρόπουλο Γ., Παπαγεωργίου Ανδρέα, Σωτηρόπουλο Ιωάννη, Δρακόπουλο Νικ., και Παναγόπουλο Παν. Από τον οδηγό Πατρών 1934, του Κώστα Γιακουμή, σελίδα 23, το τρίτο γυμνάσιο, εγκαταστάθηκε στα νέα κτίρια Βούδ και Ψηλαλώνια, στην οδό Βύρωνος και Φωτήλα. Οι αμέσως 2 επόμενοι γυμνασιάρχες είναι οι Μπαδογιαννάκης, 1940- 48 και Σκαλοπόρτας, 1948-1957. Με το διαχωρισμό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε γυμνάσια και λύκεια, το 1978, τα λύκεια τρίτο και έβδομο στεγάζοντο, στο παλιό κτίριο, και τα γυμνάσια στο νέο κτίριο. Με τη δημιουργία των Λυκείων του τρίτου και εβδόμου, κοντά στον ποταμό Διακονιάρη, στον Πράτσικα και παλιά λαχαναγορά αντίστοιχα έμειναν τα γυμνάσια. Το τρίτο γυμνάσιο προτίμησε το νέο κτίριο και το έβδομο γυμνάσιο το παλιό κτίριο.
Οι υποδομές του σχολείου μας είναι αίθουσα πληροφορικής, αίθουσα Οδυσσέας , αίθουσα προβολών, αίθουσα τεχνολογίας, αίθουσα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και μουσειακού χώρου, που εκτός των άλλων, υπάρχει φωτογραφικό υλικό της παλιάς και νέας πόλης, της Πάτρας, και λαογραφικά αντικείμενα, από το αρχειακό υλικό του βιολόγου καθηγητή, Γιάννη Δ. Λύρα.
Το σχολικό έτος 2008- 9 έχει, δύναμη 190 μαθητές (95 αγόρια και 95 κορίτσια, τάξη α 27 αγόρια και 30 κορίτσια, τάξη β 33 αγόρια και 34 κορίτσια, γ τάξη 35 αγόρια και 31 κορίτσια ), 33 καθηγητές και 1 γραμματέα. Το κόστος λειτουργίας του σχολείου, το μήνα, για το μισθό των 31, από τους 33 καθηγητές που εργάζονται στο σχολείο είναι 41.472 ευρώ. Αν βάλουμε τα δώρα, μισθό γραμματέα, φύλακες, λειτουργικά έξοδα του σχολείου, μπορούμε να υπολογίσουμε το κόστος ανά μαθητή ανά έτος. Ο αριθμός των μαθητών με ξένη υπηκοότητα είναι 37= 19,47% (Αλβανία=33=15 αγόρια18 κορίτσια, Ουκρανία=2 1 αγόρι 1 κορίτσι, Μολδαβία=1 αγόρι, Βουλγαρία=1 κορίτσι, α τάξη= 13, υπηκοότητα αλβανική 11, 4 αγόρια 7 κορίτσια, ουκρανική 2 , 1 αγόρι και 1 κορίτσι, β τάξη = 13 με υπηκοότητα βουλγαρική 1 κορίτσι, αλβανική 5 αγόρια και 6 κορίτσια και μολδαβική 1 αγόρι μαθητές και γ τάξη = 11 μαθητές με υπηκοότητα αλβανική 6 αγόρια και 5 κορίτσια). Διδάσκονται 4 ξένες γλώσσες αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ισπανικά.
Το σχολείο έχει 3 τμήματα σε κάθε τάξη και στεγάζεται σε 6 κοντέινρς και σε 3 τάξεις του ισογείου του 7ου γυμνασίου Πατρών, λόγο του σεισμού της 8ης Ιουνίου, όπου το κτίριο κρίθηκε ακατάλληλο ,για στέγαση. Διευθύντρια του σχολείου είναι η χημικός Πετρίδου Μαργαρίτα, ενώ οι προηγούμενοι 6, στη διάρκεια της θητείας μου, ήταν 3 άνδρες και 3 γυναίκες με σειρά αρχαιότητας (1979-2008, Ζώης, Ασημακοπούλου, Καλπούρου, Σύγγελος, Συρράκου, Καρακατσάνης).
** Το 1976, διορίστηκε στο γυμνάσιο Μελιγαλά, επιμορφώθηκε στην Αθήνα, στο ξενοδοχείο Χίλτον, από τον υπουργό παιδείας Γεώργιο Ράλλη και τους συνεργάτες του, στην εκπαιδευτική τηλεόραση και στα διάφορα προγράμματα που γίνονταν κάθε Σάββατο, ασχολούμενος για 2 χρόνια με την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής, την οποία και πρόβαλλε στην τοπική κοινωνία. Δίδασκε παράλληλα, στο γυμνάσιο Μερόπης και λύκειο Ανδρούσας, και εκτός των διδακτικών μου καθηκόντων, είχα επιπλέον το σχολικό πρόγραμμα, τη σχολική εφορεία, και τα μισθολογικά των καθηγητών. Το 1979 παίρνει μετάθεση για το 3ο γυμνάσιο Πατρών, διδάσκοντας παράλληλα στα λύκεια της Πάτρας μαθήματα δέσμης (βιολογία, ανθρωπολογία, ανθρωπογεωγραφία) και στο μεταλυκειακό.
Έχει συνεργαστεί με αξιόλογους πνευματικούς ανθρώπους της Πάτρας (Μαρασλή, Τριανταφύλλου, Τσονακίδη, Λυμπέρη, Λάζαρη, Καρατζά κ.λ.π.) και έχω πάρει αρκετά βραβεία, επαίνους και βεβαιώσεις συμμετοχής, ο ίδιος, το σχολείο, και οι συμμετέχοντες μαθητές, σε διάφορα συνέδρια, σεμινάρια, ημερίδες, εκδηλώσεις, διαγωνισμούς εντός και εκτός Πατρών, και δίνουν συνεχώς το παρόν σε όλα τα μαθητικά συνέδρια, που διοργανώνει η διεύθυνση περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με διάφορους φορείς.
Έχουν χρηματοδοτηθεί αρκετά έντυπα από φορείς και ιδιώτες της Πάτρας, και έγινε η διάδοση των αποτελεσμάτων, των προγραμμάτων, στον τοπικό τύπο, ραδιόφωνο, τηλεόραση.
***Το Κ.Π.Ε. Κλειτορίας, βρίσκεται στους πρόποδες του Χελμού, και ιδρύθηκε από το υπουργείο παιδείας. Στεγάζεται στη μαθητική εστία Κλειτορίας και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς ,φοιτητές, μαθητές και ιδιώτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Σκοπός του είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, γύρω, μέσα και για χάρη του περιβάλλοντος, με βιωματική προσέγγιση, όπου πραγματοποιούνται το 2009, 5 διαφορετικά προγράμματα, μονοήμερα ή πολυήμερα, πολυεπιστημονικά - διεπιστημονικά, για να κατανοήσουν την αειφορία και αειφόρο ανάπτυξη, με στόχο και σκοπό, οι εμπλεκόμενοι στα προγράμματα, να γίνουν οι ενεργοί πολίτες του μέλλοντος.`
*Έχει στην κατοχή του πλούσιο και σπάνιο φωτογραφικό και λαογραφικό υλικό.
*Σε δερματόδετους τόμους, την εκπαιδευτική νομοθεσία, των ετών 1946-1969, σε τόμους τα δελτία της ΟΛΜΕ, των ετών 1963- 67, τεύχη 197 - 293, τα ΦΕΚ - Υπουργούς Παιδείας των ιδρυθέντων σχολείων στην Ελλάδα, τα έτη, 1909-1929, τα σχολεία της Κύπρου από το 1821-78, τους Γυμνασιάρχες των σχολείων της Κύπρου, τα έτη, 1893-1926, και τέλος το δυναμικό των σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών κατά διοικητικές διαιρέσεις, της Μικράς Ασίας ,το έτος 1914
Έχει βραβευτεί:
1. Από την εταιρεία Αχαϊκών Σπουδών με άλλους 3 συναδέλφους για το έντυπο με τίτλο: Πάτρα Ονομάτων Επίσκεψις, το οποίο χρηματοδότησε ο Ημερήσιος και Εθνικός Κήρυξ Πατρών.
2. Από το δήμο Πατρέων, σε ειδική εκδήλωση, στο χώρο του παλιού νοσοκομείου, για τις περιβαλλοντικές του δραστηριότητες και για την έκδοση εντύπων που σχετίζονται άμεσα με την Πάτρα.
3. Από το Υπουργείο Πολιτισμού, για την υπόδειξη των βυζαντινών μνημείων της περιοχής του (δήμος Ιθώμης, νομού Μεσσηνίας).
Κάνοντας έρευνα, μελέτη και καταγραφή, ο ίδιος έχει εκδώσει 3 έντυπα για την περιοχή του με τίτλους:
Α. Πρόταση για ένα κόρπους των βυζαντινών μνημείων του δήμου Ιθώμης Μεσσηνίας.
Β. Ένα οδοιπορικό του δήμου Ιθώμης στο χρόνο και το χώρο.
Γ. Πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά του νομού Μεσσηνίας, με βασική αναφορά, στα Μυστήρια της Ανδανίας τα οποία και παρουσίασε σε διεθνές συνέδριο, στην Αθήνα που οργάνωσε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ,τον Ιανουάριο του 2008, στο γκάζι, στην Αθήνα και στην περιοχή του στις 8 Αυγούστου 2008, στα "Ιθωμαία", σε κοινή εκδήλωση των πολιτιστικών συλλόγων Βαλύρας και Αρχαίας Μεσσήνης.
Δ. Το Άλας της Γης ,της Βιομηχανίας και της Ζωής, με χορηγό την Πατρινή εταιρεία Κανελλόπουλου, το αλάτι "χιών".
Ε. Το Νερό Πηγή Ζωής, με χορηγό τη Δ.Ε.Υ.Πάτρας και
Ζ. 8 έντυπα της ειδικοτητάς του, (Βιολογία, Ανθρωπολογία, Ανθρωπογεωγραφία, Μαθηματική Βιολογία, Τελεστές, Άλμπουμ Βιολογίας, Μοντέλα Προσομοιώσεις Βιολογίας, Διδακτική Μέθοδος Οριγκάμι). Το 1 έχει εκδώσει ο εκδοτικός οίκος Αθηνών Αναστασάκης.
Συμμετέχει ενεργά σε διάφορα συνέδρια, σεμινάρια, ημερίδες του εσωτερικού και εξωτερικού, σαν εισηγητής ή ακροατής, από το 1976, αρχή της επαγγελματικής του καριέρας, με την εκπαιδευτική τηλεόραση, μέχρι και το 2009, απολαμβάνοντας ευχάριστα συναισθήματα, νιώθοντας τη χαρά της προσφοράς και δημιουργίας, τόσο στον ίδιο όσο και στους μαθητές του.
Τέλος έχει 2 πιστοποιήσεις στη χρήση των νέων τεχνολογιών, στη χρήση γνωστικής παιδαγωγικής και διδακτικής διαδικασίας.
Τα έτη 2009-10 συνεργάζεται με την αναπτυξιακή της νομαρχίας Καλαμάτας σε 3 μελέτες. Το ΣΧΟΑΠ δήμου Ιθώμης, τα αρχαία μονοπάτια του δήμου Ιθώμης και την αρχαία γέφυρα της Μαυροζούμενας, στην οποία πρόεδρος είναι ο δραστήριος μηχανικός Χρίστος Ριζάς.
Τέλος βρίσκεται σε εξέλιξη η εκδοση του εντύπου με τίτλο η <Η Βυζαντινή Κεντρική Μεσσηνία>, την οποία χρηματοδότησε η Ενωση Ελλήνων Φυσικών και η Μετρόπολη Μεσσηνίας. Ευχαριστώ τον αντιπρόεδρο συνμπατριώτη μας Φιλντίση Παναγιώτη και το σεβασμιώτατο μητροολίτη Μεσσηνιας Χρυσόστομο. Τα βυζαντινά κτίσματα έχουν το γεωγραφικό τους στίγμα που θα τα χρησιμοποιήσει η 26 ΕΒΑ Καλαμάτας και η Αναπτυξιακή Μσσηνίας.
**.Δημιουργήθηκαν από ομάδες εκπαιδευτικών, διαφόρων ειδικοτήτων, που συμμετείχαν στο πρώτο ιδρυθέν στην Ελλάδα Κ.Π.Ε. Κλειτορίας.
Εργογραφία του τρίτου Γυμνασίου Πατρών (ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΑΤΟΣ 38Ο,01΄,752΄΄, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΜΗΚΟΣ 21Ο, 27΄, 643΄΄ ΚΑΙ ΥΨΟΜΕΤΡΟ 27 ΜΕΤΡΑ)
Οι εκδόσεις των προγραμμάτων, με υπεύθυνο το συντονιστή Βιολόγο Καθηγητή ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ*, τους συνεργάτες καθηγητές και με τη συμμετοχή των μαθητών του σχολείου, τα έτη 1992-2010 είναι:
ΕΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ
2010 ΑΝΕΜΟΓΕΝΗΤΡΙΕΣ-ΝΕΡΟΓΕΝΗΤΡΙΕΣ-ΒΑΤΡΑΧΟΜΥΟΜΑΧΙΑ
ΑΠΕ-ΝΕΡΟΜΥΛΟΙ-ΛΙΟΤΡΙΒΙΑ-ΑΝΑΜΟΜΥΛΟΙ
2009 • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΑΠΟΥΝΙΟΥ
• ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ
• ΟΔΗΓΟΙ ΠΑΤΡΩΝ
• ΤΟ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΤΑ ΣΕ 20 ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
• ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
2008 • Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ
• ΑΓΑΠΩ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΑΓΑΠΩ ΤΗ ΖΩΗ
• ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ 50 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
2007 • ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ
• ΠΑΤΡΑ, ΕΝΑ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΟ
2006 • ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
• ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΑΧΑΪΑΣ
2005 • Η ΥΔΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ
2004 • ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ
2003 • ΠΑΡΑΓΩΓΗ- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ-ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
2002 • ΥΛΙΚΑ- ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ- ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΜΗΧΑΝΕΣ
2001 • ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΡΑΧΜΗ ΚΑΙ ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΜΑ ΣΤΟ ΕΥΡΩ
2000 • ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΙΕΦΟΡΙΑ
1999 • ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
1998 • ΣΟΣ ΕΝΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟ
1998 • ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΑΠΟΚΟΜΙΔΗ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
1998 • CD ΜΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ 3ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
1997 • ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΚΠΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ** σελίδες 256
1997 • Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ
1996 • ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1996 • ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΧΑΪΑ
1995 • ΤΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1994 • ΤΟ ΝΕΡΟ, ΚΠΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ** σελίδες 336
1994 • ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1993 • ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ
1992 • ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
ΓΗ
Τι όμορφη που είσαι, γη, και τι εξαίσια
Τι τέλεια η υπακοή σου στο φως, και τι ευγενική υποταγή σου στον ήλιο!
Πόσο μοναχική είσαι, όταν τυλίγεσαι με τους ίσκιους και πόση χάρη
Έχει η όψη σου όταν σκεπάζεται με το σκοτάδι!
Πόση ηρεμία φέρνει το τραγούδι της αυγής σου και πόση ταραχή
Ο παιάνας του βραδιού σου
Πόσο τέλεια είσαι, γη, και πόσο μεγαλόπρεπη!
Περπάτησα στους κάμπους σου, σκαρφάλωσα στα πέτρινα βουνά σου
Κατέβηκα στις κοιλάδες σου και χώθηκα στις σπηλιές σου
Στους κάμπους, βρήκα το όνειρό σου, στα βουνά βρήκα την περηφάνια σου, στις κοιλάδες συνάντησα την ησυχία σου, στους βράχους την απόφασή σου, στις σπηλιές τη μυστικότητά σου.
Η άνοιξή σου με ξύπνησε και μ’ οδήγησε στα χωράφια σου,
Όπου η ευωδιαστή ανάσα σου αναδίδεται σα θυμίαμα.
Είδα τα φρούτα, τους καρπούς του καλοκαιρινού σου μόχθου.
Το φθινόπωρο στ’ αμπέλια σου είδα το αίμα σου να ρέει σαν κρασί.
Ο χειμώνας σου μ’ έφερε στο κρεβάτι σου, όπου το χιόνι βεβαίωνε την αγνότητά σου.
Την άνοιξη, είσαι μια αρωματική ουσία, το καλοκαίρι είσαι η γενναιοδωρία, το φθινόπωρο είσαι η πηγή της αφθονίας.
Πόσο γενναιόδωρη είσαι, γη, και πόσο δυνατή η λαχτάρα σου για τα παιδιά σου που χάνονται ανάμεσα σε αυτό που έχουν φτάσει και σε εκείνο που δεν μπόρεσαν να φτάσουν.
Εμείς κραυγάζουμε και συ χαμογελάς, εμείς γλιστρούμε και συ μένεις, εμείς βλαστημούμε και συ ευλογείς, εμείς κοιμόμαστε χωρίς όνειρα μα συ ονειρεύεσαι στον αιώνιο ξύπνιο σου.
Εμείς τρυπούμε τα στήθη σου με τα σπαθιά και λόγχες, και μας δένεις τις πληγές σου με λάδι και βάλσαμο, εμείς σπέρνουμε τα χωράφια σου με κρανία και κόκαλα, και συ ανατρέφεις μα αυτά κυπαρίσσια και ιτιές.
Εμείς πετάμε τα σκουπίδια στα στήθη σου, και συ γεμίζεις τα’ αλώνια μας με δέματα σιταριού και τα πατητήρια με σταφύλια.
Εμείς σου ξεριζώνουμε τα σπλάχνα σου για να φτιάξουμε μπόμπες και κανόνια, μα συ από τα δικά σου σπλάχνα φτιάχνεις κρίνα και τριαντάφυλλα.
Πόσο υπομονετική είσαι, γη. και πόσο σπλαχνική!
Σκέψεις και διαλογισμοί του Χαλίλ Γκιμπράν
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗ ΜΑΣ
ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ, ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΟΡΑΜΑΤΑ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ, ΕΙΝΑΙ Η ΗΧΩ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΟΠΛΕΣ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΦΩΤΙΕΣ,ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΓΕΛΙΟ, ΕΙΝΑΙ Η ΒΟΥΗ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΧΙΛΙΕΣ ΦΩΝΕΣ ΣΤΟ ΒΕΛΟΥΔΙΝΟ ΣΚΟΤΑΔΙ,ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ , ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ
ΣΤΟ ΒΕΛΟΥΔΙΝΟ ΣΚΟΤΑΔΙ, ΣΤΗ ΣΙΩΠΗ ΤΩΝ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΔΕΝΤΡΩΝ, ΣΕ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΣΕ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ, ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ, ΒΡΕΧΕΙ ΑΣΤΕΡΙΑ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΓΑΛΗΝΙΑ ΟΡΗ, ΑΣΤΕΡΙΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ, Η ΓΗ ΠΟΥ ΚΑΛΠΑΖΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΣΟΥ,ΠΑΡΕ ΜΕ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΣΥΝΤΡΙΒΟΝΤΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΟΥΣ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΥΣ ΝΑΟΥΣ,ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΝΕ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ,ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΔΕΝΤΡΟΥ ΣΟΥ,ΠΑΡΕ ΜΕ ΣΤΟ ΧΟΡΟ ΣΟΥ,ΠΑΡΕ ΜΕ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ,ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΩ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ΚΑΙ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ.
ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ, ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ
Του βιολόγου καθηγητή Γιάννη Δ. Λύρα**
Ιδρύθηκε το 1922 (ΦΕΚ 282, Υπουργός παιδείας Γ. Σιώτης) ως εξατάξιο γυμνάσιο και το 1976 έγινε τριτάξιο. Από τον οδηγό Πατρών, (του 1927-28, Αετός Εξαίρετον, σελίδα 25, αναφέρει για το τρίτο γυμνάσιο Πατρών. Ήταν στην Παντοκράτορος 1, με γυμνασιάρχη τον Ιωάννη Μπουσιώτη 1923-1940, φιλόλογοι Ιωάννης Μιχαλόπουλος, Ιωάννης Σμυρνιώτης, Κ. Παπλάς, θεολόγος Ν. Παπαχρήστου, φυσικό Χρ. Χαρμπίλα, μαθ. Γ. Κάης, γυμν. Βικτορία Σείζη, γαλ. Ιουλία Τζελέπη, ωδικής Αγγελική Τσακοσιάνου. Από τον οδηγό Πατρών 1930, Α έκδοση, Κ. Καμπανόπουλου, Κανακάρη 110 σελίδα 36 - 37) το τρίτο γυμνάσιο αρρένων Πατρών ήταν στην Παντοκράτορος 1 με γυμνασιάρχη τον Μπουσιώτη Ιωάννη και καθηγητές τους: Παπαγεωργίου Αθ., Σακογγιάννη Νικ., Παπλάς Κων., Παπαοικονόμου Γεωρ., Μπαρδογιαννάκη Γ., Σωτηρόπουλο Γ., Παπαγεωργίου Ανδρέα, Σωτηρόπουλο Ιωάννη, Δρακόπουλο Νικ., και Παναγόπουλο Παν. Από τον οδηγό Πατρών 1934, του Κώστα Γιακουμή, σελίδα 23, το τρίτο γυμνάσιο, εγκαταστάθηκε στα νέα κτίρια Βούδ και Ψηλαλώνια, στην οδό Βύρωνος και Φωτήλα. Οι αμέσως 2 επόμενοι γυμνασιάρχες είναι οι Μπαδογιαννάκης, 1940- 48 και Σκαλοπόρτας, 1948-1957. Με το διαχωρισμό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε γυμνάσια και λύκεια, το 1978, τα λύκεια τρίτο και έβδομο στεγάζοντο, στο παλιό κτίριο, και τα γυμνάσια στο νέο κτίριο. Με τη δημιουργία των Λυκείων του τρίτου και εβδόμου, κοντά στον ποταμό Διακονιάρη, στον Πράτσικα και παλιά λαχαναγορά αντίστοιχα έμειναν τα γυμνάσια. Το τρίτο γυμνάσιο προτίμησε το νέο κτίριο και το έβδομο γυμνάσιο το παλιό κτίριο.
Οι υποδομές του σχολείου μας είναι αίθουσα πληροφορικής, αίθουσα Οδυσσέας , αίθουσα προβολών, αίθουσα τεχνολογίας, αίθουσα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και μουσειακού χώρου, που εκτός των άλλων, υπάρχει φωτογραφικό υλικό της παλιάς και νέας πόλης, της Πάτρας, και λαογραφικά αντικείμενα, από το αρχειακό υλικό του βιολόγου καθηγητή, Γιάννη Δ. Λύρα.
Το σχολικό έτος 2008- 9 έχει, δύναμη 190 μαθητές (95 αγόρια και 95 κορίτσια, τάξη α 27 αγόρια και 30 κορίτσια, τάξη β 33 αγόρια και 34 κορίτσια, γ τάξη 35 αγόρια και 31 κορίτσια ), 33 καθηγητές και 1 γραμματέα. Το κόστος λειτουργίας του σχολείου, το μήνα, για το μισθό των 31, από τους 33 καθηγητές που εργάζονται στο σχολείο είναι 41.472 ευρώ. Αν βάλουμε τα δώρα, μισθό γραμματέα, φύλακες, λειτουργικά έξοδα του σχολείου, μπορούμε να υπολογίσουμε το κόστος ανά μαθητή ανά έτος. Ο αριθμός των μαθητών με ξένη υπηκοότητα είναι 37= 19,47% (Αλβανία=33=15 αγόρια18 κορίτσια, Ουκρανία=2 1 αγόρι 1 κορίτσι, Μολδαβία=1 αγόρι, Βουλγαρία=1 κορίτσι, α τάξη= 13, υπηκοότητα αλβανική 11, 4 αγόρια 7 κορίτσια, ουκρανική 2 , 1 αγόρι και 1 κορίτσι, β τάξη = 13 με υπηκοότητα βουλγαρική 1 κορίτσι, αλβανική 5 αγόρια και 6 κορίτσια και μολδαβική 1 αγόρι μαθητές και γ τάξη = 11 μαθητές με υπηκοότητα αλβανική 6 αγόρια και 5 κορίτσια). Διδάσκονται 4 ξένες γλώσσες αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ισπανικά.
Το σχολείο έχει 3 τμήματα σε κάθε τάξη και στεγάζεται σε 6 κοντέινρς και σε 3 τάξεις του ισογείου του 7ου γυμνασίου Πατρών, λόγο του σεισμού της 8ης Ιουνίου, όπου το κτίριο κρίθηκε ακατάλληλο ,για στέγαση. Διευθύντρια του σχολείου είναι η χημικός Πετρίδου Μαργαρίτα, ενώ οι προηγούμενοι 6, στη διάρκεια της θητείας μου, ήταν 3 άνδρες και 3 γυναίκες με σειρά αρχαιότητας (1979-2008, Ζώης, Ασημακοπούλου, Καλπούρου, Σύγγελος, Συρράκου, Καρακατσάνης).
** Το 1976, διορίστηκε στο γυμνάσιο Μελιγαλά, επιμορφώθηκε στην Αθήνα, στο ξενοδοχείο Χίλτον, από τον υπουργό παιδείας Γεώργιο Ράλλη και τους συνεργάτες του, στην εκπαιδευτική τηλεόραση και στα διάφορα προγράμματα που γίνονταν κάθε Σάββατο, ασχολούμενος για 2 χρόνια με την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής, την οποία και πρόβαλλε στην τοπική κοινωνία. Δίδασκε παράλληλα, στο γυμνάσιο Μερόπης και λύκειο Ανδρούσας, και εκτός των διδακτικών μου καθηκόντων, είχα επιπλέον το σχολικό πρόγραμμα, τη σχολική εφορεία, και τα μισθολογικά των καθηγητών. Το 1979 παίρνει μετάθεση για το 3ο γυμνάσιο Πατρών, διδάσκοντας παράλληλα στα λύκεια της Πάτρας μαθήματα δέσμης (βιολογία, ανθρωπολογία, ανθρωπογεωγραφία) και στο μεταλυκειακό.
Έχει συνεργαστεί με αξιόλογους πνευματικούς ανθρώπους της Πάτρας (Μαρασλή, Τριανταφύλλου, Τσονακίδη, Λυμπέρη, Λάζαρη, Καρατζά κ.λ.π.) και έχω πάρει αρκετά βραβεία, επαίνους και βεβαιώσεις συμμετοχής, ο ίδιος, το σχολείο, και οι συμμετέχοντες μαθητές, σε διάφορα συνέδρια, σεμινάρια, ημερίδες, εκδηλώσεις, διαγωνισμούς εντός και εκτός Πατρών, και δίνουν συνεχώς το παρόν σε όλα τα μαθητικά συνέδρια, που διοργανώνει η διεύθυνση περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με διάφορους φορείς.
Έχουν χρηματοδοτηθεί αρκετά έντυπα από φορείς και ιδιώτες της Πάτρας, και έγινε η διάδοση των αποτελεσμάτων, των προγραμμάτων, στον τοπικό τύπο, ραδιόφωνο, τηλεόραση.
***Το Κ.Π.Ε. Κλειτορίας, βρίσκεται στους πρόποδες του Χελμού, και ιδρύθηκε από το υπουργείο παιδείας. Στεγάζεται στη μαθητική εστία Κλειτορίας και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς ,φοιτητές, μαθητές και ιδιώτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Σκοπός του είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, γύρω, μέσα και για χάρη του περιβάλλοντος, με βιωματική προσέγγιση, όπου πραγματοποιούνται το 2009, 5 διαφορετικά προγράμματα, μονοήμερα ή πολυήμερα, πολυεπιστημονικά - διεπιστημονικά, για να κατανοήσουν την αειφορία και αειφόρο ανάπτυξη, με στόχο και σκοπό, οι εμπλεκόμενοι στα προγράμματα, να γίνουν οι ενεργοί πολίτες του μέλλοντος.`
*Έχει στην κατοχή του πλούσιο και σπάνιο φωτογραφικό και λαογραφικό υλικό.
*Σε δερματόδετους τόμους, την εκπαιδευτική νομοθεσία, των ετών 1946-1969, σε τόμους τα δελτία της ΟΛΜΕ, των ετών 1963- 67, τεύχη 197 - 293, τα ΦΕΚ - Υπουργούς Παιδείας των ιδρυθέντων σχολείων στην Ελλάδα, τα έτη, 1909-1929, τα σχολεία της Κύπρου από το 1821-78, τους Γυμνασιάρχες των σχολείων της Κύπρου, τα έτη, 1893-1926, και τέλος το δυναμικό των σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών κατά διοικητικές διαιρέσεις, της Μικράς Ασίας ,το έτος 1914
Έχει βραβευτεί:
1. Από την εταιρεία Αχαϊκών Σπουδών με άλλους 3 συναδέλφους για το έντυπο με τίτλο: Πάτρα Ονομάτων Επίσκεψις, το οποίο χρηματοδότησε ο Ημερήσιος και Εθνικός Κήρυξ Πατρών.
2. Από το δήμο Πατρέων, σε ειδική εκδήλωση, στο χώρο του παλιού νοσοκομείου, για τις περιβαλλοντικές του δραστηριότητες και για την έκδοση εντύπων που σχετίζονται άμεσα με την Πάτρα.
3. Από το Υπουργείο Πολιτισμού, για την υπόδειξη των βυζαντινών μνημείων της περιοχής του (δήμος Ιθώμης, νομού Μεσσηνίας).
Κάνοντας έρευνα, μελέτη και καταγραφή, ο ίδιος έχει εκδώσει 3 έντυπα για την περιοχή του με τίτλους:
Α. Πρόταση για ένα κόρπους των βυζαντινών μνημείων του δήμου Ιθώμης Μεσσηνίας.
Β. Ένα οδοιπορικό του δήμου Ιθώμης στο χρόνο και το χώρο.
Γ. Πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά του νομού Μεσσηνίας, με βασική αναφορά, στα Μυστήρια της Ανδανίας τα οποία και παρουσίασε σε διεθνές συνέδριο, στην Αθήνα που οργάνωσε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ,τον Ιανουάριο του 2008, στο γκάζι, στην Αθήνα και στην περιοχή του στις 8 Αυγούστου 2008, στα "Ιθωμαία", σε κοινή εκδήλωση των πολιτιστικών συλλόγων Βαλύρας και Αρχαίας Μεσσήνης.
Δ. Το Άλας της Γης ,της Βιομηχανίας και της Ζωής, με χορηγό την Πατρινή εταιρεία Κανελλόπουλου, το αλάτι "χιών".
Ε. Το Νερό Πηγή Ζωής, με χορηγό τη Δ.Ε.Υ.Πάτρας και
Ζ. 8 έντυπα της ειδικοτητάς του, (Βιολογία, Ανθρωπολογία, Ανθρωπογεωγραφία, Μαθηματική Βιολογία, Τελεστές, Άλμπουμ Βιολογίας, Μοντέλα Προσομοιώσεις Βιολογίας, Διδακτική Μέθοδος Οριγκάμι). Το 1 έχει εκδώσει ο εκδοτικός οίκος Αθηνών Αναστασάκης.
Συμμετέχει ενεργά σε διάφορα συνέδρια, σεμινάρια, ημερίδες του εσωτερικού και εξωτερικού, σαν εισηγητής ή ακροατής, από το 1976, αρχή της επαγγελματικής του καριέρας, με την εκπαιδευτική τηλεόραση, μέχρι και το 2009, απολαμβάνοντας ευχάριστα συναισθήματα, νιώθοντας τη χαρά της προσφοράς και δημιουργίας, τόσο στον ίδιο όσο και στους μαθητές του.
Τέλος έχει 2 πιστοποιήσεις στη χρήση των νέων τεχνολογιών, στη χρήση γνωστικής παιδαγωγικής και διδακτικής διαδικασίας.
Τα έτη 2009-10 συνεργάζεται με την αναπτυξιακή της νομαρχίας Καλαμάτας σε 3 μελέτες. Το ΣΧΟΑΠ δήμου Ιθώμης, τα αρχαία μονοπάτια του δήμου Ιθώμης και την αρχαία γέφυρα της Μαυροζούμενας, στην οποία πρόεδρος είναι ο δραστήριος μηχανικός Χρίστος Ριζάς.
Τέλος βρίσκεται σε εξέλιξη η εκδοση του εντύπου με τίτλο η <Η Βυζαντινή Κεντρική Μεσσηνία>, την οποία χρηματοδότησε η Ενωση Ελλήνων Φυσικών και η Μετρόπολη Μεσσηνίας. Ευχαριστώ τον αντιπρόεδρο συνμπατριώτη μας Φιλντίση Παναγιώτη και το σεβασμιώτατο μητροολίτη Μεσσηνιας Χρυσόστομο. Τα βυζαντινά κτίσματα έχουν το γεωγραφικό τους στίγμα που θα τα χρησιμοποιήσει η 26 ΕΒΑ Καλαμάτας και η Αναπτυξιακή Μσσηνίας.
**.Δημιουργήθηκαν από ομάδες εκπαιδευτικών, διαφόρων ειδικοτήτων, που συμμετείχαν στο πρώτο ιδρυθέν στην Ελλάδα Κ.Π.Ε. Κλειτορίας.
Εργογραφία του τρίτου Γυμνασίου Πατρών (ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΑΤΟΣ 38Ο,01΄,752΄΄, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΜΗΚΟΣ 21Ο, 27΄, 643΄΄ ΚΑΙ ΥΨΟΜΕΤΡΟ 27 ΜΕΤΡΑ)
Οι εκδόσεις των προγραμμάτων, με υπεύθυνο το συντονιστή Βιολόγο Καθηγητή ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ*, τους συνεργάτες καθηγητές και με τη συμμετοχή των μαθητών του σχολείου, τα έτη 1992-2010 είναι:
ΕΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ
2010 ΑΝΕΜΟΓΕΝΗΤΡΙΕΣ-ΝΕΡΟΓΕΝΗΤΡΙΕΣ-ΒΑΤΡΑΧΟΜΥΟΜΑΧΙΑ
ΑΠΕ-ΝΕΡΟΜΥΛΟΙ-ΛΙΟΤΡΙΒΙΑ-ΑΝΑΜΟΜΥΛΟΙ
2009 • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΑΠΟΥΝΙΟΥ
• ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ
• ΟΔΗΓΟΙ ΠΑΤΡΩΝ
• ΤΟ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΤΑ ΣΕ 20 ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
• ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
2008 • Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ
• ΑΓΑΠΩ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΑΓΑΠΩ ΤΗ ΖΩΗ
• ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ 50 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
2007 • ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ
• ΠΑΤΡΑ, ΕΝΑ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΟ
2006 • ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
• ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΑΧΑΪΑΣ
2005 • Η ΥΔΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ
2004 • ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ
2003 • ΠΑΡΑΓΩΓΗ- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ-ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
2002 • ΥΛΙΚΑ- ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ- ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΜΗΧΑΝΕΣ
2001 • ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΡΑΧΜΗ ΚΑΙ ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΜΑ ΣΤΟ ΕΥΡΩ
2000 • ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΙΕΦΟΡΙΑ
1999 • ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
1998 • ΣΟΣ ΕΝΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟ
1998 • ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΑΠΟΚΟΜΙΔΗ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
1998 • CD ΜΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ 3ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
1997 • ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΚΠΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ** σελίδες 256
1997 • Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ
1996 • ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1996 • ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΧΑΪΑ
1995 • ΤΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1994 • ΤΟ ΝΕΡΟ, ΚΠΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ** σελίδες 336
1994 • ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1993 • ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ
1992 • ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
ΓΗ
Τι όμορφη που είσαι, γη, και τι εξαίσια
Τι τέλεια η υπακοή σου στο φως, και τι ευγενική υποταγή σου στον ήλιο!
Πόσο μοναχική είσαι, όταν τυλίγεσαι με τους ίσκιους και πόση χάρη
Έχει η όψη σου όταν σκεπάζεται με το σκοτάδι!
Πόση ηρεμία φέρνει το τραγούδι της αυγής σου και πόση ταραχή
Ο παιάνας του βραδιού σου
Πόσο τέλεια είσαι, γη, και πόσο μεγαλόπρεπη!
Περπάτησα στους κάμπους σου, σκαρφάλωσα στα πέτρινα βουνά σου
Κατέβηκα στις κοιλάδες σου και χώθηκα στις σπηλιές σου
Στους κάμπους, βρήκα το όνειρό σου, στα βουνά βρήκα την περηφάνια σου, στις κοιλάδες συνάντησα την ησυχία σου, στους βράχους την απόφασή σου, στις σπηλιές τη μυστικότητά σου.
Η άνοιξή σου με ξύπνησε και μ’ οδήγησε στα χωράφια σου,
Όπου η ευωδιαστή ανάσα σου αναδίδεται σα θυμίαμα.
Είδα τα φρούτα, τους καρπούς του καλοκαιρινού σου μόχθου.
Το φθινόπωρο στ’ αμπέλια σου είδα το αίμα σου να ρέει σαν κρασί.
Ο χειμώνας σου μ’ έφερε στο κρεβάτι σου, όπου το χιόνι βεβαίωνε την αγνότητά σου.
Την άνοιξη, είσαι μια αρωματική ουσία, το καλοκαίρι είσαι η γενναιοδωρία, το φθινόπωρο είσαι η πηγή της αφθονίας.
Πόσο γενναιόδωρη είσαι, γη, και πόσο δυνατή η λαχτάρα σου για τα παιδιά σου που χάνονται ανάμεσα σε αυτό που έχουν φτάσει και σε εκείνο που δεν μπόρεσαν να φτάσουν.
Εμείς κραυγάζουμε και συ χαμογελάς, εμείς γλιστρούμε και συ μένεις, εμείς βλαστημούμε και συ ευλογείς, εμείς κοιμόμαστε χωρίς όνειρα μα συ ονειρεύεσαι στον αιώνιο ξύπνιο σου.
Εμείς τρυπούμε τα στήθη σου με τα σπαθιά και λόγχες, και μας δένεις τις πληγές σου με λάδι και βάλσαμο, εμείς σπέρνουμε τα χωράφια σου με κρανία και κόκαλα, και συ ανατρέφεις μα αυτά κυπαρίσσια και ιτιές.
Εμείς πετάμε τα σκουπίδια στα στήθη σου, και συ γεμίζεις τα’ αλώνια μας με δέματα σιταριού και τα πατητήρια με σταφύλια.
Εμείς σου ξεριζώνουμε τα σπλάχνα σου για να φτιάξουμε μπόμπες και κανόνια, μα συ από τα δικά σου σπλάχνα φτιάχνεις κρίνα και τριαντάφυλλα.
Πόσο υπομονετική είσαι, γη. και πόσο σπλαχνική!
Σκέψεις και διαλογισμοί του Χαλίλ Γκιμπράν
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗ ΜΑΣ
ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ, ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΟΡΑΜΑΤΑ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ, ΕΙΝΑΙ Η ΗΧΩ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΟΠΛΕΣ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΦΩΤΙΕΣ,ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΓΕΛΙΟ, ΕΙΝΑΙ Η ΒΟΥΗ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΧΙΛΙΕΣ ΦΩΝΕΣ ΣΤΟ ΒΕΛΟΥΔΙΝΟ ΣΚΟΤΑΔΙ,ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ , ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ
ΣΤΟ ΒΕΛΟΥΔΙΝΟ ΣΚΟΤΑΔΙ, ΣΤΗ ΣΙΩΠΗ ΤΩΝ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΔΕΝΤΡΩΝ, ΣΕ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΣΕ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ, ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ, ΒΡΕΧΕΙ ΑΣΤΕΡΙΑ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΓΑΛΗΝΙΑ ΟΡΗ, ΑΣΤΕΡΙΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ, Η ΓΗ ΠΟΥ ΚΑΛΠΑΖΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΣΟΥ,ΠΑΡΕ ΜΕ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΣΥΝΤΡΙΒΟΝΤΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΟΥΣ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΥΣ ΝΑΟΥΣ,ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΝΕ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ,ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΔΕΝΤΡΟΥ ΣΟΥ,ΠΑΡΕ ΜΕ ΣΤΟ ΧΟΡΟ ΣΟΥ,ΠΑΡΕ ΜΕ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ,ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΩ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ΚΑΙ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ.
ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ, ΣΥΝΈΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞΊΔΙ