Πέμπτη, 3 Νοεμβρίου 2011

Ταξείδι στις ράγες με τα τραίνα που ...φύγαν

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ.ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ, Τ.Κ.24002
ΤΗΛ. 2724071016

Πολλά παιδιά την εποχή του ’60, που πήγαιναν στο γυμνάσιο Μελιγαλά, άλλα έμεναν στο Μελιγαλά σε δωμάτιο  2-3 μαζί και άλλα πηγαινοέρχονταν με το τραίνο, για το οποίο περιγράφω μια πραγματική ιστορία.Η μάννα μόλις σηκώθηκε. Ανάβει τη φωτιά και βάζει την κατσαρόλα πάνω στη σιδερωστιά, για να φτιάξει το χυλό. Το ρολόι δείχνει έξι και μισή. Παιδιά ξυπνάτε, σε λίγο έρχεται το τραίνο ,για να πάτε στο σχολείο. 

ΤΟ ΤΡΑΜ ...ΚΑΠΟΤΕ

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ.ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ, Τ.Κ.24002
ΤΗΛ. 2724071016

ΤΡΟΧΙΟΔΡΟΜΟΙ – ΤΡΑΜ ΠΑΤΡΑΣ 
 Το Τραμ (τροχιόδρομος) της Πάτρας ήταν το πρώτο στην Ελλάδα που κινείτο με ηλεκτρικό ρεύμα. Εγκαινιάστηκε το 1902 και το δίκτυό του περιλάμβανε δύο γραμμές: Η πρώτη μήκους 5,3 χιλιομέτρων και η δεύτερη 1,7.
Η λειτουργία τροχιόδρομων στην Πάτρα ήταν ιδέα του δημάρχου Πατρών Α. Κοντογούρη. Η εταιρεία Θόμψον-Χιούστον αναγείρει δίπλα στο εργοστάσιο φωταερίου ηλεκτρικό θερμικό εργοστάσιο για τους τροχιοδρόμους. Οι ράγες φτάνουν με πλοίο του Δεκέμβρη του 1900 και αρχίζουν να στρώνονται στους δρόμους της Πάτρας.
 Οι πρώτες δοκιμές γίνονται στους δρόμους της Πάτρας στις 14/3/1902 στην οδό Αγίου Ανδρέου με έκπληξη χειροκροτήματα και θαυμασμό από τους διαβάτες. Τα επώνυμα εγκαίνια γίνονται στις 5/4/1902 και η τελετή πραγματοποιείται στο ηλεκτρικό εργοστάσιο της εταιρείας μέσα σ αρκετό και εκλεκτό κόσμο της κοινωνίας της Πάτρας και προεξείχε το ωραίο(γυναικείο) φύλο.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΑΝ - ΤΑ ΚΑΡΑ

 
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ.ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ, Τ.Κ.24002
ΤΗΛ. 2724071016
Στο χωριό μου, τη Βαλύρα Ιθώμης Μεσσηνίας, αυτοί που είχαν κάρα ήταν: Τα αδέλφια Χριστάκη Κωνσταντίνος και Παναγιώτης, τα αδέλφια Φωτεινού Παναγιώτης και Νίκος, ο Ηλίας Ηλιόπουλος ή Κουρής, ο Αθανάσιος Τσιλίκας, ο Νίκος Μαρινόπουλος ή Μαρίνης και ο Παρασκευάς Φειδάς ή Τσόγκας. Τελευταία ο βαλυραίος Σωκράτης Μπάκας είχε σούστα την οποία χρησιμοποιούσε στις αγροτικές του εργασίες και τον έχουμε φωτογραφήσει, έξω από το σπίτι μου. Με τα κάρα μετέφεραν ελιές, σύκα, σταφύλια, ντομάτες ,άμμο, πέτρες, ξύλα, ζώα, ή πήγαιναν βαλυραίους φυματικούς στην περιοχή της Αλαγονίας, ή μετέφεραν τα προικιά της νύφης κ.λ.π.. Τα κάρα χρησιμοποιούσαν οι εκάστοτε πρόεδροι της κοινότητας, στην προσωπική εργασία του χωριού.  Πριν βγουν τα τρακτέρ, τα λιοτρίβια, για τη μεταφορά λαδιού και ελιών  χρησιμοποιούσαν  τα κάρα. Ένα Σάββατο πηγαίνοντας στις Χούνες να μαζέψουμε κοκολόι ελιές μας περίμενε μια έκπληξη. Κάποιο σακί δεν είχε δεθεί καλά,  οι ελιές χύθηκαν και ήταν σωρός. Έτσι μαζέψαμε περισσότερες ελιές και σε λιγότερο χρόνο πήραμε περισσότερα χρήματα. Το καλοκαίρι τα κάρα πήγαιναν φορτωμένα σταφίδα και σύκα στην Καλαμάτα ή αραμπάδες στην Πάτρα, Κατάκωλο και Κυλλήνη. Μετέφεραν  εμπορεύματα στο σταθμό του τραίνου, στη Βαλύρα,  και φόρτωναν από εκεί τσιμέντα και λιπάσματα.Το κάρο ήταν απαραίτητο σε όλες τις εργασίες του καμινιού που παρασκεύαζε τούβλα, κεραμίδια, στάμνες, τσουκάλια και είδη νοικοκυριού.

8o συνέδριο ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ - «ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»

Ο συνταξιούχος εκπαιδευτικός Γιάννης Δ. Λύρας  συμμετείχε στο 8o  συνέδριο ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ, που είχε τίτλο «ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»,στο πολυχώρο  ΑΠΟΛΛΩΝ, της νομαρχίας Πειραιά,στις 22 και 23 Οκτωβρίου του 2011.
Η εισηγησή του είχε τίτλο «τρεις διδακτικές προσεγγίσεις», για την ενότητα της βιολογίας ,στη δομή και χημική σύσταση των νουκλεικών οξέων. Η πρώτη διδακτική προσέγγιση ήταν με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, η δεύτερη με τη χαρτοδιπλωτική μέθοδο (μέθοδος origami)  και η τρίτη με θεατρικό δρώμενο.

ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

 ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ24002
ΤΗΛ 2724071016
Αειφόρος ανάπτυξη είναι εκείνη που ικανοποιεί τις ανάγκες του παρόντος, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιήσουν τις δικές τους ανάγκες, και ενσωματώνει ταυτόχρονα το περιβάλλον, την κοινωνία, την οικονομία και την πολιτική. Οι 4  αυτοί παράμετροι είναι αλληλοεπηρεαζόμενοι-αλληλοεξαρτώμενοι, των οποίων η καλή λειτουργία, αποτελεί την αναγκαία συνθήκη, για την επίτευξη της αειφορίας. Απαραίτητες προϋποθέσεις γι΄αυτό είναι η αλληλεγγύη ανάμεσα στα άτομα μιας κοινότητας, η αλληλεγγύη ανάμεσα στους λαούς, η δημοκρατία, η δικαιοσύνη μεταξύ των μελών ενός πληθυσμού, μεταξύ πληθυσμών και μεταξύ κρατών, η οικολογική βιωσιμότητα, η υπευθυνότητα, η ισότητα μεταξύ των γενεών, η ισότιμη πρόσβαση στους φυσικούς πόρους, η ενεργός συμμετοχή των ατόμων στην κοινότητα, η διασφάλιση της ειρήνης σε παγκόσμιο επίπεδο. Όλες οι παραπάνω έννοιες έχουν άμεση σχέση με αυτό που ονομάζουμε ποιότητα ζωής.