Παράρτημα ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, Καλαμάτα, 22-3-2015
Ταχ. Διεύθυνση: Ηροδότου 33α,
24100, Καλαμάτα
E-mail: peekpe.pel@gmail.com
Ηλ. διευθ. : http://peekpepeloponnisou.blogspot.gr
«2o Ανοιξιάτικο
Σχολείο της Φύσης στον Ταΰγετο»
15 έως 18 Απριλίου 2015
H Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Πελοποννήσου (Πανελλήνια Ένωση
Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) έπειτα από την περσινή
μοναδική βιωματική εμπειρία οργανώνει το 2ο Ανοιξιάτικο Σχολείο της Φύσης στον Ταΰγετο για
εκπαιδευτικούς από την Πελοπόννησο και από την υπόλοιπη Ελλάδα. Το Σχολείο της
Φύσης θα πραγματοποιηθεί από τις 15 έως τις 18 Απριλίου 2015 για 150 εκπαιδευτικούς και θα φιλοξενηθεί στις
κατασκηνώσεις του Δήμου Καλαμάτας στην Αγία Μαρίνα στον Ταΰγετο, σε υψόμετρο
1.400 μ. Η οργάνωση γίνεται με τη στήριξη του Δήμου Καλαμάτας, τοπικών
συλλόγων, φορέων και εθελοντικών ομάδων της Μεσσηνίας. Επίσης με τη βοήθεια
δεκάδων εκπαιδευτικών, εθελοντών και φίλων του Σχολείου της Φύσης.
Το 2ο Ανοιξιάτικο Σχολείο της Φύσης στον
Ταΰγετο θα δώσει τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς από όλες τις βαθμίδες να
ανακαλύψουν την αυθεντικότητα και την ομορφιά του τόπου μας, να ζήσουν μια
μοναδική εμπειρία επαφής με τη φύση, να εξερευνήσουν το περιβάλλον και να
αναπτύξουν μια βιωματική σχέση με τον Ταΰγετο. Μέσα από οργανωμένες
δραστηριότητες θα προσεγγίσουμε τη φυσική και πολιτιστική κληρονομιά και
θα βιώσουμε τις τοπικές συνθήκες και εμπειρίες που αξιοποιούν τα λαογραφικά,
αρχιτεκτονικά και γαστρονομικά στοιχεία της περιοχής.
Οι συμμετέχοντες θα μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα
σε ποια πεζοπορική διαδρομή θα πάρουν μέρος και σε ποιο από τα 30+2 βιωματικά εργαστήρια θα συμμετέχουν, με βάση τα
ενδιαφέροντά τους. Παράλληλα θα γίνονται και παρεμβάσεις – εισηγήσεις και
δράσεις για τα παιδιά του σχολείου της φύσης.
Τα παραπάνω θα συντονίζουν ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΑ 50
εκπαιδευτές.
Το ανοιξιάτικο σχολείο της φύσης θα ξεκινήσει την Τετάρτη
15 Απριλίου το μεσημέρι στις 16:00 (12:30-15:00 ξενάγηση στην
πόλη και οργανωμένες δραστηριότητες) και θα τελειώσει το Σάββατο 18 Απριλίου, στις 15:00 το
μεσημέρι.
ΔΙΑΜΟΝΗ
Θα
φιλοξενηθούμε στις κατασκηνώσεις της Αγίας Μαρίνας του Δήμου Καλαμάτας, που
ανακαινίστηκαν πρόσφατα. Αυτές διαθέτουν 16 ευρύχωρα σπιτάκια με κρεβάτια (απλά
και κουκέτες), στα οποία θα υπάρχει δυνατότητα θέρμανσης (φορητά καλοριφέρ). Οι
κατασκηνώσεις διαθέτουν επίσης μαγειρείο (μάγειροι θα ετοιμάζουν το φαγητό
καθημερινά) και τραπεζαρία (με δυνατότητα θέρμανσης) χωρητικότητας 200 ατόμων,
τουαλέτες και ντουζιέρες με πολύ ζεστό νερό, ανοιχτό αμφιθέατρο και αρκετούς
κοινόχρηστους χώρους.
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ
·
σλίπινγκ μπαγκ − ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ (υπάρχει
δυνατότητα να προσφερθούν σλίπινγκ μπαγκ για όσους
δυσκολευτούν να βρουν και εφόσον το δηλώσουν στην αίτησή τους)
·
κουβέρτα
μάλλινη
·
σεντόνια,
μαξιλάρι, μαξιλαροθήκη, πετσέτες
·
προσωπικά είδη
υγιεινής
ΑΙΤΗΣΗ
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Συμπληρώστε ηλεκτρονικά
την αίτηση συμμετοχής για το Σχολείο της Φύσης.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ
ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
·
Συμπλήρωση
αίτησης συμμετοχής και αποστολή έως
το Σάββατο 5 Απριλίου.
·
Κόστος συμμετοχής είκοσι (20) ευρώ το άτομο για όλες τις ημέρες (φαγητό, λειτουργικά
έξοδα, μεταφορά στα χωριά κτλ.) και για τα παιδιά έως 18 ετών η συμμετοχή είναι
15 ευρώ. Για δύο μέρες 15 ευρώ το
άτομο, για μια ημέρα 10 ευρώ.
·
Η κατάθεση των
20 ευρώ θα γίνει στην Εθνική Τράπεζα
της Ελλάδας στον παρακάτω αριθμό λογαριασμού της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Πελοποννήσου: 788/896329-03 (δικαιούχοι: Πλακονούρη
Διονυσία, Στραβάκου Ελένη).
·
Αποστολή της
απόδειξης της παραπάνω κατάθεσης, που θα φαίνεται με ευκρίνεια το όνομά σας έως
το Σάββατο 5 Απριλίου στην ηλεκτρονική διεύθυνση peekpe.pel@gmail.com
·
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η
συμμετοχή σας στο Ανοιξιάτικο Σχολείο της Φύσης ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ με την αίτησή σας
και την κατάθεση των 20 ευρώ.
·
Θα τηρηθεί
αυστηρά σειρά προτεραιότητας.
ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟ
ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
Με
ελεύθερη περιήγηση σε διαμορφωμένη πεζοπορική διαδρομή, περιβαλλοντικό μονοπάτι
στα πέτρινα γεφύρια του ποταμού Νέδοντα και στους νερόμυλους, εξερευνήσεις με
ντόπιους σε «μυστικές» διαδρομές, παρατήρηση, μελέτη και σύγκριση του δάσους
που αναγεννιέται έπειτα από την πυρκαγιά και των μεσογειακών οικοσυστημάτων,
εργαστήρια με υλικά της φύσης, αναγνώρισης των βοτάνων της περιοχής και των
θεραπευτικών ιδιοτήτων τους, εργαστήρια γευσιγνωσίας, οικοτεχνίας, παραγωγής
αλοιφών, δημιουργία τοπικών συνταγών με προϊόντα και παρασκευάσματα που
παράγονται στην περιοχή, αναγνώρισης της χλωρίδας, αστρονομίας και
αστροπαρατήρησης, φυσικής ανακύκλωσης και κομποστοποίησης, εργαστήρια κίνησης,
χορού, Τάι Τσι Τσουάν, δημιουργικής γραφής και θεατρικής έκφρασης, παραμυθιών,
φωτογραφίας και αυτοσχεδιασμών, οργανωμένων διαδρομών στα χωριά του Ταϋγέτου και
προσέγγιση του ανθρωπογενούς και του φυσικού περιβάλλοντος,
της τοπικής λαϊκής κουλτούρας
(τοξωτά γεφύρια, νερόμυλοι, μαγιοβότανα, ιστορικά μνημεία, καρναβάλι της
Νέδουσας-αυθεντικό αγροτικό δρώμενο, μουσικά όργανα, χορούς και τραγούδια) κτλ.
Μαζί μας θα είναι ως συντονιστές των εργαστηρίων
επιστήμονες, στελέχη της Π.Ε. και εκπαιδευτικοί με εμπειρία στην Περιβαλλοντική
Εκπαίδευση, μέλη φορέων, τοπικών συλλόγων και Μ.Κ.Ο., που εθελοντικά
ΟΛΟΙ θα προσφέρουν τις
υπηρεσίες τους.
ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΗ ΦΥΣΗ
·
«Γνωριμία με τα πέτρινα γεφύρια του
ποταμού Νέδοντα στον Ταΰγετο»
«Γύρνα φτερωτή του μύλου…»
Κάτοικοι της περιοχής,
Γιάννης Λύρας
Διαδρομή σε περιβαλλοντικό μονοπάτι με στάσεις στα
πέτρινα γεφύρια του ποταμού Νέδοντα και επίσκεψη σε νερόμυλο της περιοχής για
να... αλέσουμε σιτάρι, αν τα καταφέρουμε!
·
« Πορεία… στον Ταΰγετο»
Ορειβατικός Σύλλογος
Καλαμάτας
Πεζοπορία
στην καρδιά του Ταϋγέτου με τον Ορειβατικό Σύλλογο Καλαμάτας.
·
«Ατενίζοντας τρεις νομούς από τα σύννεφα»
Μιχάλης Βλάχος, Βούλα
Λεβεντοπούλου, εκπαιδευτικοί Α/θμιας Εκπαίδευσης
Μια μικρή πεζοπορική και φυτολογική
δασική διαδρομή με κατάληξη μια απίστευτη θέα, διάρκειας 2 ωρών.
·
«Ανακαλύπτοντας τις ομορφιές του
βουνού»
Σύλλογος Πεζοπόρων Ορειβατών
Καλαμάτας (Σ.Π.Ο.Κ.) «Ευκλής»
Μετά το τέλος της πεζοπορίας θα ακολουθήσει από τον
εκπαιδευτικό (πολιτικό επιστήμονα, ιστορικό) και έφορο πεζοπορίας του Συλλόγου
Πεζοπόρων Ορειβατών Καλαμάτας (Σ.Π.Ο.Κ.) «Ευκλής» Παναγιώτη
Ανδριανόπουλο μια πολύ σύντομη τοποθέτηση-προβληματισμός με
τίτλο «Οι
πεζοπορικές διαδρομές ως πεδίο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και εναλλακτικής
σχολικής εκδρομής». Θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση.
ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ ΣΕ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΤΑΫΓΕΤΟΥ
Οργανωμένες διαδρομές στα χωριά του Ταϋγέτου
Αρτεμισία και Αλαγονία και προσέγγιση του ανθρωπογενούς και του φυσικού
περιβάλλοντος, καθώς και της τοπικής λαϊκής κουλτούρας... με όλες τις
αισθήσεις!
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
1) «Εις το Δάσος....»
Εξερευνώντας το δάσος μέσα από μια συγκεκριμένη
διαδρομή «ανασκευάζουμε» μέσα από τον φωτογραφικό φακό μας κλασικές ιστορίες
του δάσους, έτσι όπως αυτές έχουν μεταμορφωθεί (ή μη) σμιλευμένες από την
παιδική ματιά, τους παιδικούς φόβους, αλλά και τις σύγχρονες ενήλικες ανησυχίες
μας.
Στ όχος του εργαστηρίου είναι
να βρούμε και να αποτυπώσουμε τις αντανακλάσεις των παραμυθιών της παιδικής μας
ηλικίας στον ενήλικο κόσμο μας, μέσα από ένα «μαγικό storyboard», εμπνευσμ ένο
από τα «δάση της παιδικής μας ηλικίας».
Απαραίτητη
η φωτογραφική μηχανή
2) «Πάρε θέση! Σχεδιάζοντας ένα παιχνίδι ρόλων»
Νίκος Γκόβας, παιδαγωγός θεάτρου
Διάρκεια
2,5 ώρες
Στο εργαστήριο θα διερευνήσουμε διάφορες τεχνικές
εκπαιδευτικού δράματος για τον σχεδιασμό ενός παιχνιδιού ρόλων. Θα στηριχτεί σε
ένα συγκεκριμένο παράδειγμα και θα αξιοποιηθούν περιπτώσεις σύγχρονων
αμφιλεγόμενων κοινωνικών θεμάτων για τον σχεδιασμό ανάλογων δράσεων.
Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που υλοποιούν προγράμματα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας ή Πολιτιστικά, σε όσους αναλαμβάνουν βιωματικές
δράσεις στο Γυμνάσιο ή ερευνητικές εργασίες στο Λύκειο και σε κάθε άλλο
ενδιαφερόμενο.
Λόγω του βιωματικού χαρακτήρα οι
συμμετέχοντες πρέπει να φορούν ζεστά και άνετα ρούχα και παπούτσια για κίνηση.
3) Εργαστήριο: «Κύκλοι αειφορίας»
Τάκης Βαρελάς, δάσκαλος
Κατασκευάζουμε στεφάνια με υλικά από τη φύση και
υλικά επανάχρησης, όπως και στη φύση, όπου κύκλοι νέοι και παλιοί ανοίγουν και
κλείνουν, σμίγουν και δημιουργούν, ενώνουν υλικά, ιδέες και ανθρώπους σε ένα
αέναο παιχνίδι.
4) Εργαστήριο: «Στάρι, αλεύρι, ψωμί» − «“Εν αρχή ην ο Σπόρος”»
Χριστίνα Καραλέκα, βιοκαλλιεργήτρια
και σποροφύλακας − Αλέξανδρος Οικονομίδης σκηνοθέτης-παραγωγός
Ο
κύκλος στη φύση που φτάνει ως παραδοσιακή γεύση στο τραπέζι μας. Φτιάχνουμε
άζυμο ψωμί, μιλάμε για τα προϊόντα της ταϋγέτιας γης. Γίνεται παρουσίαση του
ντοκιμαντέρ A seed for change σχετικά
με τους σπόρους, στο οποίο συμμετείχε η Vandana Shiv.
5) «Δάσος και δραματική τέχνη»
Πηνελόπη Αβούρη, εκπαιδευτικός,
Υπεύθυνη ΚΠΕ Λιθακιάς Ζακύνθου, Μ.Α. στο αρχαίο ελληνικό θέατρο
Το εργαστήριο αυτό θα γίνει στο δάσος και θα
διαπραγματευθεί το θέμα δάσος χρησιμοποιώντας τεχνικές της δραματικής τέχνης,
όπως ο διάδρομος της συνείδησης, η καυτή καρέκλα και η παγωμένη εικόνα.
6) Εργαστήριο: «Μειώνω το αποτύπωμά μου στο δάσος»
Ομάδα RE:THINK − ένα καλλιτεχνικό
εγχείρημα κοινωνικής και περιβαλλοντικής αφύπνισης για την πόλη της Καλαμάτας
Αναγνωρίζουμε το compost γύρω μας, εξετάζουμε το
compost που έχει δημιουργηθεί στο προηγούμενο Σχολείο της Φύσης και διερευνούμε
πώς και πού θα το χρησιμοποιήσουμε. Ανασυντάσσουμε τον αυτοσχέδιο
κομποστοποιητή μας, ο οποίος είχε δημιουργηθεί στη διάρκεια του περσινού
Σχολείου της Φύσης και δημιουργούμε συλλογικά το εκπαιδευτικό υλικό που θα
χρειαστούμε για να μπορέ σουμε να αυτοδιαχειριστούμε τα
οργανικά υπολείμματά μας. Τέλος, δημιουργούμε ομάδα επιμέλειας του
κομποστοποιητή, καθώς και της διαδικασίας διαλογής των οργανικών κατά τη
διάρκεια του Σχολείου της Φύσης. Στόχος του εργαστηρίου είναι να εξοικειωθούμε
με τη διαδικασία κομποστοποίησης και να αποκτήσουμε τόσο τις δεξιότητες όσο και
τις γνώσεις που χρειάζονται για να μπορούμε να αυτοδιαχειριζόμαστε τα οργανικά
υπολείμματά μας όπου και αν βρισκόμαστε.
7) Εργαστήριο: «Παραμύθι στο δάσος»
Κατερίνα Γυφτάκη Μπεκ,
αφηγήτρια − John Forro, μουσικός
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια παραμυθού που τον
κόσμο τριγυρνούσε, ιστορίες κουβαλούσε από χώρες μακρινές, όμορφες, εξωτικές,
παραμύθια με δράκους, λάμιες, ξωτικά, πεντάμορφες βασιλοπούλες πρίγκιπες και
νεραϊδούλες... χτύπα μαγικό ραβδί, ιστορία ν’ ακουστεί!
8) Εργαστήριο: «Παρατήρηση ουράνιων σωμάτων με τηλεσκόπιο»
Γιώργος Μανέας, χημικός Msc, υπεύθυνος του ερευνητικού
σταθμού ΝΕΟ, Τμήμα Φυσικής Γεωγραφίας, Πανεπιστήμιο Στοκχόλμης
Μιλώντας για την ιστορία της Αστρονομίας και τους
μύθους που είναι ζωγραφισμένοι στον ουράνιο θόλο, μαθαίνουμε για τη θέση μας
στο σύμπαν και ταξιδεύουμε στον χώρο και τον χρόνο με τη βοήθεια ενός
τηλεσκοπίου. Μεταξύ των αντικειμένων που θα παρατηρήσουμε περιλαμβάνονται
πλανήτες, αστέρια και αστρικά σμήνη, καθώς και νεφελώματα, όπως αυτό του
Ωρίωνα! Έναρξη: Με τη δύση του ηλίου, περίπου στις 20.30, όσοι θέλουν να
δουν τον Κρόνο θα πρέπει να περιμένουν μέχρι τις 23.30-24.00. Απαιτούμενος
χρόνος: τουλάχιστον 1 ώρα (εξαρτάται από τον αριθμό των συμμετεχόντων). Ας
ελπίσουμε μόνο να έχει καθαρό ουρανό…
9) Εργαστήριο: «Δημιουργούμε τη δική μας συλλογή “πράσινων”
κοσμημάτων!
Λιανού Σταυρούλα, εκπαιδευτικός τεχνολόγος,
πολιτικός μηχανικός
Θα μάθουμε να φτιάχνουμε χάντρες από χαρτί για να δημιουργήσουμε τη λεγόμενη «πράσινη»
σειρά κοσμημάτων. Κοσμήματα που χαρίζουν ελπίδα, μιας και σε διάφορα μέρη του
πλανήτη βγάζουν τις γυναίκες από τη φτώχεια και την εξαθλίωση. Τις δημιουργίες
μας θα τις πάρουμε μαζί μας φεύγοντας.
10)
Εργαστήριο: « Η αναγέννηση του δάσους»
Μαρδίρης Θεόδωρος, δρ. βιολόγος-περιβαλλοντολόγος,
Υπεύθυνος ΚΠΕ Καστοριάς, Πρόεδρος της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.
Περιβαλλοντική
διαδρομή με παρατήρηση και σύγκριση ανάμεσα στα κομμάτια του δάσους του
Ταϋγέτου που δεν έχουν πληγεί από τη φωτιά και σε μέρη που έχουν υποστεί τις
συνέπειες της καταστροφικής φωτιάς του 2007. Μελέτη της λειτουργίας των
μεσογειακών οικοσυστημάτων, της φυσικής αναγέννησης και της τεχνητής αναδάσωσης
στις καμένες εκτάσεις.
11)
Εργαστήριο: «Τα ανθρώπινα δικαιώματα και η
χώρα με τους χίλιους λόφους»
Βίγκου Κατερίνα, εκπαιδευτικός
Μια
φορά κι έναν καιρό, πέντε εκπαιδευτικοί, από διάφορες γωνιές της Ελλάδας
βρέθηκαν σε μια μικρή χώρα στην καρδιά της Αφρικής. Τη χώρα με τους χίλιους
λόφους, τα αστείρευτα χαμόγελα και τα γοριλάκια με την ασημένια ράχη. Με μία
λέξη στη Ρουάντα. Για μερικές μέρες φιλοξενήθηκαν από την οικογένεια της Agatha
και του Evariste, στο Μούκο, ένα όμορφο χωριό, που ήταν χτισμένο ανάμεσα σε
καταπράσινα βουνά και κοιμισμένα ηφαίστεια... Η συνέχεια στο δικό μας
καταπράσινο βουνό, με βιωματική εφαρμογή επιλεγμένων δραστηριοτήτων από το
εκπαιδευτικό πακέτο: «Ρουάντα, ταξίδι στη χώρα με τους χίλιους λόφους».
Νάσια Χολέβα, θεατροπαιδαγωγός
Το εργαστήριο θα προσεγγίσει θέματα όπως το δικαίωμα
στην εκπαίδευση, τα στερεότυπα, η θέση της γυναίκας, με βιωματικά εργαλεία
παρμένα από τον χώρο του θεάτρου στην εκπαίδευση.
12)
Εργαστήριο: «Ασκήσεις για το σώμα μας»
Γιώργος Χριστοδούλου, δάσκαλος γιόγκα
Ασκήσεις για τις Αρθρώσεις και τη Σπονδυλική Στήλη,
του Μιρζακαρίμ Νορμπέκοβ (Mirzakarim
Norbekov) και Μπόρις Τυχανόφσκυ (Boris Tychanovsky). Είναι ένα σύστημα ασκήσεων
(μια ρουτίνα) σχεδιασμένο να επαναφέρει όχι μόνο τις αρθρώσεις και τη
σπονδυλική στήλη σε υγεία αλλά ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα. Το σύστημα αυτό
στηρίζεται σε παραδοσιακές πρακτικές της Ανατολής, όπου ο Νορμπέκοβ και ο
Τυχανόφσκι το προσάρμοσαν στον μοντέρνο άνθρωπο.
13)
Εργαστήριο: «Το φώτο φίνις της ενότητας»
Αναστασία Βουτυρά,
σχολική σύμβουλος ΠΕ05 Περιφέρειας Πελοποννήσου
Μια βιωματική δραστηριότητα εμπνευσμένη από τη φιλοσοφία
των UBUNTU «Υπάρχω επειδή υπάρχουμε»: Ένας ανθρωπολόγος πρότεινε ένα
παιχνίδι στα παιδιά σε μια αφρικανική φυλή. Έβαλε ένα καλάθι γεμάτο φρούτα
κοντά σε ένα δέντρο και είπε στα παιδιά ότι όποιος θα έφτανε πρώτος τρέχοντας
εκεί θα κέρδιζε τους γλυκούς καρπούς. Όταν τους έδωσε σύνθημα να τρέξουν, όλοι
πιάστηκαν χέρι χέρι και έτρεξαν όλοι μαζί, κάθισαν μαζί και απόλαυσαν όλοι μαζί
τους καρπούς τους.
Όταν τους ρώτησε γιατί είχαν τρέξει
έτσι όταν κάποιος μόνος του θα μπορούσε να έχει όλα τα φρούτα για τον εαυτό
του, του απάντησαν, «UBUNTU, πώς
μπορεί κανείς από εμάς να είναι ευτυχής αν όλοι οι υπόλοιποι είναι λυπημένοι;» («UBUNTU»
σημαίνει: «Εγώ υπάρχω γιατί εμείς υπάρχουμε).
14)
Εργαστήριο μανιταρογνωσίας και
μανιταρογευσιγνωσίας «Αγαπάμε τα μανιτάρια, αγαπάμε τη ζωή»
Εμψυχωτής (εισηγητής) Αντώνης
Δεμπεγιώτης, μέλος Μανιταρόφιλων Ελλάδος
Βασικά μαθήματα μανιταρογνωσίας. Παρουσίαση των
κύριων ειδών μανιταριών. Κλειδιά αναγνώρισης. Περιβαλλοντική σημασία των
μυκήτων. Λαογραφία, λαϊκές δοξασίες και αλήθεια. Περιβαλλοντικό μονοπάτι
μανιταροσυλλογής και μανιταροπερισυλλογής. Συνταγές με μανιτάρια και τρόποι
συντήρησής τους. Φαρμακευτικά μανιτάρια.
15)
Εργαστήριο: «Με λάδι και κερί»
Λιανού Σταυρούλα, εκπαιδευτικός, τεχνολόγος
πολιτικός μηχανικός
Θα φτιάξουμε κεραλοιφή και θα μιλήσουμε για
τις ιδιότητες και τις παραλλαγές της.
16)
Εργαστήριο: «Χαλάρωση και ευεξία σώματος και
νου»
Κατερίνα Ρούσσου, εκπαιδευτικός
Η μέθοδος διαλογισμού ΙΑΜ συνδυάζει σωματικές
ασκήσεις χαλάρωσης, τεχνικές αναπνοής, συγκέντρωση και οραματισμό. Είναι ένα
αποτελεσματικό εργαλείο για να εδραιώσουμε την εσωτερική ισορροπία, τη διαύγεια
και τη νοητική γαλήνη μέσα μας.
17)
Εργαστήριο: «Γιατί ο χορός είναι στη φύση
μας…»
Ελένη Γκλεγκλέ , καθ. Φυσικής
Αγωγής , ΜA, διευθύντρια στο Γυμνάσιο Κορώνης και Υπεύθυνη της ομάδας «Εν χορώ»
Μια χορευτική διαδρομή στην Ελλάδα με τον ρυθμό και
τον χορό, που είναι στη φύση μας... μέσα στη ταϋγέτια ΦΥΣΗ. Να σμίξουμε και να
γλεντήσουμε.
18)
Εργαστήριο: «Μυθολογία και αστερισμοί»
Καζακώνη Πηνελόπη,
εκπαιδευτικός, Υπεύθυνη ΚΠΕ Καστρίου
Ένα σεργιάνι στους μύθους του ουρανού μαζί με αστροπαρατήρηση… καιρού
επιτρέποντος.
19)
«Το πιάτο μας δείχνει τι πολίτες είμαστε» −
Βιωματικό εργαστήριο για την Αειφορική Μεσογειακή Διατροφή (Sustainable
Mediterranean Food)
Περσεφόνη Τσιμάκη, νηπιαγωγός, π.
Υπεύθυνη ΚΠΕ Καρπενησίου
Ένα εργαστήρι για την Αειφορική Μεσογειακή Διατροφή
(Sustainable Meditteranean Food), την ελληνική έκδοση από το ιταλικό Slow Food
Education, ενισχυμένο με το αγγλικό Sustainable Food και προσαρμοσμένο στα δικά
μας τοπικά ελληνικά προϊόντα. Προάγει την ελληνική βιοποικιλότητα ανά
τόπο, την παράδοση γύρω από το τραπέζι, τα πολιτισμικά πλέγματα γύρω από την
τροφή (έθιμα, γιορτές, σημαντικά γεγονότα, όπως ο γάμος, η γέννηση, ο θάνατος
κτλ.), τους τοπικούς παραγωγούς, τις ελληνικές συνταγές. Μια ολιστική
δηλαδή θέαση της τροφής και της διατροφής (τόπος, άνθρωποι, υγεία, περιβάλλον,
πολιτισμός). Όλα στην Ελλάδα και τη Μεσόγειο γίνονται γύρω από ένα τραπέζι που
κρατάει ώρες, με κουβέντες, επικοινωνία, πολιτική, φιλοσοφία, εμπορικές
συναλλαγές κτλ.). Είμαστε συν-δαιτυμόνες, αλλά μπορεί και συν-τροφοι (η τροφή
σε όλα τα επίπεδα: αναγκών, επιθυμιών, κοινωνικών και πολιτικών προσδοκιών και
αγώνων, δράσεων κτλ.).
20)
Εργαστήριο: «Σχολική Διαμεσολάβηση −
Επανορθωτικοί διάλογοι − Μη Βίαιη Επικοινωνία»
Πολυχρόνης Κοκκινίδης, δικηγόρος,
διαπιστευμένος διαμεσολαβητής, πιστοποιημένος εκπαιδευτής διαμεσολαβητών,
πιστοποιημένος επαγγελματίας διαπραγματευτής
Δήμητρα Γαβριήλ, δικηγόρος,
διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια, πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια διαμεσολαβητών και
συντονιστών διαλόγων
Γιώργος Τσιτσιρίγκος, εκπαιδευτής επικοινωνίας
21)
Εργαστήριο: «Τάι Τσι Τσουάν − 太极拳»
Γιάννης Λάζαρης, εκπαιδευτικός
Β'/θμιας Εκπαίδευσης
Μια
πρώτη γνωριμία και παρουσίαση μιας πολεμικής τέχνης ήπιας εξάσκησης, που
στηρίζεται πάνω στις αρχές της χαλάρωσης και της απαλότητας τόσο στην εξάσκησή
της όσο και στην καθημερινή ζωή, η οποία
χρησιμοποιείται και για θεραπευτικούς σκοπούς. Η εκπαίδευση στο Τάι τσι
Τσουάν αναπτύσσει εσωτερική δύναµη και αρµονία µέσω του συντονισµού και της
χαλάρωσης του Νου και του Σώµατος. Εξωτερικά το Τάι Τσι είναι µια τέχνη για την
υγεία και την αυτοάμυνα. Εσωτερικά είναι µια επιστήµη του Νου και της
εσωτερικής ενέργειας.
22)
«Ιστορίες με ερεθίσματα στη φύση»
Δήμητρα Μπία, εκπαιδευτικός, Υπεύθυνη
του ΚΠΕ Λαυρίου − Ανδρέας Αθανασόπουλο,ς σχολικός σύμβουλος
Ιστορίες
μέσα στη φύση από τη φύση με φαντασία.
23)
Εργαστήριο: «Μαγειρεύοντας παραδοσιακές
συνταγές με τοπικά προϊόντα»
Μέλη της Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδας
Ένα βιωματικό εργαστήριο που με τη συμμετοχή των
εκπαιδευτικών θα δημιουργήσουμε παραδοσιακές συνταγές με υλικά από τον τόπο
μας, αναδεικνύοντας γαστρονομικά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και στη
συνέχεια θα τα γευτούμε στο τραπέζι του Ανοιξιάτικου Σχολείου μας!
24)
Εργαστήριο: «Θεραπευτικά λάδια και βάμματα»
Χριστίνα Καραλέκα, βιοκαλλιεργήτρια
και σποροφύλακας
Με τον τρόπο που η Χριστίνα ξέρει…
25)
Εισήγηση: «Ο καλλιτέχνης δάσκαλος» −
Εργαστήριο: «Κατασκευές με υλικά στο δάσος»
Έλενα Καραγιάννη, εκπαιδευτικός
εικαστικής αγωγής
Μια αναφορά για γενικά θέματα που αφορούν τα
εικαστικά στο σχολείο. Ένα εργαστήριο για την Arte Povera (η τέχνη των φτωχών
άλλα και της Ανακύκλωσης) και για την land Art. Κάνουμε μικροκατασκευές και
εγκαταστάσεις με υλικά από τη φύση π.χ. πέτρες, κλαδιά κ.ά.
26)
Εργαστήριο: «Αυτοσχέδια μουσικά όργανα και
μουσικά παιχνίδια»
Πάρυ Λουμίτη, εκπαιδευτικός, μουσικός
Κατασκευάζουμε αυτοσχέδια μουσικά όργανα,
συντονίζουμε την ορχήστρα μας και περιπλανιόμαστε σε ρυθμούς και μελωδικές διαδρομές.
27)
Εργαστήριο: «Πρώτες βοήθειες στη φύση»
Θανάσης
Μπάλτας, εκπαιδευτικός, Πρόεδρος της ομάδας Διασώστες Καλαμάτας
Απλά μαθήματα και συμβουλές για πρώτες
βοήθειες σε ομάδες που είναι στη φύση.
28) Εργαστήριο: «Ιστορίες και παραμύθια στην αγκαλιά του Ταϋγέτου»
Χαρά Νικολακοπούλου,
φιλόλογος
Μέσα στην καρδιά της άνοιξης, στη σκιά του
αγαπημένου μας βουνού, θα γνωριστούμε παίζοντας, θα μάθουμε να σκαρώνουμε
ιστορίες, λιλιπούτεια ποιήματα και παραμύθια. Θα υιοθετήσουμε ένα μικρό πράσινο
κάτι και θα το ντύσουμε με όμορφες ιστορίες, θα γευτούμε μπουκίτσες ποίησης και
θα γίνουμε παραμυθάδες για να αφηγηθούμε την περιπέτεια ενός περήφανου βουνού,
όπως είναι ο Ταΰγετος.
Πρόγραμμα
1. Μπουκίτσες ποίησης (συγγραφή χαϊκού,
ακροστιχίδων, μικρών ποιημάτων)
2. Υιοθετώντας μια σταγόνα πράσινης ομορφιάς. (Αφήγηση
ιστορίας για ένα μικρό πράσινο φύλλο, μια πεταλούδα με πρασινωπά φτερά ή ακόμα
μια πράσινη ανάσα που πήρε κάποτε ένας μικρός λαγός.)
3. Συγγραφή παραμυθιού «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν
ένα σύννεφο κι ένα βουνό…»
29)
Εισήγηση − εργαστήριο: «Η
χλωρίδα του Ταϋγέτου – Σκιαδανθή φυτά»
Γιάννης Λύρας, βιολόγος, ιστοριοδίφης,
εξερευνητής
Παρουσίαση της χλωρίδας του Ταϋγέτου και αναφορά
στα σκιαδανθή φυτά, αλλά και αναγνώριση και συλλογή θεραπευτικών-φαρμακευτικών
φυτών, αγριόχορτων και μαγιοβότανων στις περιβαλλοντικές διαδρομές που θα
γίνουν.
30)
Εργαστήριο: «Γλώσσα – γνώση − γραφή» ως μορφές
αυτογνωσίας και αυτοεμψύχωσης
Δημοσθένης Κερασίδης, επιμελητής
εκδόσεων
Η έκφραση μέσω του λόγου και της γραφής, μα και η
επικοινωνία με τον εαυτό μας και τους άλλους, ιδίως στην εποχή μας, αποτελούν
τα πλέον σημαντικά μέσα (φάρμακα θα μπορούσα να τα χαρακτηρίσω) της
ψυχικής-πνευματικής υγείας και δύναμης του ανθρώπου. Στο πλαίσιο αυτού του
εργαστηρίου χρησιμοποιούμε αυτά τα εργαλεία, μέσω αφυπνιστικών ασκήσεων
γλώσσας, γνώσης και γραφής, ώστε να νιώσουμε εσωτερικά γεμάτοι και να
ξαναβρούμε την πρωτογενή περιέργεια που έχουν (συνήθως, αλλά όχι μόνο...) τα
παιδιά και οι ερωτευμένοι προς τα πρόσωπα και τα πράγματα. Οι σταθμοί αυτής της
πορείας είναι οι παρακάτω: Καταρχάς να ανοιχτούμε σε ένα ταξίδι μέσω της
ανάγνωσης λογοτεχνικών και δοκιμιακών κειμένων με μια διάθεση στοχασμού και
άντλησης απόλαυσης, αλλά παράλληλα να μάθουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας
και να προσπαθούμε να βελτιώνουμε αισθητικά τα κείμενα αυτά με βάση τις σκέψεις
που μας γεννούν. Έπειτα, μέσα από πρωτότυπες ασκήσεις ανάπτυξης του λόγου και
της γραφής, οδηγούμαστε στη θάλασσα της γλωσσικής και ψυχικής έκφρασης για να
τονίσουμε τη συνάντηση του νοητικού και του συναισθηματικού μέρους της
προσωπικότητάς μας. Σε αυτό λοιπόν το μονοπάτι αυτοέκφρασης, το οποίο μπορεί να
μας βοηθήσει να νιώσουμε σαν μια καλή παρέα, χρησιμοποιούμε μια αφηγηματική
τεχνική που το νήμα της και η συνέχειά της περνούν από το ένα πρόσωπο στο άλλο
(παρόμοια με τον αφηγηματικό αυτοσχεδιασμό ή την αυτόματη γραφή), συνθέτοντας
έτσι ένα πλήρες σενάριο, μια μυθιστορία. Μιας και είναι γνωστό ότι
«πολιορκούμαστε» από λάθη στη χρήση της γλώσσας μας (που εντέλει προσβάλλουν τη
νοημοσύνη και την αισθητική μας) σε διάφορα είδη κειμένων και μορφές επικοινωνίας
(για παράδειγμα, εφημερίδες, διαφημίσεις, ομιλίες πολιτικών, τηλεοπτικές
εκπομπές αλλά και βιβλία), είναι ψυχοπνευματικά ωφέλιμο να μάθουμε βασικούς
κανόνες γλωσσικής αισθητικής, κάτι που θα μας βοηθήσει να επικοινωνούμε, να
μιλάμε και να διαβάζουμε σωστά. Για να μπορέσουμε τελικά να αναπτύξουμε
καλύτερα το γλωσσικό μας αισθητήριο, είναι θετικό να γνωρίσουμε τις ιδιωματικές
φράσεις, τις ρήσεις από την παράδοσή μας (λόγια και λαϊκή) που είναι χωνεμένες
στην καθομιλουμένη του καιρού μας, αλλά και τη γλώσσα που δημιουργείται στο
παρόν (αργκό, γλώσσα των νέων). Επίσης, μέσα από γλωσσικές ασκήσεις ομαδικής
συνεργασίας, θα παίξουμε παιχνίδια επικοινωνίας, αλλά συνάμα θα ακούσουμε
διάφορα είδη τραγουδιών, έτσι ώστε να ικανοποιήσουμε την ανάγκη μας να βάζουμε
τα συναισθήματά μας σε λέξεις, να γίνουμε καθρέφτης ο ένας του άλλου,
ανακαλύπτοντας επιπλέοντα μυστικά της γλώσσας μας.
32)Εργαστήριο χορού
Αλέξης Κωτσόπουλος, χορευτής, μουσικός,
εκπαιδευτικός
33)Εργαστήριο:
«Ιστορίες και παιχνίδια με αξίες»
Φανή Νικολοπούλου, δασκάλα, πτυχιούχος
Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης
Βασισμένο σε τεχνικές θεατρικού παιχνιδιού και
μέσα από επιλεγμένες ιστορίες και
δραστηριότητες αναδεικνύουμε τις ανθρώπινες αξίες.
34)Εργαστήριο: «Γεύσεις
του τόπου μας»
Σύλλογοι γυναικών
Εργαστήρια δημιουργίας τοπικών συνταγών με
προϊόντα και παρασκευάσματα που
παράγονται στην περιοχή μας. Εδέσματα... ΕΚΠΛΗΞΗ
Εργαστήριο φωτογραφίας
στη διάρκεια του Ανοιξιάτικου Σχολείου μας
Απαραίτητη
η φωτογραφική μηχανή
Για τα παιδιά και τους εφήβους του
2ου Ανοιξιάτικου Σχολείου της Φύσης
1. Εργαστήριο: «Δημιουργούμε με φαντασία»
Δεμπεγιώτης Αντώνης,
καθηγητής Εικαστικών, ζωγράφος
Κατασκευές με υλικά για τα παιδιά και
τους εφήβους που θα είναι μαζί μας στην κατασκήνωση, με πολλή φαντασία.
Μεταμορφώνοντας υλικά από τη φύση, που πάντα αποτελούσαν πηγή δημιουργικότητας.
2. Εργαστήριο: «Κυνηγώντας... κρυμμένους θησαυρούς στον Ταΰγετο!!!»
Αγγελική Καλαχάνη, δασκάλα
Ένα
εργαστήρι-παιχνίδι έκπληξη!!!
3. Εργαστήριο: «Η παλέτα της φύσης»
Μέλη της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε Πελοποννήσου
Στις περιβαλλοντικές διαδρομές μας θα δημιουργούμε
και την παλέτα της φύσης.
Μικρές
αλλαγές στο πρόγραμμα θα γίνουν με προσθήκη κα άλλων εργαστηρίων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ –ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ – ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ
1.
«Η σημασία των παραδοσιακών ποικιλιών
λαχανικών για την τοπική οικονομία», δρ. Αναστάσιος Κώτσιρας, επίκουρος καθηγητής
Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής, ΤΕΙ
Πελοποννήσου
2.
«Ενδημική χλωρίδα του
Ταϋγέτου», δρ.
Επαμεινώνδας Κάρτσωνας, επίκουρος καθηγητής ΤΕΙ Πελοποννήσου
3. «Παρατηρώντας την κλιματική αλλαγή από τη Μεσσηνία», Γιώργος
Μανέας, χημικός Msc, Υπεύθυνος του ερευνητικού σταθμού ΝΕΟ, Τμήμα
Φυσικής Γεωγραφίας, Πανεπιστήμιο Στοκχόλμης
Με άξονα την έρευνα που διεξάγεται
στο Navarino Environmental Observatory (ΝΕΟ) θα προσπαθήσουμε να
προσεγγίσουμε ερωτήματα όπως: Τι είναι η κλιματική αλλαγή και πώς αντλούμε
πληροφορίες για το κλίμα του παρελθόντος; Πώς επηρεάζει ο άνθρωπος το κλίμα και
ποια είναι η σημερινή κατάσταση;
4.
«Ένα δρώμενο ευετηρίας», Αντώνης Καζάκος, Χρήστος Ζερίτης,
εκπρόσωποι του Τοπικού Συλλόγου
Θα παρουσιαστεί μέσω προβολής το Καρναβάλι της
Νέδουσας. Αυτό είναι ένα δρώμενο ευετηρίας και γίνεται κάθε χρόνο την
Καθαρά Δευτέρα στο χωριό Νέδουσα, το οποίο βρίσκεται στον Ταΰγετο. Για την αξία
του Καρναβαλιού της Νέδουσας μίλησε διεξοδικά σε εκπομπή της ΕΤ1 το 1999, ο
καθηγητής κ. Μιχάλης Μερακλής και ανέλυσε τα βασικότερα στοιχεία του.
Ιδιαίτερα η συνύπαρξη τριών τελετουργικών πράξεων που συναντώνται στα
ευετηριακά δρώμενα, δηλαδή Όργωμα-Σπορά, Γάμος, Θάνατος-Ανάσταση, είναι
στοιχεία που δεν απαντούν σήμερα όλα μαζί σε άλλα παρόμοια γνωστά
καρναβάλια-δρώμενα, ιδιαίτερα σε αυτά τα πανελληνίως γνωστά που τελούνται στη βόρεια
Ελλάδα. Ένα αυθεντικό Αγροτικό Καρναβάλι, στο οποίο δεν υπάρχουν θεατές παρά
μόνο συν-εορταστές και συμ-ποσιαστές.
5.
«… όταν ανοίγουν οι ασκοί του Αιόλου
τότε;» − Μια συζήτηση για τις ανεμογεννήτριες, Μαργαρίτα Καρλαύτη, εκπρόσωπος Δικτύου Περιβαλλοντικής
Πολιτιστικής Προστασίας Λακωνίας
6.
«Νερόμυλοι και η ιστορία τους στην
Ελλάδα», Γιάννης Λύρας,
βιολόγος, ιστοριοδίφης, εξερευνητής
7. «Λακωνικό ημερολόγιο», Ημερολόγιο
αφιερωμένο στον Ταΰγετο. Πρόκειται για μια έκδοση 300 σελίδων που παρουσιάζει
το βουνό στο σύνολό του, τη λακωνική, αρκαδική και μεσσηνιακή πλευρά του (τη
χλωρίδα και την πανίδα του, τα σπήλαια, τις περιοχές Natura), αλλά και πώς το
είδαν οι άνθρωποι που έζησαν πάνω του ή κοντά του από τους αρχαίους χρόνους έως
σήμερα (τους αρχαίους δρόμους, τα λατομεία, τα βυζαντινά μνημεία και τα
μοναστήρια, τοπωνύμια, λογοτεχνία, ποίηση, οικονομία, πεζοπορικές διαδρομές,
ορειβασία).
8. «Το παράπονο των ζώων − ένα παραμύθι»
Γιώργος Κουτσιούκης,
εκπαιδευτικός
Ένα τρυφερό παραμύθι που μεγάλωσε παιδιά και έγινε
σε συνεργασία με μαθητές του 13ου Λυκείου Περιστερίου εικόνα και ταξιδεύει στις
καρδιές μας.
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
Οι
εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα θα έρθουν με δικά τους έξοδα και στις μικρές
διαδρομές που θα χρειαστεί να κάνουμε, αν επιθυμούν, θα μετακινούνται με τα
δικά τους μέσα. Η μετακίνηση και η περιήγηση στα χωριά του Ταϋγέτου θα γίνει με
λεωφορείο μισθωμένο (50 άτομα) γι’ αυτούς που δεν έχουν μεταφορικό μέσο.
ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Θα
γίνεται στον χώρο της τραπεζαρίας των κατασκηνώσεων και θα ετοιμάζεται
καθημερινά στο μαγειρείο με προϊόντα και παρασκευάσματα, που παράγονται στην
περιοχή, δίνοντας προτεραιότητα σε τοπικές συνταγές. Παράλληλα θα δοκιμάζουμε
και τα γευστικά δημιουργήματα των εργαστηρίων!
ΜΙΚΡΑ
ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
ü
Μη χάσετε την
ξενάγηση στην πόλη της Καλαμάτας την Τετάρτη το μεσημέρι στις 12.30, πριν
φύγουμε για το βουνό, τα φιλέματα στην πόλη και ένα παιχνίδι στον κεντρικό
πεζόδρομο στημένο για μας!
ü
Μη χάσετε τα
γλέντια που θα οργανώνονται κάθε βράδυ με μουσικές, μουσικούς, όργανα και
οργανοπαίχτες.
ü
Μην ξεχάσετε
να πάρετε μαζί σας ρούχα και για ΒΑΡΥ ΧΕΙΜΩΝΑ, για να είστε σίγουρα ΠΑΝΤΑ
ζεστοί, αδιάβροχο και άνετα παπούτσια.
ü
Αν δεν έχετε
συνηθίσει τον ύπνο σε κοιτώνες, υπάρχουν κοντά λίγοι ξενώνες οπότε έχετε και οικονομικές εναλλακτικές
λύσεις.
ü
Αναλυτικές
οδηγίες για το ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ στο ιστολόγιο της ΠΕΕΚΠΕ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ http://peekpepeloponnisou.blogspot.gr
ü
Να ψωνίσετε
από την αγορά τοπικών και παραδοσιακών προϊόντων, που θα λειτουργήσει στον χώρο
του ανοιξιάτικου σχολείου.
Εκεί θα βρείτε από μαντίλια καλαματιανά μέχρι βασιλικό πολτό, αλοιφές, τσάι και βότανα, χειροτεχνήματα και χαρουπάλευρο, στους πάγκους που θα στήσουν ντόπιοι παραγωγοί και χειροτέχνες.
Εκεί θα βρείτε από μαντίλια καλαματιανά μέχρι βασιλικό πολτό, αλοιφές, τσάι και βότανα, χειροτεχνήματα και χαρουπάλευρο, στους πάγκους που θα στήσουν ντόπιοι παραγωγοί και χειροτέχνες.
Το Σχολείο της φύσης στον Ταΰγετο έχει ήδη έχει
αγκαλιαστεί με μεγάλο ενδιαφέρον γίνεται θεσμός και θα φέρει κοντά μας και πάλι
εκπαιδευτικούς από πολλά μέρη της Ελλάδας. Ευχαριστούμε πολύ για τη στήριξη το
Δήμαρχο Καλαμάτας και τους υπεύθυνους του Δήμου, τους ανθρώπους της
κατασκήνωσης, τους επιμορφωτές, τους δεκάδες συναδέλφους μας και όλους τους
εθελοντές που μας βοηθούν και όλους αυτούς που το στηρίζουν με ιδέες, με
λύσεις, με προϊόντα και χρήματα.
Για να πάρετε μια γεύση από το 1ο
Ανοιξιάτικο Σχολείο επισκεφθείτε https://www.youtube.com/watch?v=OXNl5oZ14Rs παραγωγή του Ορειβατικού Συλλόγου Καλαμάτας.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να
απευθύνεστε στην ομάδα της ΠΕΕΚΠΕ Πελοποννήσου: Σίση Πλακονούρη (τηλ.
6976390430), Λίλιαν Καραβά (τηλ. 6972373426), Αφροδίτη Χριστοπούλου (τηλ. 6936470427), Δημήτρη Δημητρίου (τηλ. 6972612275) και ηλεκτρονικά:
peekpe.pel@gmail.com.
Με εκτίμηση
Για την Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Πελοποννήσου
Η
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Σίση
Πλακονούρη Λίλιαν
Καραβά
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΖΟΠΟΡΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΑΛΑΓΩΝΙΑ -ΝΕΔΟΥΣΑ, ΣΤΟ ΠΕΡΣΙΝΟ ΠΡΩΤΟ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΣΤΟΝ ΤΑΥΓΕΤΟ.
(ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΥΓΕΤΟΥ 1,2,3,ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ)
Συναντήσαμε 4 πέτρινα γεφύρια, σε ένα απο τα τρία ρέματα του ποταμού Νέδοντα, εκ των οποίων λειτουργεί το ένα, κοντά στο μύλο του Ντερίφη. Κάναμε παύση στο μύλο του Ντερίφη, αλέσαμε σιτάρι και πήραμε το αλεύρι για να ζυμώσουμε στις κατασκηνώσεις .Ξεκουραστήκαμε και γευτήκαμε τοπικές γεύσεις, προσφορά του συλλόγου γυναικών της Αρτεμισίας και ακολουθώντας το μονοπάτι καταλήξαμε στο χωριό Νέδουσα, που έχει και εκεί ένα μονότοξο πέτρινο γεφύρι.Επιστροφή στις κατασκηνώσεις Αγίας Μαρίνας με λεοφωρείο, έχοντας πλούσια χρώματα και αρώματα του μονοπατιού δίπλα στο Νέδοντα ποταμό.
ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΛΑΓΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ ΜΑΣ ΠΑΡΕΑ
ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ
ΤΟ ΠΕΤΡΙΝΟ ΓΕΦΥΡΙ ΚΑΛΥΜΕΝΟ ΜΕ ΑΣΦΑΛΤΟ
ΣΤΟ ΝΕΡΟΜΥΛΟ ΤΟΥ ΝΤΕΡΙΦΗ
ΠΑΡΑΣΙΤΟ.ΕΙΔΟΣ ΛΥΚΟΥ ή ΟΡΟΒΑΓΧΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΖΟΠΟΡΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΑΛΑΓΩΝΙΑ -ΝΕΔΟΥΣΑ, ΣΤΟ ΠΕΡΣΙΝΟ ΠΡΩΤΟ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΣΤΟΝ ΤΑΥΓΕΤΟ.
(ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΥΓΕΤΟΥ 1,2,3,ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ)
Συναντήσαμε 4 πέτρινα γεφύρια, σε ένα απο τα τρία ρέματα του ποταμού Νέδοντα, εκ των οποίων λειτουργεί το ένα, κοντά στο μύλο του Ντερίφη. Κάναμε παύση στο μύλο του Ντερίφη, αλέσαμε σιτάρι και πήραμε το αλεύρι για να ζυμώσουμε στις κατασκηνώσεις .Ξεκουραστήκαμε και γευτήκαμε τοπικές γεύσεις, προσφορά του συλλόγου γυναικών της Αρτεμισίας και ακολουθώντας το μονοπάτι καταλήξαμε στο χωριό Νέδουσα, που έχει και εκεί ένα μονότοξο πέτρινο γεφύρι.Επιστροφή στις κατασκηνώσεις Αγίας Μαρίνας με λεοφωρείο, έχοντας πλούσια χρώματα και αρώματα του μονοπατιού δίπλα στο Νέδοντα ποταμό.
ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΛΑΓΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ ΜΑΣ ΠΑΡΕΑ
ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ
ΤΟ ΠΕΤΡΙΝΟ ΓΕΦΥΡΙ ΚΑΛΥΜΕΝΟ ΜΕ ΑΣΦΑΛΤΟ
ΣΤΟ ΝΕΡΟΜΥΛΟ ΤΟΥ ΝΤΕΡΙΦΗ
ΠΑΡΑΣΙΤΟ.ΕΙΔΟΣ ΛΥΚΟΥ ή ΟΡΟΒΑΓΧΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου