ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ 4-10-2017
Στην ανάρτηση αυτή παρουσιάζουμε το πριν και το μετά της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Βαλύρας, με φωτογραφικό υλικό από το αρχείο μου.
. Η συλλογή ακίνητων και σιωπηλών φωτογραφιών είναι ο καρπός της αγάπης μας για να μην χαθούν οι μνήμες, οι δραστηριότητες και οι εκδηλώσεις της περιοχής μας. Η άμεση δύναμη της «εικόνας» με πρόσωπα, φύση, δραστηριότητες, ήθη, έθιμα, επαγγέλματα (μυθολογία, ιστορία, υλικός-κοινωνικός-πνευματικός πολιτισμός),αρχιτεκτονική κληρονομιά, είναι γεμάτη φως και αισιοδοξία. Διακινεί συναισθήματα και ευχάριστες δημιουργικές σκέψεις, μας δείχνει την πορεία της εξέλιξης «ολιστικά» συγκρίνοντας το τότε και το τώρα, το τι χάσαμε και τι κερδίσαμε.
Οι φωτογραφίες ποτέ δεν λένε ψέματα, λένε πάντοτε ολόκληρη την αλήθεια. Το στιγμιαίο αποκαλύπτει “φώτα ολόφωτα”. Οι φωτογραφίες αιχμαλωτίζουν το φευγαλέο και αφηγούνται πολύ περισσότερα απ’ όσα χωράνε. Αιχμαλωτίζουν με το φως τους το θεατή ενώ αρκετές φορές του προκαλούν δέος. Η πλούσια θεματογραφία προβάλλει το χωριό μας Βαλύρα με πολύ χάρη και ο πλούτος των εικόνων κάνει πιο έντονο τον «ειδικό φωτισμό». Η ιστορία του φωτορεπορτάζαρχίζει στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα.
Η αδιαφορία μας και αδιαφορία των εκλεγμένων τοπικών αρχόντων των 3 βαθμών της τοπικής αυτοδιοίκησης, διάφοροι φορείς και εφορείες αρχαιοτήτων, οδήγησε στην καταστροφή του ιστορικού κτιρίου της Βαλύρας που έμενε ο τούρκος αγάς για 400 χρόνια όσο η Ελλάδα ήταν σκλαβωμένη και η Βαλύρα πριν το 1927 ονομαζόταν ΤΣΕΦΕΡΕΜΙΝΗ.
Αδιαφορήσαμε και αδιαφορούμε για τα βυζαντινά κτίσματα, πέτρινα σπίτια, τη δέση, το αυλάκι, τους νερόμυλους, και πολλά άλλα. Δεν υιοθετήσαμε κανένα κτίριο για να επισκευαστεί, διασωθεί και προβληθεί.Δεν σεβαστήκαμε την προγονική μας κληρονομιά και ούτε καν την προστατεύσαμε.
Δυστυχώς ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα , η πλούσια αρχιτεκτονική κληρονομια της Βαλύρας που έχουμε αναρτήσει σε 5 συνέχειες,και με τη μελέτη του ΣΧΟΟΑΠ ΙΘΩΜΗΣ, θα μπορούσε η περιοχή μας με το πλούσιο ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον, να γίνει τουριστικός πόλος έλξης.
Σήμερα η παραδοσιακή ιστοριογραφία υποχωρεί μπροστά στην“Εικονογραφημένη Ιστορία”. Είναι επιτακτική ανάγκη να ανακαλυφθούν και να μελετηθούν διεπιστημονικά – πολυεπιστημονικά οι διαθέσιμες οπτικές πηγές ,ώστε ο συνδυασμός “φωτογραφίας – λόγος” της «κληρονομιάς» να γίνει κτήμα καθενός, που ενδιαφέρεται για την Αειφορο Ανάπτυξη της περιοχής μας.
ΠΡΙΝ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ.ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΠΑΤΡΙΝΟΥ ΓΚΡΑΒΟΥΡΙΣΤΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΟΝΑΚΙΔΗ
ΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥΟΙ ΕΝΤΟΙΧΙΣΜΕΝΕΣ ΑΞΙΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΕΣΙΜΟ ΤΩΝ ΖΩΩΝ.
Η ΟΙΚΙΑ ΚΑΙ Η ΕΞΩΠΟΡΤΑ ΤΗΣ ΟΙΚΙΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΦΕΡΜΑΝΗ, ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ, ,ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΤΟΥ Π ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΤΟΥ Σ ΜΕ ΤΣΕΜΠΕΡΕΣ, ΜΠΟΒΗ, ΛΙΝΑΡΔΟΥ ΚΑΙ ΤΑ 3 ΜΙΚΡΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΤΣΙΑΜΗ, Σ ΜΠΛΕΚΟΣ ΚΑΙ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ. ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΙΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΠΟΥ ΕΣΦΥΖΕ ΑΠΟ ΖΩΗ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ 1990
ΟΤΑΝ Η ΠΟΛΕΜΙΣΤΡΑ ΗΤΑΝ ΑΚΕΡΑΙΗ, ΧΩΡΙΣ ΦΘΟΡΕΣ.
ΤΟ ΠΡΙΝ........
..............ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΤΑ
Η ΟΙΚΙΑ ΧΑΤΖΗ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΜΑΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου