Σήμερα γιορτάζει ο ενοριακός μας ναός και τιμούμε τη μνήμη του. Χρόνια πολλά σε εορτάζοντες και εορτάζουσες.
Στην τρίτη και τελευταία αυτή ανάρτηση θα δημοσιεύσουμε αρχειακό ιστορικό υλικό για τις 2 οικογένειες Παπασαραντόπουλου , Καρύδη, και όχι μόνον. Αυτές οι 2 οικογένειες είχαν από 2 ιερείς η κάθε μια και μάλιστα ήταν πατέρας και γιος, Παπαμιχάλης, Παπασαράντος, Παπαγιώργης και Παπαδημήτρης.
Το ιστορικό υλικό είναι από:Στην τρίτη και τελευταία αυτή ανάρτηση θα δημοσιεύσουμε αρχειακό ιστορικό υλικό για τις 2 οικογένειες Παπασαραντόπουλου , Καρύδη, και όχι μόνον. Αυτές οι 2 οικογένειες είχαν από 2 ιερείς η κάθε μια και μάλιστα ήταν πατέρας και γιος, Παπαμιχάλης, Παπασαράντος, Παπαγιώργης και Παπαδημήτρης.
Εκλογικοί κατάλογοι 1843, 1865,1873, του τέως δήμου Οιχαλίας
ΓΑΚ Αθηνών
Εφημερίδα ΑΙΩΝ 1840
Αρχεία Ελληνικής Παλιγγενεσίας
Αρχείο Κοινότητας Βαλύρας
Κοιμητήριο Βαλύρας
Φωτογραφικό υλικό από τις οικογένειες των απογόνων Παπασαραντόπουλου, Καρύδη, τους οποίους και ευχαριστώ.
Κλείνοντας τη δημοσίευση δημοσιεύσουμε τους απογόνους των τότε επιτρόπων του ενοριακού ναού Βαλύρας, τους λαγκαδινούς μαστόρους και τα δημιουργηματά τους που έχουμε καταγράψει στη Μεσσηνία με τον πανεπιστημιακό Γιάννη Τσιαούση, με καταγωγή από τα Λαγκάδια Γορτυνίας και είναι πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου με τίτλο: "ΤΑ ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ. όπως δημοσιεύσαμε και τους ξυλογλύπτες αδελφοί Ντινόπουλοι από το Βαλτεσινίκο Αρκαδίας .
Με την δημοσίευση και της τρίτης ανάρτησης και τις διάφορες κριτικές θα προσπαθήσουμε να τυπωθεί σε ένα καλαίσθητο έντυπο και να διανεμηθεί σε όλους τους ενορίτες, και βαλυραίους εντός και εκτός Ελλάδος.
ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ ΔΕΝΔΡΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΡΧΕΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ
1.Ο καλός φίλος και
συνεργάτης Γιάννης Ρήγας από τη Μερόπη Μεσσηνίας έχει ήδη ψηφιοποιήσει τα στοιχεία των
εκλογικών καταλόγων των ετών 1847, 1863 και 1873 του τέως Δήμου Οιχαλίας, που περιλαμβάνονται στη συλλογή Βλαχογιάννη και είναι
αναρτημένα στην ιστοσελίδα των Γενικών Αρχείων του Κράτους, καθώς και των υπόλοιπων 21 δήμων του νομού Μεσσηνίας.
2.Υπάρχει, και η κατάσταση με τα επώνυμα του 1912, του τότε γραμματέα-δημοδιδασκάλου
Δημήτρη Καρακίτσου, σε 57 σελίδες, τα οποία είναι ήδη αναρτημένα, στην
ιστοσελίδα μας.
Εκλογικοί κατάλογοι 1843, 1865,1873, του τέως δήμου ΟιχαλίαςΓΑΚ Αθηνών
Εφημερίδα ΑΙΩΝ 1840
Αρχεία Ελληνικής Παλιγγενεσίας
Αρχείο Κοινότητας Βαλύρας
Κοιμητήριο Βαλύρας
Φωτογραφικό υλικό από τις οικογένειες των απογόνων Παπασαραντόπουλου, Καρύδη, τους οποίους και ευχαριστώ.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Στο Τζεφερεμίνι κατά την Τουρκοκρατία, τη
περίοδο του αγώνα και μετά την απελευθέρωση υπηρετούσε εφημέριος ο Σαράντης
Σαραντόπουλος και κατόπιν έμεινε γνωστός με το όνομα Παπασαραντόπουλος. Ο
Παπα-Σαράντης στις 20/4/1829 συνυπογράφει ως Σαραντόπουλος το ψήφισμα της
επαρχίας Μικρομάνης (εκεί υπαγόταν τότε το Τζεφερεμίνι) με το οποίο ο Ιωάννης
Καποδίστριας ανεκηρύχθη "γνήσιος Πολίτης" της επαρχίας Μικρομάνης.
Μαζί με αυτόν συνυπογράφουν και ο γιος του Μιχάλης που είναι και αυτός
ιερέας και οι πρόκριτο αγωνιστές του χωριού Τζεφερεμίνι οι οποίοι είναι:
Στις 20 Απριλίου 1829 ανακήρυξαν «γνήσιο πολίτη» της
επαρχίας τον κυβερνήτη της Ελλάδος Ιωάννη Καποδίστρια με ψήφισμα οι
υπογράφοντες κάτοικοι από τη Βαλύρα
ήταν:
Νικ. Παπαβασιλόπουλος
Ηλ. Μπότσικας
Σπύρος της Αναγνωστούς
Παν. Δουραμάκος
Νικ. Σταματόπουλος
Αγγ. Λιοντήρης
Αναγν. Ράμμος
Παν. Μπόβης
Παν. Σπηλιώτης
Παπασαράντος
Παπαμιχάλης
Αναγ. Γεωργόπουλος
Σωτ. Σαραντόπουλος
Θεοδ. Μπόβης
Δημητ. Καρύδης
Βασίλης Λινάρδος*
Νίκος Μαυροειδής
Οι δημοπρόκριτοι της επαρχίας Μικρομάνης
ανακηρύσσουν γνήσιο πολίτη της επαρχίας των Ιων. Καπιδίστρια το 1829.
Εν
Μικρομάνη τη 27/4/1929
Η σφραγίδα έχει την υπογραφή Δημογεροντειον επαρχίας
Μικρομάνης (ΓΑΚ Βλαχ. Α. φακ 220). Στο εντυπο αυτό υπογράφουν και οι δημοπρόκριτοι των χωριών
Μικρομάνης-Αντικάλαμου, Καλάμι, Καλαμίου, Κωνσταντίνων, Ανδανείας, Σπανοχωρίου,
Κερασταρίου.
ΕΠΑΡΧΙΑ ΜΙΚΡΟΜΑΝΗΣ
Η Επαρχία Μικρομάνης συσταθείσα κατά την Τουρκοκρατία ως διοικητικό
τμήμα (Καζάς), διατηρήθη κατά την επανάσταση και μετά την απελευθέρωση ως το
1835 που συνεστήθηκαν οι δήμοι, αλλά και μέχρι το 1843-4 ως εκλογική
περιφέρεια. Στην επαρχία Μικρομάνης υπήγοντο τα χωριά Μικρομάνη (έδρα), Καμάρι
(συνοικισμός, σημερινή Θουρία) Καλάμι (Αϊζάγα) Αντικάλαμος (Αζήζαγα)
Κωνσταντίνοι, Βαλύρα (Τζεφερεμίνι), Στενύκλαρος (Σανδάνι), Φίλια και Σπανοχώρι.
Στις 2/10/1841
υπηρετούσε ως εφημέριος ο Μιχάλης, υπογράφει με το όνομα Μιχάλης και μία φορά
υπέγραφε αντί του αγράμματου δημαρχιακού παρέδρου Παναγιώτη Μπόβη (ΓΑΚ
Μοναστηριακά 2/10/1941 φάκελος 370).
ΕΤΟΣ Α. ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΔΗΜΟΥ ΟΙΧΑΛΙΑΣ ΕΤΟΥΣ 1847, Α Α 1- 793
Δ. Δ.
ΤΖΕΦΕΡΕΜΙΝΗ 261- 372
ΦΙΛΙΑ,
ΔΟΓΑΝΤΖΗΔΕΣ, ΛΟΥΤΡΟ, ΒΕΛΑΝΙΔΙΑ, ΤΟΣΚΕΣΙ, ΣΠΑΝΟΧΩΡΙ, ΜΕΛΙΓΑΛΑ,ΤΣΑΟΥΣΙ,
ΤΣΕΦΕΡΕΜΙΝΗ,
ΖΕΥΓΟΛΑΤΙΟ, ?
,ΣΙΑΜΟΥ, ΚΑΤΣΑΡΟΥ, ΑΛΗΤΣΕΛΕΠΗ, ΜΠΑΛΑ, ΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙ, ΣΚΑΛΑ, ΣΟΛΑΚΙ, ΖΕΖΑ, ΣΙΑΜΟΥ,
ΜΠΟΥΓΑ
Εν Μελιγαλά την 22 Μαίου 1844
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΟΙΧΑΛΙΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΣΤΑΘΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Πάρεδροι
Γ. Νικολακοπουλος
Πανάγος Μπόβης
Δ. Δελιγιάννης
Γ. Κυριακόπουλος
Αθ. Θεοδοσόπουλος
Αθ.
Τζορης
Οι Ιερείς
Παναγιώτης Ζερβόπουλος
Ιωάννης
Νικόλαος Ανδρικόπουλος
Νικόλαος Αξιώτης
Νικόλαος ΠρωτοπαπάςΟΡΙΣΤΙΚΟΣ
ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΟΙΧΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 1873
ΑΑ 1-1549
ΔΗΜΟΤΙΚΟ
ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ ΤΖΕΦΕΡΕΜΙΝΗ, Α, Α 702-857
ΧΩΡΙΑ ΔΗΜΟΥ
ΟΙΧΑΛΙΑΣ
ΜΕΛΙΓΑΛΑ, ΖΕΖΑ,
ΚΑΤΣΑΡΟΥ, ΜΠΑΛΑ, ΦΙΛΙΑ, ΣΚΑΛΑ, ΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙ, ΤΣΕΦΕΡΕΜΙΝΗ, ΣΠΑΝΟΧΩΡΙ, ΤΣΑΟΥΣΙ,
ΛΟΥΤΡΟ, ΚΑΛΥΒΙΑ, ΒΕΛΑΝΙΔΙΑ, ΤΟΣΚΕΣΙ, ΑΛΗΤΣΕΛΕΠΗ. ΔΟΓΑΤΖΗΔΕΣ, ΣΙΑΜΟΥ, ΜΑΓΟΥΛΑ,
ΜΟΥΣΤΑ, ΖΕΥΓΟΛΑΤΙΟ, 2- 12- 1873
ΙΩΑΝΝΗΣ. Π.
ΜΠΟΥΤΟΣ
Παπασαραντόπουλοι στους εκλογικούς καταλόγους τους τέως δήμου Οιχαλίας μεταξύ των ετών 1847-1873.
1.Παπασαραντόπουλος Μιχαήλ .Έτος γέννησης 1792. Ψήφισε το 1947. α.α. καταλόγου 275.
2. Παπασαραντόπουλος Παναγιώτης του Μιχαήλ. Έτος γέννησης 1817. Ψήφισε το 1947.1865 και 1873. α.α. καταλόγου 276. 756, 828.
3. Παπασαραντόπουλος Αριστόδημος του Παναγιώτη. Έτος γέννησης 1850. Ψήφισε το 1873. α.α. καταλόγου 725.
4. Παπασαραντόπουλος Σαράντος του Δημητρίου. Έτος γέννησης 1844. Ψήφισε το 1873. α.α. καταλόγου 847.
ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ
ΔΕΝΔΡΟ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ.
1). Ο Σαράντος-ιερεύς με μία γυναίκα άγνωστη απέκτησε (2) δύο κόρες, μία ανώνυμη και μία άλλη τη Μαγδάλω.
2). Ο Μιχάλης-ιερεύς με τη Μαγδάλω απέκτησαν (2) δύο γιούς τους Παναγιώτιο και Δημήτριο.
3). Ο Παναγιώτιος- γεωργός με τη Αικατερίνη Κάββουρα απέκτησαν (7) επτά παιδιά, τους Αριστόδημο, Αγαθοκλή, Ανδρέα (άγαμος), Σταμάτιο, Αθανάσιο και (2) δύο κόρες (άγαμες).
1). Ο Σαράντος-ιερεύς με μία γυναίκα άγνωστη απέκτησε (2) δύο κόρες, μία ανώνυμη και μία άλλη τη Μαγδάλω.
2). Ο Μιχάλης-ιερεύς με τη Μαγδάλω απέκτησαν (2) δύο γιούς τους Παναγιώτιο και Δημήτριο.
3). Ο Παναγιώτιος- γεωργός με τη Αικατερίνη Κάββουρα απέκτησαν (7) επτά παιδιά, τους Αριστόδημο, Αγαθοκλή, Ανδρέα (άγαμος), Σταμάτιο, Αθανάσιο και (2) δύο κόρες (άγαμες).
Από τον οπλαρχηγό Αναγνώστη
Κάβουρα και Κρυστάλλω Πουλουπούλου γεννήθηκαν τα παιδιά: Κατερίνα Γιαννούλα,
Γεωργίτσα Θεοδωράκης, Δημητράκης, Θανασούλης και Ευγένιος. Οι δύο πρώτοι γιοι
δολοφονήθηκαν από πολιτικούς αντιπάλους στη δεκαετία 1870. Η Κατερίνα
παντρεύτηκε τον Παναγιώτη Παπασαραντόπουλο πλούσιο από Βαλύρα η οποία το 1850
γέννησε το πρώτο της παιδί τον Αγαθοκλή.
Στη συνέχεια γεννήθηκαν οι Αριστόδημος, Θανάσης, Σταμάτης και Ανδρέας. Ο Αγαθοκλής ήταν μεγαλοκτηματίας, ο Αριστόδημος έγινε γιατρός, ο Θανάσης έγινε οφθαλμίατρος, ο Σταμάτης φαρμακοποιός και ο Ανδρέας δικηγόρος.
Στη συνέχεια γεννήθηκαν οι Αριστόδημος, Θανάσης, Σταμάτης και Ανδρέας. Ο Αγαθοκλής ήταν μεγαλοκτηματίας, ο Αριστόδημος έγινε γιατρός, ο Θανάσης έγινε οφθαλμίατρος, ο Σταμάτης φαρμακοποιός και ο Ανδρέας δικηγόρος.
ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΒΑΛΥΡΑΣ.
Α. ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1853
ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1853
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1872
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΣ 1890
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΣ 1891
ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΣ ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ 1891
ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ1895
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΙΧΑΗΛ 1898
ΜΙΧΑΗΛ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ 1915
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1924
ΓΟΡΓΟΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1926
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1929
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1933
ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΟΛΥΞΕΝΗ 1934
ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ 1936
ΚΩΝ\ΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ 1937
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ 1940
Β. ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΜΕΡΙΔΕΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ 345-50,852
345 ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ 1853
ΕΛΕΝΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΛΕΙΦΕΡΗ 1867 ΑΜΦΙΘΕΑ
ΣΤΑΥΡΟ 1895
ΔΗΜΗΤΡΙΟ 1899 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ 1899 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
ΚΑΛΛΙΡΟΗ 1904
346 ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ 1895
ΠΟΛΥΞΕΝΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ 1907,ΒΑΛΥΡΑ
ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ 1934
ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΣ 1936
ΚΩΝ\ΝΟΣ1937
ΕΛΕΝΗ 1939
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1940
ΓΕΩΡΓΙΟΣ 1944
347. ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΜΙΧΑΗΛ ΝΙΚΟΛΕΤΑ 1895
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΖΑΝΕΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ 1893, ΒΑΛΥΡΑ
ΣΜΑΡΑΓΔΗ 1921
348 ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΤΗΣ ΜΙΧΑΗΛ ΝΙΚΟΛΕΤΑ 1900
ΕΥΓΕΝΙΑ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΟΡΓΟΝΗΣ, ΒΑΛΥΡΑ 1902
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ 1924
ΓΟΡΓΟΝΗΣ 1926
ΝΙΚΟΛΕΤΑ 1928
ΚΩΝ\ΝΟΣ 1931
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ 1933
ΕΛΕΝΗ 1935
ΜΑΡΘΑ 1938
349.ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ 1891
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΔΗΜΑΚΗ ΗΛΙΑ. ΛΟΓΚΑΝΙΚΟ 1894
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ 1927
ΕΥΣΤΑΘΙΑ 1930
ΒΑΣΙΛΙΚΗ 1932
350.ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ 1872
ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΣΑΚΚΕΛΑΡΙΑΔΗ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΙΣΑΡΙ 1897
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ 1900
ΘΟΔΩΡΟΣ 1912 ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
852, ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΕΥΓΕΝΙΑ 1933
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΑΡΙΟΧΩΡΙ 1944
ΕΥΓΕΝΙΑ 1968
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 1977
ΚΑΤΑΣΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΥ ΤΟ 1912
Η ΟΙΚΙΑ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΠΟΥ ΕΜΕΝΕ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ Ο ΤΖΑΦΕΡ ΑΓΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΟΝΟΜΑΖΟΤΑΝ ΤΖΕΦΕΡΕΜΙΝΙ,ΑΠΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ ΕΜΙΝ ΤΖΑΦΕΡ-ΕΜΙΝ=ΤΖΕΦΕΡΕΜΙΝΙ
Η ΒΑΛΤΟΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ, ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ
Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΖΕΥΟΝΤΑΣ ΧΟΡΤΑ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ.
ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΒΑΛΥΡΑΣ ΤΟ 1907. ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ Ο ΔΗΜΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΣ
ΟΙ ΑΔΕΛΦΕΣ ΜΑΡΘΑ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥΟΙ ΔΥΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
ΟΙ 2 ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΙ ΣΤΕΛΙΟΥ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΤΟΥΣ
ΤΟ ΠΟΝΗΜΑ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΦΕΡΜΑΝΗΣ, ΑΔΕΛΦΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ-ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΓΑΜΟ ΤΟΥ ΘΕΙΟΥ ΜΟΤ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΟΙ 3 ΓΕΙΤΟΝΙΣΕΣ ΦΙΛΕΣ ΦΕΡΜΑΝΗ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ
ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ ΔΕΝΔΡΟ ΚΑΡΥΔΗ
Καρύδης Γεώργιος του Γεωργίου. Έτος γέννησης 1843. Ψήφισε το 1873. α.α. καταλόγου 54.
Οι
Γεώργιος και Δημήτριος* Καρύδης (πατήρ και γιός) ήταν ιερείς στη Βαλύρα και
έχουμε αναρτήσει στην ιστοσελίδα μας Η διασταύρωση έγινε από το κοιμητήριο της Βαλύρας, από τα αρχεία των
κοινοτήτων Βαλύρας-Λαμπαίνης, και την ενημέρωση-πληροφόρηση από τους Χρίστο
Αργύρη, Μαρία Σιάγκρη-Μπόβη, Χρίστο Μπότσικα, Δημήτριο Μακρή, Σταύρο Μακρή του
Χαραλάμπους τους οποίους και ευχαριστώ, και από το προσωπικό μου αρχείο.
Από το μητρώο αρρένων της κοινότητας Βαλύρας, και την κατάσταση των
οικογενειών του δάσκαλου Δημήτρη Καρακίτσου ο γενάρχης Γεώργιος Καρύδης του
Γεωργίου γεννήθηκε το 1844, είχε σύζυγο την Καλλιόπη ...., και απόκτησαν
τα παιδιά:
Βασίλη 1864
Αθανάσιο 1867
Δημήτριο 1869, επίσης Ιερέα
Αντώνιο 1882
Βασίλειο 1890
Καλιρρόη και
Ευσταθία ή Σταθούλα άγνωστης χρονολογίας.
Για ορισμένα παιδιά από αυτά, παρότι ρωτήσαμε απογόνους,, να μας
δώσουν πληροφορίες, δεν γνώριζαν να μας πουν.Έτσι περιγράφουμε τα στοιχεία
που είναι εξακριβωμένα, από τα αρχεία και τα ντοκουμέντα.
Για τα παιδιά Βασίλη 1864, Αθανάσιο 1867 δεν γνωρίζουμε τίποτε. Το ψάχνουμε.
Ο Αντώνης είχε μαγαζί στη Θεσσαλονίκη και δεν απόκτησε παιδιά
Για τα παιδιά Βασίλη 1864, Αθανάσιο 1867 δεν γνωρίζουμε τίποτε. Το ψάχνουμε.
Ο Αντώνης είχε μαγαζί στη Θεσσαλονίκη και δεν απόκτησε παιδιά
Ο Δημήτριος επίσης ιερέας, παντρεύτηκε την Καλλιόπη Μπιστάρη από το Βουρνάζι Μεσσηνίας. Η μοναχοκόρη τους Αγλαΐα
1898 ήταν η πρώτη γυναίκα του Σταύρου Μακρή και απόκτησαν τα παιδιά:
Α.Καλλιόπη
Β.Δημήτρη
Γ. Αγγέλω και
Δ.Ηλία
Η Αγλαΐα γέννησε το Μάρτη τον Ηλία, και τον Σεπτέμβριο του 1933 πέθανε στη νεαρή ηλικία . Η δεύτερη γυναίκα του ήταν η Ουρανία Χαραλαμποπούλου 1902, και απόκτησαν τα παιδιά Γεώργιο και Ανδρέα. Ο Γεώργιος παντρεύτηκε τη Λίτσα Ντουραμάκου και απόκτησαν τα 4 παιδιά: Ουρανία, Βασιλική Ευθυμία και Σταύρο. Ο Ανδρέας παντρεύτηκε τη Μαρία Λύρα κι απόκτησαν τα 2 παιδιά: Την Ουρανία και το Σταύρο.
Α.Η Καλλιόπη παντρεύτηκε το Χαράλαμπο Μπάκα και απόκτησαν τα παιδιά Παναγιώτη και Σταύρο.
Β. O Δημήτρης Μακρής παντρεύτηκε την Κων\να Τσαγκάρη και απόκτησαν τα παιδιά Σταύρο και Αγλαΐα.
Γ. Η Αγγέλω παντρεύτηκε στο Καλογερέση, χώρισε και εγκαταστάθηκε στη Μαγούλα. Είχε άδοξο τέλος. Σκοτώθηκε από τροχαίο, στη Μαγούλα.
Δ.Ο Ηλίας παντρεύτηκε τη Βούλα Μελισσουργού και απόκτησαν τα παιδιά Σταύρο και Στέλιο.
4. Ο Ιωάννης , μετέπειτα στρατηγός έμεινε ανύπανδρος και ήταν υπασπιστής του βασιλιά Κων\νου του Α.
5-6. Για τους Αντώνιο και Βασίλειο δεν γνωρίζουμε τίποτε. Το ψάχνουμε.
7. Καλλιρόη. Ο Χρίστος Αργύρης ή Αργυρόπουλος, από Λάμπαινα, είχε τα αδέλφια Γεώργιο, Περικλή και τις αδελφές Αγγελική και Σταυρούλα.
Β.Δημήτρη
Γ. Αγγέλω και
Δ.Ηλία
Η Αγλαΐα γέννησε το Μάρτη τον Ηλία, και τον Σεπτέμβριο του 1933 πέθανε στη νεαρή ηλικία . Η δεύτερη γυναίκα του ήταν η Ουρανία Χαραλαμποπούλου 1902, και απόκτησαν τα παιδιά Γεώργιο και Ανδρέα. Ο Γεώργιος παντρεύτηκε τη Λίτσα Ντουραμάκου και απόκτησαν τα 4 παιδιά: Ουρανία, Βασιλική Ευθυμία και Σταύρο. Ο Ανδρέας παντρεύτηκε τη Μαρία Λύρα κι απόκτησαν τα 2 παιδιά: Την Ουρανία και το Σταύρο.
Α.Η Καλλιόπη παντρεύτηκε το Χαράλαμπο Μπάκα και απόκτησαν τα παιδιά Παναγιώτη και Σταύρο.
Β. O Δημήτρης Μακρής παντρεύτηκε την Κων\να Τσαγκάρη και απόκτησαν τα παιδιά Σταύρο και Αγλαΐα.
Γ. Η Αγγέλω παντρεύτηκε στο Καλογερέση, χώρισε και εγκαταστάθηκε στη Μαγούλα. Είχε άδοξο τέλος. Σκοτώθηκε από τροχαίο, στη Μαγούλα.
Δ.Ο Ηλίας παντρεύτηκε τη Βούλα Μελισσουργού και απόκτησαν τα παιδιά Σταύρο και Στέλιο.
4. Ο Ιωάννης , μετέπειτα στρατηγός έμεινε ανύπανδρος και ήταν υπασπιστής του βασιλιά Κων\νου του Α.
5-6. Για τους Αντώνιο και Βασίλειο δεν γνωρίζουμε τίποτε. Το ψάχνουμε.
7. Καλλιρόη. Ο Χρίστος Αργύρης ή Αργυρόπουλος, από Λάμπαινα, είχε τα αδέλφια Γεώργιο, Περικλή και τις αδελφές Αγγελική και Σταυρούλα.
Ο Γεώργιος Αργύρης ή Αργυρόπουλος είχε παντρευτεί
την Καλλιρόη Καρύδη, από Βαλύρα, αδελφή του στρατηγού Γιάννη Καρύδη. Απόκτησαν
τα παιδιά Παναγιώτη, δικηγόρο, τον Ευριπίδη αγρότη, και την Κλεονίκη.
8..Ευσταθία ή Σταθούλα. Παντρεύτηκε το βαλυραίο Σταύρο Τσάμη και απόκτησαν τα παιδιά Βαγγέλη 1907 και Σοφία.
Ο Βαγγέλης παντρεύτηκε την Παναγιώτα Βασιλοπούλου ,1907, του Αναστασίου και της Παναγιώτας .. Ο Βαγγέλης εκτοπίστηκε στη Μακρόνησο με άλλους 9 (8 βαλυραίοι+1 λαμπαινέος), λόγο της αριστερής ιδεολογίας τους.
Η Σοφία παντρεύτηκε το Σιάγκρη Ευγένιο του Ιωάννη και της Μαρίας (Μαριγώ), και απόκτησαν τα παιδιά:
Γεωργία,
Κων\να
Ιωάννη
Γεώργιο και
Σταυρούλα.
Η Γεωργία παντρεύτηκε το Στασινό Μπόβη της Μαρίας και του Αθανασίου, και απόκτησαν τα παιδιά:
Αθανάσιο
Μαρία και
Ευγένιο.
* Ο Δημήτριος Καρύδης υπηρέτησε ως ιερέας στα χωριά Αρφαρά, Βουρνάζι, Βαλύρα και Αλειτούργι (1923-26). Παντρεύτηκε την Καλλιόπη Μπιστάρη από το Βουρνάζι Μεσσηνίας, και απόκτησαν τη μοναχοκόρη Αγλαΐα την οποία παντρεύτηκε ο βαλυραίος Σταύρος Μακρής. Πέθανε από ανακοπή καρδιάς.
Από το βιβλίο με τίτλο: Το Στενύκλαρο στο χρόνο , στο χώρο και τη ζωή, σελίδα 11, Αθήνα 2010
8..Ευσταθία ή Σταθούλα. Παντρεύτηκε το βαλυραίο Σταύρο Τσάμη και απόκτησαν τα παιδιά Βαγγέλη 1907 και Σοφία.
Ο Βαγγέλης παντρεύτηκε την Παναγιώτα Βασιλοπούλου ,1907, του Αναστασίου και της Παναγιώτας .. Ο Βαγγέλης εκτοπίστηκε στη Μακρόνησο με άλλους 9 (8 βαλυραίοι+1 λαμπαινέος), λόγο της αριστερής ιδεολογίας τους.
Η Σοφία παντρεύτηκε το Σιάγκρη Ευγένιο του Ιωάννη και της Μαρίας (Μαριγώ), και απόκτησαν τα παιδιά:
Γεωργία,
Κων\να
Ιωάννη
Γεώργιο και
Σταυρούλα.
Η Γεωργία παντρεύτηκε το Στασινό Μπόβη της Μαρίας και του Αθανασίου, και απόκτησαν τα παιδιά:
Αθανάσιο
Μαρία και
Ευγένιο.
* Ο Δημήτριος Καρύδης υπηρέτησε ως ιερέας στα χωριά Αρφαρά, Βουρνάζι, Βαλύρα και Αλειτούργι (1923-26). Παντρεύτηκε την Καλλιόπη Μπιστάρη από το Βουρνάζι Μεσσηνίας, και απόκτησαν τη μοναχοκόρη Αγλαΐα την οποία παντρεύτηκε ο βαλυραίος Σταύρος Μακρής. Πέθανε από ανακοπή καρδιάς.
Από το βιβλίο με τίτλο: Το Στενύκλαρο στο χρόνο , στο χώρο και τη ζωή, σελίδα 11, Αθήνα 2010
ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΥ, ΤΟ 1912
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΑ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΜΠΙΣΤΑΡΙ,ΑΠΟ ΒΟΥΡΝΑΖΙ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
Ο ΜΗΤΣΟΣ ΜΑΚΡΗΣ ΜΕ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΚΩΝ\ΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗΚΑΙ ΤΟ ΓΙΟ ΤΟΥΣ ΣΤΑΥΡΟ
ΤΟ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΜΑΚΡΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΠΑΚΑΣ
KAΛΛΙΡΟΗ ΚΑΡΥΔΗ, ΑΓΛΑΙΑ ΚΑΡΥΔΗ. ΘΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΗΨΙΑ. Η ΚΑΛΛΙΡΟΗ ΠΑΝΤΡΕΥΤΗΚΕ ΣΤΗ ΛΑΜΠΑΙΝΑ ΤΟ ΓΕΩΡΓΙΟ ΑΡΓΥΡΗ
ΑΓΛΑΙΑ ΚΑΡΥΔΗ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΚΡΗΣ
ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ
ΣΤΟ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ ΒΑΛΥΡΑΣ Ο ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΣ ΤΑΦΟΣ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΚΑΡΥΔΗ
ΟΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ
Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΡΥΔΗ , ΤΟ 1963
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΚΑΙ ΚΟΡΕΣ
ΑΔΕΛΦΕΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΕ ΤΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΤΟΥΣ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΑΛΕΞΗΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΙΣΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟ ΣΥΜΜΑΘΗΤΗ ΤΟΥ, ΤΟ 1907 ΑΛΕΞΗ ΛΙΟΝΤΗΡΗ
ΑΔΕΛΦΙΑ ΤΣΑΜΗ
Η ΟΝΟΜΑΤΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΟΔΟΣ ΟΡΙΑ
ΑΠΟ ΕΩΣ
1. Αγίου Αθανασίου Πλατεία. ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΝΑΟ
2. Κ. Μακρή Άγιο Αθανάσιο Οδό Μεσσήνης
3. Θ. Τσαγκάρη Π. Κονιάρη Αν.Καρύδη
4. Δ. Τσάμη Παν. Μπόβη Πηγάδι Τσάμη
5. Αν. Καρύδη Ξεροπήγαδο Αγία Τριάδα
6. Αριστόδημου Παπασαραντοπουλου Οικία Σωτηροπούλου Αθ. Μπόβη
Κ ΩΝ\ΝΟΣ ΜΑΚΡΗΣ
Η ΑΡΧΟΝΤΙΚΗ ΟΙΚΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ
Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ
ΣΠΗΛΙΩΤΗΣ, ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΙ, ΜΑΚΡΗΣ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΥΣ ΛΑΓΚΑΔΙΝΟΥΣ ΜΑΣΤΟΡΟΥΣ
Οι λαγκαδινοί
μάστοροι ξεκίναγαν από τα χωριά τους την άνοιξη και έφταναν στα χωριά της Μεσσηνίας,
για να κτίσουν, σπίτια, γεφύρια, εκκλησιές, βρύσες, όλα από πέτρα. Όταν
ξεκίναγαν να κτίσουν ένα σπίτι, η πρώτη συμφωνία ήταν η διασφάλιση,
διατροφής των ζώων. Με τα ζώα άλογα, μουλάρια, γαϊδούρια, μετέφεραν πέτρες,
άμμο, ασβέστη, νερό, ξύλα, καλάμια, κεραμίδια και ότι άλλο χρειάζεται ,για να
κτιστεί ένα σπίτι. Τα υπομονετικά τετράποδα δούλευαν κανονικοί εργάτες ,όλη
μέρα, και θα έπρεπε τουλάχιστον να τρέφονται καλά.
Η ζωή, κατά τη διάρκεια της δουλειάς για
τα μέλη του μπουλουκιού, δεν ήταν καθόλου εύκολη. Οι συνθήκες ήταν άσχημες αφού
δούλευαν “ήλιο με ήλιο” ή “άστρι μ' άστρι”, με μικρή διακοπή για κολατσιό και
φαγητό.
“Τι τα θές...είναι μεγάλο τούραγνο η
δουλειά του χτίστη. Τον αγουρογερνάει και τον στέλνει στον τάφο παράωρα.
Και, να ειπείς, μια μέρα είναι; Θα περάσει; Είναι χρόνια καιρός, βλέπεις,
που λασποκοιλιόμαστε για την πεντάρα... Για το ψωμί των παιδιώνε, για το
τσαρούχι, για τη ντυμασιά, για το νάχτι και την προίκα της τσιούπας, για
το φουστάνι της κυράς, για το προσφάϊ και την αρτυμή, για το κερί της
εκκλησιάς... Ούλοι από τούτα δυο χέρια καρτεράνε. Μα σαν ξεπέσουν...
κλάφτα χαράλαμπε...”
Χαρακτηριστικό είναι και το τραγούδι:
“Της μαστοριάς τα βάσανα
της ξενιτιάς τα πάθη
τα είδε ο ήλιος κι έσβησε
και το φεγγάρι εχάθη.
Τ'ακούσανε και οι θάλασσες
και φούσκωσαν το κύμα.
Στην ξενιτειά, στην μαστοριά
είσ' ο μισός στο μνήμα”
Το φαΐ για τους μαστόρους έπρεπε να ήταν
καλό και πολύ, λόγω της φύσης της δουλειάς τους και γι' αυτό όταν έτρωγαν καλά
(σε περίπτωση που υπήρχε συμφωνία το φαγητό να το παρέχει το αφεντικό του
έργου) έλεγαν “καλό το αφεντικό”, ενώ στην αντίθετη περίπτωση
έλεγαν “κολοκύθια μας τάϊσες, κολοκύθια σπίτι θα σου φτιάσουμε”.
Όταν τα έξοδα σίτισης ήταν των ίδιων των
μαστόρων. τότε έλεγαν ότι “πήραν τη δουλειά σύψωμο”. Στις
περιπτώσεις αυτές κάποιος από το μπουλούκι ήταν υπεύθυνος για την φροντίδα του
φαγητού.
Στη θεμελίωση και την αποπεράτωση του
έργου το αφεντικό έσφαζε ένα ζώο (πρόβατο ή γίδα) ή κόκορα ενώ οι
μαστόροι υπενθύμιζαν στο αφεντικό ότι:
τ' ασήμια, τα ματώματα
του παπά τα δικαιώματα.
του παπά τα δικαιώματα.
Τα ασήμια που ρίχνονταν στα θεμέλια τα
'παιρναν οι μαστόροι για τα κολορίζικα, τα ματώματα ήταν τα σφαχτά και τα
δικαιώματα του παπά ο αγιασμός.
Μια αναφορά, ενός μάστορα, στο έθιμο
αυτό λέει:
“ Άμα ρίχνανε το θεμέλιο λίθο, έφερνε το
αφεντικό το σφαχτό και τ' ασήμια. Μια φορά το '36 φτιάναμε την Ευαγγελίστρια
στην Κέρτεζη κι ήταν στα θεμέλια ένας καλογερόπαπας. Όταν έψαλε τον αγιασμό,
ρίξαμε τον θεμέλιο λίθο, γράψαμε τα ονόματα όλου του μπουλουκιού, του παπά και
των επιτρόπων σ' ένα χαρτί, το βάλαμε μέσα σ' ένα μπουκάλι, πετάξαμε ένα
τάλληρο στο θεμέλιο, μια πέτρα με σταυρό, βάλαμε ένα καντήλι αναμμένο και μια
εικόνα. Έσφαξε τ' αφεντικό ένα κριάρι 25 οκάδες κι εκάναμε τρικούβερτο γλέντι
με κρασί και τραγούδια.”
Το πρώτο τραπέζι του αφεντικού προς τους
μαστόρους λεγόταν διαφέτι και το τελευταίο, με το τελείωμα του
έργου μπερκέτι.
Κατά την αποπεράτωση του σπιτιού οι
μαστόροι τοποθετούσαν στην άκρη της στέγης ένα ξύλινο σταυρό, ερχόταν ο
νοικοκύρης και οι συγγενείς του κι “έριχναν τις μεσσήνες” και
άλλα δώρα (ρούχα κλπ), ενώ οι μαστόροι τραγουδούσαν κι εύχονταν στ'
αφεντικό “να ζήσει να το χαίρεται”.
ΤΑ ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
Ο κάθε μελετητής-ερευνητής- ιστοριοδίφης, βρίσκει αρκετά ενδιαφέροντα πληροφοριακά στοιχεία, και δημοσιεύουμε το παρακάτω ενδιαφέρον κείμενο.
ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
Ο κάθε μελετητής-ερευνητής- ιστοριοδίφης, βρίσκει αρκετά ενδιαφέροντα πληροφοριακά στοιχεία, και δημοσιεύουμε το παρακάτω ενδιαφέρον κείμενο.
ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
«Εχουμε να κάνουμε, λοιπόν, με τοπία και
με σπίτια που λες και τα 'χουν χτίσει κάποιοι θεοί» έλεγε ο Αρης Κωνσταντινίδης, ο μεγάλος
έλληνας αρχιτέκτονας, για τα έργα των λαγκαδινών μαστόρων. Από τα τέλη του 18ου
αιώνα ως και μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο τα λαγκαδινά μαστόρικα «μπουλούκια»,
δηλαδή οι μάστορες από το συγκεκριμένο χωριό της Γορτυνίας, παρουσίασαν
εντονότατη δράση στη Λακωνία, στη Μεσσηνία, στην Πύλο, στην Ορεινή Κορινθία,
στα Τρίκαλα και στην Αργολίδα, διαμορφώνοντας σε μεγάλο βαθμό αυτό που σήμερα
ονομάζουμε παραδοσιακή ελληνική αρχιτεκτονική. Ονομαστή, για παράδειγμα, ήταν η
οικογένεια των Γαρδικέων, που έκανε πολλά δημόσια και ιδιωτικά έργα σε ολόκληρη
την Πελοπόννησο. Στην ιστορία έχει μείνει ακόμη ο πρωτομάστορας Αντώνης Ρηγόπουλος, ο οποίος έχτισε μαζί με την ομάδα
του τις δύο παλαιότερες εκκλησίες στα Λαγκάδια Γορτυνίας, ενώ φημολογείται ότι
ο ίδιος ήταν πίσω από τη δημιουργία του «Τζαμί Πασά Αγά» στο Ναύπλιο, το οίκημα
στο οποία συνεδρίασε η πρώτη Βουλή των Ελλήνων.
Τη συμβολή των λαγκαδινών μαστόρων στην ελληνική παραδοσιακή αρχιτεκτονική, αλλά και σε άλλους τομείς του πολιτισμού αποφάσισε να αναδείξει η κίνηση πολιτών Φίλοι Παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής Αρκαδίας - Ανθη της Πέτρας, που με έδρα την Αθήνα δημιουργήθηκε πριν από λίγο καιρό από μια ομάδα επιστημόνων, καλλιτεχνών και γνωστών ανθρώπων της κοινωνικής ζωής του τόπου. «Οι σκοποί μας είναι όχι μόνο να αποτιμήσουμε τη συμβολή των μαστόρων στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική του τόπου, αλλά να αναδείξουμε τα Λαγκάδια Γορτυνίας ως εμβληματικό τόπο για την τέχνη της πέτρας και να προβάλουμε το συγκεκριμένο δομικό υλικό ως μέσο πνευματικής και καλλιτεχνικής έκφρασης» λέει ο κ. Γιάννης Τσιαούσης, καθηγητής Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Κρήτης και πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Σωματείου. Τρεις καθηγητές Αρχιτεκτονικής (Καραδήμας, Κωνσταντινίδου και Γυφτόπουλος) συγκαταλέγονται στα ιδρυτικά μέλη του σωματείου.
Σύμφωνα με τον κ. Τσιαούση η δημιουργία ιδρύματος-μουσείου παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και πέτρας στα Λαγκάδια Γορτυνίας, η επιστημονική καταγραφή, μελέτη, «ερμηνεία» και προβολή των έργων των λαγκαδινών μαστόρων, η συλλογή, καταγραφή και αρχειοθέτηση σχετικού εκθεσιακού, φωτογραφικού και αρχειακού υλικού, η συμμετοχή και οργάνωση ερευνητικών δραστηριοτήτων και επιστημονικών δράσεων και η οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων αποτελούν ορισμένες από τις σχεδιαζόμενες δράσεις του σωματείου. Προβλέπεται επίσης εκδοτική δραστηριότητα, συνεργασία με επιστημονικά ιδρύματα, με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
«Υπάρχει μεγάλο ιστορικό και πολιτιστικό απόθεμα» σημειώνει ο κ. Τσιαούσης για τη λαγκαδινή μαστόρικη παράδοση. «Δεν επιδιώκουμε, ωστόσο, να φέρουμε στην επιφάνεια μόνο τα δημιουργήματα αλλά και τους ίδιους τους δημιουργούς, που εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, όπως ο Ρηγόπουλος και οι Γαρδικέοι, έμειναν στην αφάνεια». Στους στόχους περιλαμβάνεται και η ίδρυση Σχολής Μαθητείας της Πέτρας, «που επανήλθε στην Ελλάδα μετά την κάθοδο των Αλβανών το 1990 ως δομικό υλικό».
Επίσης, η επαναφορά της πέτρας ως δομικού υλικού. Οσο για τη
χρηματοδότηση, «οι διαδικασίες μας είναι απολύτως διαφανείς
και στηρίζονται προς το παρόν στην ιδιωτική πρωτοβουλία» λέει ο κ.
Τσιαούσης, ενώ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να εξασφαλιστούν μεγαλύτερα κονδύλια
μέσω προγραμμάτων χρηματοδότησης. Η πρώτη εκδήλωση του σωματείου, με θέμα το
παραδοσιακό μοιρολόι, θα πραγματοποιηθεί στις 3 Αυγούστου στο προαύλιο της
ιστορικής εκκλησίας του Αϊ Γιώργη.
ΕΡΓΑ ΛΑΓΚΑΔΙΝΩΝ ΜΑΣΤΟΡΩΝ. 10 ΝΑΟΙ ΣΕ 9 ΧΩΡΙΑ ΣΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ.
*ΣΤΙΣ 26-6-2015 είμαστε στην Εύα για φωτογράφιση, ενημέρωση με το Γιάννη Τσιαούση και την κόρη του.
*ΣΤΙΣ 26-6-2015 είμαστε στην Εύα για φωτογράφιση, ενημέρωση με το Γιάννη Τσιαούση και την κόρη του.
Με τον ακούραστο
πανεπιστημιακό Γιάννη Τσιαούση, από τα Λαγκάδια Αρκαδίας, εδώ και τρία χρόνια
ασχολείται με τη μελέτη-έρευνα-καταγραφή-ταυτοποίηση των έργων των Λαγκαδινών
μαστόρων. Συνεργάζεται με μένα, Γιώργο Αργυροηλιόπουλο, Αθανασακόπουλο,
Αριστομένη Μαρμαρά, Κώστα Τσιγαρίδη και πολλούς άλλους .
Μέχρι στιγμής έχουμε καταγράψει 10 ναούς σε 9 χωριά και πολλά σπίτια από πολλά χωριά της Μεσσηνίας, τα οποία θα κυκλοφορήσουν σε δίτομο δερματόδετο λεύκωμα, κατόπιν απόφασης, που πάρθηκε στην τρίτη απολογιστική συνέλευση των μελών το Δεκέμβρη του 2015 , στην Αθήνα,όταν θα ολοκληρωθεί η μελέτη-έρευνα-καταγραφή .
Τα χωριά με τους ναούς από τη Μεσσηνία που έχουμε μέχρι στιγμής καταγράψει είναι:
1.ΑΕΤΟΣ
2.ΑΡΙΟΧΩΡΙ
3.ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
4.ΒΑΛΥΡΑ
5.ΒΑΡΥΜΠΟΠΗ
6.ΕΥΑ .(ΔΥΟ ΝΑΟΙ)
7.ΛΑΜΠΑΙΝΑ
8.ΠΛΑΤΥ
9.ΣΕΛΛΑ.
Μέχρι στιγμής έχουμε καταγράψει 10 ναούς σε 9 χωριά και πολλά σπίτια από πολλά χωριά της Μεσσηνίας, τα οποία θα κυκλοφορήσουν σε δίτομο δερματόδετο λεύκωμα, κατόπιν απόφασης, που πάρθηκε στην τρίτη απολογιστική συνέλευση των μελών το Δεκέμβρη του 2015 , στην Αθήνα,όταν θα ολοκληρωθεί η μελέτη-έρευνα-καταγραφή .
Τα χωριά με τους ναούς από τη Μεσσηνία που έχουμε μέχρι στιγμής καταγράψει είναι:
1.ΑΕΤΟΣ
2.ΑΡΙΟΧΩΡΙ
3.ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
4.ΒΑΛΥΡΑ
5.ΒΑΡΥΜΠΟΠΗ
6.ΕΥΑ .(ΔΥΟ ΝΑΟΙ)
7.ΛΑΜΠΑΙΝΑ
8.ΠΛΑΤΥ
9.ΣΕΛΛΑ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΟΥ ΤΡΑΒΗΞΑ ΣΗΜΕΡΑ 31-1-2016
Οι 3 ναοί σε Εύα (Μικροί Ταξιάρχες),Λάμπαινα και Αετό έχουν το καμπαναριό που
καταλήγει στην κορυφή σε πυραμυδοειδές σχήμα, και είναι
χαρακτηριστικό λαγκαδινού τύπου.
Τονίζουμε ότι ο ναός της Εύας έχει τυπωθεί σε τηλεκάρτα του ΟΤΕ, και στη μια όψη υπάρχει ο ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου και στην άλλη η μερική άποψη του χωριού Εύας.
Εκτός από τους ναούς οι λαγκαδινοί μάστοροι έχουν κτίσει σπίτια, γεφύρια, βρύσες, κ.λ.π.
Ευχόμαστε τα "ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ" να ολοκληρώσουν το έργο τους ,και στο άμεσο μέλλον να εκδοθεί το λεύκωμα, ώστε η κληρονομιά που μας άφησαν οι λαγκαδινοί μάστοροι , να την γνωρίσουν όλες οι επόμενες γενιές.
Τα επόμενα θα καταγραφούν το φετινό Πάσχα.
*Έχουμε σε διαφορετικές αναρτήσεις στην ιστοσελίδα μας, όλα τα παραπάνω έργα των λαγκαδινών, τα οποία μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να μελετήσει, αποθηκεύσει και να προβάλλει.
Τονίζουμε ότι ο ναός της Εύας έχει τυπωθεί σε τηλεκάρτα του ΟΤΕ, και στη μια όψη υπάρχει ο ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου και στην άλλη η μερική άποψη του χωριού Εύας.
Εκτός από τους ναούς οι λαγκαδινοί μάστοροι έχουν κτίσει σπίτια, γεφύρια, βρύσες, κ.λ.π.
Ευχόμαστε τα "ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ" να ολοκληρώσουν το έργο τους ,και στο άμεσο μέλλον να εκδοθεί το λεύκωμα, ώστε η κληρονομιά που μας άφησαν οι λαγκαδινοί μάστοροι , να την γνωρίσουν όλες οι επόμενες γενιές.
Τα επόμενα θα καταγραφούν το φετινό Πάσχα.
*Έχουμε σε διαφορετικές αναρτήσεις στην ιστοσελίδα μας, όλα τα παραπάνω έργα των λαγκαδινών, τα οποία μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να μελετήσει, αποθηκεύσει και να προβάλλει.
Υπάρχει βιβλίο που μας δάνεισε η δασκάλα Πόπη Μπαλτοπούλου Καστανά, και
φωτογραφίσαμε πληροφοριακό υλικό, γιατί η εκκλησία κτίστηκε το 1811, σε
36 ημέρες και υπάρχει σε τηλεκάρτα του ΟΤΕ,
ΑΓΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΒΑΡΥΜΠΟΠΗΣΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΑΙΝΑΣ
ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΑΣ ΣΕΛΛΑ
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΕΤΟΥ
ΟΙΚΙΑ ΜΗΤΡΟΥ ΜΑΡΜΑΡΑ
ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΡΧΑΙΑΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ
ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΡΙΟΧΩΡΙΟΥ
ΑΘΑΝΑΣΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΙΣΤΟΣ, ΛΥΡΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΤΣΙΑΟΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Η ΕΝΕΠΙΓΡΑΦΗ ΠΛΑΚΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΑΣ
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΑΟΥΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΡΗ ΤΟΥ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΓΥΡΟΗΛΙΟΣ ΑΠΟ ΕΥΑ,ΜΕ ΤΟ ΠΑΠΟΥΛΗ ΚΑΙ ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΙΑΟΥΣΗ
Η ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΑΣ
ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΤΑΞΙΑΡΧΕΣ ΕΥΑΣ
ΤΗΛΕΚΑΡΤΑ ΕΥΑΣ
ΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ Βαγγέλης Στεργιόπουλος
Η ΟΙΚΙΑ ΠΕΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗ ΜΑΓΟΥΛΑ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ
Έργα Λαγκαδινών μαστόρων.
Η εκκλησία που χτίστηκε σε...40 μέρες.
"Οι Ταξιάρχες", στα Λαγκάδια.
Του Θ. ΧΑΜΑΚΟΥ
ΜΑΚΗΣ ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ,ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΑΟΥΣΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΡΑΣ.ΣΤΗ ΤΡΙΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ
ΜΕΛΩΝ "ΤΑ ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ"
Ε.ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΤΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΝΕΟ ΠΟΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΑΣ ΒΑΛΥΡΑ
ΓΙΑΝΝΗΣ Δ. ΛΥΡΑΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ Δ. ΛΥΡΑΣ
ΒΑΛΥΡΑ ΟΝΟΜΑΤΩΝ
ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Α.ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Β.ΙΣΤΟΡΙΑ
Γ.ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δ.ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ
Ε.ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Ζ.ΔΙΑΦΟΡΑ
Α. ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
1. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ
ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ-ΣΗΜΕΡΑ
2. ΕΚΛΟΓΙΚΟΙ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΒΑΛΥΡΑΣ
1847, 1873, 1875
3. ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ 1829-1998
4. ΜΗΤΡΩΟ ΒΑΛΥΡΑΣ 1912 ΤΟΥ ΔΗΜΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΥ.
5. ΔΗΜΑΡΧΟΙ-ΠΡΟΕΔΡΟΙ-ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ-ΦΟΡΟΕΙΣΠΡΑΚΤΟΡΕΣ-ΕΦΗΜΕΡΙΟΙ
6. ΟΝΟΜΑΤΟΘΕΣΙΑ 20 ΟΔΩΝ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ (ΠΡΑΞΕΙΣ
29,32-1960)
7. ΑΡΧΕΙΑ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΒΑΛΥΡΑΣ
8. ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΟΡΑ ΜΕ ΟΜΟΡΑ ΧΩΡΙΑ
Β. ΙΣΤΟΡΙΑ
1. 1821. ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ
ΗΡΩΕΣ-ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ.
2. ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ
ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΤΟΥ ΟΠΛΑΡΧΗΓΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑ
3. ΦΑΚΕΛΟΙ
ΑΡΙΣΤΕΙΩΝ ΑΠΟ ΒΑΛΥΡΑ, ΤΟ 1821
4. ΙΣΤΟΡΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ
1897-1974
Γ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
1. ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΠΟ
ΒΑΛΥΡΑ ΠΟΥ ΦΟΙΤΗΣΑΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΕΛΙΓΑΛΑ-ΜΕΡΟΠΗ
2.. ΕΛΛΗΝΙΚΟ
ΒΑΛΥΡΑΣ
3. ΗΜΙΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΒΑΛΥΡΑΣ
4. ΝΥΚΤΕΡΙΝΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΒΑΛΥΡΑΣ
5. ΑΡΡΕΝΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ 1906-7
6. ΘΗΛΕΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ 1909-10
7. Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ
ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΟΥ, ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΒΑΛΥΡΑΣ 1953-59
8.ΑΡΧΕΙΑΚΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ-ΕΡΤ 1977-9
Δ.ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ
ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΑΠΟ
ΤΟ 1902- 1921 ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΣΙ Ellis
Ε.ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
(ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ- ΠΗΓΑΔΙΑ-ΛΙΜΝΕΣ-ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ)
Ζ.ΔΙΑΦΟΡΑ
1. ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ
ΑΝΔΑΝΙΑΣ
2.ΠΡΟΙΚΟΣΥΜΦΩΝΟ
ΚΑΛΛΙΡΟΗΣ ΛΥΡΑ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΥΡΑ ΑΠΟ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΙΟ ΜΕΛΙΓΑΛΑ ΚΑΙ ΓΑΚ
ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
3. ΑΠΟΔΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΒΑΛΥΡΑΣ
3. .ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ
ΛΥΡΑΣ
5. ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ
6. ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ
7..ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΒΑΛΥΡΑ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου