ΤΡΙΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΑ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ
1.ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΖΗΝΑ 2.ΛΥΜΠΕΡΗ ΕΛΙΣΑΒΕΤ 3. ΜΑΧΑΙΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ 4. ΚΟΘΡΗ ΣΩΤΗΡΙΑ5.ΠΑΤΗΝΙΩΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 6.ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΒΙΒΗ 7.ΠΑΠΑΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΝΑ 8.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΖΩΗ 9.ΜΙΚΕ ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ 10.ΜΙΚΕ ΜΑΡΙΑ
11.ΚΩΣΤΑΚΙΩΤΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ 12.ΤΣΟΥΚΑΛΑ ΣΟΦΙΑ 13.ΤΙΛ ΕΛΙΝΑ14ΤΡΙΠΟΛΙΤΣΙΩΤΗ ΕΙΡΗΝΗ 15.
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑ 16. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ ΛΟΥΚΙΑ 17.ΜΕΣΣΑΛΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ 18. ΔΗΜΟΛΙΤΣΑ
ΜΑΡΙΝΑ 19. ΛΙΟΥΡΔΗ ΕΛΕΝΗ 20. ΘΕΩΔΟΡΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ 21. ΔΕΡΒΕΝΗ ΦΩΤΕΙΝΗ 22.
ΚΑΡΤΣΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ 23. ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ 24. ΜΑΣΜΑΝΙΔΗΣ ΟΡΔΑΝΗΣ 25.
ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ 26. ΣΚΕΥΗ ΜΑΡΙΑ 27. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΖΩΗ 28. ΤΣΟΚΟΥ
ΕΛΕΝΗ29.ΚΟΝΙΔΑΡΗ ΔΙΟΝΥΣΙΑ 30. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΗΛΕΚΤΡΑ 31. ΜΑΥΡΙΚΗΣ ΣΠΥΡΟ Σ 32. ΚΟΓΚΑ
ΦΩΤΕΙΝΗ 33.ΘΕΟΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ 34.ΚΑΠΕΡΩΝΗ ΜΑΡΙΛΕΝΑ 35. ΒΑΣΣΟΥ ΝΑΤΑΛΙΑ 36.
ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΥ ΝΙΚΗ37. ΚΑΡΦΙΤΣΑ ΒΙΚΥ 38. ΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ 39. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
40. ΚΟΝΙΔΑΡΗ ΔΙΟΝΥΣΙΑ 41.ΛΕΒΕΝΤΗ ΜΑΡΙΑ42. ΛΥΜΠΕΡΗ ΕΛΙΣΑΒΕΤ 43. ΑΓΡΑΠΙΔΗ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ 44. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑ.
ΑΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΖΟΥΣΑΝ ΚΑΙ ΤΡΕΦΟΝΤΑΝ ΣΩΣΤΑ, ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ
ΥΠΗΡΧΕ Η ΙΑΤΡΙΚΗ,ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΟΙ ΑΡΩΣΤΕΙΕΣ
ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΑΜΕ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΕΙΩΣΑΜΕ ΤΙΣ ΑΞΙΕΣ
ΜΑΣ
ΔΙΑΝΥΣΑΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΓΗ – ΦΕΓΓΑΡΙ ΑΛΛΑ,
ΔΥΔΚΟΛΕΥΟΜΑΣΤΕ ΝΑ ΔΙΑΣΧΙΣΟΥΜΕ ΕΝΑ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΓΕΙΤΟΝΑ ΜΑΣ
ΟΤΙ ΤΡΩΜΕ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΑΛΛΑ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
ΤΡΙΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ
ΔΙΗΜΕΡΟ 11-12 ΜΑΙΟΥ 2009 ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ
ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΩΡΑ 8,30-12
Π.Μ.
ΕΙΣΟΔΟΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΗ
11-5.
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΣΑΠΟΥΝΙ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΧΟΡΟΣ-ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ-ΠΡΟΒΟΛΗ
ΒΙΝΤΕΟ-ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
12-5.Η ΠΑΤΡΑ
ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΟ-ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ-ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΑΚΟ ΧΩΡΟ-ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΜΑΘΗΤΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
ΟΜΑΔΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΑΓΓΕΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΛΥΡΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ
ΡΟΜΠΟΛΑΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ
ΤΣΑΚΩΝΑΣ
ΚΩΝ/ΝΟΣ
ΤΑΒΛΑ ΑΡΓΥΡΩ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΠΕΤΡΙΔΟΥ
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ . ΓΙΑΝΝΗΣ Δ. ΛΥΡΑΣ
1.
Η ΓΗ.
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΖΩΗ
2.
ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ ΤΡΙΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ. ΤΣΑΜΑΝΤΙΩΤΗ ΕΛΕΝΗ
3.
Η ΕΛΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΛΑΔΙ. ΚΑΡΤΣΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
4.
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ
ΕΛΙΑΣ. ΚΩΣΤΑΚΙΩΤΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
5.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΑΠΟΥΝΙΟΥ.
ΠΑΠΑΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΝΑ
6.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ. ΤΡΙΠΟΛΙΤΣΙΩΤΗ ΕΙΡΗΝΗ
7.
ΠΟΙΗΜΑ. ΜΕΣΣΑΛΑ
ΜΑΡΙΑΝΝΑ
8.
ΠΟΙΗΜΑ. ΜΙΚΕ
ΜΑΡΙΑ
9.
ΠΟΙΗΜΑ.
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑ
10.
ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ- ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ. ΚΑΡΤΣΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ-ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ-ΠΑΤΗΝΙΩΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ-ΔΕΡΒΕΝΗ ΦΩΤΕΙΝΗ-ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ
11.
ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΧΙΠ-ΧΟΠ. ΜΑΥΡΙΚΗΣ, ΚΟΝΙΔΑΡΗ,
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ, ΤΣΟΥΚΑΛΑ,
ΚΟΥΤΣΑΛΑΡΑΣ,ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΙ ΠΑΠΑΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ.
1.ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ
ΣΕΝΑΡΙΟ -ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ -ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ ΜΕΣΣΑΛΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ
Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
ΚΩΣΤΑΣ
ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΠΛΑΤΩΝΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΤΗΝΙΩΤΗΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ, ΚΑΡΤΣΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑ ΟΙΝΟΧΟΟΣ,ΜΑΣΜΑΝΙΔΗΣ ΙΟΡΔΑΝΗΣ
ΜΟΥΣΙΚΟΣ
ΜΑΧΑΙΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ
ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΔΗΜΟΛΙΤΣΑ
ΜΑΡΙΝΑ-ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΙΒΗ
2.ΘΕΑΤΡΙΚΟ
ΔΡΩΜΕΝΟ ΜΕ ΤΙΤΛΟ
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ
ΔΙΑΤΡΟΦΗ
ΣΕΝΑΡΙΟ – ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ – ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ = ΜΙΚΕ
ΜΑΡΙΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΡΙΑ
– ΜΙΚΕ
ΜΑΡΙΑ
ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ – ΚΟΘΡΗ
ΣΩΤΗΡΙΑ
ΓΙΑΤΡΟΣ – ΑΡΓΥΡΟΥ
ΕΛΕΝΗ ΜΑΓΕΙΡΙΣΣΕΣ -
ΓΚΟΒΑ ΜΗΧΑΗΛΙΑ
ΠΑΧΥΣΑΡΚΟΣ – ΠΑΤΗΝΙΩΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΝΤΕΛΟ
– ΤΡΙΠΟΛΙΤΣΙΩΤΗ ΕΙΡΗΝΗ
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ – ΠΑΠΑΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΝΝΑ
ΒΛΑΧΑ – ΤΙΛ
ΕΛΙΝΑ
ΠΛΑΣΤΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ – ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
ΖΗΝΑ ΕΣΤΙΑΤΟΡΑΣ
- ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ
ΓΥΜΝΑΣΤΡΙΑ – ΣΚΕΥΗ
ΜΑΡΙΑ
ΓΟΝΙΟΣ –ΚΟΝΙΔΑΡΗ ΔΙΟΝΥΣΙΑ
ΓΟΝΙΟΣ – ΛΥΜΠΕΡΗ
ΕΛΙΣΑΒΕΤ
ΚΟΠΕΛΑ
ΠΑΧΥΣΑΡΚΟΥ – ΔΕΡΒΕΝΗ
ΦΩΤΕΙΝΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ –
ΚΟΥΤΣΑΛΑΡΑΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ-ΜΕΣΣΑΛΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ-ΛΙΟΥΡΔΗ ΕΛΕΝΗ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑ-ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΛΟΥΚΙΑ- ΜΑΣΜΑΝΙΔΗΣ
ΙΟΡΔΑΝΗΣ + ΜΑΧΑΙΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΤΡΑΓΟΥΔΙ – ΜΑΥΡΙΚΗΣ ΣΠΥΡΟΣ + ΤΣΟΥΚΑΛΑ ΣΟΦΙΑ
+ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΗΛΕΚΤΡΑ +ΚΑΦΡΙΤΣΑ ΒΙΚΥ
ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ / ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ – ΜΙΚΕ ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ +
ΤΣΑΜΑΝΤΙΩΤΗ ΕΛΕΝΗ
ΝΕΥΡΙΚΗ ΑΝΟΡΕΞΙΑ – ΔΗΜΟΛΙΤΣΑ ΜΑΡΙΝΑ + ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΒΙΒΗ
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΣΟΚΟΥ ΕΛΕΝΗ-ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ
Η ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΟ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. ΓΙΑΝΝΗΣ Δ. ΛΥΡΑΣ
1. ΣΧΕΔΙΟ ΣΤΑΜΑΤΗ
ΒΟΥΛΓΑΡΗ. ΜΕΣΣΑΛΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ
2. ΟΔΗΓΟΙ ΠΑΤΡΩΝ.
ΜΙΚΕ ΜΑΡΙΑ
3. ΤΟ ΤΡΑΜ ΤΗΣ
ΠΑΤΡΑΣ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ
4. ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ
ΑΕΡΙΟΦΩΤΟΣ. . ΜΙΚΕ ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ
5. ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ
ΠΑΤΡΑΣ.. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑ
6. ΑΧΑΙΟΙ
ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΙ. ΜΑΣΜΑΝΙΔΗΣ ΙΟΡΔΑΝΗΣ
7. ΦΑΡΟΣ ΠΑΤΡΑΣ.
ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ ΛΟΥΚΙΑ
8. ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΙ ΟΔΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ. ΠΑΠΑΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΝΑ
9. ΛΙΜΑΝΙ ΠΑΤΡΑΣ.
ΚΑΡΤΣΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
10. ΟΔΟΣ ΕΡΜΟΥ.
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ
11. ΟΙ ΣΚΑΛΕΣ ΠΟΥ
ΣΥΝΔΕΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΝΩ ΚΑΙ ΚΑΤΩ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ. ΠΑΠΑΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΜΙΡΕΝΙΑ
12. ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ
ΠΑΤΡΕΩΝ ΩΣ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ. ΚΟΥΤΣΑΛΑΡΑΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ
13. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ
ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝ ΠΑΤΡΩΝ. ΚΟΘΡΗ ΣΩΤΗΡΙΑ
14. Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΥΨΗΛΩΝ
ΑΛΩΝΙΩΝ. ΚΩΣΤΑΚΙΩΤΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
15. Ο ΠΑΛΙΟΣ ΚΑΙ ΝΕΟΣ
ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑ. ΤΣΑΜΑΝΤΙΩΤΗ ΕΛΕΝΗ
16. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΚΤΗΡΙΑ
ΠΑΤΡΑΣ. ΔΗΜΟΛΙΤΣΑ ΜΑΡΙΝΑ
17.
Ο ΑΝΔΡΙΑΝΤΑΣ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΥ. ΜΑΧΑΙΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
18.
Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑ . ΚΑΠΕΡΩΝΗ ΜΑΡΙΛΕΝΑ
19.
Η ΑΓΓΛΙΚΑΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. ΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ
20.
ΧΑΜΑΜ ΠΑΤΡΑΣ..
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
21.
ΡΩΜΑΙΚΟ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ. ΤΡΙΠΟΛΙΤΣΙΩΤΗ ΕΙΡΗΝΗ
22.
ΓΟΥΝΑΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ. ΔΕΡΒΕΝΗ ΦΩΤΕΙΝΗ
23.
ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΓΛΑΥΚΟΣ ΠΑΤΡΩΝ. ΤΣΟΥΚΑΛΑ
ΣΟΦΙΑ
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΣΟΚΟΥ
ΕΛΕΝΗ-ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ
Όλοι μαζευτήκαμε εκεί κάτου
και του Μαχαίρα την ιδέα
για ζωγραφική βγάλαμε εις πέραν.
Κι αργότερα κατά τις 6 ήταν καιρός να βρέξει
του σαπουνιού τη συνταγή
μάθαμε όλοι
στη στιγμή.
Ζόρι στο ανακάτεμα
και απειλές
μαστόρων
είχαμε ν' ακούμε εμείς
Πρωϊ- πρωί με δόλο
Εξώθερμη αντίδραση
Του σαπουνιού- λεκάνης
Το σκορ είχε οριστεί από πριν
ΠΑΟ - ΟΣΦΠ - ΑΡΗΣ
Κι αφού υποστήκαμε αυτό
Το βρίσιμο μαστόρων
ήρθε καιρός να ρίξουμε
αιθέρια των βοτάνων
Κι οι αναλογίες σαπουνιού
6-6-1
Κοίτα μην το ξεχάσεις εσύ
Και μην το πεις σε κανέναν.
ΜΙΚΕ ΜΑΡΙΑ
Πάτρα 1-11- 2008
ΕΛΙΑ - ΛΑΔΙ - ΣΑΠΟΥΝΙ
Μια μαντινάδα ΄έγραψα
Κι εγώ για τα παιδιά μου
Ν' αρέσει σ' όλους εύχομαι
Μέσα από την καρδιά μου.
Μια ιστορία θα σας πω
Για της ελιάς το λάδι
Που διάβασε ο Λύρας μας
Ένα Σαββάτο βράδυ.
Λεει πως είναι σύμβολο
Των νικητών σημάδι
Των Αχαιών το φαγητό
Που κατοικούν στον Άδη
Το τέλος του βαπτίσματος
και του θανάτου μέση
μα αν
σπάσει το μπουκάλι αυτό
είναι γραφτό να βρέξει
Του ευχελαίου σύνεργο
Και του παπά καντήλι
Ας ήξερε ο Μωυσης
Τι πάει να ειπεί ψαχτήρι
Μα ας τα αφήσουμε αυτά
και ας πάμε παρακάτω
την ιστορία της ελιάς
θ' ακούσετε
πιο κάτω
Είναι μεζές που τρώγεται
απ' όλο τον
πλανήτη
τον φτιάχνουνε οι Έλληνες
τον τρωει όλη η Κρήτη
Σε σαπουνάκι κυκλοφορεί
Πράσινο σαν το φύλλο
Μυρίζει όμορφα πολύ
Τιμή ……ευρώ 2
Η υφήλιος όλη επαινεί
Κι οι κάγκουρες ακόμη
Των εμο κρεμοσάπουνο
Και των γριών κολώνα
Αχ Λύρα, βρε Λυράκι μου
Μ' αυτές σου τις απόψεις
Τρελαίνεις τους καθηγητές
Μαζί και τα παιδιά τους
Έξυπνες οι συμβουλές
Γεμάτες σκέρτσο, κέφι
Σίγουρα βραβείομ εσύ, του Νόμπελ
Έχεις στην τσέπη.
Κι
διευθύντρια καλή
Άκου και εσύ λιγάκι
Ο Λύρας είναι άξιο παιδί
Με σχεδία στα πελάγη
Κι η μαντινάδα μας αυτή
Για της ελιάς το λάδι
Είναι μονάχα η αρχή.
Θ άρθουν παιδιά στη θέση μας
που θα
αξιολογήσουν
Θα δουν ποιο είναι το έργο του
και θα το
τραγουδήσουν
ΜΙΚΕ ΜΑΡΙΑ
Πάτρα 15-10- 2008
ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Ζούμε σε μια χώρα μαγική
Ονόματι Ελλάδα
Ξεκίνησαν απ' την αρχή
Να τρωνε φασουλάδα.
Πέρασαν χρόνια και καιροί
Κι' όλοι πηγαίνουν γκούντις
Άλλαξαν όλοι διατροφή
Και το' ριξαν στο τζούνκ φαί.
Μια ιστορία θα σας πω
Πάνω στη διατροφή μας
Και με τις συμβουλές αυτές
Ν' αλλάξει η ζωή μας.
Στίχοι- Μουσική: Μεσσαλά Μαρία - Ιωάννα
Πάτρα 18 - 10 2008
ΦΡΟΥΤΑ και ΛΑΧΑΝΙΚΑ
Τρώγοντας φρούτα και λαχανικά
Από της γειτονιάς την αγορά
Κάναμε κόλπα τρελά
Που δεν υπάρχουν πουθενά
Όταν η μαμά φτιάχνει φακές
Και τις έχει κάνει από χτες
Και ντομάτες γεμιστές
Μου αρέσουν πολύ
Και άμα θες
Ωωωωω και σκέφτομαι και λέω
Ωωωωω φρούτα και λαχανικά
Ωωωωω από της γειτονιάς την αγορά
Ωωωωω στη μαμά μου θα το πώ
Ωωωωω πως τα ρεβύθια αγαπώ
Το κουνουπίδι αγαπώ
Αλλά δεν τρέφομαι με αυτό
Για πατάτες μη μου λες
Και από μένα ότι θες
Ωωωωω που σκέφτομαι……
Όταν ο ήλιος χαιρετίζει
Και η κοιλίτσα γουργουρίζει
Πάω στο ψυγείο για να ψάξω
Πως την πείνα μου θα χάσω
Ωωωωω τι τραγούδι ήταν αυτό
Ωωωωω και το λέω
Και οι φίλοι που αγαπώ
Ωωωωω
Πάτρα 20 11-2008
Στίχοι μουσική Μαρίνα Χριστοδούλου
Δραστηριότητες
Περιβαλλοντικών - Πολιτιστικών προγραμμάτων 2008-9
1.
Περιβαλλοντικά
προγράμματα.
2.
Στη
διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2008 – 9 έγιναν συνολικά 25 συναντήσεις της
παιδαγωγικής ομάδας των καθηγητών και μαθητών, καταχωρώντας τα ονόματά τους σε κατάσταση. Αρχικά έγιναν παιχνίδια γνωριμίας,
καταιγισμός ιδεών- ενημέρωσης- πληροφόρησης, για την συμβατική- βιολογική
γεωργία, τη μεσογειακή διατροφή τη διαδικασία παρασκευής σαπουνιού, τη χρήση
του λαδιού και της ελιάς και την τοπική ιστορία της Πάτρας. H παιδαγωγική ομάδα των καθηγητών στα
προγράμματα ήταν¨ 1. Εργογραφία Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης (Λυρας-
Ρόμπολας),2. Μεσογειακή διατροφή και
Περιβάλλον (Τσάκωνας- Ρηγοπούλου),3.Τοπική Ιστορία Πάτρας (Ρηγοπούλου
–Τσάκωνας),
4.Παρασκευή Σαπουνιού (Ρόμπολας – Λύρας)
και 5. Το πρίν και το μετά σε 20 σημεία
της Πάτρας.
Έγινε
μελέτη πεδίου στα Υψηλά Αλώνια Πάτρας καταγράφοντας τη χλωρίδα- πανίδα,
μνημείων που παραπέμπουν στις διάφορες εποχές της ελληνικής ιστορίας και μαγαζιά διατροφής. Μεγάλο ενδιαφέρον έδειξαν
στο πως και το γιατί , παρατηρώντας το πεύκο να είναι φυτρωμένο πάνω σε μια
πασχαλιά, το οποίο έχουμε στο εξώφυλλο του βιβλίου.
Φτιάξαμε
11 φορές σαπούνι με βιολογικό λάδι και αρωματικά φυτά και άνθρωποι που το χρησιμοποίησαν θεραπεύτηκαν από
δερματικές παθήσεις (εκζέματα, ψωρίαση) και κατήργησαν τη χρήση μαλακτικών
–σαμπουάν, αλλάζοντας στάση ζωής. Πολλοί μαθητές απόκτησαν δεξιότητες στο «επιχειρείν»
βγάζοντας το χαρτζιλίκι τους , «πουλώντας» σαπούνι σε συγγενείς και γνωστούς.
Δημιούργησαν έργα
ζωγραφικής , θεατρικά και ποιήματα τα οποία και μελοποίησαν.
Πραγματοποιήσαμε
τρεις εκδρομές.
Η πρώτη
επίσκεψη ήταν στις 13-3-2009 στο ΚΠΕ Κλειτορίας και έγινε ενημέρωση- ξενάγηση από τον
υπεύθυνο Χάρη Μοσχόπουλο, Έγινε μελέτη
πεδίου στο Πλανητέρο, επίσκεψη στα σπήλαια των Καστριών και στα Καλάβρυτα, στο
λόφο του Καπή, τόπο εκτέλεσης των Καλαβρυτινών ,από τους γερμανούς, το
Δεκέμβριο του 1943.
Η δεύτερη
επίσκεψη ήταν στις 8-4, στην Στροφυλιά. Στο χωριό Λάππα βρίσκεται το φυλάκιο
όπου έγινε ενημέρωση- ξενάγηση και στη συνέχεια έγινε μελέτη χλωρίδας-
πανίδας-τοπικής ιστορίας. Οι μαθητές ψάρεψαν ,μάζεψαν χόρτα, αρωματικά φυτά,
σπαράγγια, αγριολούλουδα, παρατήρησαν
την ορνιθοπανίδα, το τείχος της Αρχαίας Δύμης και δεν ήθελαν να φύγουν, γιατί
μαγεύτηκαν από την ομορφιά και τις ευωδιές της φύσης.
Η τρίτη
επίσκεψη ήταν στις 10,11-4, στη Ζάκυνθο. Επισκεφθήκαμε το ΚΠΕ Λιθακιάς και ΤΕΙ
Ζακύνθου όπου έγινε ενημέρωση-ξενάγηση και ξεναγηθήκαμε στα 3 μουσεία
(Βυζαντινό, Σολωμού- Κάλβου και Αγίου Διονυσίου). Εκείνο που εντυπωσίασε τα παιδιά και έπαθαν
σοκ και δέος ήταν όταν αντίκρισαν το σκήνωμα του Αγίου Διονυσίου. Μαγεύτηκαν
επίσης από το στόλισμα της εκκλησίας με
γιρλάντες, αστέρια και αλογάκια, φτιαγμένα από βάγια, ένα μοναδικό έθιμο στην
Ελλάδα. Πραγματοποιήσαμε το γύρο του νησιού και εντυπωσιάστηκαν από το μέγεθος
της ελιάς και τα πολλά πηγάδια στην Εξωχώρα, το καμπαναριό στον Κοιλιομένο, το
ναυάγιο, το ψάρεμα στον άγιο Νικόλαο, τη Μπόχαλη και το βραδυνό- πρωινό μποφέ
του ξενοδοχείου.
Και στις 3 εκδρομές ο Λύρας Γιάννης τους
είχε ετοιμάσει ενημερωτικό υλικό.
Συμμετείχαμε
στο χώρο «Πολιτεία» στις 4-6\5 με το θεατρικό του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Το
Παραμύθι Χωρίς Όνομα» και στο 6ο μαθητικό συνέδριο με τίτλο!
Διατροφή- Γεωργία, Ποιότητα Ζωής» που διοργάνωσε το γραφείο
Περιβαλλοντικής-Πολιτιστικών Αχαΐας.
Το σχολείο
μας φιλοξένησε και ενημέρωσε καθηγήτριες από Φιλανδία και προσέφερε σαπούνι,
αρωματικά φυτά, ελληνικά καλούδια και έντυπα των εκδόσεων του σχολείου μας.
Ο
συντονιστής των προγραμμάτων Γιάννης Δ. Λύρας παρουσίασε τα προγράμματα του
σχολείου στα ΚΠΕ Καλαμάτας , Κλειτορίας , Άμφισσας και Ζακύνθου. Δημοσίευσε στο
περιοδικό «Ελιά και Ελαιόλαδο» , τον τοπικό τύπο και ΜΜΕ Πάτρας, τη διαδικασία
παρασκευής σαπουνιού και τη θρεπτική αξία της
βρώσιμης ελιάς.
Στις 11-12\5
πραγματοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου περιβαλλοντικό διήμερο ,σε μαθητές ,γονείς καθηγητές παρουσιάζοντας
τα αποτελέσματα των προγραμμάτων της
φετινής χρονιάς με παράλληλη
έκθεση εργασιών.
Β.
Πολιτιστικό πρόγραμμα
Πραγματοποιήθηκαν
στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, 40 συναντήσεις, μεταξύ της παιδαγωγικής ομάδας των καθηγητών
με τους μαθητές, κάθε Παρασκευή 2-4 μ.μ.
και ορισμένα Σάββατα 3-5 μ.μ. Αρχικά έγιναν παιχνίδια γνωριμίας, ενημέρωση για
την αλληγορική σημασία του έργου, επιλογή ρόλων, πρόβες , σε κάθε μια από τις 9 εικόνες του έργου. Παρουσιάστηκε στο
χώρο «Πολιτεία» και θα ξαναπαρουσιαστεί
στο Λαϊκό Θέατρο στη Γερμανού στην Πάτρα, στις 24-6\2009 ,με είσοδο ελεύθερη.
Η
Παιδαγωγική ομάδα καθηγητών. Λύρας
Γιάννης ,συντονιστής βιολόγος,
Αγγελακόπουλος Νικόλαος, μαθηματικός -
πληροφορικός, Ρηγοπούλου Αναστασία
μαθηματικός, Ρόμπολας Χρήστος τεχνολόγος και Τσάκωνας Κωνσταντίνος μαθηματικός
Ευχαριστίες
Η έκδοση του
εντύπου έγινε στο τυπογραφείο Πέτρου Κούλη, σε 1000 αντίτυπα, στην Πάτρα και χρηματοδοτήθηκε !
Από τα
προγράμματα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
Από τη 13η
ενιαία σχολική επιτροπή
Από τη
συνεισφορά των μελών της παιδαγωγικής ομάδας
Τον πρόεδρο
του επιμελητηρίου Καλαμάτας Γιώργο Καραμπάτο
Την Εθνική Τράπεζα
της Ελλάδος με ενέργειες του πρώην μαθητή του τρίτου γυμνασίου Πατρών Ντούκα
Δημήτρη και
Τη Μητρόπολη Μεσσηνίας.
Επίσης
ευχαριστούμε τα φωτογραφικά εργαστήρια Μ.
Αλεξόπουλος (Πάτρα, οδός Κολοκοτρώνη 38) για την ηλεκτρονική επεξεργασία
των φωτογραφιών.
Ελιά – Λάδι - Σαπούνι
H ελιά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη ζωή των
ανθρώπων της Μεσογείου. Από αρχαιοτάτων χρόνων εμφανίζεται στους μύθους, στις
παραστάσεις και στην ιστορία των λαών της. Η ελιά αποτελούσε ανέκαθεν σύμβολο
ευημερίας, ειρήνης, γονιμότητας και ευφορίας. Αρκεί να σκεφτούμε ότι οι
Ολυμπιονίκες κέρδιζαν ένα στεφάνι ελιάς, για να καταλάβουμε πόσο πολύτιμο είναι
το δένδρο αυτό για τον άνθρωπο.
Η ελιά, όπως αναφέρει ο μύθος, ήταν το δώρο της θεάς
Αθηνάς στους κατοίκους της πόλης της Αθήνας, οι οποίου σε ένδειξη ευγνωμοσύνης
έδωσαν το όνομα της θεάς στην πόλης τους. Το δένδρο της ελιάς εμφανίστηκε στην
περιοχή της Μεσογείου χιλιάδες χρόνια πριν και από εκεί εξαπλώθηκε στις γύρω
χώρες.
Στην Κρήτη, η καλλιέργεια της ελιάς ξεκίνησε γύρω στο
3500 π.χ., ενώ οι αρχαίοι Έλληνες άλειφαν το σώμα τους και τα μαλλιά τους με
λάδι ελιάς, για περιποίηση και υγεία. Πάμπολλα ελληνικά και ρωμαϊκά γραπτά
αναφέρονται στην ελιά και τον ευεργετικό της ρόλο. Αναφορές στην ελιά
βρίσκονται τόσο στη Βίβλο όσο και στο Κοράνι. Η καλλιέργεια της ελιάς
υπολογίζεται ότι ξεκίνησε πριν από 7.000 χρόνια. Οι Ρωμαίοι βοήθησαν να
εξαπλωθεί η ελιά στις περιοχές της απέραντης αυτοκρατορίας τους. Μετά το 16ο
αιώνα, οι Ευρωπαίοι έφεραν την ελιά στο Νέο Κόσμο και άρχισε η καλλιέργειά της
στην Καλιφόρνια, στο Μεξικό, στο Περού, στη Χιλή, στην Αυστραλία και στην
Αργεντινή. Υπολογίζεται ότι σήμερα υπάρχουν γύρω στα 800 εκατομμύρια
ελαιόδενδρα στον κόσμο με τη συντριπτική πλειοψηφία στις μεσογειακές χώρες. Οι
τρεις πρώτες χώρες στην παραγωγή λαδιού, στην Ευρώπη, είναι Ισπανία , Ιταλία
και Ελλάδα.
Διαδικασία παρασκευής σαπουνιού
Το σαπούνι από ελαιόλαδο είναι το καλύτερο για το δέρμα, μαλλιά και
πρόσωπο. Τα καθαρίζει , δεν προκαλεί ερεθισμούς, αλλεργίες, και δεν αφυδατώνει
το δέρμα αλλά, το θρέφει, και διατηρείται ελαστικό σαν μικρού παιδιού. Η χρήση
του σαπουνιού εκτός από την προσωπική χρήση επεκτάθηκε στο πλύσιμο των ρούχων,
ειδών οικιακής και μαγειρικής χρήσης,
πλύσιμο τοίχων, πατωμάτων κ.λ.π.
Τα σαπούνια του εμπορίου έχουν διάφορες επιθυμητές ιδιότητες όπως είναι η
ρύθμιση του ΡΗ, δημιουργία αφρού, καλή εμφάνιση, που δεν διαθέτει το σαπούνι
από λάδι, γιατί δεν έχει χημικές ουσίες ,αρώματα και ενώσεις, που να του
προσδίνουν τις ιδιότητες των σαπουνιών εμπορίου.
Το σαπούνι φτιάχνετε από λάδι, νερό και καυστική ποτάσα σε αναλογίες 6:6:1
και αν θέλουμε βάζουμε τρυφερά φύλλα αρωματικών φυτών, τα οποία λιώνουν από την
ποτάσα και ελευθερώνουν τα αρωματά τους. Τα φύλλα μπορεί να είναι από λεμονιά
,νεραντζιά, δάφνη, λεβάντα, θρούμπι,
θυμάρι ,τσουκνίδα, φασκομηλιά ,χαμομήλι, τριαντάφυλλο, κ.λ.π. ή και συνδυασμός
αυτών, ανάλογα, με τι ιδιότητες έχουν τα αρωματικά φυτά στο δέρμα, πρόσωπο και
μαλλιά. Το σαπούνι ενυδατώνει το δέρμα και διατηρεί απαλή, ελαστική και
ανθεκτικά επιδερμίδα. Σε συνδυασμό και με τη μεσογειακή διατροφή διατηρείται η
νιότη, υγεία, μακροζωία, ευεξία. Κάνοντας και μπάνιο με κρύο νερό, δεσμεύονται
οι ελεύθερες ρίζες, και γίνεται καλύτερη η
μικροκυκλοφορία του αίματος, με αποτέλεσμα η υγεία να διατηρείται μέχρι
τα βαθιά γεράματα..
Η εκτέλεση της παραγωγής του σαπουνιού γίνεται σε χάλκινο ή πλαστικό δοχείο
και όχι σε μεταλλικό ή αλουμίνιο. Σε
πολλαπλάσιες ή υποπολλαπλάσιες ποσότητες της αναλογίας 6:6;1 (νερο:λάδι:ποτάσα)
διαλύουμε την ποτάσα λίγη - λίγη στο νερό, γιατί η αντίδραση είναι εξώθερμη,
και φοράμε προστατευτικά γυαλιά, γιατί η ποτάσα είναι καυστική και απαιτείται
μεγάλη προσοχή στη χρήση της. Στη συνέχεια ρίχνουμε το λάδι και ανακατεύουμε με
μια κουτάλα συνεχώς , για 1 περίπου ώρα, ώσπου το μίγμα να αρχίζει να πήζει.
Σταματάμε το ανακάτεμα όταν το μίγμα δεν ξεκολλά από την κουτάλα, όταν τη
βγάζουμε έξω από το δοχείο ή όταν στο ανακάτεμα βλέπουμε την παρουσία υγρού με
κοκκινωπό χρώμα . Στην συνέχεια το
αδειάζουμε σε καλούπια και σε 2 ημέρες το κόβουμε. Ύστερα από 4 εβδομάδες
μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε, γιατί έχει πλέον ωριμάσει, όπως γίνεται με το
ψωμί, μούστο, τυρί τουρσί κ.λ.π.
ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
Η Πάτρα έχει γεωγραφικό
πλάτος βόρειο 21ο ,14΄ και ανατολικό γεωγραφικό μήκος 21ο
,44΄, από Γκρήνουιτς.
Ιδρυτής της Αρόης ήταν ο
Εύμηλος και το 1409 π.χ. ο Τριπτόλεμος βασιλιάς της Ελευσίνας δίδαξε την
καλλιέργεια του σίτου και το όνομα Αρόη προήλθε από το Αρόω που σημαίνει
οργώνω.
Η πόλη της Πάτρας
διαθέτει έναν σπουδαίο υγροβιότοπο , το έλος της Αγυιάς, όπου παλιά εκεί
υπήρχαν οι εγκαταστάσεις του ΕΟΤ και οι πατρινοί έκαναν το μπάνιο τους και αποτελεί χώρο αναψυχής.
Το 1082 π.χ. ήλθαν από τη Σπάρτη οι Αχαιοί και με αρχηγό
τον Πατρέα, γιό του Πρευγένη και οι
τρεις πολίχνες Αρόη , Άνθεια και Μεσάτιδα ενώθηκαν σε μία με το όνομα Πάτραι.
Το 146 π.χ. η Πάτρα
υποδουλώθηκε στους Ρωμαίους.
Το 280 π.χ. δημιουργήθηκε
η Αχαϊκή Συμπολιτεία.
Παναχαϊκό η Βοδιάς. Βουνό
με πολλά νερά από το αρχαίο αχ που σημαίνει νερό.
Πολιούχος των Πατρών
είναι ο Απόστολος Ανδρέας που γιορτάζεται στις 30 Νοεμβρίου και όλο το Νοέμβριο
γιορτάζονται τα Πρωτοκλήτεια με διάφορες εκδηλώσεις.
Το πηγάδι της Δήμητρας
είναι το σημερινό πηγάδι του παλιού ναού του αποστόλου Ανδρέα.
Στις 4 Οκτωβρίου
γιορτάζεται η απελευθέρωση της Πάτρας από τους Γερμανούς.
Το κάστρο χτίστηκε το
551μ.Χ. από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό, το 1205 το κυρίεψαν οι Φράγκοι,
αργότερα το κυρίεψαν οι Τούρκοι και το 1828 παραδόθηκε από τους Τούρκους στους
Έλληνες.
Η Πάτρα έχει το
Αρχαιολογικό, Εθνολογικό, Τύπου και Λαϊκής τέχνης Μουσείο.
Το 1971 η Πάτρα είχε
175οοο κατοίκους.
Το 551μ.Χ. έγινε μεγάλος
σεισμός και γκρεμίστηκαν όλα τα σπίτια και οι ναοί της πόλης των Πατρών.
Σκοτώθηκαν 4.000 άνθρωποι. Το 1993 έγινε νέος καταστρεπτικός σεισμός με πολλές
ζημιές.
Στην περιοχή του νέου
φάρου λειτουργούσε το απεντομωτήριο το οποίο κατεδαφίστηκε το 2004
Σήμερα στην Πάτρα
λειτουργούν 42 ναοί
Στον Αθλητισμό η Πάτρα
έχει ομάδες στην πρώτη εθνική στο ποδόσφαιρο μπάσκετ βόλεϊ και χαντ μπολ.
Μπελ Εποκ. Είναι η ωραία
εποχή στην Πάτρα από το 1900 έως το 1917 που άρχισε ο πρώτος παγκόσμιος
πόλεμος.
Ο Θάνος Κανακάρης ήταν ο
πρωτότοκος γιος του Μπενιζέλου Ρούφου και δευτερότοκος ο Γεώργιος, και ο
Βασίλειος ήταν γιος του Θάνου.
Ο Θόδωρος Τριάντης ίδρυσε
την επαγγελματική σχολή στην Πάτρα και έλαβε το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών το
1970.
Ο Ερενστρώλε ήταν
θεολόγος , από Σουηδία, αντιπρόσωπος του διεθνούς Ε.Ε.Σ. και εργάστηκε για τον
επισιτισμό της πόλης των Πατρών , το 1940.Το όνομα του υπάρχει σε οδό που αρχίζει από τα Υψηλά
Αλώνια
Ο Ιωάννης Καραμανδάνης
έκτισε το νοσοκομείο παίδων στην Πάτρα και η οικία του δωρίθηκε, για τη στέγαση
του αρχαιολογικού μουσείου Πατρών στη διασταύρωση των οδών Μαιζώνος και Αράτου.
Ο Σκαγιόπουλος ίδρυσε το
ορφανοτροφείο Πατρών, στην οδό Σολωμού και ο Μαραγκόπουλος αποπεράτωσε το
στρατιωτικό νοσοκομείο Πατρών, στο οποίο υπάρχει ο Ανδριάντας του.
Ο Λουκάς και Χαράλαμπος
Λιάλιος ήταν εργοστασιάρχες και είχαν το μύλο στην Περιβόλα Πατρών. Τώρα
υπάρχει το γήπεδο του Απόλλωνα, και Πολυκαταστήματα. Υπάρχει μόνο ένα τμήμα του
καναλιού που κυλούσε το νερό.
Ο στρατηγός Μαιζώνας της
3ης γαλλικής μεραρχίας ελευθέρωσε την Πάτρα, στις 3 – 10 – 1828.
Υπάρχει με το όνομα αυτό κεντρική οδός,
στην πόλη της Πάτρας.
Ο Δημήτρης Γούναρης ως
πρωθυπουργός της Ελλάδος θεωρήθηκε υπεύθυνος της Μικρασιατικής καταστροφής και
στη δίκη των 6 καταδικάστηκε σε θάνατο. Το
ονομά του δόθηκε το 1934 ενώ πριν η οδός λεγόταν Καλαβρύτων.
Το λιμάνι της Πάτρας. Το
1869 η λιμενική επιτροπή ανέθεσε τη μελέτη στο μηχανικό Ν. Πασκάλ και η
εκτέλεση του έργου άρχισε το 1879 από το γάλλο Μανιάκ. Έχει 4 μόλους, Τριών
Ναυάρχων, Γούναρη, Αγίου Νικολάου και Γλυφάδας.Το νέο λιμάνι άρχισε να κατασκευάζετε
από το 1997 και τα 2 ποτάμια Γλαύκος και Διακονιάρης θα συνδέουν το νέο λιμάνι
με τη μικρή και μεγάλη περιμετρική. Το παλιό λιμάνι θα γίνει μαρίνα. Ο μόλος
έχει μήκος 310 και πλάτος 20. Παλιά είχε
δέστρες τα κανόνια από τα φρούρια Πατρών, Ρίου και Αντιρίου, όπως δείχνουν
παλιές φωτογραφίες. Ο κυματοθραύστης έχει μήκος 930 μέτρα και πλάτος 9 μέτρα
Ο φάρος κατασκευάστηκε
μεταξύ 1874 – 78 και το 1944 οι γερμανοί θέλησαν να τον ανατινάξουν αλλά ο
πλοηγός Η. Μιχαλόπουλος διέκοψε την ανατιναξή του. Ο φάρος κατεδαφίστηκε με
δημοτική δαπάνη και φροντίδα, το 1972, με επιχείρημα τη διευκόλυνση της
ναυσιπλοΐας, μέσα στο λιμάνι. Ο νέος φάρος κτίστηκε στην προέκταση της οδού
Τριών Ναυάρχων, δίπλα στην ιχθυόσκαλα το 1999-2002, ίδιος με τον παλιό, από τα
υλικά κατεδαφισής του.
Η πλατεία Γεωργίου του Α
προβλεπόταν στο σχέδιο Βούλγαρη. Η τελική διαμορφωσή της έγινε το 1905. Είναι η
καρδιά της πόλης των Πατρών και τελούνται κάθε είδους εκδηλώσεις με
αποκορύφωμα η παρέλαση των καρναβαλικών
εκδηλώσεων και τα μπουρμπούλια στο θέατρο Απόλλων που αρχικά δίνονταν
παραστάσεις όπερας από ιταλικούς θιάσους. Έργο του Ερνέστου Τσίλερ το 1971-2.
Στην πλατερία υπάρχουν τοποθετημένα 2 συντριβάνια.
Η πλατεία Όλγας,
περιβάλλεται από τις οδούς Αράτου Κολοκοτρώνη, Μαιζώνος και Ρήγα Φερραίου. Ήταν
στο σχέδιο του Σταμάτη Βούλγαρη, που το
ονομά του βρίσκεται στην περιοχή του
συγκροτήματος των Υψηλών Αλωνίων. Στην
πλατεία υπάρχει το ηρώο των πεσόντων, ο ανδριάντας του Μιχαλακόπουλου, το
σιντριβάνι και γύρω – γύρω υπάρχουν καφετέριες και μαγαζιά.
Το δημοτικό μέγαρο
αγόρασε σε πλειστηριασμό ο δήμαρχος Δημήτρης Βότσης, το 1911, από την εθνική
τράπεζα Το 1993 έπαθε ζημιές από το σεισμό και επαναλειτούργησε το 2001 αφού
συντηρήθηκαν και τα έργα του πατρινου ζωγράφου Επαμεινώνδα Θωμόπουλου.
Η σκάλα των τριών
ναυάρχων κατασκευάστηκε από το δήμαρχο Βασίλειο Ρούφο με το προσωνύμιο Λαλάκης.
Οι άλλες σκάλες κλίμακες φτιάχτηκαν: η αγίου Νικολάου το 1934, η Πατρέως το
1873 και η Γεροκωστοπούλου το 1886. Υπάρχουν και μικρότερες κλίμακες που
συνδέουν την Πώνω με την Κάτω πόλη των Πατρών.
Η πλατεία των Υψηλών
Αλωνίων διαμορφώθηκε πρώτα από τον Μπενιζέλο Ρούφο το 1857, ο οποίος χρηματισε
4 φορές πρωθυπουργός και αντιβασιλέας, και αργότερα πήρε το ονομά του, και από το γιό του Θάνο το 1881, πήρε τη σημερινή
της μορφή. Είναι 23 μέτρα πάνω από τη θάλασσα και συνδεόταν με κανάλι από τη
θάλασσα. Έχει εμβαδό 12 στρέμματα με διαστάσεις βόρεια 84, 4 μέτρα, νότια 108,6
μέτρα, ανατολικά 112,4 μέτρα και δυτικά 130,4 μέτραΥπάρχει αναλληματικός
τείχος, καταφύγιο, κίονας Κορινθιακού ρυθμού,ο ανδριαντας του Π.Π. Γερμανού που
τα εγκαίνια έγιναν το 1923, η προτομή
του Κωστή Παλαμά, το ηλιακό Ρολόι και παλιότερα υπήρχαν οι κινηματογράφοι
Ζενίθ, Αλάμπρα, Ούφα και το θέατρο Λυρικό, το οποίο έγινε πολυκατοικία και στο
υπόγειο υπάρχει περιφραγμένο με κρύσταλλο ρωμαϊκή κατασκευή πιστεύοντας ότι ήταν η κρύπτη του
αγίου Ανδρέα.
Το 1944 οι Γερμανοί
απαγχόνισαν 11 πατρινούς γι΄αυτό και υπάρχουν 2 αναθηματικές στήλες.
Γούβα. Ονομαζόταν η
περιοχή Προσφυγικών, Ψαροφαίου και Εβραιομνημάτων.
Προσφυγικά. Περιοχή γύρω
από την Πλατεία Ελευθερίας και αγίας Φωτεινής, γιατί το 1922 κατέφυγαν στην
Πάτρα Μικρασιάτες Έλληνες ως πρόσφυγες.
Τάσι. Χαρακτηριστική
περιοχή στην Άνω Πόλη γύρω από τον
Παντοκράτορα. Στο Τάσι , στην οδό Μπουκαούρη 29 λειτουργεί το Χαμάμ, για το
οποίο υπάρχουν αναφορές από το 17ο αιώνα. Λειτουργεί με ιδιοκτήτρια
την Γεωργία Τσερεμέγκλη.
Βλατερό. Βλάττην και
βλαττίον ονομαζόταν η πορφύρα και τα μεταξωτά που βάφονταν πορφυρά.
Ψιλή. Περιοχή κοντά στην
ιχθυόσκαλα Πατρών που οι παλιοί πατρινοί έκαναν τα θαλάσσια λουτρά τους.
Τσιβδί. Περιοχή από τον
άγιο Ανδρέα μέχρι την οδό Γούναρη. Στον μεσαίωνα οι εκεί Εβραίοι έκαναν
συναλλαγή με κίβδηλα νομίσματα, κίβδες=τσίβδες.
Μαρκάτο. Η περιοχή στην
αρχή της οδού Εμού από το μερκούριους που σημαίνει Ερμής και το μερκόρ που
σημαίνει εμπορεύομαι
Το Ρωμαϊκό Ωδείο
ανακαλύφθηκε το 1889 και τα έργα αποκατάστασης έγιναν από τον Πατρινό
αρχιτέκτονα Βασιλείου , το 1958.
Ο Μάμος ιδρύθηκε το 1909,
στις 8\11 και ήταν μια από τις μακροβιότερες ζυθοποιίες της πόλης των Πατρών.
Η κατασκευή της
Αγγλικανικής εκκλησίας αναφέρεται στο ΦΕΚ 21, 12- 4- 1867
Ο τροχιόδρομος στην Πάτρα
λειτούργησε το διάστημα 1902- 17 και είχε 2 γραμμές: Άγιο Διονύσιο Ιτιές και
άγιο Διονύσιο Άνω Πόλη.
Ο νέος ναός του Αγίου
Ανδρέα, της πόλης των Πατρών, έγινε ύστερα από διεθνή διαγωνισμό το 1902, το
1908 έγινε η θεμελίωση και το 1974 τα εγκαίνια. Το 1964 έγινε η επιστροφή της
κάρας του Αγίου Ανδρέα, από την Ιταλία.
Το 1462 στις 11\4 η κάρα
του Απόστολου Ανδρέα, αδελφού του Πέτρου την έφερε στη Ρώμη, στον Πάπα τον Πίο
Β και με μεγάλη πομπή στο ναό του Αγίου Πέτρου.
Το Κάστρο της Πάτρας έχει
υψόμετρο 103 μέτρα πάνω από τη θάλασσα και
το κυριάρχησαν Φράγκοι Ενετοί και
Τούρκοι. Ο Ιουστινιανός μαζί με διάφορα
άλλα κάστρα της Ελλάδος τα συντήρησε για την προστασία της Βυζαντινής
Αυτοκρατορίας.
Το 2004 εγκαινιάστηκε η
γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης που συνδέει το
Ρίο – Αντίριο και κατ’ επέκταση την Πελοπόννησο με την Στερεά Ελλάδα. Υπάρχει
δίπλα στη γέφυρα αίθουσα που γίνεται προβολή της κατασκευής του έργου, τα
εγκαίνια, η διέλευση της ολυμπιακής φλόγας και μόνιμος εκθεσιακός χώρος των
υλικών κατασκευής.Τη χρονιά αυτή έγιναν και οι 28οι ολυμπιακοί
αγώνες στην Ελλάδα με σήμα τον Κότινο και η Πάτρα ήταν μια από τις πόλεις που
φιλοξένησε Ολυμπιακούς αγώνες και μας το θυμίζει το Πανπελοποννησιακό στάδιο,
στο Κουκούλι.
Ο Δημήτρης Βούλγαρης ήταν
μηχανικός, ζωγράφος και αξιωματικός της στρατιάς του Μαιζώνα. Κατήρτισε το σχέδιο
της πόλης των Πατρών το 1828-9. Την αμοιβή του διέθεσε για δενδροφύτευση της
πόλης και οι 5 πλατείες που είχε στο σχέδιο έγιναν 3.
Ο Γεώργιος Τσονακίδης
εκπόνησε το άλμουμ της Πάτρας, ο Νίκος Λυμπέρης τους Οδηγούς των Πατρών, ο Κώστας Τριανταφύλου το Λεξικό των Πατρών, ο
Αλέκος Μαρασλής το Πάτρα 1900, ο Στέφανος Θωμόπουλος την ιστορία της πόλης των
Πατρών, ο Βασίλης Λάζαρης την ιστορία της Πάτρας, ο Κώστας Κοκκοβίκας τους
Αχαιούς πρωθυπουργούς και λιμάνι της Πάτρας,
ο Πέτρος Ψωμάς του δημάρχους Πατρέων 1836-2006, η Χαρά Παπαδάτου το
σχέδιο εξέλιξης της Πάτρας και πολλοι άλλοι έχουν γράψει για την Πάτρα
Ανδριάντες που κοσμούν
διάφορα σημεία της Πάτρας είναι. Ο κλεφταρματωλός Γιαννιάς από το σύλλογο
τριταιιτών στις 12-9-1998, ο Ανδρέας Μιχαλακόπουλος το 1975, ο Χρυσόστομος
Σμύρνης το 1974, ο Παλαμάς το 1974 ο Π.Π. Γερμανός το 1923, ο Νικήτας Πολυκράτης από τον Μικρασιατικό
σύλλογο, ο πολεμιστής του 1821,στην πλατεία Ομονοίας, ο Μαραγκόπουλος και το άγαλμα της Ελευθερίας
, στην Πλατεία Όλγας.
Α\Α
|
ΕΤΟΣ
|
ΓΕΓΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΑΧΑΙΑ
|
1
|
1833
|
ΔΙΑΙΡΣΕΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΕ 10
ΝΟΜΟΥΣ ,ΑΧΑΙΟΗΛΙΔΟΣ
|
1.
|
1841
|
ΚΑΘΟΛΙΚΗ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ
|
2.
|
1836
|
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΑΧΑΙΑΣ
|
3.
|
1852
|
ΟΙΝΟΠΟΙΑ
ΑΧΑΙΑ ΚΛΑΟΥΣ
|
4.
|
1857
|
ΓΕΝΙΚΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ, ΜΠ ΡΟΥΦΟΣ,1958
Γ.Ν. ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
|
5.
|
1861
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΑΧΑΙΑ ΚΛΑΟΥΣ
|
6.
|
1871
|
ΘΕΑΤΡΟ
ΑΠΟΛΛΩΝ
|
7.
|
1872
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ ΑΕΡΙΟΦΩΤΟΣ
|
8.
|
1873
|
ΔΗΜΟΤΙΚΟ
ΒΡΕΦΟΚΟΜΕΙΟ
|
9.
|
1874
|
ΦΩΤΑΕΡΙΟ
ΓΙΑ ΦΩΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
|
10.
|
1875
|
ΟΝΟΜΑΤΟΘΕΣΙΑ
ΟΔΩΝ- ΠΛΑΤΕΙΩΝ ΠΑΤΡΑΣ , ΜΕ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟ Σ. ΘΩΜΟΠΟΥΛΟ
|
11.
|
1876
|
ΠΤΩΧΟΚΟΜΕΙΟ
|
12.
|
1878
|
ΑΓΚΛΙΚΑΝΙΚΗ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ
|
13.
|
1887
|
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
ΠΑΤΡΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
|
14.
|
1888
|
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΑΠΟ Σ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟ
|
15.
|
1890
|
Α
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ Π.Π, Ε ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ 1955
|
1894
|
ΚΥΜΑΤΟΘΡΑΥΣΤΗΣ
|
|
16.
|
1898
|
ΝΕΟ
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΦΩΤΑΕΡΙΟΥ ΣΤΑ ΚΡΥΑ ΙΤΕΩΝ
|
17.
|
1902
|
ΕΓΚΑΙΝΙΑ
ΤΡΑΜ
|
18.
|
1907
|
ΤΗΛΕΦΩΝΕΙΟ
ΜΕ 225 ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΕΣ
|
19.
|
1909
|
ΘΕΜΕΛΙΟΣ
ΛΙΘΟΣ ΝΕΟΥ ΝΑΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑ
|
20.
|
1909
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΜΑΜΜΟΥ
|
21.
|
1909
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
|
22.
|
1912
|
ΑΣΥΛΟ
ΑΣΤΕΓΩΝ
|
23.
|
1914
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΠΙΚΠΑ
|
24.
|
1916
|
ΑΣΥΛΟ ΦΡΕΝΟΒΛΑΒΩΝ
|
25.
|
1917
|
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΡΑΜ
|
26.
|
1918
|
Ε.Α.Σ.Π
|
27.
|
1920
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΕΟΤ
|
28.
|
1922
|
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
|
29.
|
1922,27
|
ΔΙΚΤΥΟ
ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΓΛΑΥΚΟΥ
|
30.
|
1922
|
ΔΙΚΗ
ΤΩΝ 6. ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΤΑΙ Ο ΔΗΜ ΓΟΥΝΑΡΗΣ ΣΕ ΘΑΝΑΤΟ
|
31.
|
1922
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΒΕΣΟ, ΜΙΣΚΟ
|
32.
|
1925
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΑΣΟ – ΙΔΡΥΣΗ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΓΛΑΥΚΟΥ
|
33.
|
1927
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΤΟΥ ΓΛΑΥΚΟΥ,ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΥ
|
34.
|
1928
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΠΑΓΟΠΟΙΙΩΝ ΧΕΛΜΟΣ
|
35.
|
1929
|
ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
|
36.
|
1930
|
ΣΚΑΓΙΟΠΟΥΛΕΙΟ,ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ
ΜΕΓΑΡΟ
|
37.
|
1932
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Ε.Ε.Σ
|
38.
|
1934
|
ΜΕΤΩΝΟΜΑΣΙΑ
ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΣΕ ΓΟΥΝΑΡΗ
|
39.
|
1936
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΕΙΡ,ΠΑΤΡΑ 1950, ΔΗΜΑΡΧΙΑ ΒΕΤΣΟΥ
|
40.
|
1937
|
ΙΚΑ,ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ
ΚΩΦΑΛΑΛΩΝ
|
41.
|
1940
|
ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΣ
ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΑΠΟ ΙΤΑΛΙΚΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ
|
42.
|
1946
|
ΚΑΡΑΜΑΝΔΑΝΕΙΟ
|
43.
|
1948
|
ΠΡΕΒΑΝΤΟΡΙΟ
|
44.
|
1949
|
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΣ
ΣΤΑΘΙΜΟΣ ΠΑΤΡΑΣ
|
45.
|
1952
|
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΥΦΛΩΝ
|
46.
|
1957
|
ΑΣΥΛΟ
ΑΝΙΑΤΩΝ
|
47.
|
1960
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΤΗΣ ΠΙΡΕΛΛΙ
|
48.
|
1962
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ
Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
|
49.
|
1964
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΑΣ- ΕΓΚΑΙΝΙΑ 1966
|
50.
|
1964
|
ΘΑΝΑΤΟΣ
ΒΑΣΙΛΙΑ ΠΑΥΛΟΥ,ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΚΑΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑ
|
51.
|
1964
|
ΠΡΩΤΗ
ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΚΑΡΟΛΟΥ-ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ
|
52.
|
1967
|
ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ
ΧΟΥΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
|
53.
|
1968-9
|
ΑΝΟΔΟΣ
ΠΑΝΑΧΑΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΘΝΙΚΗ, ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
|
54.
|
1969
|
ΘΑΝΑΤΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ-ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ ΟΙΚΙΑΣ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ
|
55.
|
1969
|
ΧΤΙΖΟΝΤΑΙ
1000 ΝΕΕΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΕΓΑΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
|
56.
|
1970
|
ΣΧΕΔΙΑΖΕΤΑΙ
– ΟΙΚΟΔΟΜΕΙΤΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΒΡΕΦΟΚΟΜΕΙΟ
|
57.
|
1972
|
ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ
ΤΟΥ ΦΑΡΟΥ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
|
58.
|
1973
|
ΦΩΤΕΙΝΟΙ
ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ, ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
|
59.
|
1973
|
ΕΓΚΑΙΝΙΑ
ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ
|
60.
|
1974
|
ΤΡΙΤΗ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ 7ΧΡΟΝΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ
|
61.
|
1974
|
ΕΓΚΑΙΝΙΑ
ΝΕΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ
|
62.
|
1977
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΑΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
|
63.
|
1980
|
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ
ΡΙΟΥ, ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
|
64.
|
1980
|
ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ
ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ
ΚΤΙΣΙΜΟ ΝΕΟΥ
|
65.
|
1980
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ
Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΖΩΝΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΣΤΕΦΑΝΟ ΚΑΙ
ΟΙ ΦΥΛΑΚΕΣ
|
66.
|
1983
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΘΕΑΤΡΑΚΙ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΟΥ
|
67.
|
1983
|
ΙΔΡΥΣΗ
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ
|
68.
|
1989
|
ΙΔΡΥΣΗ ΔΕΥΑΠ
|
69.
|
1991
|
ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ
ΣΚΟΤΩΝΕΤΑΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΝΙΚΟΣ ΤΕΜΠΟΝΕΡΑΣ
|
70.
|
1991
|
ΒΟΤΣΗ
16 ΣΚΟΤΩΝΟΝΤΑΙ 6 ΠΑΤΡΙΝΟΙ ΑΠΟ ΒΟΜΒΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ
|
71.
|
1992
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΠΑΡΚΟΜΕΤΡΩΝ,ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΣΟΥΠΕΡ Β
|
72.
|
1993
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΧΥΤΑ ΣΤΗΝ ΞΕΡΟΛΑΚΑ, ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΧΩΜΑΤΕΡΗΣ ΞΕΡΟΛΑΚΑ
|
73.
|
1994
|
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ
ΑΧΑΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ- ΚΑΠΗ
|
74.
|
1995-2005
|
ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΩΣΤΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
|
75.
|
1997
|
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ
|
76.
|
1997
|
ΝΟΜΟΣ
ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΧΑΙΑΣ: 19 ΔΗΜΟΙ 2 ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
|
77.
|
1998
|
ΑΓΟΡΑ
ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΑΠΟ ΔΗΜΟ ΠΑΤΡΕΩΝ
|
78.
|
1999
|
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΝΕΟΥ ΦΑΡΟΥ,ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΕΠΑΠ, ΟΝΑ
|
79.
|
2001
|
ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ
ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΝΟΠ
|
80.
|
2002
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ
Ο ΝΕΟΣ ΦΑΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ
|
81.
|
2002
|
ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ
ΤΟ ΕΥΡΩ
|
82.
|
2003
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
|
83.
|
2003
|
ΑΝΑΠΛΑΣΗ
ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
|
84.
|
2004
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΓΕΦΥΡΑΣ ΡΙΟΥ ΑΝΤΙΡΙΟΥ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΠΟΛΗ
|
85.
|
2004
|
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ
|
86.
|
2005
|
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
|
87.
|
2006
|
Η ΠΑΤΡΑ
ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
|
88.
|
2006
|
ΜΙΝΙ
ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗ, ΕΡΓΑ ΓΛΑΥΚΟΥ-ΔΙΑΚΟΝΙΑΡΗ- ΑΝΘΕΙΑΣ-ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ
|
89.
|
2007
|
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ
ΤΗΣ ΟΔΟΥ 23ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ,ΣΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
|
90.
|
2007
|
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΕΙΡΟΥ- ΠΑΡΑΠΕΙΡΟΥ ΓΙΑ ΕΠΑΡΚΕΙΑ ΝΕΡΟΥ ΣΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΖΩΝΗ ΠΑΤΡΩΝ
|
91.
|
2008
|
ΔΕΥΤΕΡΟ
ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΑΣΙΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΓΛΑΥΚΟ
|
92.
|
2008
|
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ
ΑΓΟΡΑΣ ΑΡΓΥΡΗ
|
93.
|
2009
|
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ
ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΥΨΗΛΩΝ ΑΛΩΝΙΩΝ
|
ΑΝΔΡΙΑΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
ΑΝΔΡΙΑΝΤΑΣ
|
ΠΕΡΙΟΧΗ
|
ΥΛΙΚΟ
|
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ
|
Π.Π.ΓΕΡΜΑΝΟΣ
|
ΥΨΗΛΑ
ΑΛΩΝΙΑ
|
ΧΑΛΚΟΣ
|
1923
|
ΚΩΣΤΗΣ
ΠΑΛΑΜΑΣ
|
ΠΛΑΤΕΙΑ
ΠΑΛΑΜΑ
|
ΧΑΛΚΟΣ
|
1974
|
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΣΜΥΡΝΗΣ
|
ΠΛΑΤΕΙΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
|
ΜΑΡΜΑΡΟ
|
1974
|
ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ
1821
|
ΠΛΑΤΕΙΑ
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
|
ΜΑΡΜΑΡΟ
|
1971
|
ΒΑΣΙΛΗΣ
ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ
|
ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ
|
ΜΑΡΜΑΡΟ
|
1923
|
ΑΝΔΡΕΑΣ
ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
|
ΠΛΑΤΕΙΑ
ΟΛΓΑΣ
|
ΧΑΛΚΟΣ
|
1975
|
ΑΓΑΛΜΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
|
ΠΛΑΤΕΙΑ
ΟΛΓΑΣ
|
ΜΑΡΜΑΡΟ
|
1925
|
ΓΙΑΝΝΙΑΣ
|
ΑΓΙΟ
ΑΘΑΝΑΣΙΟ
|
ΧΑΛΚΟΣ
|
1928
|
ΝΙΚΗΤΑΣ
ΠΟΛΥΚΡΑΤΗΣ
|
ΠΛΑΤΕΙΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
|
ΧΑΛΚΟΣ
|
ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΠΑΤΡΑΣ
ΕΤΟΣ
|
ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ
|
1836
|
5469
|
1841
|
9498
|
1853
|
20000
|
1879
|
25494
|
1910
|
37401
|
1920
|
52174
|
1928
|
61278
|
1940
|
62275
|
1951
|
79014
|
1961
|
95364
|
1971
|
112000
|
1981
|
142000
|
1991
|
153344
|
2001
|
167602
|
ΓΗ
Τι όμορφη που είσαι, γη, και τι εξαίσια
Τι τέλεια η υπακοή σου στο φως, και τι ευγενική υποταγή
σου στον ήλιο!
Πόσο μοναχική είσαι, όταν τυλίγεσαι με τους ίσκιους και
πόση χάρη
έχει η όψη σου όταν σκεπάζεται με το σκοτάδι!
Πόση ηρεμία φέρνει το τραγούδι της αυγής σου και πόση
ταραχή
Ο παιάνας του βραδιού σου
Πόσο τέλεια είσαι, γη, και πόσο μεγαλόπρεπη!
Περπάτησα στους κάμπους σου, σκαρφάλωσα στα πέτρινα βουνά
σου
Κατέβηκα στις κοιλάδες σου και χώθηκα στις σπηλιές σου
Στους κάμπους, βρήκα
το όνειρό σου, στα βουνά βρήκα την περηφάνια σου, στις κοιλάδες συνάντησα την
ησυχία σου, στους βράχους την απόφασή σου, στις σπηλιές τη μυστικότητά σου.
Η άνοιξή σου με ξύπνησε και μ’ οδήγησε στα χωράφια σου,
Όπου η ευωδιαστή ανάσα σου αναδίδεται σα θυμίαμα.
Είδα τα φρούτα, τους καρπούς του καλοκαιρινού σου μόχθου.
Το φθινόπωρο στ’ αμπέλια σου είδα το αίμα σου να ρέει σαν
κρασί.
Ο χειμώνας σου μ’ έφερε στο κρεβάτι σου, όπου το χιόνι
βεβαίωνε την αγνότητά σου.
Την άνοιξη, είσαι μια αρωματική ουσία, το καλοκαίρι είσαι
η γενναιοδωρία, το φθινόπωρο είσαι η πηγή της αφθονίας.
Πόσο γενναιόδωρη είσαι, γη, και πόσο δυνατή η λαχτάρα σου
για τα παιδιά σου που χάνονται ανάμεσα σε αυτό που έχουν φτάσει και σε εκείνο
που δεν μπόρεσαν να φτάσουν.
Εμείς κραυγάζουμε και συ χαμογελάς, εμείς γλιστρούμε και
συ μένεις, εμείς βλαστημούμε και συ ευλογείς, εμείς κοιμόμαστε χωρίς όνειρα μα
συ ονειρεύεσαι στον αιώνιο ξύπνιο σου.
Εμείς τρυπούμε τα στήθη σου με τα σπαθιά και λόγχες, και μας δένεις τις πληγές σου με λάδι και βάλσαμο,
εμείς σπέρνουμε τα χωράφια σου με κρανία και κόκαλα, και συ ανατρέφεις μα αυτά
κυπαρίσσια και ιτιές.
Εμείς πετάμε τα σκουπίδια στα στήθη σου, και συ γεμίζεις
τα’ αλώνια μας με δέματα σιταριού και τα πατητήρια με σταφύλια.
Εμείς σου ξεριζώνουμε τα σπλάχνα σου για να φτιάξουμε
μπόμπες και κανόνια, μα συ από τα δικά σου
σπλάχνα φτιάχνεις κρίνα και τριαντάφυλλα.
Πόσο υπομονετική είσαι, γη. και πόσο σπλαχνική!
Σκέψεις και
διαλογισμοί του Χαλίλ Γκιμπράν
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ
ΣΥΝEΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞIΔΙ
ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ, ΣΥΝEΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞIΔΙ
ΕΙΝΑΙ ΤΑ
ΟΡΑΜΑΤΑ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ, ΕΙΝΑΙ Η ΗΧΩ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΟΠΛΕΣ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΦΩΤΙΕΣ, ΕΙΝΑΙ ΤΟ
ΓΕΛΙΟ, ΕΙΝΑΙ Η ΒΟΥΗ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΧΙΛΙΕΣ ΦΩΝΕΣ ΣΤΟ ΒΕΛΟΥΔΙΝΟ ΣΚΟΤΑΔΙ,
ΣΥΝEΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞIΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ , ΣΥΝEΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞEΔΙ
ΣΤΟ ΒΕΛΟΥΔΙΝΟ ΣΚΟΤΑΔΙ, ΣΤΗ
ΣΙΩΠΗ ΤΩΝ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΔΕΝΤΡΩΝ, ΣΕ
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΣΕ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ, ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ, ΒΡΕΧΕΙ ΑΣΤΕΡΙΑ ΠΑΝΩ
ΣΤΑ ΓΑΛΗΝΙΑ ΟΡΗ, ΑΣΤΕΡΙΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ, Η ΓΗ ΠΟΥ ΚΑΛΠΑΖΕΙ ΚΑΙ
ΣΕ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΣΟΥ,ΠΑΡΕ ΜΕ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ
ΣΥΝΤΡΙΒΟΝΤΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΟΥΣ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΥΣ ΝΑΟΥΣ,
ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΝΕ
ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ, ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΔΕΝΤΡΟΥ ΣΟΥ, ΠΑΡΕ ΜΕ ΣΤΟ ΧΟΡΟ ΣΟΥ, ΠΑΡΕ ΜΕ
ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ, ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΩ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ
ΚΑΙ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ.
ΣΥΝEΧΙΣΕ ΤΟ ΤΑΞIΔΙ
ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ, ΣΥΝEΧΙΣΕ ΤΟ
ΤΑΞIΔΙ.
ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΤΟΥ ΛΙΝΑΡΔΑΚΗ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΠΡΝ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΤΕΙ ΚΑΙ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΟΡΟΥ. ΦΩΤ. ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ
Η ΓΕΦΥΡΑ ΡΙΟΥ ΑΝΤΙΡΙΟΥ ΦΩΤΟ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ
ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΜΑΜΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ. ΦΩΤΟ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ
ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
Στόχοι
n
-Να αποχτήσουν οι μαθητές περιβαλλοντικές γνώσεις.
n
-Να συμμετέχουν στην επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων.
n
-Να συμβάλλουν στην προστασία της φύσης.
n
-Να γνωρίσουν γεγονότα, φαινόμενα, πρόσωπα, προβλήματα.
n
-Να παρατηρήσουν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
n
-Να κατανοήσουν τη σημασία των φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
n
-Να συνεργαστούν με φορείς., ειδικούς επιστήμονες ,ιδρύματα
n
-Να εύαισθητοποιηθούν στην περιβαλλοντική ηθική.
n
-Να γνωρίσουν το φυσικό
περιβάλλον.
n
-Να προβληματιστούν οι μαθητές για τις αισθητικές, λειτουργικές και οικολογικές συνέπειες της ανθρώπινης
παρέμβασης στο περιβάλλον
-Να προβληματιστουν οι μαθητές για τις (θετικές - αρνητικές) επιπτώσεις της
ανάπτυξης και να εντοπίσουν σημαντικά
προβλήματα
-Να
αναζητήσουν ατομικές και συλλογικές ευθύνες για τη διαχείριση των
φυσικών πόρων
Σκοποί
n
-Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τα προβλήματα που προκαλούν τα
καυσαέρια στη γη και στην υγεία του άνθρώπου
n
-Να προκαλέσουν την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης.
n
-Να ανάπτυξουν διανοητικές, ψυχοσωματικές δυνάμεις και να ολοκληρώσουν την προσωπικότητα τους
Να συνδέσουν
το : Παρελθόν-Παρόν -Μέλλον.
n
-Να δημιουργηθεί η
επικοινωνία των ομάδων ν άναλάβουν τις εύθύνες τους και να γνωρίσουν
καλύτερα ο ένας τον άλλον .
Έρευνα - Δράση
Σύνδεση
ιδεών
Σκέφτομαι
Γεωγραφία
Ιστορία
|
Έκφραση
Ενεργώ και
εκφράζομαι
|
Ερωτηματολόγιο
Παρατήρηση
Αισθάνομαι
Να
γνωρίσει,
κατανοήσει,
εξηγήσει.
ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΗΜ.ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ ΦΥΣΙΚΟΣ-ΜΕΝΟΥΝΟΣ-ΤΖΙΜΑΣ ΚΟΡΑΚΑ-ΠΛΕΣΣΑΣ-ΘΕΟΔΩΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ-ΚΑΜΕΝΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΓΙΑΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΣΤΑ ΑΛΛΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΜΑΘΗΜΑ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου