Παρασκευή, 4 Οκτωβρίου 2019

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑΝΝΗ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Με το Γιάννη Ντινόπουλο και Γρηγόρη Κριμπά συναντηθήκαμε το 2010 (το δείχνει και η φωτογραφία) και επισκέφθηκαν τον ενοριακό ναό Βαλύρας .άγιο Αθανάσιο και ξανασυναντηθήκαμε φέτος και μου δώρησε τα ποιηματά του.
Συναντηθήκαμε στο Πάρκο των σιδηροδρόμων, τον οποίο έφερε η κόρη του και μαζί με το Γιώργο Παυλάκη, ακούσαμε τα έργα και τις ημέρες του, κλείνοντας 98 χρόνια ζωής
.
Μου δώρισε τα ποιηματά του, τα φωτογράφισα και τα αναρτώ.
Του εύχομαι να είναι καλά και να δημιουργεί όπως πάντα.
Ζει και εργάζεται ακόμη στη Βοστώνη της Αμερικής.
Το ξυλόγλυπτο τέμπλο του ενοριακού ναού αγίου Αθανασίου Βαλύρας, έργο των αδελφών Ντινόπουλοι , από το Βαλτεσινίκο Αρκαδίας, έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

Δεύτερη σειρά. Ξυλόγλυπτες μορφές

Τρίτη σειρά 9 αγιογραφίες αγίων

Τέταρτη σειρά. Ξυλόγλυπτοι άγγελο

Πέμπτη σειρά. 9 αγιογραφίες προφητών.

Έκτη σειρά. Ξυλόγλυπτοι άγγελοι –γιρλάντες και στη μέση το μάτι του Θεού

Εβδόμη σειρά.19 αγιογραφίες από το βίο του ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΎ. Πάνω από όλες τις εικόνες υπάρχει ξυλόγλυπτη συνεχόμενη κορνίζα.

Ογδόη σειρά. 5 αγιογραφίες αγίων

Ενάτη σειρά. Δυο δράκοντες και στη μέση ο σταυρός

Υπάρχουν ξυλόγλυπτες κολώνες στις σειρές 1,2,3,7 και 8. Στη σειρά 3 η κάθε κολώνα έχει από 4 ξυλόγλυπτα πρόσωπα αγίων.

Το εσωτερικό του ναού περιέχει 6 κολώνες που στηρίζουν τη στέγη και συνδέονται με μεταλλικές λάμες για να απορροφούν τους κραδασμούς που προκαλούν οι σεισμοί.

Ο Σιαγκρόγιαννης ( πατέρας του Αλέξη και Θανάση Σιάγκρη) και ο Νίκος Γεωργακόπουλος πατέρας του Γιώργη (Πλατσάρα) γεννήθηκαν την ίδια ημέρα ,βαπτίστηκαν στην ίδια κολυμβήθρα αρραβωνιάστηκαν-παντρεύτηκαν την ίδια ημέρα παίρνοντας και οι δυο γυναίκες από το Χασάμπασα και πέθαναν την ίδια ημέρα.

Η θεμελίωση του  ιερού ναού του Αγίου Κωνσταντίνου , στη Βαλύρα έγινε στις 10-8-2006 και τα εγκαίνια έγιναν στις 4-11-2007, από τους μητροπολίτες Μεσσηνίας Χρυσόστομο και Μονεμβασιάς και Σπάρτης Ευστάθιο.

Δ. Αφιέρωμα στους ταλιαδόρους( ξυλογλύπτες) αδελφούς Ντινόπουλους από το Βαλτεσινίκο Αρκαδίας

Για τέμπλο το κάθε ξυλικό δεν κάνει. Θέλει φλαμούρι, αγριοξιά και καρυδιά. Να του μιλάει η σμύλη και η ροκάνα. Κι εκείνο ν’ απαντάει ταπεινά. Δεν είμαι μάρμαρο ακτίνες να σκορπίσω. Να τις μαζέψεις σε κλωστή ονειρευτή.
Εγώ γυρεύω από ψυχές να ζήσω με τη δική σου και την άλλη τα’ ασκητή. Εγώ γυρεύω δίψυχο τεχνίτη η μια ψυχή να τρέμει σ’ ανεβαίνει κι’ η άλλη; Ποιος της λέει να φρίττη!

Η πίστη κι’ αγάπη δεν πεθαίνει! Είν’ τόσο γλυκός ο Κύριος της Αγάπης! Αρνιά , πουλιά, σταφύλια που στολίζεις.

Κι΄τέλεια αγάπη και στο Γολγοθά της. Και με τα’ αγκάθια αν τη στολίσεις. Φορεί τα’ ακάνθινο στεφάνι. Τώρα, τεχνίτη, πως θα ζήσεις. Το ξύλο να σου λέει φτάνει και Συ να θες να τα’ αναστήσεις.

Ήταν βαριά του τάφου η πέτρα. Μα ήρθε ο άγγελος σαν φλόγα. Τη σμίλη μου την ταξιθέτρα.  Μ’ ένα του νεύμα την ευλόγα.  

Την ξυλογλυπτική ως τέχνη μας αναφέρουν ο Όμηρος και ο Θεόκριτος. Η ξυλογλυπτική μπήκε στην εκκλησία στους βυζαντινούς χρόνους και συνεχίστηκε και μετά το 1821.Στο τέμπλο της εκκλησίας και στο κτιριό της εκεί στο χωριό, απ’ ό,τι παλιό και απ’ ό,τι πιο παλιό ,όπως έλεγε το σινάφι των ταλιαδόρων (ξυλογλυπτών), ζητάμε ειδήσεις για τον άνθρωπο ,τη ζωή του, τις ιδέες του, τα ενδιαφεροντά του, για τα βασανά του, για τους πόθους του. Ένας έμπρακτος διάλογος, για το καλλίτερο που επιθυμούμε να συνεχιστεί για τη ζωή μας και για τη ψυχή μας. Από ολούθε γυρεύουμε διδάγματα. Έτσι βγαίνει και το συμπέρασμα πως κάθε έργο για να γίνει απαίτησε ηθική, ψυχική και πνευματική προσπάθεια, προέρχεται στο χώρο της τέχνης. 
 

Ε. Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΙ, ΣΤΗ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΑΛΤΕΣΙΝΙΚΟ ΑΡΚΑΔΙΑΣ

Ευχαριστώ τον συνταξιούχο δάσκαλο Γρηγόρη Κριμπά για το ενδιαφέρον του που μου δάνεισε το βιβλίο με τίτλο: Μνήμες από το Βαλτεσινίκο και τα γύρω χωριά , του Νέστορος Μπούμπουλη, Αθήνα 1978 κεφάλαιο ΚΗ σελίδες 527-555, μαθαίνοντας για τα τέμπλα, προσκυνητάρια, και σκαλιστά ταβάνια, των ιερών ναών στα διάφορα χωριά του νομού Μεσσηνίας. ΒΑΛΥΡΑ 7-7-2011

Η συνέντευξη έγινε το 1958, στον τελευταίο γέροντα επιζώντα Κωνσταντίνο Ντινόπουλο. Ο παππούς μου Γιώργης έμαθε την τέχνη από Ηπειρώτες και από αυτόν έμαθαν τα παιδιά του Επαμεινώνδας, Σταύρος, Αικατερίνη και Δημήτριος (πατέρας μου). Ο πατέρας μου είχε και δάσκαλο τον Ηπειρώτη Φίλιππο που είχαν φτιάξει μαζί ,εκτός των άλλων και το τέμπλο του αγίου Ιωάννη ,στη Μεσσήνη και ένα άλλο τέμπλο στο Αιδίνι Μεσσηνίας.

Τα αδέλφια Ντινόπουλοι έφτιαξαν μαζί στη Μεσσηνία τα παρακάτω τέμπλα των ναών:

Τον άγιο Δημήτριο στον Αετό Τριφυλλίας , Βρωμόβρυση, Στρέφι, Χαλαζώνι, Αριστομένη, Άγιο Αθανάσιο και αγία Τριάδα Βαλύρας, άγιο Ιωάννη στο Χατζή Βουφράδος και στο Κουρτάκι Μεσσήνης.

Ο πατέρας μου απεβίωσε το 1894 και ο αδελφός μου Γεώργιος πήγε μαθητευόμενος στο θείο μου Επαμεινώνδα. Ο αδελφός μου με μαθητευόμενο εμένα κατασκευάσαμε και δημιουργήσαμε το τέμπλο του ναού στο χωριό Βούτενα Μεσσηνίας. Στο χωριό Κούρταγα Μεσσηνίας το τέμπλο κατασκεύασαν ο θείος μου Σταύρος με το γιό του Βασίλη. Ο θείος μου Επαμεινώνδας με τον αδελφό μου Γεώργιο κατασκεύασαν και δημιούργησαν το τέμπλο του ναού στο χωριό Μουσταφά Πασά, στη Μεσσηνία

Εγώ με τον αδελφό μου Γεώργιο κατασκευάσαμε και δημιουργήσαμε τα τέμπλα των ναών στα παρακάτω χωριά της Μεσσηνίας:

Βούτενα Μεσσηνίας, αγίου Γεωργίου Λιγουδίτσας Τριφυλλίας, ναό Υπαπαντής Σίτζοβας Καλαμών, Μίσχα Βουφράδος Πυλίας, Λατζουνάτο Τριφυλλίας, Μουριατάδα Τριφυλλίας, Μπρέχτι Κοπανακίου Τριφυλλίας, Πολένα Μεσσήνης, Αγίου Νικολάου Αβραμιού Τριφυλλίας, Λεσοβίτι Τριφυλλίας, Αγίας Μαρίνας Καραμανώλη Τριφυλλίας, Μουζάκι Τριφυλλίας, Στασιό Τριφυλλίας, Ζωοδόχου Πηγής Ραυτόπουλου Τριφυλλίας, Αγίου Δημητρίου στο Σελλά Τριφυλίας, Χαλβάτσου Μεσσηνίας, Κάτω Κοντογώνι Πυλίας Ποταμιά Τριφυλλίας, Ζωοδόχου Πηγής στην Πηλαλίστρα Μεσσηνίας, , στις Μπαράκες Μεθώνης και Κουκουνάρα Πυλίας.

Το τελευταίο τέμπλο μαζί με τον αδελφό μου Γεώργιο κατασκευάσαμε και δημιουργήσαμε στο χωριό Μουζάκι Τριφυλλίας.

Εκτός των τέμπλων μαζί με τον αδελφό μου κατασκευάσαμε και δημιουργήσαμε τα παρακάτω προσκυνητάρια:

Στον άγιο Σωτήρα ,στο Μοναστήριο του Αετου Τριφυλλίας και στη Φαρακλάδα Φιλιατρών με τον τότε επίτροπο Νικήτα Κοτσοβέλο.

Ο αδελφός μου Γεώργιος σκάλισε μόνος του τα ταβάνια των ναών στα χωριά Βλαχόπουλο Πυλίας, Μπαράκες Τριφυλλίας και Φρουτοκρέμμυδα Πυλίας.

Τα τέμπλα είναι σκαλιστά στον αέρα ή κουφωτά κατά την επιστημονική ορολογία «εις έξεργον ανάγλυφον». Το πελεκημένο ξύλο παρουσιάζει σκηνές της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης, την άμπελο με τα σταφύλια, πουλιά φυτά και πρόσωπα.

Σε πολλά χωριά της Πελοποννήσου, οι αδελφοί Ντινόπουλοι , έχουν κατασκευάσει και δημιουργήσει τέμπλα, προσκυνητάρια και σκαλιστά ταβάνια και ειδικά στη γενετειρά τους το χωριό Βαλτεσινίκο.

Στο μοναστήρι της Κερνίτσας υπάρχει σε ανάγλυφα γράμματα η δωρεά των αδελφών Ντινόπουλοι.

ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΑΙΩΝ

Ο γενάρχης των Ντινοπουλαίων ήταν ο Σταύρος Αναγνώστη Ντινόπουλος. Γεννήθηκε το 1780 και το 1829 ήταν προεστός στο χωριό Βαλτεσινίκο. Ο μοναχογιός του Γεώργιος απόκτησε τα παιδιά Σταύρο 1826, Επαμεινώνδα 1839 Δημήτριο 1844 και Αικατερίνη. Όλα τα αδέλφια ήταν ταλιαδόροι και φιλοτέχνησαν τέμπλα, προσκυνητάρια ,εικόνες και σκαλιστά ταβάνια. Οι απόγονοι του Σταύρου ήταν όλοι ταλιαδόροι (σκαλιστές ξύλου ή ξυλογλύπτες), μέχρι και την 5η     γενιά. Τα παιδιά τους (αγόρια και κορίτσια) δούλευαν και μάθαιναν την τέχνη από μικρή ηλικία.

Το γενεαλογικό δέντρο των Ντινοπουλαίων έχει 242 ονόματα και το συνέταξε ο στρατιωτικός Γεώργιος Ντινόπουλος, γιός του Δημήτρη και το υπογράφει με ημερομηνία 15-11-1993

Σημείωση 1. Από το βιβλίο του Γρηγόρη Κριμπά με τίτλο: Βαλτεσινίκο, Άνθρωποι και Ιστορίες, Καλαμάτα 2008, σελίδες 42-45.

Είναι ένα έργο διάσωσης, ανάδειξης, προβολής και διατήρησης πολύτιμων και ενδιαφερόντων ιστορικών στοιχείων, από τη λήθη του χρόνου, γεγονότα τα οποία κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κάθε αναγνώστη.

Είναι λυτρωτικό να πάμε ν’ ανάψουμε το κεράκι μας στις παλιές μας εκκλησίες και στα κοντινά μας μοναστήρια. Το Καθολικό του Βουλκάνου, η κορυφαία πηγή, με την οποία αρδεύουμε την ψυχή μας, είναι η Πίστη και η Ελπίδα μας, προς τα θαυματουργά τούτα λείψανα των εκκλησιών και μοναστηριών. Και κάθε γενιά σαν εκτελεστής αυτής της πίστης και της ελπίδα δεν βλέπει κάτι που η χρονική απόσταση να έσβησε στο αργό περασμά της.

Η μάχη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας και ο χρόνος έσβησαν πολλές αυθεντικές μαρτυρίες που θα μας βοηθούσαν ως ένα ορισμένο σημείο να μάθουμε την αληθινή ιστορία των ναών και μοναστηριών. Ο φωτισμός είναι πάντοτε καλός, γιατί σε τίποτα δεν ωφελεί η άγνοια.


 ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ
 ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
 ΟΙΚΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ
 ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΑΛΥΡΑΣ
 ΤΟ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΟ ΤΕΜΠΛΟ ΤΟΥ ΕΝΟΡΙΑΚΟΥ ΝΑΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ












Δεν υπάρχουν σχόλια: