Δευτέρα 9 Αυγούστου 2021

1. ΠΡΟΣΩΠΑ , ΓΕΓΟΝΟΤΑ , ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ 1834 ΣΕ 6 ΣΥΝΕΧΕΙΕΣ

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ.*

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ 

 

ΕΠΕΤΕΙΑΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΑΡΙΟΣ

_Η Κοινότητα Άριος  με τους Γρηγόρη Κωστόπουλο πρόεδρο τη κοινότητος Άριος και τον Παναγιώτη Μαρκόπουλο αντιπρόεδρο της κοινότητας Άριος, και ο Δήμος Καλαμάτας διοργανώνουν την Παρασκευή 30-07-2021 και ώρα 19:30 Επετειακή Εκδήλωση

"ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ"

των Αριτών Ηρώων Οπλαρχηγών της Ελληνικής Επανάστασης 1821

ΤΖΑΜΑΛΗ Αναστάση, ΚΑΒΔΑ Αθανάσιου, ΤΣΙΤΟΥΡΑ Νικήτα και λοιπών Αριτών Αγωνιστών, στο Ηρώο ΤΖΑΜΑΛΗ Αναστάση που βρίσκεται πλησίον της εκκλησίας Αγ. Τριάδος στον Άρι.

_Η Κοινότητα Άριος διοργανώνει το Σάββατο 31-07-2021 και ώρα 20:00 Εκδήλωση Ομιλία-Παρουσίαση με θέμα:

"Τα γεγονότα στην Μεσσηνία, που συγκλόνισαν την Ελλάδα, το καλοκαίρι του 1834",

με Κεντρικό Ομιλητή, τον Μεσσήνιο Εκπαιδευτικό και Ιστορικό Ερευνητή Κο. Γιάννης Λύρας

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον προαύλιο χώρο το κτηρίου του "Αγροτικού Συνεταιρισμού" στον Άρι.

Χορηγοί της εκδήλωσης: Νερά "Ανδανία" και "Αφοί Λάμπου"

 

Κοινότητα Άριος
Η ανάγνωση και κατανόηση της Ιστορίας μας κάνει καλύτερους ανθρώπους.
Έχουμε υποχρέωση να Θυμόμαστε και να Τιμούμε αυτούς που με το Αίμα τους άνοιξαν το δρόμο για την δική μας σημερινή, Ελευθερία και Ευημερία.
Επανάσταση 1821 Επανάσταση1834.
Η πρώτη έμεινε ανολοκλήρωτη, γιατί η δεύτερη, δεν κατάφερε να της δώσει το "φιλί της ζωής" ακριβώς την στιγμή που ψυχοραγούσε, υπό τις ευλογίες των Μεγάλων Δυνάμεων που καραδοκούσαν για να βάλουν στον ντορβά το νεοϊδρυθέν κράτος που έβγαινε από τα Αίματα του Έθνους!
Η Κοινότητα μας, Τίμησε ως όφειλε, Όλους τους τοπικούς της Ήρωες στα πρόσωπα των Τζαμαλή, Κάβδα και Τσίτουρα που είχαν συμμετοχή και στις 2 Επαναστάσεις και θα συνεχίσει να το κάνει.
Ευχαριστούμε:
_Τους Σταθόπουλο Αγησίλαο Αγγελος Αναγνωστοπουλος Χάντζο Βασίλειο Κατσιμαγκλή Ηλία για την βοήθεια στην ανάδειξη του Μνημείου Τζαμαλή.
_Την Τσιορώνη Βούλα Δεσποινα Σκουρακη Ιωαννα Δρε Μάντζαρη Κωνσταντίνο (μέλος του συλλόγου αναβιωτών "Αγία Τριάδα ") για την αναπαράσταση εποχής.
_Τους Ελληνομνήμονες- Σπύρος Κατσίρας για την διάθεση των Ιστορικών όπλων κειμηλίων 1821
_ Τον Stylianos Papadopoulos για την τεχνική υποστήριξη.
_ Τον Antonis Markopoulos για την οικονομική ενίσχυση 100€.
_Τα Νερά "ΑΝΔΑΝΙΑΣ" και την εταιρεία "Αφοί Λάμπου", για τις ευγενικές Χορηγίες.
Ευχαριστούμε την Εκπαιδευτικό-Φιλόλογο Παπαβασιλείου Σταυρούλα.
Ενώ ιδιαιτέρως Ευχαριστούμε τον Γιάννης Λύρας για την πολύτιμη Ιστορική βοήθεια και κατεύθυνση.
Τέλος θερμές Ευχαριστίες σε όσους και όσες παραβρέθηκαν στις εκδηλώσεις.
Μας δίνετε ώθηση για την συνέχεια!

   ΟΙ 3 ΗΡΩΕΣ ΑΠΟ ΑΣΛΑΝΑΓΑ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΖΑΜΑΛΗΣ, ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΙΤΟΥΡΑΣ ,ΚΑΙ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΑΒΔΑΣ  Η ΔΡΑΣΗ ΚΑΙ Η ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΝΙΟΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΥΛΟΥ

 

Για δεύτερη φορά τιμούμε τους ήρωες του 1821. Η  πρώτη έγινε τον περασμένο Μάρτιο  στο διεθνές διαδικτυακό συνέδριο Ελλάδα-Ρωσσία 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 και η παρουσία μου είχε τίτλο: "Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ ΤΟ 1821 ΜΕ ΚΕΊΜΕΝΟ" με πλούσιο αρχειακό και φωτογραφικό υλικό. Τυπώθηκε σε ρωσσική και ελληνική γλώσσα και παρουσιάστηκε στην Πύλο στις 20 Ιουλίου. Εξίζουν πολλά συγχαρητήρια στην ακούραστη Δώρα Γιαννίτση, και η οποία μου δώρισε ένα αντίτυπο και την ευχαριστώ.

 Στο Ασλάναγα το διήμερο  παρουσιάσαμε τα γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις, για τους αγωνιστές και ήρωες που πολέμησαν για να λευτερωθούμε από τους τούρκους το 1821  και το 1834   πολέμησαν  για να απαλλαγούν

με από την Αντβασιλεία  και τους βαυαροκράτες που καταδυνάστευσαν την Ελλάδα, λες και ήτανε τσιφλίκι τους.

Χαίρομαι που βρίσκομαι μαζί σας, κατόπιν της πρόσκλησης του κ.Παναγιώτη Μαρκόπουλου επικοινωνώντας διαδικτυακά , για να τιμήσουμε τους ήρωες αγωνιστές, που πότισαν με το αίμα τους τον σπόρο της πολυπόθητης λευτεριάς. Όλα αυτά που θα ακούσετε σήμερα είναι δημοσιευμένα στην ιστοσελίδα μου σε διαφορετικές αναρτήσεις .  Ερευνώ και συνεχίζω    πάνω από 50 χρόνια ως ιστοριοδίφης και συγγραφέας, μελετώντας σε  βάθος την Ελληνική ιστορία και τη λαογραφία από την αρχαιότητα έως σήμερα, διδάσκοντας παράλληλα την επιστήμη της ζωής που σπούδασα, τη βιολογία. Έχω βάλει ένα στοίχημα με τον εαυτό μου για να γίνει πιο ανθρώπινη η σκέψη, πιο ζεστή η φωνή ,και πιο ειλικρινής η καλημέρα, και να μείνουμε όλοι χαρούμενοι, ευχαριστημένοι και ευτυχισμένοι στο τέλος της παρουσίασης.

   Η παρουσίασή  μου  είναι ένα πνευματικό μενού  (πρόλογος, ποίημα, χρονολόγιο,  πηγές,  ιστορικά γεγονότα 1834, ονομάτων επίσκεψις από 3 διαφορετικά αρχεία «ΑΕΠ, Αριστεία, Εκλογικοί Κατάλογοι 1873», φωτογραφικό υλικό-έγγραφα –αρχεία, διάλογος-συζήτηση)  και οι στόχοι   είναι οι ακόλουθοι:

Με τη λεκτική επικοινωνία να δοθούν  πληροφορίες και να μεταφερθούν  γνώσεις, ενώ η γλώσσα του σώματος να μεταδώσει  περισσότερο συναισθήματα  και να βοηθήσει στη διαπροσωπική συνεννόηση ώστε       με τη σχεσιοδυναμική που θα δημιουργηθεί μεταξύ μας να είναι δύσκολο να περιγράψουμε,  μετά την παρουσίαση, τα συναισθήματα που  θα μας  κατακλύσουν, τη συγκίνηση, και τον ενθουσιασμό μας !

      Να βιώσουμε έναν  Μαραθώνιο πνευματικού διαφωτισμού, παιδείας, φιλίας και ανθρώπινης επικοινωνίας. Να γίνει ουσιαστική, φιλική, αβίαστη, ειλικρινής και ανθρώπινη η επικοινωνία. Να ακολουθήσει ένας ουσιαστικός, εποικοδομητικός διάλογος και συζήτηση.

     Μετά από  ώρες παρουσίασης και διαλόγου να αποχωρήσουμε σε κατάσταση ψυχικής ευφορίας, πνευματικής ανάτασης, με άπλετη θετική ενέργεια, έμπνευση και σχέδια για το μέλλον.

     Εν κατακλείδι, επιθυμούμε να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας σε όλους τους συμμετέχοντες για την τόσο εμπεριστατωμένη, διεπιστημονικά- πολυεπιστημονικά,  σοβαρή, σφαιρική, πολύπλευρη, φιλότιμη, βαθιά και ουσιαστική προσπάθεια και εργασία,  και να τους ευχαριστήσουμε  για τη συμμετοχή τους!

     Επειδή κατά τα τελευταία χρόνια , δεν έχουμε ουσιαστική παρουσίαση στα πολιτιστικά δρώμενα  του χωριού  και της περιοχής μας, στόχος της ενημέρωσης αυτής είναι να συναντηθούμε  (όποιοι το επιθυμούν), για να παρθούν αποφάσεις σχετικά με την πραγματοποίηση και διαχείριση ενός πολιτιστικού δεκαήμερου (πρόγραμμα-πόστερ-αφίσα-προσκλήσεις-ομιλητές-οικονομικά-ημερομηνίες) στο άμεσο εγγύς μέλλον, με προσκεκλημένους, ειδικούς επιστήμονες και μελετητές της τοπικής μας ιστορίας, βιώνοντας    και δένοντας  παρελθόν, παρόν και μέλλον, γιατί διαπιστώνουμε μια παρακμή, και μια διαφθορά συνειδήσεων από τα Μ.Μ.Ε και δεν χαιρόμαστε την καθημερινοτητά μας με το φυσικό-ανθρωπογενές περιβάλλον και το Θεό, και αντί να έχουμε προστάτες Αγγέλους, έχουμε διαβόλους.

      Όταν γνωρίσουμε πραγματικά το χωριό μας  Άρι ,   θα το σεβόμαστε και θα το αγαπάμε ,  ανατρέχοντας στις ιστορικές λαογραφικές και πολιτιστικές μας μνήμες.

Από μικρός έγινα μυρμηγκάκι, μελισσάκι, τζιτζικάκι ,σκουληκάκι, και ο νοών νοείτω, όσον αφορά την αγάπη για τον τόπο μας ,και τη διάσωση ιστορικών και λαογραφικών δεδομένων. Αγωνιώ για τη Μεσσηνία ,όταν βλέπω πράγματα να χάνονται μαζί με τους ανθρώπους που φεύγουν από τη ζωή .Μετριούνται πλέον στα δάκτυλα οι άνθρωποι που μπορούν να μας διηγηθούν γεγονότα και καταστάσεις που βίωσαν στο παρελθόν στο χωριό Άρι, που να μπορούν να ξετυλίξουν τις αναμνήσεις τους , κι εμείς να τις καταγράψουμε όσο πιο πιστά μπορούμε . Χάθηκαν και χάνονται καθημερινά, ντοκουμέντα, έγγραφα, φωτογραφίες του παρελθόντος και χανόμαστε και εμείς οι ίδιοι αν δεν γνωρίζουμε το παρελθόν μας, αν δεν ξέρουμε τις μικρές και μεγάλες ιστορίες του χωριού μας, τις παλιές συνήθειες, τα ήθη και έθιμα, τον τρόπο ζωής ,τον τρόπο παραγωγής προϊόντων, και το βασικότερο το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της  περιοχής  μας.
     Με συγκινεί πολύ το ψάξιμο στο παρελθόν, αυτή η αναδίφηση, σε πράγματα και πρόσωπα του παρελθόντος  χρόνου. Είναι τα προγονικά μας , είναι οι ρίζες μας, το από πού , πώς , πότε και γιατί. Ένιωσα όλες τις συγκινήσεις: Χαρά, έκπληξη, αγωνία, περιέργεια, συμπάθεια, πόνο, θαυμασμό, αλλά και νοσταλγία, πολύ νοσταλγία εντρυφώντας σε σημαντικά ιστορικά και λαογραφικά δεδομένα. Δεν μπορείς να ζεις και να πεθαίνεις σ’ έναν γενέθλιο τόπο  και να αγνοείς την ιστορία του και τη δική σου, τις ρίζες του και τις δικές σου, αφού η ιστορία διδάσκει, διαπαιδαγωγεί, ενώνει,, γιγαντώνει, εκδικείται, μα αποτελεί και  το εφαλτήριο για το αύριο. Δεν μπορείς να αγνοείς την ιστορία σου αφού είναι έργο δικό σου, την ιστορία που επιβάλλεται να σηκώνεις στους ώμους σου κάθε φορά που βαδίζεις μπροστά. Γνωρίζοντας την τοπική μας ιστορία θα μπορέσουμε να προσθέσουμε έναν ακόμη  κρίκο στην αλυσίδα αγάπης, σεβασμού, και μέριμνας στη γενέθλια γη. Θα οδηγήσει  σε  μια καλύτερη  ηθική  για τον τόπο και την κοινωνία μας στην οποία ζούμε.

      Επιβάλλεται να διδάσκεται η τοπική ιστορία τουλάχιστον ένα δίωρο την εβδομάδα, στο δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και  να εισαχθεί στα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα, απαιτώντας και πιέζοντας οι εκλεγμένοι τοπικοί άρχοντες το υπουργείο παιδείας να το εφαρμόσει το δυνατόν συντομότερο.

 Τέλος να ανεβάσουμε το δείκτη αφύπνισης, ανησυχίας, συνειδητοποίησης, δραστηριοποίησης, στα πλαίσια της πληρέστερης ιστορικής ενημέρωσης, για να έχουμε δείκτες ποιότητας ζωής, συστήματα αξιών, πρότυπα συμπεριφοράς, πρόγραμμα με όραμα   και να είμαστε του είναι και του γίγνεσθαι και όχι του δήθεν και του φαίνεστε, ώστε η καθημερινότητά μας να είναι γόνιμη και δημιουργική, για να βρισκόμαστε σε αρμονία-ισορροπία με τον εαυτό μας, το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, έχοντας έτσι σωματική, ψυχική, νοητική,  και κοινωνική υγεία.

Η άθλια οικονομική κατάσταση της χώρας, ταυτίστηκε με το ηρωικό όνομα της Ελληνίδας Πανώριας Χατζηκώστα που ζούσε ζητιάνα, και φρόντιζε αμισθί τα ορφανά παιδιά  στο Ναύπλιο «ΨΩΡΟΚΩΣΤΕΝΑ». Δεν έχω τίποτε άλλο από αυτό το δακτυλίδι και το γρόσι. Αυτά τα τιποτένια προσφέρω στο μαρτυρικό  Μεσολόγγι, στην ερανική επιτροπή ,εκείνη την Κυριακή του 1826 στην πλατεία του Ναυπλίου. Ιστορία τυλιγμένη με ηθική ομορφιά που συναντάται πολλές φορές  σε άθλιους και καταφρονημένους ανθρώπους.

     Τα 16 σημαντικότερα γεγονότα που συνέβησαν το 1834  είναι μεν ανεξάρτητα μεταξύ τους, αλλά όλα συνδέονται και συγκλίνουν σε βάρος του ελληνικού λαού.

     Η ελληνική  επανάσταση ήταν η αιτία τη διάλυσης της οθωμανικής αυτοκρατορίας, ο πόλεμος του ’40 ήταν η διάλυση του φασιστικού άξονα, και τώρα με τα μνημόνια, κορωναιό, είναι η διάλυση της παγκοσμιοποίησης.

   ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ-ΔΟΜΗ-ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 1834

1.                    ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ

2.                    ΠΡΟΛΟΓΟΣ

3.                    ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 1834 (16)

4.                    ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ 1821-1835. ΠΩΣ ΦΤΑΣΑΜΕ ΣΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ (Μάχες, Εμφύλιοι, Δάνεια, Συνελεύσεις, Αδικοχαμένοι)

5.                    ΠΗΓΕΣ

6.                    ΠΟΙΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

7.                    ΓΙΑΤΙ Η ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1834 ΗΤΑΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ( 20 λόγοι)

8.                    ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ(ημερομηνίες, μάχες, πρωταγωνιστές)

9.                    ΟΙ 3 ΔΙΚΕΣ ΚΑΛΟΚΟΤΡΩΝΗ, ΟΠΛΑΡΧΗΓΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ, ΔΙΚΗ ΔΙΚΑΣΤΩΝ.

10.                 ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ (Πληρεξιούσιοι, Αριστούχοι, Εκλογείς 1873 από Άρι)

11.                 ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ-ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΡΥΖΙΟΥ –ΦΕΚ-ΕΘΝΙΚΕΣ ΓΑΙΕΣ

12.                 ΦΙΛΕΛΛΗΝΕΣ-ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ

13.                ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΕΓΓΡΑΦΑ –ΑΡΧΕΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΤΟΥ 1834

14.                ΟΙ ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΜΟΥ

15.                ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

16.                ΕΠΙΛΟΓΟΣ

17.                ΠΡΟΤΑΣΗ

ΓΕΓΟΝΟΤΑ 1834

1.       ΜΑΧΕΣ ΜΑΝΙΑΤΩΝ ΒΑΥΑΡΩΝ

2.       3 ΔΙΚΕΣ (ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ, ΔΙΚΑΣΤΩΝ,ΟΠΛΑΡΧΗΓΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ)

3.       ΜΕΣΗΝΙΑΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

4.       ΕΠΙΒΟΛΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ

5.       ΦΕΚ  3  10-1 ΠΕΡΙ ΣΥΣΤΑΣΕΩΣ ΔΗΜΩΝ

6.       ΦΕΚ 11 3-3 ΠΕΡΙ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

7.       ΦΕΚ 15 23-4-ΔΙΑΛΥΣΗ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΝ

8.       ΦΕΚ 19 26-5 ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΠΟ ΝΑΥΠΛΙΟ ΣΕ ΑΘΗΝΑ

9.       ΦΕΚ 20  3-6 ΔΙΑΝΟΜΗ ΑΡΙΣΤΕΙΩΝ

10.    ΦΕΚ 28  10-8  ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗ  ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ.ΕΝΟΧΟΙ ΧΩΡΙΣ ΕΝΟΧΗ

11.    ΦΕΚ 33  8-9  ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ

12.    ΠΛΙΑΤΣΙΚΟ ΒΑΥΑΡΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΔΕΡΩΝ

13.    ΚΑΤΑΣΠΑΣΤΑΛΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΑΝΤΙΒΑΣΙΛΕΙΑ

14.    ΜΗ ΔΙΑΝΟΜΗ ΕΘΝΙΚΩΝ ΓΑΙΩΝ

 

ΓΙΑΤΙ Η ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΗΤΑΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ (18 λόγοι)               1-3. ΜΟΣΧΟΒΑΚΗΣ, ΤΙΡΣ, ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΥΑΡΟΙ

4.ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ

5.ΕΜΦΥΛΙΟΣ

6.ΓΚΤΡΙΤΖΑΛΗΣ

7.ΔΑΝΕΙΟ

8.ΦΟΡΟΙ

9.ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΣ

10.ΦΕΚ 28

11.ΔΙΑΛΥΣΗ ΜΟΝΩΝ

12.ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ ΔΙΑΛΥΣΗ ΜΟΝΩΝ

13.ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ .ΤΟ 21 ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΟΥ.

14.ΜΑΝΙΑΤΕΣ ΒΑΥΑΡΟΙ

 15.ΣΥΣΤΑΣΗ ΔΗΜΩΝ

16.ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

17.ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ

18.ΟΙ ΑΔΙΚΗΜΕΝΟΙ

19.ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ

20. ΒΟΡΒΙΛΑΣ Ι.

21.ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ ΠΑΠΑΤΣΩΝΗ

 

ΟΙ 3 ΗΡΩΕΣ ΑΠΟ ΑΣΛΑΝΑΓΑ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΖΑΜΑΛΗΣ, ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΙΤΟΥΡΑΣ ,ΚΑΙ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΑΒΔΑΣ

Παραβρέθηκαν σε όλες τις μάχες και πολέμους και ο Τζαμαλής ήταν αξιωματικός επικεφαλής στρατιωτών κατά τον αγώνα. Ήταν κλεφταρματωλός προ της επανάστασης, έλαβε μέρος αμέσως μόλις δόθηκε το σύνθημα της εξεγέρσεως . Ήταν αρχηγός των ενόπλων του χωριού του ,έλαβε μέρος στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και στενός φίλο και συνεργάτης του Κολοκοτρώνη. Έγινε περισσότερο γνωστός ως συναρχηγός της εξέγερσης  το 1834 με τους Γκρίτζαλη ,Μητροπέτροβα. Συλληφθείς  με προδοσία τον μετέφεραν οι βαυαροί στην Καλαμάτα και από εκεί τον έκλεισαν στις φυλακές με πολλούς άλλους αγωνιστές ,στο Νιόκαστρο της Πύλου, τον δίκασαν σε θανατική ποινή, ενώ απάλλαξαν τους άλλους δυό.

Ο Νικήτας Τσίτουρας είχε εκλεγεί πληρεξιούσος στην εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας για την εκλογή του Καποδίστρια ως πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδος ,για 7 χρόνια, και θα δημοσιευτεί στο δεύτερο μέρος με τίτλο:ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ με 3 θεματικές ενότητες. Αρχεία Ελληνικής Παλιγγενεσίας , ΓΑΚ Φάκελοι Αριστείων από το χωριό Άρι και Εκλογικοί Κατάλογοι του δήμου Αριος το  1873.

Η αντιβασιλεία προέβαινε απροκάπυπτα κατά του Κολοκοτρώνη, Πλαπούτα και πολλών αγωνιστών του 21. Οι φίλοι τους  άρχισαν να δυσανασχετούν και υπό την πίεση  των γεγονότων εν αγνοία τους συναντήθηκαν στην Τρίπολη με το γιό του Γενναίο. Στη συνάντηση αυτή ήταν και ο θρυλικός Μητροπέτροβας. Επιστρέφοντας στη  Μεσσηνία συναντήθηκε με τους 3 ήρωες του Ασλάναγα και τον ενημέρωσαν ότι 2 λόχοι βαυαρών κάνουν περιπολίες και διανυκτερεύουν στο Ασλάναγα, και κατάστρωσαν ένα σχέδιο να αιφνιδιάσουν τους βαυαρούς. Τη νύκτα 11 προς 12 Αυγούστου είχε καταυλιστεί μια περίπολος 50 ανδρών στο Ασλάναγα και την ίδια νύχτα έφτασε και ο Μητροπέτροβας με 150 ντρέδες, που την αφιξή του γνώριζαν  μόνο οι ασλαναγαίοι, και έγινε η μάχη με νίκη των ασλαναγαίων και Μητροπέτροβα. Η μάχη του Ασλάναγα είναι και θα μείνει στην ιστορία ως μια εκδήλωση υπέρ των φιλελεύθερων θεσμών της χώρας.

Μετά τη μάχη καταζητούντο από τους βαυαρούς οι Τζαμαλής, Τσίτουρας και Κάβδας.Οι Τζαμαλής και Τσίτουρας κρύβονταν σε καλύβα που είχαν φτειάξει στο Μπισμπάρδι, σημερινή Ασπροπουλιά. Οι δυό τους είχαν το δεσμό του αδελφοποιού, που ήταν τόσο ιερός, ώστε ήταν απαγορευμένη η ένωση για γάμο τέκνων των αδελφοποιών.

Οι βαυαροί  χρησιμοποίησαν κάθε μέσον να συλλάβουν τους 3 πρωτεργάτες της μάχης στο Ασλάναγα. Τον Οκτώβρη του 1834 ένα τάγμα του βαυαρικού στρατού κατέλαβε τα επίκαιρα σημία στο έλος του Άρι, που κρύβονταν οι καταζητούμενοι. Μετά από την έρευνα της ημέρας, ο διοικητής έδωσε εντολή να βάλουν φωτιά στους καλαμιώνες του έλους. Βλέποντας τις φωτιές ο Τζαμαλής, ο οποίος έπασχε από ελονοσία, έπεισε τον αδελφοποιό να δραπετεύσει μέσα από το προπέτασμα καπνού, μιας και γνώριζε πολλά καλά τα μέρη του κάμπου. Ο ασλναγαίος προδότης Κουτσοπούλος Ηλιόπουλος υπέδειξε την καλύβα που κρυβόταν ο Τζαμαλής, τον φορτώθηκε στην πλάτη του, τον έβγαλε από το έλος και τις λάσπες και τον πήγαν αυθημερόν στην Καλαμάτα και από εκεί στις φυλακές στο Νιόκαστρο της Πύλου, και καταδικάστηκε σε θάνατο, μετά από δίκη παρωδία, που χαρακρηρίστηκε ένοχος χωρίς ενοχή.

Ο Τζζαμαλής πριν κλείσει τα 16 του και χωρίς να ρωτήσει κανέναν πήγε με τα πόδια στη Γαράτζα σημερινή Μέλπεια κκαι συνάντησε το Μητροπέτροβα, και όλα ο κόσμος έπινε νερό στο ονομά του, για να τον πάρει στρατιώτη. Όταν τον είδε ο Μητροπέτροβας δεν του γέμισε το μάτι,γιατί ήταν πολύ αδύναμος ,φιλάσθενος και ντελικάτος. Του είπε μοιάζεις του παππού σου, που ήταν άντρας διπλός από σένα, πολύ χεροδύναμος, και πρώτος στο λιθάρι. Έχεις και εσύ τα σταυρωματά του και είμαι σίγουρος ότι θα γίνεις σε όλα του καλλιτερός του. Να μην κάνεις πουθενά κανένα κίνημα, αν δεν λάβεις σημάδι δικό μου. Επιστρέφοντας πέρασε από τη Σκάλα που είχαν εκεί παλουκώσει τον αδελφό της μάννας του. Στη συνέχεια κατέβηκε στο Μπάστα σημερινό Πλατύ  μέσα από τον κάμπο  του Πάμισου μεταξύ των χωριών Σκάλα, Βαλύρα, Άγιο Φλώρο και Πλατύ, βρήκε μερικούς συνομιληκούς του, τον αναγνώρισαν και τον ανακήρυξαν αρχηγό και καπετάνιο. Με την πρώτη ντουφεκιά που έπεσε στην Καλαμάτα, βρεθήκανε εκεί και οι 5 αρματωμένοι. Ο Τζαμαλής δυνάμωσε σε ασκέρι, μπόι, μυαλό και το ονομά του δεν ακουγόταν μόνο στα χωριά του κάμπου ,αλλά και σε όλα τα ορειννά χωριά των Κοντοβουνίων. Έστηνε χωσιά στο Κουλντούκι του Νησιού και πριν ξημερώσει βρισκόταν στη Βαλύρα και άγιο Φλώρο.

Πήγε απροσκάλεστος στο Μανιάκι, δίπλα στους Παπαφλέσσα ,Κεφάλα και Κορμάδες από Κεφαλληνού ,από πατριωτισμό και φιλότιμο , και έστησε μόνος το δικό του μετερίζει. Δέχτηκε 10 λαβωματιές και όλες στο στήθος του. Δεν τον πείραξαν οι αραπάδες ,γιατί τον θεώρησαν σκοτωμένο. Με χαμομήλι και βάλσαμο γιατρεύτηκαν οι πληγές του, και έκανε τάμα να ελευθερωθεί η Ελλάδα. Διάλεξε  τον πιο δύσκολο δρόμο της επιστροφής για το χωριό του , τα Κοντοβούνια, περνώντας και από το Σιμίζα Μαυρομμάτι.

Ο Μραίμης επιστρέφοντας από το Μεσολόγγι, θυμωμένος από τα έργα του Τζαμαλή και το χαλασμό που του έκαμε , έκαψε το Ασλάναγα, το έκαψαν οι βαυαροί το 1834 και το αποτελείωσε ο σεισμός του 1836.

Οι περιγραφή από την εφημερίδα «Εποχή» ,για τον Τζαμαλή ταυτίζεται με την εικόνα του, και αναζητούμε ποιος ήταν ο δημιουργός του προσώπου του, που έχουμε στην κατοχή μας και μάλιστα έγχρωμη. Άλλη εφημερίδα της εποχής «ο Σωτήρ» αποκαλεί το Γκρίτζαλη «κακούργο» και το Μητροπέτροβα «ληστή». Οι συλληφθέντες και καταδικασθέντες είναι 43  και οι ταραχές συνέβησαν σε Καρύταινα, Λεοντάρι, Ολυμπία και Μεσσήνη. Η συνωμοσία έγινε από τον  Κόλλια Πλαπούτα, και η ιερά σύνοδος με προκήρυξη από 4 Αυγούστου σε επισκόπους και κλήρο να μην ακολουθ΄ησουν τους ταραξίες στασιαστές.

Οι δίκες των συλληφθέντων και φυλακισμένων έγινε με βάση το ΦΕΚ 28 του 1834 που έχει 16 άρθρα «περί των κατά Αρκαδίαν και Μεσσηνίαν εκραγεισών ταραχών¨». Την χαρακτήρισαν  ως κίνημα μωρόν, βλαχοεπανάσταση, και καταπατάται η θρησκεία. Ο αγγελιοφόρος που έφερνε τη βασιλική χάρη για τον Γκρίτζαλη τον καθυστέρησαν οι Χρηστίδης και Δεληγιάννης, γιατί το Χρηστίδη είχε συλλάβει ο Γκτίτζαλης στις 29 Ιουλίου, και το Δεληγιάννη στα Δερβένια ως υποπτος της δολοφονίας του Καποδίστρια, τον ξεγύμνωσε και τον φυλάκισε στην Καρύταινα, και αποκαλούσε το Γκρίτζαλη επίβουλο προδότη.

Με τον ποινικό νόμο 18(30)Δεκεμβρίου 1833, καθορίζονται οι ποινές για τα εγκλήματα για τα οποία αυτές επιβάλλονται .Εγκληματικές είναι ο θάνατος, τα δεσμά δια βίου,, πρόσκαιρα δεσμά από 10-20 έτη, η ειρκτή από 5-10 έτη, επανορθωτικές ή φυλακιση από 8 ημέρες έως 5 έτη, χρηματική ποινή, αστυνομική κράτηση ,και το πρόστιμο.

Οι καταδικασμένοι σε δεσμά είναι αλυσοδεμένοι στα πόδια και η αλυσίδες είναι συνδεδεμένες με μεταλλική σφαίρα.

Οι δια βίου ασχολούνται με δημόσια έργα.

Οι εις ειρκτήν κατακλείονται στον τόπον ποινής, και εργάζονται  σε αυτόν συνεχώς.

Ο καταδικαστής σε φυλάκιση φυλάσσεται σε απλή δίαιτα σε τόπον διάφορο της ειρκτής και προτρέπεται σε ανάλογο απασχόληση.

Με τα άρθρα 21 και 28 για τους καταδικασθέντες  σε εγκληματική ή επανρθωτικη ποινη, η ποινή  τους είναι η στέρηση δημόσιας θέσης ή αξιώματος και διάφορες άλλες διατάξεις.

Με το ΦΕΚ 15 του 1833 διόρισε η αντιβασιλεία επιθεωρητή των ελληνικών Στρατευμάτων των Κρίστιαν Σμάλς, λες και δεν υπήρχαν Έλληνες που πολέμησαν για την πολυπόθητη λευτεριά της Ελλάδος.

 *Χορηγοί της εκδήλωσης ήταν το νερό Ανδανίας του Βασίλη Χαρίτση και το καλαματιανό παστέλι, οι Αφοί Λάμπου.

 

  

  

  

 

Ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ  ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΡΙΟΣ ,Ο ΕΝΑΣ ΕΚ ΤΩΝ ΔΥΟ ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΤΩΝ
ΒΑΛΣΑΜΟ , ΓΛΥΚΟΡΙΖΙ ΚΑΙ ΤΡΙΒΟΛΙ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΑΖΗΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΎΟΝΤΑΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ
Ο ΚΑΘΕΤΟΣ ΑΠΟΓΟΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΣΑΜΑΛΗΣ, ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΖΑΜΑΛΗ , ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ








Ο ΣΥΝΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ
Η ΕΚΘΕΣΗ ΟΠΛΩΝ  ΚΑΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΖΑΜΑΛΗ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ.ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΛΛΗΝΟΜΝΗΜΟΝΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΑΝ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ΟΠΛΩΝ ΤΟΥ 1821
ΤΙΜΗ ΣΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ
ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΤΣΙΤΟΥΡΑΣ ΤΖΑΜΑΛΗΣ  ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ





ΟΙ ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ


ΤΟ ΔΙΓΛΩΣΣΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΕ ΤΙΤΛΟ:200 ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΘΗΚΕ Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΩΡΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΗ ΜΕ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΠΑΤΣΩΝΑΙΩΝ ΕΥΑ ,ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΑΤΩ Η ΑΦΙΕΡΩΣΗ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: