ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΣΙΑΜΗ (ΤΣΑΜΗ)
ΕΝΤΟΙΧΙΣΜΟΣ ΠΛΑΚΑΣ ΘΕΜΕΛΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΝΟΡΙΑΚΟΥ ΝΑΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ 1829.
ΕΚΛΟΓΙΚΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΔΗΜΟΥ ΟΙΧΑΛΙΑΣ
ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΜΑΘΗΤΟΛΟΓΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ –ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΕΛΙΓΑΛΑ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΒΑΛΥΡΑ
ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΥ 1912
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΟΥ ΑΡΧΕΙΟ
ΟΝΟΜΑΤΟΘΕΣΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ
Κατηγορίες Ονοματοθεσίας του χωριού Βαλύρας Μεσσηνίας
5. Πρόσωπα Βαλύρας
Α. Καρύδης, Κ. Μακρής, Α. Παπασαραντόπουλος, Θ. Τσαγκάρης, Δ. Τσάμης
Στην ονοματοθεσία του χωριού από τις είκοσι οδούς οι πέντε αναφέρονται σε πρόσωπα της Βαλύρας τα οποία είναι: Μακρή, Τσαγκάρη, Τσάμη, Καρύδη και Παπασαραντόπουλου.
Ο Δημήτρης Τσάμης με τη σύζυγό του Ελένη απόχτησαν εφτά παιδιά, 6 αγόρια και 1 κορίτσι (Γιώρης, Κώστας, Χρίστος, Παντελής, Ευγένιος, Βασίλης και Παναγιώτα).
ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ
8.Τσάμης Χρίστος Γεώργιος 1837
1794.Τσάμης Δημήτριος του Χρίστου 1874
Χρίστος 1903, Γεώργιος 1905, Κων\νος 1908, Παντελής 1910, Ευγένιος 1913 , Βασίλειος 1918
Για τη μελέτη –έρευνα- καταγραφή των γενεαλογικών δέντρων χρειάστηκαν :
Τα μητρώα αρρένων και
Τα δημοτολόγια που εκδίδουν τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης των, για να διευκολυνθούν όσοι ενδιαφέρονται και θέλουν να ασχοληθούν και μελετήσουν τα γενεαλογικά τους δέντρα.
Tα μητρώα ληξιαρχικής πράξης γάμου
Τα μητρώα ληξιαρχικής πράξης Θανάτου
Τα συμβολαιογραφεία Μελιγαλά, Οιχαλίας, Εύας και Θουρίας
Ο τηλεφωνικός κατάλογος του ΟΤΕ
Το διαδίκτυο
Η ιστοσελίδα ellisisland
Tα κοιμητήρια των κοινοτήτων
Τα Όρια της Ονοματοθεσίας
ΟΔΟΣ ΟΡΙΑ
ΑΠΟ ΕΩΣ
1. Μεσσήνης Λ.Μπακοπούλου Θ . Καυκούλα 2. Αθηνών Κ. Βασιλοπούλου Δ. Πουλόπουλου
3. Αγία Τριάδα Κήπο Λάγιου Αγία Τριάδα
4. Παπαφλέσσα Α. Μπουρολιά Αγιο Νικόλαο
5. Αγίου Αθανασίου Πλατεία. Οικία Καρύδη
6. Κ. Μακρή Άγιο Αθανάσιο Οδό Μεσσήνης
7. Αριστομενους Θ. Αλεξανδροπούλου Αγία Τριάδα
8. Θ. Τσαγκαρη Π. Κονιάρη Αν. Καρύδη
9. Δ. Τσιάμη Παν. Μπόβη Πηγάδι Τσιάμη
10. Αν. Καρύδη Ξεροπήγαδο Αγία Τριάδα
11. Αριστόδημου Παπασαραντοπουλου Οικία Σωτηροπούλου Αθ. Μπόβη
12. Αγίου Δημητρίου Ματσούκα Γ. Καρύδη
13. Καλαμάτας Κ. Βασιλόπουλου Τ. Βίγκου
14. Κολοκοτρώνη Σταθοπούλου Παπασαραντοπούλου
15. Κανάρη Κ. Τσώνη Οδό Μεσσήνης
16. Μιαούλη Γ. Καρύδη Κ. Φερμάνη
17. Μονή Βουλκάνου Μ. Γεωργακόπουλου Νερόμυλο
18. Σόλωνος Π. Γεωργοπούλου Αν.Τσώνη
19. Λεωφόρος Σταθμού Οικία Δημοπούλου Σιδ. Σταθμό
20. Πλατεία 25ης Μαρτίου Η πλατεία του χωριού μας
ΟΝΟΜΑΤΟΘΕΣΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ - ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ
3.ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΑΜΗΣ
Ο Δημήτρης Τσάμης με τη σύζυγό του Ελένη απόχτησαν εφτά παιδιά 6 αγόρια και 1 κορίτσι (Γιώρης, Κώστας, Χρίστος, Παντελής, Ευγένιος, Βασίλης και Παναγιώτα).
Ο Γιώρης απόχτησε τα παιδιά Παναγιώτη, Πούλο, Κώστα, Δημήτρη και Μαίρη.
Ο Κώστας απόχτησε την Ελένη η οποία παντρεύτηκε το Ξενοφώντα Γαλανόπουλο. Ο Χρίστος απόχτησε την Ελένη η οποία ζει και εργάζεται στην Αμερική.
Ο Παντελής απόχτησε τα κορίτσια Ελένη, Θοδώρα, Μάρθα και Αρτεμισία.
Ο Βασίλης απόχτησε τα παιδιά Ελένη, Αγγελική, Ευσταθία, Δημήτρη και Γιώργη.
Η Παναγιώτα παντρεύτηκε το Κων/νο Σπηλιώτη και απόχτησε τα παιδιά Αναστάσιο, Αγγελική και Δήμητρα.
Ο Ευγένιος απόχτησε τα παιδιά Κων/να και Ελένη. Γεννήθηκε το 1913 και απεβίωσε στις 4-9-1991.
Ο Χρίστος ήταν δάσκαλος στη Δράμα (ήταν από εκεί η γυναίκα του Μάρθα) και οι Παντελής, Ευγένιος φοίτησαν στο Ελληνικό σχολείο της Βαλύρας.
Ο Δημήτρης χρημάτισε πρόεδρος της κοινότητας όπως και ο γιός του Παντελής. Ο παππούς ήταν αγαπητός και σε συγκρούσεις, βεντέτες, κτηματικές διαφορές, μικροαδικήματα ήτανε ο ειρηνοδίκης του χωριού. Η γυναίκα του Ελένη ήταν πολύ φιλότιμη και φιλόξενη βοηθώντας αδικημένους και ταλαιπωρημένους συγχωριανούς της.
Το Φθινόπωρο του 54 ο Ευγένιος παντρεύτηκε και ανοίγουν συνεταιριστικά, τα αδέλφια Τσάμη, καμίνι στα κουβέλια, νοικιάζοντας το χώρο από το Μαρίνο Γεωργακόπουλο. Έχουν παράλληλα τυροκομείο, Κρεοπωλείο, μπακάλικο και ασχολούνται με το εμπόριο. Οι Τσιαμαίοι έφυγαν από τη Βαλύρα, τους κέρδισε ο αστυφιλία της Αθήνας και δεν έμεινε κανένας αντικαταστάτης τους στο χωριό.
Όταν πέθανε η Καλλιρόη Λύρα , (αδελφή του πατέρα μου) ο Νίκος Μπόβης ξαναπαντρεύτηκε την Μαγδαληνή Τσιάμη και απόχτησε τα παιδιά Γιάννη και Άγγελο. Υπάρχει μια οικογενειακή φωτογραφία στη σιδερένια γέφυρα της Βαλύρας. Ο Σταύρος Μπόβης ήταν πρόεδρος στη κοινότητα της Βαλύρας το 1935.
943 |
Τσιάμης |
Βασίλειος |
Δημήτριος 1957 |
Γεώργιος 1962 |
|
|
944 |
Τσιάμης |
Γεώργιος |
Χρήστος 1837 |
Δημήτριος 1947 |
|
|
945 |
Τσιάμης |
Δημήτριος |
Χρήστος 1903 |
Γεώργιος 1905 |
Κωνσταντίνος 1908 |
Παντελής 1910 |
946 |
Τσιάμης |
Δημήτριος |
Παντελής 1911 |
Ευγένιος 1913 |
Βασίλειος 1918 |
|
947 |
Τσιάμης |
Μιχαήλ |
Παναγιώτης 1901 |
|
|
|
948 |
Τσιάμης |
Μιχαήλ |
Παναγιώτης 1903 |
Δημήτριος 1907 |
Σταύρος 1915 |
|
949 |
Τσιάμης |
Σταύρος |
Ευάγγελος 1907 |
|
|
|
950 |
Τσιάμης |
Χρήστος |
Δημήτριος 1874 |
|
|
|
ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ (ΠΑΤΕΡΕΣ)
264 |
Τσάμης |
Γεώργιος |
?? |
αγρότης |
1812 |
1847 |
265 |
Τσάμης |
Δημήτριος |
Γεώργιος |
αγρότης |
1835 |
1865 |
266 |
Τσάμης |
Παναγιώτης |
Γεώργιος |
αγρότης |
1839 |
1873 |
ΕΚΛΟΓΙΚΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΔΗΜΟΥ ΟΙΧΑΛΙΑΣ
8 |
Τσιάμης |
Χρήστος |
Γεώργιος |
|
1837 |
213 |
Τσιάμης |
Δημήτριος |
Χρήστος |
|
1874 |
228 |
Τσiάμης |
Μιχαήλ |
Παναγιώτης |
|
1875 |
641 |
Τσιάμης |
Παναγιώτης |
Μιχαήλ |
|
1901 |
694 |
Τσιάμης |
Παναγιώτης |
Μιχαήλ |
|
1903 |
695 |
Τσιάμης |
Χρήστος |
Δημήτριος |
|
1903 |
742 |
Τσιάμης |
Γεώργιος |
Δημήτριος |
|
1905 |
789 |
Τσιάμης |
Δημήτριος |
Μιχαήλ |
|
1907 |
790 |
Τσιάμης |
Ευάγγελος |
Σταύρος |
|
1907 |
808 |
Τσιάμης |
Κωνσταντίνος |
Δημήτριος |
|
1908 |
861 |
Τσιάμης |
Παντελής |
Δημήτριος |
|
1910 |
879 |
Τσιάμης |
Παντελής |
Δημήτριος |
|
1911 |
930 |
Τσιάμης |
Ευγένιος |
Δημήτριος |
|
1913 |
970 |
Τσιάμης |
Σταύρος |
Μιχαήλ |
|
1915 |
1019 |
Τσιάμης |
Βασίλειος |
Δημήτριος |
|
1918 |
1359 |
Τσiάμης (Τσάμης) |
Μιχαήλ |
Δημήτριος |
Σοφία |
1934 |
1560 |
Τσιάμης |
Δημήτριος |
Γεώργιος |
|
1947 |
1585 |
Τσiάμης (Τσάμης) |
Μιχαήλ |
Σταύρος |
|
1949 |
1604 |
Τσiάμης (Τσάμης) |
Δημήτριος |
Σταύρος |
Μαρία |
1950 |
1670 |
Τσiάμης (Τσάμης) |
Ηλίας |
Σταύρος |
Μαρία |
1954 |
1723 |
Τσιάμης |
Δημήτριος |
Βασίλειος |
Σταυρούλα |
1957 |
1790 |
Τσιάμης |
Γεώργιος |
Βασίλειος |
Σταυρούλα |
1962 |
ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΒΑΛΥΡΑΣ
Τσάμη |
Αλεξάνδρα |
Μιχαήλ |
αγρότης |
Βαλύρα |
1914 |
Τσάμη |
Αλεξάνδρα |
Μιχαήλ |
αγρότης |
Βαλύρα |
1912 |
Τσάμη |
Αλεξάνδρα |
Μιχαήλ |
αγρότης |
Βαλύρα |
1912 |
Τσάμης |
Ευγένιος |
Δημήτριος |
αγρότης |
Βαλύρα |
1913 |
Τσάμης |
Παντελής |
Δημήτριος |
αγρότης |
Βαλύρα |
1911 |
Τσάμης |
Παντελής |
Δημήτριος |
αγρότης |
Βαλύρα |
1911 |
Τσάμης |
Παντελής |
Δημήτριος |
αγρότης |
Βαλύρα |
1911 |
Τσάμης |
Παντελής |
Δημήτριος |
αγρότης |
Βαλύρα |
1911 |
Τσάμης |
Σταύρος |
Μιχαήλ |
αγρότης |
Βαλύρα |
1915 |
Τσάμης |
Σταύρος |
Μιχαήλ |
αγρότης |
Βαλύρα |
1915 |
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΒΑΛΥΡΑΣ
Τσάμη |
Αλεξάνδρα |
Μιχαήλ |
αγρότης |
1912 |
Τσάμη |
Ελένη |
Χρήστος |
δάσκαλος |
1931 |
Τσάμη |
Θεοδώρα |
Παντελής |
μπακάλης |
1947 |
Τσάμης |
Ευάγγελος |
Σταύρος |
ορφανός |
1907 |
Τσάμης |
Ευγένιος |
Δημήτριος |
αγρότης |
1913 |
Τσάμης |
Παντελής |
Δημήτριος |
αγρότης |
1911 |
Τσάμης |
Σταύρος |
Μιχαήλ |
αγρότης |
1915 |
Τσάμης |
Χρήστος |
Δημήτριος |
ορφανός |
1903 |
ΕΛΗΝΙΚΟ ΜΕΛΙΓΑΛΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΛΙΓΑΛΑ
3.ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΒΑΛΥΡΑ 1914-1998
ΠΡΟΕΔΡΟΙ
1.Γεώργιος Δ.
Γεωργακόπουλος 1914 2 μήνες, 1919, 1920, 1934, 39-42, 1953
2.Πανάγ.
Δ. Δουραμάκος 1914 4 μήνες
3.Αναστάσιος . Καρύδης 1914 6 μήνες,
1916 ,1918, 1923-4-5
4.Ιωάννης Μπόβης 1915, 5.Αναστάσ. Καρύδης 1916
6.Στασινος Βασιλόπουλος 1916, 7.Γεωργ.
Γεωργακόπουλος 1917
8.Αναστάσ Καρύδης 1918, 9.Γεώργιος Δ. Γεωργακόπουλος 1919
10.Γεώργιος Δ. Γεωργακόπουλος 1920, 11.Ιωάννης Μπόβης 1921
12.Δημήτριος Σταυριανόπουλος 1922, 13.Αναστάσιος
Καρύδης 1923
14.Αναστάσ. Καρύδης 1924, 15.Αναστάσ.
Καρύδης 1925, 16.Ιωάννης Σιάγκρης
1926
17.Ηράκλ. Σπυρόπουλος 1927, 18.Σπύρ. Καρτερολιώτης 1928, 19.Κων/νος Μάκρης 1929,1933
20.Κων/νος Μπόβης 1930, 21.Αντώνιος Παπαδόπουλος 1931, 22.Μιχ. Πουλόπουλος
1932
23.Κων/νος Μάκρης 1933, 24.Γεώργιος Δ.
Γεωργακόπουλος 1934, 25.Κων/νος Κολιόπουλος 1935
26.Σταύρος Μπόβης 1936, 27.Δημήτριος
Τσάμης 1937 – 1938, 28.Γεώργιος Δ. Γεωργακόπουλος
1939 -1942 Απρίλιος, 29.Αθανασιος. Μυλωνάς Απρ. 1942 - Δεκ. 1942,1945
30.Γεώργιος Ματσούκας 1943, 31.Αθανασιος Μυλωνάς 1945 - Ιουλ. 1946
32.Λεωνίδας Μπακόπουλος 1946-Δεκ.1946, 33.Γεώργιος Φωτεινός 1947
34.Δημήτριος Ι. Γεωργακόπουλος 1948. 35.Ελευθ.
Βίγκος 1949-50
36.Γεώργιος Δ. Γεωργακόπουλος 1951,
37.Παντελής Τσάμης 1952
38.Γεώργιος Στρατής 1953-4 ,55-6,57-61, 39.Αναστάσιος Κ. Μακρής 1955 μέχρι
Ιούλιο
40.Γεώργιος Στρατής Ιουλ - Σεπτ. 1955, 41.Νικόλαος Μπόβης* Σεπτ. 1955-1956
42.Γεώργιος Στρατής 1957-1961, 43.Σωτήριος
Καρτερολιώτης 1962-Ιουλ 1964
44.Περικλής Καρύδης Αυγ. 1964- Μάϊο
1968, 45.Αριστείδης Μακρής Ιουν 1968. - Ιουλ. 1974
46.Χρήστος Δ. Γεωργακόπουλος Ιουλ. 1974 - Μάιο 1975, 47.Παναγιώτης
Λιοντήρης Ιουν. 1975 – 1982, 48.Αθανάσιος Δημόπουλος 1983 – 1990. 49.Αριστείδης
Λιοντήρης 1991 - 1994
50.Αριστείδης Διαμαντόπουλος 1995 – 1998
ΤΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΒΑΛΥΡΑΣ
Η ΟΙΚΙΑ ΤΣΑΜΗ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ
Η ΚΟΡΗ ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΤΣΑΜΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΝΔΡΑ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟ
Η ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΑΠΟΚΡΗΕΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ
ΓΙΑΝΚΑ
ΤΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΑΜΗ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΠΡΩΤΟΣ Ο ΠΟΥΛΟΣ ΤΣΑΜΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΤΕ ΝΕΟΛΑΙΑ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΣΑΜΗ
ΣΤΟΥ ΤΖΟΥΜΗ ΤΗ ΒΡΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΙΑΣΕΛΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΣΑΜΗ
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΤΣΑΜΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΜΕ ΤΟ ΓΙΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΑ ΑΠΟ ΛΑΜΠΑΙΝΑ
Ο ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΑΜΗΣ ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΒΑΛΥΡΑΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΘΑΜΥΡΙ ΒΑΛΥΡΑΣ
Η ΣΥΖΥΓΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΣΑΜΗ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΣΤΙΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΩ Η ΚΟΡΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ Ο ΓΙΟΣ ΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΟΥ
ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΣΟΓΙΑΣ ΤΣΑΜΗ ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΤΣΑΜΗ
ΜΠΟΤΣΙΚΑΣ ΤΣΑΜΗΣ, ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ ΚΟΙΝΩΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ 1975
Η ΣΟΦΙΑ ΨΥΧΑΛΟΥ ΣΥΖΥΓΟΣ ΠΑΝΤΕΛΗ ΤΣΑΜΗ
Ο ΣΠΗΛΙΩΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΣ ΤΣΑΜΗ
Η ΠΙΝΑΚΙΔΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΤΣΑΜΗ
Η ΟΙΚΙΑ ΠΟΥ ΣΤΕΓΑΖΕ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΤΣΑΜΗ
ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ ΤΙΣ ΑΠΟΚΡΗΕΣ
ΤΟ ΣΥΜΦΩΝΗΤΙΚΟ ΑΔΕΛΦΩΝ ΤΣΑΜΗ-ΜΑΡΙΝΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΜΙΝΙ ΣΤΑ ΚΟΥΒΕΛΙΑ
Η ΕΠΙΓΡΑΦΗ
ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ 1948-1949, 9 ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ 1 ΛΑΜΠΑΙΝΕΟΣ
ΟΡΘΙΟΙ
ΧΡΙΣΤΟΣ ΜΠΟΥΡΟΛΙΑΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΛΑΣ, ΗΛΙΑΣ ΜΠΟΥΡΙΚΑΣ
ΚΑΘΙΣΤΟΙ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΕΙΔΑΣ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΤΣΑΜΗΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΛΜΠΑΙΝΑ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΟΣ Ο ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΤΣΑΜΗΣ ΣΤΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ ΑΝ. ΜΑΚΡΗ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙ ΖΕΥΓΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΣΑΜΗ
Ο ΤΣΑΜΗΣ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΩ ΤΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΤΣΑΜΗ
Η «ΒΙ.ΠΕ» ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΟΥ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
Με τον όρο ΕΞΕΛΙΞΗ, εννοούμε τις ποιοτικές και ποσοτικές αλλαγές με την πάροδο του χρόνου. Η πορεία της εξέλιξης μπορεί να συνεχίζεται, σταματά, εξαφανίζεται. Αυτό συμβαίνει στο σύμπαν ,στον πλανήτη γη, στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, στον κάθε οργανισμό, στο χωριό και στη γειτονιά μου.
Οι φωτογραφίες ξαναζωντανεύουν το παρελθόν του χωριού μας βιώνοντας πρόσωπα, γεγονότα και καταστάσεις. Δείχνουν το πριν και το μετά, και πολλά από τα πρόσωπα μας βλέπουν από ψηλά και χαίρονται που τους μνημονεύουμε. Παρατηρούμε τις μορφολογικές διαφορές ηλικιακά, τις μεταβολές του χωριού στο χρόνο και στο χώρο. Τώρα με τη χρήση της τεχνολογίας γίνεται επεξεργασία εικόνων και έγχρωμες γίνονται ασπρόμαυρες και το αντίθετο, να προσθέσεις και αφαιρέσεις πρόσωπα σε μια φωτογραφία, και τέλος πάνω στη φωτογραφία να μπει λεζάντα ή οποιοδήποτε άλλο σχήμα. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στην αποκριάτικη φωτογραφία στη ταβέρνα του Μπιτσούνι, με φόντο ο ΖΟΥΕΖ, τις οικίες Μπακόπουλου-Καρτερολιώτη, και τον τότε χωματόδρομο με την πλατεία.
Στην οικία Ιωάννου απέναντι από το σπίτι μου λειτούργησαν: Σταφιδαποθήκη, σφαγείο, εμπόριο, και είχαν μπακάλικο στο νότιο μέρος της πλατείας, στην οικία Βασιλόπουλου, και αργότερα ιδιόκτητο απέναντι στη δυτική πλευρά.
Στην οικία Λύρα λειτούργησαν: Σχολή οικοκυρικών, σαμαράδικο-πεταλωτήριο, λιοτρίβι, αλευρόμυλος, παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για ηλεκτροφωτισμό του χωριού και ορισμένων σπιτιών. Αργότερα λειτούργησε και ξυλουργικό εργοστάσιο.
Στην οικία Βασιλόπουλου λειτούργησαν: Τυροκομείο, σφαγείο, σταφιδαποθήκη και αργότερα εργαστήριο κατασκευής τσαντιλιών για τα πιεστικά λιοτρίβια.
Στην οικία Δρακόπουλου λειτουργούσε ξυλουργικό εργαστήριο και απέναντι το ζεύγος Κατσαμπάνη που ήλθε από τη γειτονική Σκάλα είχαν υποδηματοποιείο και πλεκτήριο στην οικία του δάσκαλου Καρτερολιώτη.
Στην οικία Φωτεινού υπήρχε το μεταφορικό μέσο της εποχής το κάρο.
Εμπρός από το σπίτι μας περνούσε το ρέμα που ερχόταν από τον άγιο Δημήτρη, περνούσε κάτω από το γεφύρι στη νότια πλευρά της πλατείας του χωριού που διαμορφώθηκε το 1953 δίπλα στο ξεροπήγαδο με το δένδρο πασχαλιά,και δεξιά –αριστερά στο δρόμο προς Πλατύ υπήρχαν φραγκοσυκιές και μουριές.
Υπήρχαν δυο αλάνες, μια μικρή αλάνα γύρω από το πηγάδι που υδρευόταν τους καλοκαιρινούς μήνες σχεδόν όλο το χωριό και η άλλη ανατολικά του σπιτιού μας, , που μαζευόμασταν γύρω τα 25 παιδιά και παίζαμε διάφορα ομαδικά παιχνίδια, ο σκεπαστός λινός στην οικία Γεωργακόπουλου, και η ταβέρνα «ΣΟΥΕΖ» Περιβολάρη.
«Τα πάντα ρει» έλεγε ο Ηράκλειτος. Η γειτονιά ήταν λίγα μέτρα νότια της πλατείας του χωριού που λειτουργούσε όλη η εμπορική κίνηση, γίνονταν οι κοινωνικές εκδηλώσεις , το περίπτερο έφερνε τις εφημερίδες, περιοδικά της εποχής και τσιγάρα, και με τα κάρα γινόταν η μεταφορά ζώων και προϊόντων. Η γειτονιά δεν θυμίζει τίποτε από τα παλιά και μας το θυμίζουν οι φωτογραφίες, άλλαξε οριστική μορφή. Η «ΒΙ.ΠΕ», λασπόδρομοι , πηγάδι, φραγκοσυκιές, μουριές, αυλάκι, λινός, περίπτερο, ρούγα, λακριντί, δεν υπάρχουν. Η οικία Βασιλόπουλου έγινε οικόπεδο, δημιουργήθηκαν ιδιόκτητες οικοδομές , κοινοτικό κατάστημα, και οι φωτογραφίες μας θυμίζουν το πριν και το μετά της γειτονιάς μου.
Οι αναρτήσεις με το φωτογραφικό υλικό θα μας θυμίσουν το παρελθόν της γειτονιάς μου και η παρατήρηση, περιέργεια ,βιώματα, εμπειρίες, γεγονότα, καταστάσεις, γνώση, μάθηση με έκαναν στο να γνωρίσω από την πολύ μικρή ηλικία το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της. Οι διαφορετικοί ήχοι πεταλώματος ζώων, αμονιού, σφυριού, αλευρόμυλου, ιμάντων, τροχαλιών, ηλεκτρικής μηχανής, λιοτριβιού, μάκηνας, πηγαδιού, κάρου, ζώων, ανθρώπων, πηγαδιού, ήταν στην καθημερινοτητά μας. Τα διάφορα είδη ζώων δεμένα στις μουριές, μικρά - μεγάλα , άλλα περίμεναν το μέτρημα για σαμάρι πετάλωμα λαιμαρια, άλλαπερίμεναν το μαρτυρικό τους θάνατο, το αίμα έτρεχε στο ρέμα, τα σκυλιά γατιά και μύγες είχαν την τιμητική τους , η τεχνική στο σφάξιμο, γδάρσιμο, οι μαρτυρικές τους φωνές, το μαγγάνι του πηγαδιού με το μπουγέλο που έβγαζε το νερό και με τον ασβέστη γινόταν η υγειονομική προστασία, το ακόνισμα των μαχαιριών στις πέτρες του πηγαδιού ήταν σχεδόν καθημερινό, ειδικά στις θρησκευτικές γιορτές και πανηγύρι που η σφαγή των ζώων είχε την τιμητική της .
Σπίτια χαμηλά, λασπωμένοι δρόμοι, εργατιά, φτώχεια. Ο μπακάλης σημειώνει τα ψώνια στο τεφτέρι και γίνεται η εξόφληση τον Σεπτέμβρη. Ματώναμε τα νύχια μας στις αλάνες παίζοντας μπάλα, όλο απαγορεύσεις και περιορισμούς και πολλοί παρατάγανε το δημοτικό σχολείο, για να δουλέψουν στα κτήματα και ζώα. Το σαββατοκύριακο φλιμπεράκια , ποδοσφαιράκια και σινεμά με ελληνικές ταινίες και νυφοπάζαρα στο καφενείο του σταθμού στο κέντρο του Τσαγκάρη.
Δυστυχώς χάθηκε πολύ φωτογραφικό υλικό που υπήρχαν ντοκουμέντα για την οικία Βασιλόπουλου, που έγινε γκραβούρα και ήταν τεκτονική στοά με την πεντάλφα και το καντηλιέρι.
Μέρες του ’60 σχόλη κυρίως τα σαββατοκύριακα, , αλάνες-παιχνίδια αγροτικές και σπιτικές εργασίες, αποχαιρετισμός οικογενειών που έφευγαν μετανάστες στο σταθμό του τραίνου με το τραγούδι δάκρυα κυλάνε μες στο σταθμό, μανούλες κλαίνε με σπαραγμό, ήταν στην καθημερινοτητά μας.
Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Έργα θεάρεστα, έργα οικεία που τα βλέπεις μνημονεμένα, οιωνισμένα, σταματημένα, ανίκητα και ακίνητα, μέσα από το γεγονός της φωτογραφίας. Όλες οι φωτογραφίες είναι από το χωριό μας Βαλύρα. Θα έλεγα η προσπάθεια αυτή να συμπληρωθεί διδακτικά πολύ γόνιμα, αν παρακινήσουμε τους μαθητές μας, να μελετήσουν την ιστορία των φωτογραφιών, να ονειρευτούν και να στοχαστούν ,πάνω σε αυτές.
Πάνω σε γελαστές μορφές που δεν γελούν πια.
Πάνω σε πόζες των ανθρώπων που δεν ποζάρουν πια.
Πάνω στην πλατεία ,που δεν υπάρχουν πια.
Φωτογραφίζουν την κοινωνία της Βαλύρας, στο χρόνο και στο χώρο, στις δραστηριότητες των ανθρώπων, και συμπεριλαμβάνουν ένα μεγάλο ποσοστό μαγείας και μυστηρίου.
Λέγεται ότι οι φωτογραφίες λειτουργούν ως μηχανές. Ως μηχανές χρόνου που σε ταξιδεύουν στο παρελθόν με τη μοναδική και ταυτόχρονα μαγική ικανότητα, που έχουν, να “παγιδεύουν” το χρόνο και να σε γυρίζουν πίσω, σε περασμένες δεκαετίες, σε αγαπημένα πρόσωπα, σε θολές αλλά όχι ξεχασμένες αναμνήσεις και σε στιγμές ή τοπία που ευχόσουν να μπορούσες να τα “παγώσεις” και να μείνεις για πάντα εκεί. Έτσι, ένα ταξίδι στο παρελθόν, οι οποίες αποτυπώνουν όψεις της ΄Βαλύρα και θυμίζουν το παρελθόν της σημερινής Βαλύρας, και παρουσιάζουν ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον.
Η φωτογραφία είναι πηγή ιστορίας και υπηρετεί τις διάφορες επιστήμες.
Απολαύστε το λοιπόν....
Από τις παλιές εκθέσεις φωτογραφίας στη Βαλύρα
Η συλλογή ακίνητων και σιωπηλών φωτογραφιών είναι ο καρπός της αγάπης μας για να μην χαθούν οι μνήμες, οι δραστηριότητες και οι εκδηλώσεις της περιοχής μας. Η άμεση δύναμη της «εικόνας» με πρόσωπα, φύση, δραστηριότητες, ήθη, έθιμα, επαγγέλματα (μυθολογία, ιστορία, υλικός-κοινωνικός-πνευματικός πολιτισμός), αρχιτεκτονική κληρονομιά, είναι γεμάτη φως και αισιοδοξία. Διακινεί συναισθήματα και ευχάριστες δημιουργικές σκέψεις, μας δείχνει την πορεία της εξέλιξης «ολιστικά» συγκρίνοντας το τότε και το τώρα, το τι χάσαμε και τι κερδίσαμε.
Οι φωτογραφίες ποτέ δεν λένε ψέματα, λένε πάντοτε ολόκληρη την αλήθεια. Το στιγμιαίο αποκαλύπτει “φώτα ολόφωτα”. Οι φωτογραφίες αιχμαλωτίζουν το φευγαλέο και αφηγούνται πολύ περισσότερα απ’ όσα χωράνε. Αιχμαλωτίζουν με το φως τους το θεατή ενώ αρκετές φορές του προκαλούν δέος. Η πλούσια θεματογραφία προβάλλει το χωριό μας Βαλύρα με πολύ χάρη και ο πλούτος των εικόνων κάνει πιο έντονο τον «ειδικό φωτισμό». Η ιστορία του φωτορεπορτάζ αρχίζει στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα.
Σήμερα η παραδοσιακή ιστοριογραφία υποχωρεί μπροστά στην “Εικονογραφημένη Ιστορία”. Είναι επιτακτική ανάγκη να ανακαλυφθούν και να μελετηθούν διεπιστημονικά – πολυεπιστημονικά οι διαθέσιμες οπτικές πηγές ,ώστε ο συνδυασμός “φωτογραφίας – λόγος” της «κληρονομιάς» να γίνει κτήμα καθενός, που ενδιαφέρεται για την Αειφορο Ανάπτυξη της περιοχής μας.
ΤΑ 2 ΕΞΑΔΕΛΦΙΑ ΣΑΜΗ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΙ ΠΟΥΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥΣ
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΣΑΜΗ ΣΤΟ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ Η ΟΙΚΙΑΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΟΥ ΣΤΕΓΑΖΕ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΤΣΑΜΗ
ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΣΑΜΗ
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΣΑΜΗ ΣΤΟ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου