ΤΡΙΑΔΑ ΟΜΟΟΥΣΙΟΣ ΚΑΙ ΑΧΩΡΙΣΤΟΣ
Του Γιάννη Δ. Λύρα εκπαιδευτικού
Με συγκινεί πολύ το ψάξιμο στο παρελθόν, αυτή η αναδίφηση, σε πράγματα και πρόσωπα του παρελθόντος χρόνου. Είναι τα προγονικά μας , είναι οι ρίζες μας, το από πού και από πότε. Ένιωσα όλες τις συγκινήσεις: Χαρά, έκπληξη, αγωνία, περιέργεια, συμπάθεια, πόνο, θαυμασμό, αλλά και νοσταλγία, πολύ νοσταλγία. Δεν μπορείς να ζεις και να πεθαίνεις σ’ έναν γενέθλιο τόπο και να αγνοείς την ιστορία του και τη δική σου, τις ρίζες του και τις δικές σου, αφού η ιστορία διδάσκει, διαπαιδαγωγεί, ενώνει,, γιγαντώνει, εκδικείται, μα αποτελεί και το εφαλτήριο για το αύριο.Δεν μπορείς να αγνοείς την ιστορία σου αφού είναι έργο δικό σου, την ιστορία που επιβάλλεται να σηκώνεις στους ώμους σου κάθε φορά που βαδίζεις μπροστά.
Γνωρίζοντας την τοπική μας ιστορία θα μπορέσουμε να προσθέσουμε έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα αγάπης, σεβασμού, και μέριμνας στη γενέθλια γη. Θα οδηγήσει σε μια καλύτερη ηθική για τον τόπο και την κοινωνία μας στην οποία ζούμε. Επιβάλλεται να διδάσκεται η τοπική ιστορία τουλάχιστον ένα δίωρο την εβδομάδα, στο δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και να εισαχθεί στα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα, απαιτώντας και πιέζοντας οι εκλεγμένοι τοπικοί άρχοντες το υπουργείο παιδείας να το εφαρμόσει το δυνατόν συντομότερο.Τέλος να ανεβάσουμε το δείκτη αφύπνισης, ανησυχίας, συνειδητοποίησης, δραστηριοποίησης, στα πλαίσια της πληρέστερης ιστορικής ενημέρωσης, για να έχουμε δείκτες ποιότητας ζωής, συστήματα αξιών, πρότυπα συμπεριφοράς, πρόγραμμα με όραμα και να είμαστε του είναι και του γίγνεσθαι και όχι του δήθεν και του φαίνεσθε, ώστε η καθημερινοτητά μας να είναι γόνιμη και δημιουργική, για να βρισκόμαστε σε αρμονία-ισορροπία με τον εαυτό μας, το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, έχοντας έτσι σωματική, ψυχική και κοινωνική υγεία.
Στην κάθε εποχή της ανθρωπότητας υπάρχουν άνθρωποι Άξιοι, Ικανοί, του Είναι και του Γίγνεσθε και άνθρωποι Ανάξιοι, Ανίκανοι του Δήθεν και του Φαίνεσθε. Αυτά καθορίζονται, επηρεάζονται και προσδιορίζονται από τους παράγοντες Κληρονομικότητα και Περιβάλλον (φυσικό και ανθρωπογενές). Ανάλογα με τη διαφοροποίηση των τριών πυλώνων μας που είναι η Πίστη, το Συναίσθημα και η Λογική οδηγούμεθα στις δυο παραπάνω κατηγορίες ανθρώπων. Δηλαδή και γεννιόμαστε και γινόμαστε. Αυτά σύμφωνα με την επιστήμη που αγάπησα, σπούδασα και υπηρέτησα στην επαγγελματική μου σταδιοδρομία μέσα στην σχολική τάξη και στα διάφορα προγράμματα του υπουργείου παιδείας , τη ΒΙΟΛΟΓΙΑ. Η αγάπη μας, για τη γενέθλια πρέπει να μεγαλώνει και να την μεταλαμπαδεύουμε στους απογόνους μας, για να αγαπούν και αυτοί την πατρώα γη. Να μην ξεχαστούν πρόσωπα, γεγονότα, καταστάσεις και πράγματα που έχουν σχέση με την υπαρξή μας, στον τόπο που γεννηθήκαμε.Η πορεία της εξέλιξης του καθενός , ακολουθεί το δρόμο της, και ωφέλησε τους καλούς που είχαν αξίες, οράματα και ιδανικά και έβλαψε αυτούς που είχαν στο μυαλό τους, στις σκέψεις, ιδέες και πράξεις τους, την καταστροφή και αδικία.Το παρελθόν ενός τόπου έχει μεγάλη ιστορική σημασία για το παρόν και το μέλλον του. Λαός που δεν γνωρίζει την ιστορία του τόπου του, του χωριού του, της οικογενείας του, που διακόπτει τη συνέχεια με το χθες είναι καταδικασμένος. Είναι λυπηρό που ο τόπος μας έχει ιστορία, κληρονομιά, πλούτο, δόξα, ομορφιά, δύναμη που να μην έχει καταλογογραφηθεί τον 21ο αιώνα, όλο αυτό το υλικό σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή από τους ειδικούς επιστήμονες, για να μπορεί ο καθένας μας να έχει άμεση πρόσβαση στην ενημέρωση-πληροφόρηση-γνώση-έρευνα.Είναι ντροπή να λέμε ότι είμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων και να τους αγνοούμε παντελώς. Θα πρέπει το υπουργείο παιδείας, οι νέοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες να δώσουν κίνητρα σε φοιτητές-μελετητές-ερευνητές, να καταγράψουν την τοπική ιστορία κάθε περιοχής, από τα διάφορα αρχεία, για το καλό της Πατρίδας μας και του Ελληνικού Έθνους και να βλέπουμε με αισιοδοξία το μέλλον.Τέλος η σύνδεση της τοπικής με τη γενική ιστορία, το τρίπτυχο χώρος- χρόνος-φαινόμενα, τα κείμενα, οι περιγραφές, το φωτογραφικό υλικό, οι χάρτες, θα δώσουν στον αναγνώστη τη δυνατότητα να γνωρίσει, κατανοήσει, αγαπήσει, και σεβαστεί τον πλούτο της περιοχής μας. Η ερευνητική εργασία πρωτογενούς υλικού συνιστά αντικείμενο έρευνας από ειδικούς και με σκοπό τη διοργάνωση σεμιναρίων, συνεδρίων, εκθέσεων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, διαλέξεων και εκδηλώσεων, με στόχο τη βιωματική μάθηση-γνώση και ενσωμάτωση της μνημειακής-πολιτιστικής-πολιτισμικής κληρονομιάς, στην καθημερινή μας ζωή.Σήμερα ο πνευματικός μας πολιτισμός βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή μιας και υπάρχουν πληθώρα προβλημάτων και η κοινωνία μας δεν έχει πυξίδα προσανατολισμού, ξεκομμένη από τις ρίζες της. Αν υποβαθμιστεί, πληγεί, ή καταστραφεί ο πολιτισμός μας, τότε τα πάντα θα έχουν χαθεί. Δεν θα υπάρχει πλέον δυνατότητα έστω κάποιας αντίδρασης στην υποταγή και τον αφανισμό όταν επιχειρείται ολόπλευρα και συστηματικά να γίνουμε άμορφη μάζα της παγκοσμιοποίησης χωρίς γλώσσα, ιστορία, μύθους, πίστη θρησκευτική ή μη, ήθη, έθιμα, εκδηλώσεις και συμπεριφορές. Υπάρχουν όμως και κάποιες φωνές αντίδρασης που θα τον αναπτύσσουν και εμπλουτίζουν συνεχώς, διατηρώντας έτσι την ιστορία και φιλοξενία της Ελλάδος.Με τη συνεργασία όλων μας μπορούμε να αναβαθμίσουμε και εμπλουτίσουμε τις πολιτιστικές-πολιτισμικές μας δραστηριότητες και εκδηλώσεις , στοχεύοντας σε καλύτερους δείκτες ποιότητας ζωής, συστήματα αξιών και ιδεών.Σήμερα τιμάμε το έθιμο του πανηγυριού, εδώ στην εκκλησία μας την Αγία Τριάδα, η οποία κτίστηκε με δωρεά των παλιών οικογενειών Καρύδη, Λύρα και Τσάμη, από περιγραφή του Αθανασίου Καρύδη τον οποίο είχα επισκεφτεί στη Θεσσαλονίκη πρίν 15 χρόνια, και υπάρχει επιγραφή των τότε επιτρόπων Γεωργακόπουλου, Λιοντήρη, Λύρα και Τσάμη και ο πατέρας μου ήταν επίτροπος από το 1918-1936, και οι πολυέλαιοι του Αγίου Αθανασίου, είναι δωρεά του αδελφού του πατέρα μου Παναγιώτη, που είχε εργοστάσιο στη Μασσαλία, της Γαλλίας. Η Δευτέρα, ημέρα μετά την Κυριακή της Πεντηκοστής, είναι από την Ορθόδοξη Εκκλησία μας, αφιερωμένη σε δόξα και τιμή του τρίτου προσώπου της Παναγίας Τριάδας, σε προσκύνηση και λατρεία του Παναγίου και ζωοποιού Πνεύματος. Αυτό το Πανάγιο Πνεύμα, κατά την ημέρα της Πεντηκοστής με γεγονότα και έκτακτα και θαυμαστά και παράδοξα και εξαίσια, όπως ήταν η βίαια πνοή, η βοή, οι πύρινες γλώσσες που διαμερίστηκαν στους Αγίους Αποστόλους, τα έκτακτα χαρίσματα, τα οποία έλαβαν εκείνη την ώρα, καθώς έκαμε φανερά πλέον την παρουσία των θείων και ακτίστων ενεργειών του, μέσα στον κόσμο.Το Άγιο Πνεύμα είναι το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, το οποίο εκπορεύεται εκ του Πατρός. Είναι ομοούσιο με τα πρόσωπα του Πατρός και του Υιού και κατά το Σύμβολο της Πίστεως «συνπροσκυνείται και συνδοξάζεται» με τον Πατέρα και με τον Υιό, ίσο κατά τη λατρεία και την τιμή. Το Άγιο Πνεύμα εμφανίζεται στην Καινή Διαθήκη εξ αρχής να μεταδίδει υπερφυσικά χαρίσματα, υποδηλώνοντας πως το Πνεύμα είναι προσωπικός παράγοντας Θείας δυνάμεως, ιδίως δε όταν υπό του Ιησού Χριστού μαρτυρείται πως η βλασφημία προς Αυτό, αποτελεί μη ασυγχώρητο αμάρτημα. Ταυτόχρονα στα χωρία της Αγίας Γραφής αποκαλείται ως «Παράκλητος», ο οποίος θα έλθει να αντικαταστήσει «εν πάσι παρά τοις μαθηταίς», τον απερχόμενο ήδη Κύριο. Το Άγιο Πνεύμα "εκπορεύεται αϊδίως εκ του Πατρός», και αποστέλλεται από τον Υιό, κατά την Θεία οικονομία, εν χρόνω στον κόσμο, τελειώνοντας το έργο της απολυτρώσεως, όπως ρητά αναφέρεται . Σύμφωνα με την Ορθόδοξη Εκκλησία, μόνο "ο Πατήρ αιτία εστί...του Πνεύματος", και όχι και ο Υιός, όπως δογμάτισαν οι Ρωμαιοκαθολικοί με το Φιλιόκβε. Μεγάλα είναι και ξεπερνούν την ανθρώπινη λογική τα χαρίσματα που μάς δώρισε σήμερα ο φιλάνθρωπος Θεός. Γι' αυτό ας χαρούμε όλοι μαζί και σκιρτώντας από αγαλλίαση ας ανυμνήσουμε τον Κύριό μας. Γιατί η σημερινή ημέρα είναι για μάς εορτή και πανηγύρι. Όπως δηλαδή διαδέχονται η μια την άλλη οι εποχές και οι κινήσεις του ήλιου, έτσι ακριβώς και στην Εκκλησία η μία εορτή διαδέχεται την άλλη και με τον τρόπο αυτό απ' τη μια πηγαίνουμε στην άλλη.«Όπως θέλει», λέει, όχι όπως έχει διαταχθεί. «Μοιράζει», και δεν μοιράζεται. Έχει εξουσία, και δεν εξουσιάζεται. Γιατί ο Παύλος λέει πως έχει και το Άγιο Πνεύμα την ίδια εξουσία, που έχει και ο Πατήρ. Με τη δωρεά του Αγίου Πνεύματος, ενώ ήμασταν άνθρωποι, γίναμε άγγελοι, όσοι βέβαια θελήσαμε να μάς βοηθήσει η χάρη Του, χωρίς να αλλάξει η φύση μας, αλλά, κι αυτό είναι το πιο αξιοθαύμαστο, διατηρήσαμε την ανθρώπινη φύση μας και μ' αυτή επιδείξαμε αγγελική συμπεριφορά. Τόσο μεγάλη είναι λοιπόν η δύναμη του Αγίου Πνεύματος! Και όπως η πραγματική φωτιά όταν δεχτεί τον μαλακό πηλό τον καθιστά σκληρό κεραμίδι, έτσι ακριβώς και η φωτιά του Αγίου Πνεύματος, όταν δεχτεί μια ψυχή συνετή, ακόμη κι αν τη βρει πιο μαλακή κι απ' τον πηλό, την κάνει πιο γερή κι απ' το σίδερο. Και κάνει ξαφνικά πιο καθαρό απ' τον ήλιο εκείνον που έως τώρα ήταν μολυσμένος απ' την ακαθαρσία των αμαρτιών.Η φανέρωση και αποκάλυψη του Αγίου Πνεύματος έγινε διότι υπήρχε ως αιώνιος και άναρχος θεός. Το Άγιο Πνεύμα εργάζεται και θα εργάζεται πάντοτε εφόσον υπάρχει ο κόσμος ο παρών και του δίνει το φωτισμό όπως ο ήλιος, που είναι η πηγή ζωής στον πλανήτη γη. Ο ήλιος κρατά σε αρμονία και ισορροπία τους 9 πλανήτες και 49 δορυφόρους και με τη φωτοσύνθεση, γίνεται αφενός η παραγωγή οξυγόνου-όζοντος και αφετέρου η ροή της ενέργειας, είναι οι απαραίτητοι παράγοντες για τη συντήρηση-εξέλιξη-διατήρηση της ζωής.Το Άγιο Πνεύμα τιμούμε σήμερα και το έχουμε ανάγκη στην ατομική, οικογενειακή, κοινωνική και θρησκευτική ζωή. Μιλάμε σήμερα για Πνευματικό Πολιτιτισμό, Πνευματικούς Ανθρώπους, για Συστήματα Αξιών και Δείκτες Ποιότητας Ζωής. Μπαίνει το ερώτημα πως το Άγιο Πνεύμα σχετίζεται μα όλα αυτά. Την Πίστη, Συναίσθημα, Λογική, Ασκητισμό, Μυστικισμό, Ησυχασμό, το Είναι και το Γίγνεσθαι, το Ποιείν και το Πράττειν, το να Έχεις ή να Είσαι. Το Άγιο Πνεύμα κατευθύνει και καθοδηγεί στον άνθρωπο το Νού, την Αντίληψη, την Σκέψη, τις Πράξεις, για να επικοινωνεί με τον εαυτό του, τους ανθρώπους, τη φύση και το Θεό. Παρουσιάζετε στα μυστήρια της εκκλησίας και θα πρέπει να λαμβάνουμε Πνεύμα Άγιο, για να πετύχουμε όλα τα παραπάνω. Δυστυχώς όμως πολύ από εμάς δεν έχουμε καθόλου συνεργασία και επικοινωνία με το Άγιο Πνεύμα και αντί για χαρίσματα έχουμε ελαττώματα, αδυναμίες, πάθη και γινόμαστε αυτοκαταστροφικοί για τον εαυτό μας, τους άλλους, το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.Από τα πολλά εδάφια αναφέρουμε 6 μικρά κείμενα που έχουν άμεση σχέση , με το Άγιον Πνεύμα.-Ότι σου εστίν η βασιλεία και η δύναμις και η δόξα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων, αμήν.-Είδομεν το φως το αληθινόν, ελάβομεν πνεύμα επουράνιον, εύρομεν πίστην αληθή αδιαίρετον ,τριάδα προσκυνούντες. Αύτη γαρ ημάς έσωσεν.-Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις, του γαρ Γενήτορος, η φωνή προς σε μαρτύρει σοι αγαπητόν σε Υιόν ονομάζουσα και το πνεύμα έν είδη περιστερά εβεβαίου του λόγου το ασφαλές, ο επιφανής Χριστέ ο Θεός και τον κάσμο φωτίσας δοξα σοι-Ευλογητός εί, Χριστέ ο Θεός ημών, ο πανσόφους τούς αλιείς αναδείξας, καταπέμψας αυτοίς τό Πνεύμα τό άγιον, καί δι' αυτών τήν οικουμένην σαγηνεύσας, φιλάνθρωπε, δόξα σοι.-Στις 2 οικουμενικές συνόδους 325 και 381 συντάχτηκαν τα 7 και 5 άρθρα του Πιστεύω που κάθε Κυριακή απαγγέλλεται στην εκκλησία.……..Και εις το Πνεύμα το Άγιον, το Κύριον, το Ζωοποιών το εκ του Πατρός εκπορευόμενον, συνπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν δια των Προφητών………….Τέλος με την προσευχή το:- Βασιλεύ Ουράνιε Παρήκλητε, το Πνεύμα της, το πανταχού παρών και τα πάντα πληρών ο θησαυρός των αγαθών και ζωή Χορηγός , ελθέ και σκήνωσον ημίν, και καθάρισον ημάς, από πάσης κηλίδος, και σώσον Αγαθέ τας ψυχάς ημών. Θα πρέπει την προσευχή αυτή να την λέμε αργά και όχι να τη λέμε γρήγορα, για να τελειώνουμε, αλλά να σκεφτόμαστε, εμβαθύνουμε ώστε να γίνει στη συνέχεια πιο ανθρώπινη ή σκέψη, πιο ζεστή η φωνή και πιο ειλικρινής η Καλημέρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου