ΤΡΙΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
12 προγραμματα 2006- 2009
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΑΓΓΕΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΟΣ
ΛΥΡΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ, ΒΙΟΛΟΓΟΣ
ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
ΡΟΜΠΟΛΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ,ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ
ΤΑΒΛΑ ΑΡΓΥΡΩ, ΑΓΓΛΙΚΩΝ
ΤΣΑΚΩΝΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΠΕΤΡΙΔΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, ΧΗΜΙΚΟΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΧΡΥΣΑΝΘΑΣΚΟΠΟΥΛΟΥ ΔΩΡΑ
Η ιστορία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα-Η μαγεία της Περιβαλλοντικής-Εκπαίδευσης-Η μεθοδολογία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Συστημική Επιστημολογική Εκπαίδευση
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Α. Η ιστορία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Η Περιβαλλοντική εκπαίδευση με το νόμο 1892\1990 είναι τμήμα του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου και από το 1992 που θεσμοθετήθηκαν τα εθελοντικά προγράμματα (εκτός ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος) της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, πολιτιστικών, αγωγής σταδιοδρομίας, το σχολείο μας συμμετέχει συνεχώς. (Δημιουργήθηκε το πρώτο περιβαλλοντικό κέντρο (Κ.Π.Ε.) στην Ελλάδα, το 1993, στην Κλειτορία*** Καλαβρύτων, στο οποίο συμμετείχε και ο βιολόγος καθηγητής Γιάννης Δ. Λύρας, ο οποίος μαζί με άλλους συναδέλφους, δημιούργησαν τα έντυπα με τίτλους: Το Νερό και την Ενέργεια, για τη χρήση του περιβαλλοντικού κέντρου, που το επισκέπτονται, μαθητές φοιτητές και ιδιώτες.
Οι επικεφαλής της ομάδας που τη συντόνιζαν ήταν οι Διονύσης Μεσσάρης και Ιωάννα Αλεξοπούλου και πρώτος υπεύθυνος του περιβαλλοντικού κέντρου Κλειτορίας, ήταν ο γυμναστής Βασίλης Σπανός, για αρκετά χρόνια, ενώ τα τελευταία χρόνια υπεύθυνος είναι ο βιολόγος καθηγητής Μοσχόπουλος Χάρης. Υπουργός παιδείας τότε, ήταν ο Γ. Σουφλιάς, υφυπουργός ο Β. Μπεκίρης και διευθυντής σπουδών ο Σωτήρης Γκλαβάς, με καταγωγή, από την Κλειτορία. Η αρχή ήταν αρκετά δύσκολη και ευτυχώς, το έτος 2009, λειτουργούν στην Ελλάδα 63 περιβαλλοντικά κέντρα. Οι συμμετέχοντες επιμορφούμενοι στα περιβαλλοντικά προγράμματα αναγνωρίζουν, εντοπίζουν, καταγράφουν, αναλύουν και παρουσιάζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Στην Π.Ε. υπάρχει διαφορετικός τρόπος σκέψης, διαδικασία μάθησης, μεθοδολογικής προσέγγισης και θετικής στάσης στη διδασκαλία, γιατί εφαρμόζεται η μέθοδος παιχνιδιού και των ρόλων , που δεν εφαρμόζεται στη σχολική τάξη. Μαθαίνει για το κακό αγροτικό σύστημα, την κακή διατροφή, με άμεση συνέπεια το κακό περιβάλλον και την κακή υγεία, που σχετίζονται άμεσα με την κοινωνία, οικονομία, περιβάλλον, κτηνοτροφία, μελισσοκομία, γεωργία και τουρισμό. Συνδυάζει η Π.Ε. τη βίωση των συγκινήσεων, αποτελεί βασική αρχή της ψυχοπαιδαγωγικής, δημιουργεί άνοιγμα των αισθήσεων στον κόσμο, φαντασία, ευαισθησία, χαρά, γέλιο, χιούμορ και προσφέρει το στοιχείο της ομορφιάς και της συγκίνησης, δίπλα στις γνώσεις και τις αξίες. Ο τρόπος της διδακτικής προσέγγισης, έχει άμεση σχέση με τις κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και πολιτισμικές παραμέτρους. Με τα προβλήματα που μελετά και ενημερώνεται, κρίνει, συζητά και προβληματίζεται ο καθένας μας. Με τις αισθήσεις, αντιλαμβάνεται, ανταποκρίνεται, επεξεργάζεται, ερευνά επικοινωνεί, δραστηριοποιείται και δημιουργεί, εξετάζοντας το πρόβλημα πολυεπιστημονικά -διεπιστημονικά, για να γίνει ενεργός πολίτης, ώστε αργότερα να μετέχει σε μικρά ή μεγάλα κέντρα που λαμβάνουν αποφάσεις.
Υπεύθυνοι της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, στην Αχαΐα, το έτος 2009 είναι οι: Παπαϊωάννου Ιωάν
να και Βλάχος Ιωάννης, οι οποίοι είναι μάχιμοι και μαχητές, κάνοντας ιδεολογία την Περιβαλλοντική
εκπαίδευση ενώ για πολλά έτη ήταν ο Διονύσης Μεσσάρης, ο οποίος πήγε υπεύθυνος στο Ε.Κ.Δ.Δ.Α. Αθήνας .
***Το Κ.Π.Ε. Κλειτορίας, βρίσκεται στους πρόποδες του Χελμού, και ιδρύθηκε από το υπουργείο παιδείας. Στεγάζεται στη μαθητική εστία Κλειτορίας και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς ,φοιτητές, μαθητές και ιδιώτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Σκοπός του είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, γύρω, μέσα και για χάρη του περιβάλλοντος, με βιωματική προσέγγιση, όπου πραγματοποιούνται το 2009, 5 διαφορετικά προγράμματα, μονοήμερα ή πολυήμερα, πολυεπιστημονικά - διεπιστημονικά, για να κατανοήσουν την αειφορία και αειφόρο ανάπτυξη, με στόχο και σκοπό, οι εμπλεκόμενοι στα προγράμματα, να γίνουν οι ενεργοί πολίτες του μέλλοντος.`
Β. Η Μαγεία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Το σχολείο, ως ζωντανός οργανισμός που πρέπει να είναι, δεν μπορεί να περιοριστεί στην τυπική μετάδοση γνώσεων που θα έχουν μόνο χρηματική αξία, αλλά οφείλει να εμπνέει μέσα από τις γνώσεις, την αγάπη και τον σεβασμό, σ' όλα εκείνα που ορίζουν τον άνθρωπο και τη ζωή του.
Θεμελιακό πλαίσιο ζωής αποτελεί ο χώρος, ο τόπος στον οποίον ο άνθρωπος αντλεί τα πρώτα ερεθίσματα της ευαισθησίας του. Όταν μάλιστα αυτός ο χώρος δεν είναι ο αλλοτριωμένος αστικός χώρος, αλλά ο φυσικός της υπαίθρου , γνώση του αναπόφευκτα δημιουργεί μια σχέση προσωπική που αντέχει στο χρόνο.
Αυτήν την αλήθεια καθώς και τα προβλήματα και οράματα των νέων του τόπου μας θέλει να προβάλλει η περιβαλλοντική εργασία του σχολείου. Να κάνουμε το σχολείο σημαντικό , ευχάριστο, δημιουργικό, με σκοπό η τέχνη του δασκάλου να εμπνέει τη χαρά στη δημιουργία της γνώσης.
Η Π.Ε. αποτελεί μια πρωτόγνωρη πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία, γιατί μαθητές και καθηγητές βιώνουν καταστάσεις και εμπειρίες, που δεν μαθαίνονται μέσα από τη διδασκαλία στην τάξη. Έτσι εξηγείται και η γοητεία της που ασκεί στους μαθητές από τη δουλειά τους σε ομάδες, τη χαρά της δημιουργίας και η διαλεκτική τους με τη φύση δημιουργεί την επικοινωνία και συναλλαγή τους με το Θεό. Οι μαθητές έξω από το αναλυτικό και ωρολόγιο προγραμμά τους, διαθέτουν εθελοντικό αρκετό από τον ελεύθερο χρόνο τους, για να εργαστούν, συνεργαστούν, ερευνήσουν, παρατηρήσουν κ.λ.π., ώστε να κατανοήσουν αρκετά από τα προβλήματα του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, για να δράσουν και να γίνουν ενεργοί πολίτες στο μέλλον. Γνωρίζουν τι σημαίνει παιδεία, εκπαίδευση, κατάρτιση, διαπιστώνουν ότι στο να πάρεις πρέπει να δώσεις και η επικοινωνιακή σχέση μαθητών καθηγητών γίνεται μυσταγωγία.
Γ. Μεθοδολογία στην Περιβαλλοντική Εκαίδευση
Πολλά είναι αυτά πού πρέπει να αλλάξουν στο σημερινό σχολείο. Όσοι εμπλεκόμαστε στη λειτουργία του (μαθητές, καθηγητές και γονείς) διαπιστώνουμε καθημερινά τα αδιέξοδα αλλά και τη μιζέρια που το κατατρέχουν.
Σε ένα χώρο όπου υποτίθεται ότι μεταδίδεται η γνώση, η χαρά της δημιουργίας και διαμορφώνονται προσωπικότητες κυριαρχούν:
- Η αυταρχικότητα και η ομοιομορφία αντί της ελευθερίας στην έκφραση και του δικαιώματος στη διαφορετικότητα, η θέση , ο λόγος και η άποψη των μαθητών, με την μονοσήμαντη κριτική και αξιολήγηση των μαθητών
- Η δασκαλοκεντρική – αφηρημένη προσέγγιση της γνώσης αντί της βιωματικής και ομαδοκεντρικής της θεώρησης.
- Η σύγχυση μεταξύ παιδαγωγικής και παιδονομίας, διδακτικής και διδασκαλίας και γνωστικού αντικειμένου και δεξιοτήτων. από μεριάς των διδασκόντων.
Τι σχέση έχουν όλα αυτά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση;
Το γεγονός ότι η αδιαφορία και ο συμβιβασμός στην παραπάνω κατάσταση είναι για πολλούς κανόνας, γιατί δεν γεύονται και χαίρονται, τον εργασιακό τους χώρο και την σχέση επικοινωνία με τους γονείς και μαθητές.
Μοναδικός λοιπόν δρόμος , Η ΕΞΟΔΟΣ, με την προσωπική μας στάση , πρακτική και ιδεολογίία.
Ένας τρόπος μπορεί να είναι η Π.Ε.
Να γιατί συμμετέχουμε για ακόμη μια φορά σε αυτή τη διαδικασία και δεν παροπλίζουμε τη χρήση των νέων τεχνολογιών στη γνωστική, παιδαγωγική και διδακτική διαδικασία.
Στόχοι:
1.Η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με το περιβάλλον (φυσικό και ανθρωπογενές), μέσα από την καταγραφή ανθρώπινων παρεμβάσεων και κατανόηση της επίδρασης τους σε αυτό.
2.Η απόκτηση συγκεκριμένων γνώσεων , στάσεων, ιδεολογιών, δεξιοτήτων κατά την εξέλιξη του προγράμματος.
3.Η διαμόρφωση προτάσεων για βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης.
4. Ναγνωρίσουν το που, πως, πότε πόσο και γιατί, διεπιστημονικά, την τοπική ιστορία της Πάτρας, και με διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις.
Στο πρόγραμμα υπάρχουν και πάγιοι στόχοι της Π.Ε., πού είναι:
α. Η ευαισθητοποίηση για την οικολογική κρίση και την ανάγκη για καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης.
β. Η ενθάρρυνση δεξιοτήτων – κλίσεων των μαθητών με τη βιωματική προσέγγιση της γνώσης
γ. Η προώθηση του ομαδοκεντρικού μοντέλου λειτουργίας και η βελτίωση των σχέσεων μαθητών – καθηγητών.
Μεθοδολογία –φάσεις εξέλιξης του προγράμματος:
Στην πρώτη φάση (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος). Οι μαθητές ενημερώνονται, έχουν καταιγισμό ιδεών, λένε τις απορίες τους, εκφράζουν τα ενδιαφεροντά τους και παρουσιάζουν τις δεξιοτητές τους, γνωρίζονται μεταξύ τους και τέλος χωρίζονται σε ομάδες , όπου ορίζουν και τον αρχηγό κάθε ομάδας. Ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες τους και όσοι τους το επιτρέπουν, συμμετέχουν στο πρόγραμμα, γιατί γίνεται εκτός αναλυτικού και ωρολογίου προγράμματος του σχολείου. Στη συνέχεια καθορίζεται το ελαστικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων και συναντήσεων στο χώρο του σχολείου , στην αίθουσα Οδυσσέας και το μουσειακό χώρο, όπου υπάρχει σε κάδρα παλιό φωτογραφικό υλικό της Πάτρας για να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα κάνοντας τις συγκρίσεις του συγκεκριμένου χώρου μιας και ο τόπος παραμένει σταθερός. Γράφουν το τι γνωρίζουν πριν εμπλακούν στη διαδικασία του προγράμματος (αρχική αξιολόγηση)
Στη δεύτερη φάση(Δεκέμβριος.- Μάρτ.ιος) οι ομάδες δραστηριοποιούνται αυτόματα συλλέγοντας στοιχεία, παίρνοντας συνεντεύξεις και επισκέπτονται χώρους που έχουν σχέση με το θέμα.
Υπάρχουν εβδομαδιαίες συναντήσεις για κάθε ομάδα και μηνιαίες για το σύνολο των μαθητών πού συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στόχος αυτών των συναντήσεων ήταν η αλληλοενημέρωση κριτική των πεπραγμένων και σχεδιασμός των παραπέρα ενεργειών.
Στην τρίτη φάση(Απρίλιος .-Μάιος) οι μαθητές επεξεργάζονται και αξιολογούν τα στοιχεία που συνέλεξαν, κωδικοποιούν τα θέματα, φτιάχνουν τα ταμπλώ και ετοιμάζονται για την παρουσίαση που θα γίνει αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα.(γίνεται διαμορφωτική αξιολόγηση)
Αξιολόγηση του προγράμματος:
Μετά την παρουσίαση οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα , πρέπει να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο που έχει συνταχθεί από τον συντονιστή του προγράμματος να συμπληρώσουν ειδικό ερωτηματολόγιο σε μία προσπάθεια να ανιχνευθεί η υλοποίηση ορισμένων στόχων που είχαν τεθεί, και γράφουν τις εντυπώσεις, προτάσεις, συναισθήματα, στάσεις και γνώσεις που απόχτησαν με την υλοποίηση του προγράμματος. Κατά τη γνώμη μας, η αξιολόγηση ενός προγράμματος Π.Ε. είναι μία δύσκολη διαδικασία και παραμένει για το θεσμό ένα ζητούμενο.
Συστημική Επιστημολογική Εκπαίδευση
Οι άνθρωποι ψάχνουν ,ερευνούν ,μελετούν ,οργανώνουν-ταξινομούν μεγαλύτερο αριθμό πληροφοριών –δεδομένων-γνώσεων προσπαθώντας να κατανοήσουν τους ομοιοστατικούς μηχανισμούς του πλανήτη γη και τη σχέση του με το ηλιακό σύστημα και το σύμπαν.
Έτσι δημιουργήθηκε η συστημική επιστημολογική εκπαίδευση της οποίας αντικείμενο είναι οργάνωση πληροφοριών-δεδομένων -γνώσεων με σκοπό την αειφόρο ανάπτυξη μιας και έχουμε δανειστεί το περιβάλλον από τα εγγόνια μας το οποίο θα πρέπει το δυνατόν συντομότερο να τους το επιστρέψουμε.
Η συστημική εκπαίδευση οργανώνει τις γνώσεις από διαφορετικές επιστήμες στο πώς αλληλεπιδρούν- αλληλοεπηρεάζονται- συμπληρώνονται μεταξύ τους για να δημιουργηθούν αντίστοιχες στάσεις –δράσεις των ανθρώπων αποχτώντας έτσι οικολογική συμπεριφορά και συνείδηση, γιατί τα περιβαλλοντικά προβλήματα είναι τοπικά, εθνικά διεθνή και παγκόσμια, χωρίς σύνορα.
Όταν διαταραχθεί κάποιος ομοιοστατικός (οι) μηχανισμός (οι) συστήματος ή συστημάτων τότε προκαλείται η ασθένεια ή ασθένειες που θεραπεύονται, ελέγχονται, παραμένουν ανίατες η και προκαλούν θάνατο.
Ο εγκέφαλος- άνθρωπος- περιβάλλον βρίσκονται σε συνεχή αλληλεπίδραση- αλληλεξάρτηση οπότε οι διεργασίες του εγκεφάλου από το περιβάλλον οδηγούν το ερέθισμα- αίσθημα- συναίσθημα- συμπεριφορά- αντίληψη- μάθηση- σκέψη- συνείδηση- λογική αναπτύσσοντας έτσι όλες τις νοητικές λειτουργίες του ,με επακόλουθο, να δράσει δημιουργικά ή καταστροφικά. Η οποιαδήποτε φυσική, χημική, κοινωνική οργάνωση απαιτεί 3 δομές: Χημική Σύσταση-Δομή(ες)- Λειτουργία(ες).
Η έννοια «Μάθημα» περιλαμβάνει μια ελάχιστη διάρκεια για την αφομοίωση μιας καθορισμένης ποσότητας πληροφοριών. Η περιέργεια οδηγεί την πληροφορία στη γνώση και αλυσιδωτά στη συνέχεια στο αίσθημα ,στο συναίσθημα ,στο βιβλίο ,στη περιέργεια ,όπου οδηγούμεθα στις αξίες που είναι πάντοτε αληθινές- αιώνιες- αντικειμενικές.
Αφού αποχτήσουμε περιβαλλοντική συνείδηση και συμπεριφορά ως παιδαγωγοί εντοπίζουμε:
· Τα περιβαλλοντικά προβλήματα
· Ποια θεωρούμε σημαντικά
· Η Μεθολογία που θα ακολουθήσουμε και έχει σχέση:
Το Είδος ερωτήσεων και διατύπωσής τους (ανοιχτές- κλειστές)από το ερωτηματολόγιο του οποίου στη συνέχεια γίνεται στατιστική ανάλυση- επεξεργασία- αξιολόγηση (ποιοτική- ποσοτική) κατά πόσο πετύχαμε 1). Τους στόχους (εκπαίδευση μέσα- γύρω από- για χάρη του περιβάλλοντος) και 2) .Τους σκοπούς (γνώσεις- στάσεις- σκοπούς- δεξιότητες- δράσεις για το περιβάλλον). Η προσέγγιση πρέπει να γίνεται Πολυεπιστημονικά- Διεπιστημονικά.
Γνωστικά Αντικείμενα Περιβαλλοντικό (α) Πρόβλημα (τα)
Με την μέθοδο project που σημαίνει μία σχεδιασμένη θεματικά- τοπικά- χρονικά για τη μελέτη- έρευνα – καταγραφή περιβαλλοντικής διάστασης (πρόβλημα ή προβλήματα) με συνγκεκριμένους στόχους σκοπούς,είναι η καλύτερη ενδεδειγμένη παιδαγωγική προσέγγιση
Στο project τέλος το οικολογικό παιχνίδι είναι απαραίτητο περιέχοντας μοντέλα, προσομοιώσεις και ρόλους.
Προγράμματα 2006-7
Α. Διεπιστημονική προσέγγιση του Λαδιού και της Ελιάς
Β. Η Πάτρα στο Χρόνο και το Χώρο
1. Πρόλογος
2. Εισαγωγή
3. Εντυπώσεις του μαθητή Ρηγόπουλου Παναγιώτη από τη συμμετοχή του στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
4. Σαράντα διαφορετικά κείμενα που σχετίζονται με την πόλη της Πάτρας
5. Θεατρικό δρώμενο. Μαθαίνοντας την Πάτρα μέσα από την καθημερινότητα. Σενάριο -Σκηνοθεσία-Διανομή Ρόλων: Μυτιλή Δήμητρα, Ρηγόπουλος Παναγιώτης
6. Ακροστιχίδα για την Πάτρα
7. Αξιολόγηση Προγραμμάτων
8. Επίλογος
Γ. Συμμετοχή στο τρίτο μαθητικό συνέδριο με τίτλο: Γη, ο γαλάζιος Πλανήτης
Προγράμματα 2007-8
Α. Συμμετοχή στο τέταρτο μαθητικό συνέδριο με τίτλο: Το Δάσος πριν και μετά την Πυρκαγιά
Σενάριο - Σκηνοθεσία-Διανομή Ρόλων: Μεσσαλά Μαριάννα- Μικέ Μαρία-Αθανασίου Γεωργία
Β. α. Λίπη και Έλαια
β. Μεσογειακή Διατροφή και σκευάσματα ελαιολάδου με αρωματικά φυτά.
Θεατρικό δρώμενο με τίτλο: Μεσογειακή Διατροφή και Σαπούνι. Σενάριο - Σκηνοθεσία -Διανομή Ρόλων: Τριπολιτσιώτη Ειρήνη, Χριστόπουλος Ιωάννης
Γ. Τοπική Ιστορία. Για να γνωρίσουμε την Πάτρα, μέσα από 50 ερωτήσεις
Δ. Θεατρικό δρώμενο με τίτλο: Ο Αχόρταγος, του Δημήτρη Ψαθά, με υπεύθυνη την καθηγήτρια Αγγλικών Ταβλά Αργυρώ
Προγράμματα 2008 - 9
1. Σαπούνι Ελιάς
Σαπούνι (Χημική σύσταση, αναλογίες, διαδικασία παρασκευής, αντίδραση σαπουνοποίησης, απορρυπαντική του δράση και προστασία του περιβάλλοντος)
Ιστορικό του Σαπουνιού
Λιοτρίβια, ή Ελαιουργεία ή Ελαιοτριβεία
Μεσογειακή Διατροφή
Ιστορία, Θρεπτική Αξία, Επεξεργασία Βρώσιμης Ελιάς
Ελιές Καλαμών, Μελιτζάνες - Αντράκλα (γλιστρίδα) τουρσί
Αρωματικά Φυτά
Αφεψήματα και εκχυλίσματα από αρωματικά φυτά κανέλλα και μέλι
Παρασκευή Λιμοντσέλο
Ποίημα με τίτλο: Σαπούνι και Μάστοροι, στα προκάτ του 3ου Γυμνασίου Πατρών, Μικέ Μαρία
Ποίημα με τίτλο: Ελιά- Λάδι - Σαπούνι, Μικέ Μαρία
Ποίημα με τίτλο: Διατροφή, Μεσσαλά Μαριάννα
Ποίημα με τίτλο: Φρούτα και Λαχανικά, Χριστοδούλου Μαρίνα
Β. Θεατρικό δρώμενο με τίτλο: Διατροφή και Υγεία, Σενάριο, σκηνοθεσία, διανομή ρόλων Μικέ Μαρία
Γ. Ζωγραφική Μαχαίρας Γιώργος, Βάσου Νίκη ,Καραχάλιου Ναταλία, Σπύρος Μαυρίκης
2. Ερωτηματολόγιο 20 ερωτήσεων για τη Μεσογειακή Διατροφή
3. Το Πριν και το Μετά, σε 20 διαφορετικά σημεία των Πατρών, μέσα από το φωτογραφικό υλικό
4. Οδηγοί Πατρών 1875 - 2009
5. Εργογραφία του 3ου Γυμνασίου Πατρών 1992-2009
α. Ιστορία του 3ου Γυμνασίου Πατρών
β. Εκδόσεις του 3ου Γυμνασίου Πατρών
γ. Αλλαγές, Γεγονότα στην Εκπαίδευση 1976 - 2009
δ. Υπουργοί Παιδείας, 1976-2009
ε. Ο πολιτισμός μας
6. Θεατρικό δρώμενο με τίτλο: Ιάκωβου Καμπανέλλη, υπεύθυνη Ταβλά Αργυρώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου