Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου 2016

ΤΕΤΑΡΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΣΕ 4 ΣΥΝΕΧΕΙΕΣ

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

91-117. Κουρτάκι, Βλαχόπουλο, Μεταμόρφωση, Πελεκανάδα, Τρίκορφο, Κορομηλιά, Λατζουνάτο, Κεφαλάβρυσο, Πλατανόβρυση, Παλαιό Λουτρο, Μάδενα, Μάνεση, Στέρνα και Χρυσοφόρα. Αγιος Νικόλαος-Γεώργιος-Βασίλειος-Θόδωρος-Παλαιοχριστιανική, Αγιαννάκης, Πέτρος και Παύλος, αγία Παρασκευή, Κοίμηση, σπηλαιώδης Λατζουνάτου, Κοίμηση, Άγιοι Ανάργυροι ,Θεολόγος. Κοίμηση, Μεταμόρφωση Σωτήρος.

Στη διαδρομή Καλαμάτα- Μεσσήνη-Πύλο στο χωριό Ριζόμυλο, στρίβουμε δεξιά προς Βλαχόπουλο. Πριν το χωριό Κουρτάκι υπάρχει επιγραφή που σε οδηγεί στον άγιο Νικόλαο. Στις 22\5\2009 συνάντησα τους Καυκά Ευστάθιο και Παναγιώτη Μητρόπουλο που ήταν πρωτεργάτες και δωρητές και με δωρεά των κατοίκων έκαναν ανακαίνιση του ναού το 2000.  Γιορτάζουν 2 φορές το χρόνο, 6 Δεκεμβρίου και τέλος Ιουλίου. Χρειάζεται επισκευή του δρόμου και κατασκευή στεγάστρου. Υπήρχε πινακίδα με τη χρονολογία και το δωρητή , η οποία εξαφανίστηκε με την ανακαίνιση και οικισμός με το όνομα Παζάρ –Πασά και κατοικούσαν τούρκοι στη Δροσιά και Νερόμυλο (Μίσχα). Για να προστατευτούν οι έλληνες από τους τούρκους φώναζαν. <Το παιδί στην αμασχάλη, το καζάνι στο κεφάλι και όλοι στο Μποντίκι>. Υπήρχε δέντρο (είδος βελανιδιάς) τεραστίων διαστάσεων, το ποίο κατέστρεψαν οι τούρκοι και μερικώς την εκκλησία .Απέναντι η περιοχή λέγεται «Εκκλησούλες» γιατί βρέθηκαν εκεί 7 κελιά. Το βάθρο της αγίας τράπεζας είναι αρχαίος κίονας και κάτω από την αγία τράπεζα υπήρχαν 3 όροφοι γεμάτοι οστά τα οποία μεταφέρθηκαν στο κοιμητήριο του χωριού. Ακολουθώντας τη διαδρομή Κουρτάκι –Βλαχόπουλου, φτάνουμε στο δημαρχείο, στην έξοδο  του χωριού Βλαχόπουλο. Απέναντι βρίσκεται το κοιμητήριο με το σοφατισμένο ναό Άγιο Γεώργιο. Τον Ιούλιο- Αύγουστο γίνονται εργασίες αποκατάστασης του ναού, η μελέτη των θεμελίων του ,η διάσωση και προβολή του. Τα βυζαντινά του χαρακτηριστικά φαίνονται στη βάση του ανατολικού μέρους του ναού. Ανατολικά του δημαρχείου , η περιοχή ονομάζεται «Μοναστηράκι», έχουν βρεθεί πολλά κεραμοπλαστικά αποδεικνύοντας έτσι την ύπαρξη βυζαντινού οικισμού. Το δημαρχείο έχει πίνακα με ζωγραφική τη μάχη του Παπαφλέσσα στο Μανιάκι. Δήμαρχος είναι ο συνάδελφος Περικλής Ψώνης ο οποίος μου έδωσε και τις πληροφορίες. Μετά το Βλαχόπουλο πριν το χωριό Μεταμόρφωση υπάρχει πινακίδα που  οδηγεί σε χωματόδρομο. Στα 200 μέτρα βρίσκεται ο βυζαντινός ναός Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Υπάρχει πηγή και πλατάνια και η διαμόρφωση του εξωτερικού χώρου που έγινε κατέστρεψε την αισθητική του. Πριν τη Μεταμόρφωση υπάρχει το χωριό Μανιάκι που βρίσκεται ο Ανδριάντας του Παπαφλέσσα και η Πυραμίδα, στη θέση Ταμπούρια. Παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής, μετά το Κουρτάκι ,στρίβουμε αριστερά προς Πελεκανάδα. Στη διαδρομή Πελεκανάδα- Αριστομένη, 400 μέτρα πριν τη γέφυρα του «αντρειωμένου» υπάρχει δεξιά δίπλα στο δρόμο ο βυζαντινός ναός άγιος Βασίλειος. Υπάρχουν άλλοι 2 βυζαντινοί ναοί , ο ένας είναι ερειπωμένος και ο άλλος είναι ο προφήτης Ηλίας Συνεχίζουμε τη διαδρομή προς Στρέφι και φτάνουμε στον οικισμό Χρυσοφόρα. Στο κέντρο της Χρυσοφόρας υπάρχει η κοίμηση της Θεοτόκου ή οποία επισκευάστηκε το 1999 με δωρεές των κατοίκων. Τα βυζαντινά της χαρακτηριστικά, λόγο επισκευής, υπάρχουν μόνο στον ανατολικό τοίχο της. Φεύγουμε από Χρυσοφόρα και φτάνουμε στο χωριό Στέρνα. Δίπλα στις βρύσες νοτιοδυτικά στα 25 μέτρα συναντάμε το βυζαντινό ναό άγιο Θόδωρο και την ερειπωμένη παλαιοχριστιανική εκκλησία. Απέναντι υπάρχει το μονότοξο γεφύρι, κατασκευής πριν το 1900. Στη διαδρομή Στέρνα –Μάνεση, στο χωριό Μάνεση σε περιφραγμένο χώρο βρίσκονται ίχνη του ναού Αγιαννάκη και  1500 μέτρα πριν το χωριό δεξιά σε πλούσιες πηγές, ο βυζαντινός ναός Πέτρου και Παύλου. Στη διαδρομή Μάνεση- Τρίκορφο, πριν φτάσουμε στο χωριό ,στρίβουμε δεξιά σε χωματόδρομο και στα 500 μέτρα στρίβουμε αριστερά, πάλι σε χωματόδρομο. Στα 1000 μέτρα συναντάμε την αγία Παρασκευή. Το καλοκαίρι του 2009 ο δρόμος προς το βυζαντινό κτίσμα ασφαλτοστρώθηκε. Γυρνώντας πίσω, φτάνουμε στο χωριό Τρίκορφο, και κατευθυνόμαστε  στο χωριό Κορομηλιά. Πίσω από τον ενοριακό ναό βρίσκεται η κοίμηση της Θεοτόκου. Συνεχίζοντας τη διαδρομή Παλαιόκαστρο –Λατζουνάτο, πριν το κάστρο, στρίβουμε αριστερά, στο χωματόδρομο. Στα 1000 μέτρα υπάρχει ο σπηλαιώδης ναός, Κοίμηση της Θεοτόκου με πλούσιες τοιχογραφίες και μαγευτική θέα. Γιορτάζει κάθε χρόνο στις 23 Αυγούστου. Απέναντι υπάρχει το κάστρο του Σανφλάουρο το οποίο και καθαρίστηκε το καλοκαίρι του 2009 από την αρχαιολογική υπηρεσία Μεσσηνίας. Στο κέντρο του χωριού υπάρχει η βρύση με επιγραφή του 1916 και τα αρχικά γράμματα των δημιουργών της. Συνεχίζοντας τη διαδρομή προς Τριπύλα , το αμέσως επόμενο χωριό είναι το Κεφαλόβρυσο στο κοιμητήριο του οποίου υπάρχει ερειπωμένος ναός. Πενήντα μέτρια νότια υπάρχει ο βυζαντινός ναός του Θεολόγου με πλούσιες τοιχογραφίες. Συνεχίζοντας τη διαδρομή νότια φτάνουμε στο χωριό Πλατανόβρυση. Στρίβουμε δεξιά και μετά τη βρύση στρίβουμε πάλι δεξιά και στην ανηφόρα στα 30 μέτρα υπάρχει ο ανακαινισμένος ναός κοίμηση της Θεοτόκου. Υπάρχει εγκαταλειμμένο λιοτρίβι με όλο τον εξοπλισμό του και πρέπει να αξιοποιηθεί.  Γυρίζοντας πίσω κατευθυνόμαστε στο χωριό Βούταινα  και φτάνουμε στο Παλαιό Λουτρό. Υπάρχει πινακίδα και σε χωματόδρομο 1100 μέτρων υπάρχει ο σπηλαιώδης ναός των Αγίων Αναργύρων που γιορτάζεται από χιλιάδες πιστούς ,την 1η Ιουλίου. Μέσα στο χώρο υπάρχει πηγάδι και στοά που  κατέβαιναν οι άγιοι και οδηγούσε στο ποτάμι.  Η οροφή του σπηλαίου είναι γεμάτη καπνούς , γιατί οι τουρκοι έκαψαν ζωντανους τους επαναστατημένους ‘Ελληνες το 1821. Η θέα είναι μαγευτική και απορώ γιατί δεν έχει δημιουργηθεί τελεφερίκ , ξενοδοχειακή μονάδα και αγροτοτουρισμός, επειδή υπάρχει το Κεφαλόβρυσο που υδρεύει την Πυλία και Τριφυλία και νότια υπάρχουν τα Ταμπούρια ΚΑΙ Η ΠΥΡΑΜΊΔΑ που έδωσε τη μάχη ο Παπαφλέσσας. Στη διαδρομή αυτή υπάρχει το χωριό Μάδενα  που υπάρχει ο βυζαντινός ναός άγιος Νικόλαος.

 Είναι ερευνητική  εργασία πρωτογενούς υλικού που συνιστά αντικείμενο έρευνας από ειδικούς και  με σκοπό τη διοργάνωση σεμιναρίων ,συνεδρίων, εκθέσεων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων, διαλέξεων και εκδηλώσεων, με στόχο τη βιωματική  μάθηση και γνώση.
Η όλη προσπάθεια ξεκίνησε το 2000, τιμήθηκε και βραβεύτηκε από το υπουργείο πολιτισμού  και μέρος της εργασίας του παρουσιάστηκε στα δυο πανελλήνια συνέδρια, το 2008 στην Αθήνα στο Γκάζι που το διοργάνωσε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών και το 2010 στο τέταρτο συνέδριο Μεσσηνιακών σπουδών, στην Καλαμάτα.































Δεν υπάρχουν σχόλια: