Τα Μετέωρα είναι ένα σύμπλεγμα από τεράστιους σκοτεινόχρωμους βράχους από ψαμμίτη οι οποίοι υψώνονται έξω από την Καλαμπάκα, κοντά στα πρώτα υψώματα της Πίνδου και των Χασίων. Τα μοναστήρια των Μετεώρων, που είναι χτισμένα στις κορυφές κάποιων από τους βράχους, είναι σήμερα το δεύτερο πλέον σημαντικό μοναστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, ύστερα από το Άγιο Όρος. Από τα τριάντα που υπήρξαν ιστορικά, σήμερα λειτουργούν μόνον επτά, τα οποία, από το 1988, περιλαμβάνονται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
1. Γεωλογία
Το μέσο υψόμετρο είναι 313 μέτρα.
Μελέτες δείχνουν ότι οι βράχοι σχηματίσθηκαν περίπου πριν από 60 εκατομμύρια χρόνια κατά την Παλαιογενή Περίοδο. Η αποσάθρωση, η διάβρωση και οι σεισμοί στη συνέχεια τους έδωσαν το σημερινό τους σχήμα.
Η δημιουργία του γεωλογικού τοπίου, αν και έχει κατά καιρούς
απασχολήσει πολλούς Έλληνες και ξένους γεωλόγους, δεν έχει ακόμη
ξεκάθαρα ερμηνευθεί. Είναι ενδιαφέρον το ότι ούτε η Ελληνική Μυθολογία ούτε οι αρχαίοι Έλληνες αλλά και ούτε ξένος ιστορικός έχει αναφερθεί στον χώρο αυτό.
Σύμφωνα με τη θεωρία του Γερμανού γεωλόγου Αλεξάντερ Φίλιπσον, που
επισκέφτηκε την Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα, η δημιουργία αυτών των
τεράστιων ογκολίθων οφείλεται σ΄ ένα δελτοειδή κώνο από ποταμίσιους
ογκόλιθους και ασβεστολιθικά πετρώματα που για εκατομμύρια χρόνια
χύνονταν σε θαλάσσια έκταση που κάλυπτε τότε τη Θεσσαλία. Οι γεωλογικές μεταβολές των αιώνων ανύψωσαν και αποσφήνωσαν το τμήμα αυτό, όταν αποτραβήχτηκαν τα νερά στο Αιγαίο. Έτσι, αργότερα κατά την τριτογενή περίοδο
που διαμορφώθηκαν οι αλπικές πτυχώσεις της οροσειράς της Πίνδου,
αποκόπηκε αυτός ο κώνος από τη συμπαγή μορφή του, δημιουργώντας
επιμέρους μικρότερους, αυτοί που υφίστανται σήμερα, και ανάμεσά τους τη
κοιλάδα του Πηνειού ποταμού.
Μέσα σε αυτούς τους βράχους βρίσκεται το Σπήλαιο Θεόπετρας.
2.Εγκατάσταση του μοναχισμού
Το άγριο και απροσπέλαστο τοπίο αποτέλεσε πρόσφορο χώρο για τους
χριστιανούς ασκητές που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή σε χρονολογία που
δεν είναι ακριβώς γνωστή.
Σύμφωνα με διάφορες γνώμες βυζαντινολόγων υποστηρίζεται ότι ξεκίνησε πριν από το 11ο αιώνα. Άλλες ιστορικές όμως πληροφορίες αναφέρουν ως πρώτο ασκητή οικιστή κάποιον Βαρνάβα που το 950-970 ίδρυσε την πολύ παλιά Σκήτη του Αγίου Πνεύματος. Ακολούθησαν η ίδρυση της Μεταμόρφωσης (1020) από κάποιον Κρητικό μοναχό Ανδρόνικο και το 1160
ιδρύεται η Σκήτη Σταγών ή Δούπιανη. Μετά από 200 χρόνια ο ασκητής
Βαρλαάμ ιδρύει το Μοναστήρι των Τριών Ιεραρχών και των Αγίων Πάντων και
αργότερα άγνωστοι ιερωμένοι δημιούργησαν τα Μοναστήρια Αγίας Τριάδος,
του Αγίου Στεφάνου, της Υπαπαντής, του Ρουσάνου ή Αρσάνου, του Αγίου
Γεωργίου του Μανδηλά, του Αγίου Νικολάου του Αναπαυσά, της Παναγίας της
Μήκανης, των Αγίων Θεοδώρων, του Αγίου Νικολάου του Μπάντοβα, των Αγίων
Αποστόλων, του Αγίου Γρηγορίου, του Αγίου Αντωνίου, του Παντοκράτορα,
της Αγίας Μονής, του Προδρόμου, της Μονής Υψηλωτέρας, ή Καλλιγράφων, του
Μοδέστου, της Αλύσεως, του Αποστόλου Πέτρου, του Αγίου Δημητρίου, του
Καλλιστράτου, του Ταξιαρχών και του Ιωάννου του Μπουνήλα.
Το όνομα Μετέωρα αποδίδεται στον κτήτορα της μονής Μεγάλου Μετεώρου, τον Άγιο Αθανάσιο τον Μετεωρίτη, ο οποίος ονόμασε «Μετέωρο» τον Πλατύ Λίθο στον οποίο ανέβηκε πρώτη φορά το 1344.
Γενικά η μοναστική ζωή στα Μετέωρα σημείωσε ύφεση στα χρόνια της
παρακμής και της πτώσης της βυζαντινής αυτοκρατορίας και της
συνακόλουθης οθωμανικής κατάκτησης της Θεσσαλίας το 1393.
Ωστόσο, από τα τέλη του 15ου αιώνα και κυρίως το 16ο αιώνα τα Μετέωρα
γνωρίζουν τη μεγαλύτερή τους ακμή, καθώς ιδρύονται νέες μονές, καθολικά
και μοναστηριακά κτίσματα, τα οποία κοσμούνται με απαράμιλλης τέχνης
αγιογραφίες.
Με την πάροδο του χρόνου η μοναστηριακή αυτή πολιτεία άρχισε να
ενισχύεται με μοναχούς για να φθάσει στο απόγειο της ακμής της γύρω στο 17ο αιώνα.
Όμως, από την εποχή αυτή αρχίζει και η παρακμή με αποτέλεσμα σήμερα να
λειτουργούν μόνο τα μοναστήρια της Μεταμόρφωσης, του Βαρλαάμ, του Αγίου
Νικολάου του Αναπαυσά, του Ρουσάνου, της Αγίας Τριάδος και του Αγίου
Στεφάνου, καθώς και κάποια τμήματα ορισμένων άλλων, ενώ τα υπόλοιπα
έχουν εξαφανισθεί.
Τα Μετέωρα, λόγω και της μορφολογίας τους, πρόσφεραν στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας ιδανικό καταφύγιο για το μοναχισμό
και διέσωσαν μνημεία του πολιτισμού και έργα της μεταβυζαντινής τέχνης.
Στις αρχές του 19ου αιώνα πολλά μοναστήρια λεηλατήθηκαν από το στρατό
του Αλή Πασά.
Στη δεκαετία του 1920
λαξεύτηκαν κλίμακες και σήραγγες στους βράχους καθιστώντας τις μονές
προσβάσιμες από το γειτονικό οροπέδιο κι έτσι η παραδοσιακή μέθοδος
επικοινωνίας και ανεφοδιασμού τον μονών με ανεμόσκαλες, σκοινιά,
τροχαλίες και καλάθια, σταδιακά εγκαταλείφθηκε.
3.Επισκέψιμες Μονές
- Η ανδρική μονή του Αγίου Νικολάου του Άσμενος ή Ιερά Μονή του Αναπαυσά
- Η Ιερά Μονή Ρουσάνου ή Αρσάνη
- Η ανδρική μονή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, γνωστή και ως «Μεγάλο Μετέωρο», επί του υψηλότερου βράχου.
- Η μονή των Αγίων Πάντων ή Ιερά Μονή Βαρλαάμ
- Η Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος (Μετεώρων)
- ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ 1-1-201
- ΜΟΝΕΣ ΒΑΡΛΑΑΜ,ΡΟΥΣΑΝΟΥ, ΣΤΕΦΑΝΟΥ
ΜΟΝΗ ΒΑΡΛΑΑΜ
ΤΟ ΔΕΝΔΡΟ ΛΩΤΟΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΡΠΟΥΣ ΤΟΥ
Η ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΝΗ ΒΑΡΛΑΑΜ
ΤΟ ΔΕΝΔΡΟ ΛΩΤΟΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΡΠΟΥΣ ΤΟΥ
ΤΟ ΒΑΡΕΛΙ ΑΠΟ ΤΟ 1200 Μ.Χ.
ΤΟ ΑΝΑΒΑΤΟΡΙΟ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΛΙΟ ΚΑΙ ΝΕΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ
ΜΑΓΕΥΤΙΚΟΙ ΒΡΑΧΟΙ
Η ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΤΕΩΡΑ
Η ΜΟΝΗ ΡΟΥΣΑΝΟΥ
Η ΜΟΝΗ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
Η ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΝΗ ΣΤΕΦΑΝΟΥ.
ΜΑΓΕΥΤΙΚΑ ΤΟΠΙΑ
ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΝΗ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΤΕΛΕΦΕΡΙΚ
ΤΟ ΤΕΛΕΦΕΡΙΚ
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟΥΣ ΠΡΩΤΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΠΟΥ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΥΛΟ ΤΩΝ ΞΩΤΙΚΩΝ,ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΑ ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥς-ΕΜΠΟΡΙΑ
ΤΟ ΕΝΤΥΠΟ ΜΕ ΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΑΠΟ ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου