ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
1953-59.
Βίωσα σαν μαθητής , στο δημοτικό σχολείο
Βαλύρας, τους σχολικούς μας κήπους.
1976.
Πρωτοδιορίστηκα στην περιοχή μου, ως εκπαιδευτικός βιολογίας στη Μέση
Εκπαίδευση , και τριχοτομήθηκα διδάσκοντας παράλληλα στα 3 σχολεία
Μελιγαλά, Μερόπη, και Ανδρούσα.
Στο γυμνάσιο-Λύκειο Μελιγαλά τα καινοτόμα προγράμματα ήταν η Εκπαιδευτική
Τηλεόραση και τα Πολιτιστικά Σάββατα.
1992.
Εισάγεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και δημιουργείται το πρώτο ΚΠΕ στην Κλειτορία Καλαβρύτων, το 1993.
2001-2002.
Βίωσα
συμμετέχοντας στην ενδοσχολική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης στις Τεχνολογίες της
Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.), στο Τρίτο Γυμνάσιο Πατρών.
Θεματική
ενότητα: Η ιστορία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Λέξεις
κλειδιά
Η
Τετραφάρμακος του Επίκουρου, και οι 8 πυλώνες Αρχαίας Ελληνικής Σοφίας
Μεγαλώνοντας
έγινα μελισσάκι μυρμηγκάκι, τζιτζικάκι και σκουληκάκι, ζώντας το μεγαλείο της
φύσης και του Θεού με τις 5 αισθήσεις μου, κάτω
από τον έναστρο ουρανό, στο ποτάμι, το αυλάκι, τους σχολικούς κήπους,
στα ρύζια, στην αυ΄’η με τα οικόσιτα ζώα μας,
και το μπαξέ μας με τα δένδρα, μποστανικά και καλλιεργούμενα φυτά.
Χωρίς να το
συνειδητοποιήσω μιας και η ζωή είναι πολύ σύντομη και ο χρόνος ανεκτίμητος,
εφάρμοσα στη ζωή μου.
1.
Την τετραφάρμακο του Επίκουρου:
ΑΦΟΒΟΝ
ΤΟΝ ΘΕΟΝ
ΑΝΥΠΟΠΤΟΝ
Ο ΘΑΝΑΤΟΣ
ΕΥΚΤΗΤΟΝ
ΤΟ ΑΓΑΘΟΝ και
ΕΥΚΑΡΤΕΡΗΤΟΝ
ΤΟ ΔΕΙΝΟΝ
2.
Τους τρεις πυλώνες
μας:
ΠΙΣΤΗ
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
και
ΛΟΓΙΚΗ
και
3.
Τους 8 πυλώνες της Ελληνικής σοφίας:
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΔΙΩΞΗ
ΤΗΣ ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑΣ
ΜΗΔΕΝ
ΑΓΑΝ
ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ
ΛΟΓΙΚΗ
ΑΣΙΓΑΣΤΗ
ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑ
ΑΓΑΠΗ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥθΕΡΙΑ
ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ
Στην
εκπαιδευτική μου σταδιοδρομία στάθηκα πάρα πολύ τυχερός γιατί αξιοποίησα όλα
αυτά που μου δόθηκαν απλόχερα.
Α.Παράγοντες Εκπαίδευσης
Οι
παράγοντες που επηρεάζουν την παιδεία είναι το κράτος, η πολιτεία, οικογένεια,
κοινότητα, οικονομία, θρησκεία εκκλησία, επιστήμη, παιδαγωγικοί, κοινωνικοί και
ψυχολογικοί παράγοντες. Τη διοίκηση στην εκπαίδευση ασκούν Πρόεδρος
Δημοκρατίας, Κυβέρνηση, Υπουργοί, Υφυπουργοί, Γενικοί Γραμματείς ΥΠΕΠΘ, όργανα
διοίκησης, Σύμβουλοι, Δ/ντες – Υπ/ντες σχολείων, Συλλογικά όργανα και τέλος οι
αφανείς δάσκαλοι και καθηγητές. Ο αντιχιτλερικός καθηγητής του Χάρβαρντ Werner
Taeger στο τρίτομο έργο του Paideia καλύπτει τις έννοιες πολιτισμό, παράδοση,
εκπαίδευση, γράμματα και καλλιέργεια.
Η
αξία ενός μακρόπνοου σχεδιασμού για την παιδεία και εκπαίδευση είναι γνωστή από
το 5ο αιώνα π.χ. από το ποίημα του Kuan – Tzu.
*
Όποιος σπέρνει σιτάρι, θερίζει μια χρονιά
*
Όποιος φυτεύει δέντρα, παίρνει καρπούς δέκα χρόνια
*
Όποιος μορφώνει το λαό, απολαμβάνει καρπούς εκατό χρονιές.
(Στην Ελλάδα ουδέποτε σχεδιάστηκε μακρόπνοο
πρόγραμμα και σε κανένα τομέα).
Β.
Οι μεταρρυθμίσεις
Με
την απελευθέρωση του Ελληνικού κράτους το εκπαιδευτικό σύστημα κατοχυρώνεται
νομικά το 1830-40. Οι σημαντικές αλλαγές – μεταρρυθμίσεις έγιναν τα έτη 1934,
36, 1913, 17, 29, 57-9, 64, 76, 80-82, 82-85, 85, 88-95, 96, 98 και 2000;
1834.
Τετρατάξιο
δημοτικό τριτάξιο Ελληνικό (σχολαρχείο) και τετρατάξιο γυμνάσιο
Γίνεται η οργάνωση των δημοτικών σχολείων
με 7χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Το 4χρονο δημοτικό αφήνεται στον πατριωτισμό
των δημάρχων-κοινοταρχών-γονιών. Διατηρήθηκε μέχριτο1929.
Προβλέπεται 2 φορές την εβδομάδα η
πρακτική διδασκαλία στην αγρονομία, κηπουρική, δενδροκομία, βομβυκοτροφία και μελισσοκομία για τα αγόρια, και για τα
κορίτσια το εργόχειρο.
1929.
Υπουργός
παιδείας Γ. Παπανδρέου. Με το νόμο 4373\1929 καταργείται το Τετρατάξιο
Δημοτικό, Ελληνικό και Τετρατάξιο Γυμνάσιο. Ιδρύονται το εξατάξιο Δημοτικό,
Εξατάξιο Γυμνάσιο, Πρακτικό Λύκειο, Σχολές Μέσης Εκπαίδευσης, Ανώτερα
Παρθεναγωγεία και Τριτάξια Αστικά
Σχολεία Θηλέων. Γίνεται η κατάργηση 260 ημιγυμνασίων και ελληνικών
σχολείων. Στον κάμπο της Μεσσηνίας υπήρχαν τότε 4 γυμνάσια 2 στην Καλαμάτα,1 στη
Μεσσήνη και 1 στο Μελιγαλά, μια εμπορική σχολή και 1 λύκειο στην Καλαμάτα, 4
αστικά σχολεία Διαβολιτσίου, Ψαρίου, Θουρίας και Ανδρούσης. Καταργήθηκε το
ημιγυμνάσιο Βαρυμπόπης ή Μοναστηρίου με το νόμο 4373\1929, το οποίο αναφέρεται
σε μαρμάρινη πλάκα που σώζεται κόμη, καθώς και τα ημιγυμνάσια Μαυροματίου,
Βαλύρας, Αρφαρών, Αετού και Άριος, το
1938.
Τα γεωργικά γυμνάσια και κατώτερα ελληνικά
γυμνάσια έμειναν ανενεργά και τα μαθηματικά-φυσιογνωστικά-κοσμογραφία ήταν το
20% των ωρών του προγράμματος. Ο ίδιος νόμος αναφέρεται στη δημιουργία και
λειτουργία σχολικών κήπων-βιβλιοθηκών και εργαστηρίων. Για όποιον ενδιαφέρεται
να μάθει περισσότερα, στα γενικά αρχεία Καλαμάτας υπάρχουν πρακτικά και μαθητολόγια, για όλα τα σχολεία
της Μεσσηνίας.
1976\77.
1976. 9ετή υποχρεωτική Εκπαίδευση (6ετές
δημοτικό – 3ετές λύκειο) εισαγωγή στο
λύκειο με εξετάσεις, ίδρυση κλασσικών
λυκείων, ίδρυση ΚΕΜΕ (Ν186), ίδρυση τεχνικών
– επαγγελματικών σχολών με διάρκεια 2-4 εξαμήνων (χωρίς εξετάσεις) και 3ετή με εξετάσεις, ανώτερες τεχνικές –
επαγγελματικές σχολές με εισαγωγικές εξετάσεις μετά το λύκειο (Ν 576/77) και
καθιέρωση νεοελληνικής γλώσσας. Στις ακαδημίες εισάγονται με το βαθμό
απολυτηρίου.
Με το νόμο 309\1976 ρυθμίζονται τα διοικητικά-εποπτικά όργανα της
εκπαίδευσης ΠΥΣΜΕ-ΑΠΥΣΜΕ-ΕΚΥΣΜΕ, και η οργάνωση-διοίκηση της γενικής
εκπαίδευσης. Με το νόμο 576\1977γίνεται η οργάνωση-διοίκηση της Τεχνικής-Επαγγελματικής εκπαίδευσης και δημιουργούνται τα ΤΕΛ-ΤΕΣ. Π.Δ. 503\77. Ο
υπουργός παιδείας Βασίλειος Κοντογιαννόπουλος έλεγε ότι η εκπαίδευση αποτελεί
επένδυση παγίου κεφαλαίου και δημιουργεί το απαιτούμενο, για την οικονομική,
κοινωνική, και πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας, ανθρώπινο δυναμικό.
1990.
Προεδρικά
Διατάγματα 390,392,393\1990, για την οργάνωση και λειτουργία
δημοτικού-γυμνασίου-λυκείου, μετά από εθνικό διάλογο. Αρχίζουν οι καταλήψεις
στα σχολεία και στο τρίτο γυμνάσιο Πατρών γίνεται η δολοφονία του συναδέλφου
Νίκου Τεμπονέρα, τον Ιανουάριο το 1991.
Με το νόμο 1892 και 1894 γίνεται η κατάργηση των μεταλυκειακών.
Η
περιβαλλοντική εκπαίδευση (Π.Ε.) είναι τμήμα του αναλυτικού προγράμματος του
σχολείου Νόμος 1892/1990.
Η
κάθε αλλαγή είχε άμεση συνέπεια τη συγγραφή και έκδοση διδακτικών βιβλίων.
Την
Τρίτη το βράδυ 8-9-1991 στο συγκρότημα Βουδ τραυματίστηκε θανάσιμα ο Νίκος
Τεμπονέρας. Υπεύθυνος θεωρήθηκε ο Γιάννης Καλαμπόκας. Νομάρχης τότε ήταν ο
Νίκος Τάγαρης που απεβίωσε στις 27-8-2000.
2001-2
ΔΥΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΙΣ Τ.Π.Ε.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΣΤΙΣ Τ.Π.Ε.
ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Α/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε.
ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ»
ΚΑΙ ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
«ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ»
Την σχολική χρονιά 2001-2002, στο
χώρο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υλοποιήθηκαν, σε πολλά
σχολεία, δύο προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών: το ένα, με τίτλο
«Ενδοσχολική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της
Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.)» και το άλλο, με τίτλο: «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην
αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στην
Εκπαίδευση», ή καλύτερα, όπως το
γνωρίζουν όλοι, το πρόγραμμα της «Κοινωνίας της Πληροφορίας του Δασκάλου», που
ήταν και ο αρχικός τίτλος.
Το
πρώτο πρόγραμμα, υλοποιείται σε 135 σχολεία της χώρας, κατανεμημένα σε
πολλούς νομούς, από 105 Επιμορφωτές
εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ, που έχουν παρακολουθήσει ετήσιο μεταπτυχιακό
πρόγραμμα σε Τμήματα Πληροφορικής και Παιδαγωγικής των Πανεπιστημίων Αθήνας,
Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
Γ. Συμπέρασμα
Τα
έτη 1909-1929 η μέση θητεία υπουργού παιδεία είναι 9 μήνες και τα έτη 1976-2000
είναι περίπου 1,5 χρόνος. Οι αλλαγές που έκαναν ο Ι. Μεταξά και Γ. Παπαδόπουλος
συρρίκνωσαν την εκπαιδευτική διαδικασία έδωσαν έμφαση μόνο στο εξεταστικό
σύστημα και δεν συναντήσαμε που θενά το θεσμό της αξιολόγησης.
Είμαστε
άραγε εκτελεστικά όργανα ανευθυνο-υπεύθυνων και νοσηρών εγκεφάλων και ενός
κουτσού εκπαιδευτικού συστήματος γιατί καταρτίζουμε μυαλά αντί να μορφώνουμε,
έναντι γλίσχρου μισθού.
1937.
Δημιουργία ΟΕΣΒ
1968.
Δημιουργία ΟΕΔΒ
Δ. Σχολικοί κήποι.
τεύχος 4, νομοθεσία τόμος 1946-48.
Το μάθημα της ΦΥΣΙΟΓΝΩΣΙΑΣ περιλάμβανε τα μαθήματα
Ζωολογία, Φυτολογία, Ορυκτολογία, Σωματολογία, Υγιεινή, φυσική, χημεία και
Γεωγραφία.
Νόμος 4397/1929 - ΦΕΚ 309/Α/24-08-1929
Περί στοιχειώδους εκπαιδεύσεως.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΣΤ΄
Σχολικοί κήποι.
Άρθρο 13
1.Παρ’ εκάστω δημοτικώ σχολείω ιδρύεται και καλλιεργείται σχολικός κήπος, ως παράρτημα αυτού, χάριν της διδασκαλίας των φυσιογνωστικών μαθημάτων και προς απόκτησιν υπό των μαθητών προκαταρκτικών γνώσεων καλλιεργείας της γης. Κατάλληλος έκτασις γης προς ίδρυσιν σχολικού κήπου, εάν δεν έχη ιδίαν το σχολείον, χορηγείται δωρεάν υπό της Κοινότητος εν η λειτουργεί το σχολείον.
Σχολικοί κήποι.
Άρθρο 13
1.Παρ’ εκάστω δημοτικώ σχολείω ιδρύεται και καλλιεργείται σχολικός κήπος, ως παράρτημα αυτού, χάριν της διδασκαλίας των φυσιογνωστικών μαθημάτων και προς απόκτησιν υπό των μαθητών προκαταρκτικών γνώσεων καλλιεργείας της γης. Κατάλληλος έκτασις γης προς ίδρυσιν σχολικού κήπου, εάν δεν έχη ιδίαν το σχολείον, χορηγείται δωρεάν υπό της Κοινότητος εν η λειτουργεί το σχολείον.
Το 1953-59 βίωσα σαν μαθητής , στο
δημοτικό σχολείο Βαλύρας, τους σχολικούς
μας κήπους.
Το
1976 πρωτοδιορίστηκα στην περιοχή μου, και
τριχοτομήθηκα διδάσκοντας παράλληλα στα 3 σχολεία Μελιγαλά, Μερόπη, και
Ανδρούσα. Την ίδια σχολική χρονιά εισάγεται η Εκπαιδευτική Τηλεόραση και τα Πολιτιστικά Σάββατα.
Οι μνήμες ξεκινούν από τα πολιτιστικά
Σάββατα και τα πρώτα πιλοτικά
προγράμματα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης στο Γυμνάσιο-Λύκειο Μελιγαλά
Το 1992
εισάγεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και δημιουργείται το πρώτο ΚΠΕ στην Κλειτορία Καλαβρύτων, το 1993.
Συμμετείχα στην ομάδα για τη δημιουργία
του πρώτου ΚΠΕ στην Κλειτορία Καλαβρύτων, καθώς και στην ομάδα υποστηρικτικού
υλικού για τις ανάγκες του κέντρου στα 2 από τα τέσσερα στοιχεία της
κοσμογονίας Νερό και ενέργεια.
Το 1992 γίνεται η
εισαγωγή των μαθημάτων Τεχνολογίας - Πληροφορικής, Χρήση Η\Υ, και το
1997 το Πρόγραμμα Οδύσσεια, στα οποία συμμετείχα και συμμετέχω
ενεργά μέχρι και σήμερα, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες στην διδακτική μου
διαδικασία, βιωματική μάθηση, και όχι μόνο.
Το πρώτο επίσημο περιβαλλοντικό
πρόγραμμα, ήταν στο 4ο Λύκειο
Πατρών, το 1992 με θέμα το ΝΕΡΟ ΤΗΣ
ΠΑΤΡΑΣ.
Ακολούθησαν ανελλιπώς διάφορα
προγράμματα, και το 2005 υλοποιήσαμε με τους μαθητές και συναδέλφους του Τρίτου
Γυμνασίου Πατρών το πρόγραμμα με τίτλο:
ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ
ΦΥΣΗΣ ΤΗΣ ΑΧΑΙΑΣ, ένα πρόγραμμα που είχε τεράστια αποδοχή από τους μαθητές. Δεν
θα ξεχάσω ποτέ το ενθουσιασμό και την έκπληξή τους όταν αντίκρυσαν τα 3
πλατάνια στην Πλατανιώτισσα του Αιγίου που σχηματίζουν περίμετρο 23 μέτρα, και
να παίζουν με αυτά. Σκαρφάλωναν σε αυτά, έπαιζαν, χάνονταν εσωτερικά στην
κουφάλα , η οποία αξιοποιείται ως ναός και χωρά όρθιους 73 ανθρώπους. Ένα
μνημείο της φύσης που σε γεμίζει δέος, όταν το αντικρύζεις και αξίζει να το
επισκεφτεί κάποιος.
Από τα 51 μνημεία
της φύσης στην Ελλάδα τα 4 υπάρχουν στη Μεσσηνία.
Η ελιά ποικιλίας
Καλαμών
Ο σφένδαμος του
Σιδηροκάστρου
Ο πλάτανος του
Αγίου Φλώρου και το δάσος της Σαπιέντζας
Η σχολική χρονιά 2009-10, ήταν για μένα η τελευταία, της επαγγελματικής
μου καριέρας. Είχα την τρίτη γυμνασίου, του Τρίτου Γυμνασίου Πατρών και τους
δίδασκα βιολογία και χημεία. Παράλληλα είχαμε περιβαλλοντικά και πολιτιστικά
προγράμματα και διοργανώσαμε εκδρομές σε Δημητσάνα, ΚΠΕ Θέρμου και ΚΠΕ
Άμφισσας, στα πλαίσια των περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων. Τα συναισθήματα
ανάμεικτα, από την ενεργό δράση, στη σύνταξη.
Το 2013 με το δημοτικό σχολείο Βαλύρας
και τον παλιό μαθητή μου και δάσκαλο Βασίλη Καράμπελα συμμετείχαμε στο 3ήμερο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης με θέμα:
«Ενεργοί
πολίτες και αειφόρος διαχείριση στον ίσκιο της γιαγιάς ελιάς»
από το Κέντρο
Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας.
Οι μελέτες πεδίου βάσει προσωπικών
εμπειριών λειτουργούν αφυπνιστικά στις αισθήσεις των μαθητών. Περιεργάζονται τη
φύση, καλλιεργούν την αγάπη και το σεβασμό στο φυσικό και ανθρωπογενές
περιβάλλον, μαθαίνουν τον εαυτό τους, γίνονται πιο υπεύθυνοι, συνειδητοποιούν
τη σημασία της φύσης, για τη δική τους επιβίωση έτσι ώστε μεγαλώνοντας όλα αυτά
τα στοιχεία να αποτελέσουν τη συνισταμένη δύναμη που θα τους οδηγήσει από συνειδητοποιημένους
μαθητές σε συνειδητοποιημένους ενεργούς χρήσιμους και υπεύθυνους πολίτες.
Η επαφή των
μαθητών με τη φύση μέσο της βιωματικής μάθησης, μπορεί να ωθήσει τους μαθητές
στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους όταν επιστρέφουν στην τάξη, φυσικά πάντα
με την προτροπή και υποκίνηση του δασκάλου. Έχω δει μαθητές να εκδηλώνουν το
ταλέντο τους στο στίχο, στη μουσική, στο τραγούδι, στη ζωγραφική, στη ακροστιχίδα,
στο δρώμενο, στο διήγημα, στη μυθοπλασία, στις κατασκευές, στη βιντεοσκόπηση
και φωτογράφιση, στις νέες τεχνολογίες, στις συνεντεύξεις ,στη σύνταξη
εφημερίδας και σε πολλά άλλα. Και όλα αυτά με ένα και μοναδικό ερέθισμα, τη
ΦΥΣΗ.
Οι
συμμετέχοντες επιμορφούμενοι στα περιβαλλοντικά προγράμματα αναγνωρίζουν,
εντοπίζουν, καταγράφουν, αναλύουν και παρουσιάζουν τα περιβαλλοντικά
προβλήματα. Στην Π.Ε. υπάρχει διαφορετικός τρόπος σκέψης, διαδικασία μάθησης,
μεθοδολογικής προσέγγισης και θετικής στάσης στη διδασκαλία, γιατί
εφαρμόζεται η μέθοδος παιχνιδιού και των
ρόλων , που δεν εφαρμόζεται στη σχολική τάξη. Μαθαίνει για το κακό αγροτικό
σύστημα, την κακή διατροφή, με άμεση συνέπεια το κακό περιβάλλον και την κακή
υγεία, που σχετίζονται άμεσα με την κοινωνία, οικονομία, περιβάλλον,
κτηνοτροφία, μελισσοκομία, γεωργία και
τουρισμό. Συνδυάζει η Π.Ε. τη βίωση των συγκινήσεων, αποτελεί βασική
αρχή της ψυχοπαιδαγωγικής, δημιουργεί άνοιγμα των αισθήσεων στον κόσμο,
φαντασία, ευαισθησία, χαρά, γέλιο, χιούμορ και προσφέρει το στοιχείο της
ομορφιάς και της συγκίνησης, δίπλα στις γνώσεις και τις αξίες. Ο τρόπος της διδακτικής προσέγγισης, έχει άμεση
σχέση με τις κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και πολιτισμικές παραμέτρους. Με τα
προβλήματα που μελετά και ενημερώνεται, κρίνει,
συζητά και προβληματίζεται ο καθένας μας. Με τις αισθήσεις,
αντιλαμβάνεται, ανταποκρίνεται, επεξεργάζεται, ερευνά επικοινωνεί,
δραστηριοποιείται και δημιουργεί,
εξετάζοντας το πρόβλημα πολυεπιστημονικά -διεπιστημονικά, για να γίνει ενεργός
πολίτης, ώστε αργότερα να μετέχει σε μικρά ή μεγάλα κέντρα που λαμβάνουν αποφάσεις.
Στόχοι:
1.Η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με το περιβάλλον (φυσικό και ανθρωπογενές), μέσα από την
καταγραφή ανθρώπινων παρεμβάσεων και κατανόηση της επίδρασης τους σε αυτό.
2.Η απόκτηση συγκεκριμένων γνώσεων , στάσεων, ιδεολογιών, δεξιοτήτων
κατά την εξέλιξη του προγράμματος.
3.Η διαμόρφωση προτάσεων για βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης.
4. Να γνωρίσουν το που, πως, πότε
πόσο και γιατί, διεπιστημονικά, την τοπική ιστορία της Πάτρας, και με διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις.
Στο πρόγραμμα υπάρχουν και πάγιοι
στόχοι της Π.Ε., πού είναι:
α.
Η ευαισθητοποίηση για την οικολογική κρίση και την ανάγκη για
καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης.
β.
Η ενθάρρυνση δεξιοτήτων – κλίσεων των μαθητών με τη βιωματική προσέγγιση
της γνώσης
γ.
Η προώθηση του ομαδοκεντρικού μοντέλου λειτουργίας και η βελτίωση των
σχέσεων μαθητών – καθηγητών.
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και πάλι
για τη συμμετοχή μου στο όγδοο συνέδριο της ΠΕΕΚΠΕ, με την ευχή οι δάσκαλοι να
αποτελούν αφυπνιστές, υποστηρικτές, καθοδηγητές και διαχειριστές των μαθητών
τους, και ευτυχώς που υπάρχουν φωτεινά και λαμπρά παραδείγματα, γεγονός πολύ
ελπιδοφόρο, δεδομένων των συνθηκών που βιώνουμε σήμερα .
Τελειώνοντας ο 21ος αιώνας
είναι ο αιώνας των απλών ανθρώπων και η
επιβίωση του ανθρώπου στηρίζεται στη φιλία του με τη φύση.
ΟΙ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΚΗΠΟΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ
1953.ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΛΥΡΑ
ΨΑΡΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΤΗΣ ΜΑΥΡΟΖΟΥΜΕΝΑΣ ΤΟ 1963
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΑΛΥΡΑΣ 1924
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΑΛΥΡΑΣ 1953.ΤΑ ΑΓΟΡΙΑ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΑΛΥΡΑΣ 1953.ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΛΙΓΑΛΑ.ΝΕΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙΟ ΚΤΙΡΙΟΟΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΕΣ ΜΟΥ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ
ΟΙ 15 ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΜΕΛΙΓΑΛΑ ,ΤΟ 1965 ΜΕ ΤΗ ΦΙΛΟΛΟΓΟ ΤΟΥΛΑ ΝΕΖΗ
ΣΤΟ ΕΝΑΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΠΕΖΙΚΟΥ ,ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ, ΤΟ 1967
ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΥΛΟ
ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ ΜΕ ΤΗ ΣΥΧΩΡΕΜΕΝΗ ΒΑΣΩ ΠΑΝΑΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ.ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΝΕΡΟ,ΣΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
ΣΤΟ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ ΠΕΙΡΑΙΚΗΣ -ΠΑΤΡΑΙΚΗΣ
ΤΑ ΣΤΟΧΕΙΑ ΤΗΣ ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ ,ΑΠΟ ΧΑΡΤΗ ΤΟΥ 1621
ΚΠΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ, 1994,6
ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΝΑΝΤΙΑΣ ΜΠΙΘΕΛΗ, ΣΗΜΕΡΑ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ,ΠΟΥ ΣΕ ΛΙΓΟ ΚΑΙΡΟ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΑΝΟΥΛΑ.
ΣΦΕΝΔΑΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΚΑΣΤΡΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΤΟ ΚΟΥΜΑΡΟΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΣΑΠΙΕΝΤΖΑΣ
ΑΙΩΝΟΒΙΑ ΕΛΙΑ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ΜΗΤΣΟ ΜΑΚΡΗ
Η ΑΙΩΝΟΒΙΑ ΕΛΙΑ ΣΤΟ ΑΓΡΙΛΟΒΟΥΝΟ ΠΟΥ ΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑΖΟΥΝ 14 ΑΤΟΜΑ
Ο ΝΕΡΟΜΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΡΥΦΑ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΦΙΛΙΑ-ΔΕΣΣΥΛΑ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ 2013
ΟΙ ΜΙΚΡΕΣ ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΕΣ,ΚΑΙ ΦΕΤΕΙΝΕΣ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΡΙΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΕΡΓΑΣΤΑΣΙΟ ΛΙΝΑΡΔΑΚΗ,ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΟΡΟΥ
Ο ΠΟΤΑΜΟΣ ΤΖΑΜΗΣ
ΤΑΥΓΕΤΟΣ 2014
2009.ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ -ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΡΙΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
Εργογραφία του τρίτου Γυμνασίου
Πατρών (ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΑΤΟΣ 38Ο,01΄,752΄΄, ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΜΗΚΟΣ 21Ο, 27΄, 643΄΄ ΚΑΙ ΥΨΟΜΕΤΡΟ 27
ΜΕΤΡΑ)
Ιδρύθηκε το 1923 ως εξατάξιο γυμνάσιο και το
1976 έγινε τριτάξιο. Έχει δύναμη 222 μαθητές,
31 καθηγητές και 1 γραμματέα.
Οι υποδομές του σχολείου μας είναι αίθουσα Πληροφορικής, αίθουσα Οδυσσέας ,
αίθουσα Προβολών, αίθουσα
Τεχνολογίας, Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, και την ερχόμενη σχολική
χρονιά θα δημιουργηθεί αίθουσα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Μουσειακός χώρος.
Οι εκδόσεις των
προγραμμάτων, με υπεύθυνο το
συντονιστή Βιολόγο Καθηγητή ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ*, τους συνεργάτες καθηγητές και με
τη συμμετοχή των μαθητών του σχολείου, τα έτη 1992-2011 είναι:
ΕΤΟΣ
|
ΤΙΤΛΟΣ
|
2011
|
|
2010
|
|
2009
|
|
2008
|
|
2007
|
|
2006
|
|
2005
|
|
2004
|
|
2003
|
|
2002
|
|
2001
|
|
2000
|
|
1999
|
|
1998
|
|
1998
|
|
1998
|
|
1997
|
|
1997
|
|
1996
|
|
1996
|
|
1995
|
|
1994
|
|
1994
|
|
1993
|
|
1992
|
|
ΤΑΥΓΕΤΟΣ 2019
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ … ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΦΥΣΗ!
Η
ΕΕΦ διοργανώνει καλοκαιρινή απόδραση στον Ταΰγετο μέσα στις δροσιές των
ίσκιων της ελάτης στα 1.150 m υψόμετρο από την Παρασκευή 16 μέχρι την Κυριακή
25 Αυγούστου 2019.
Το
καθημερινό πρόγραμμα για τους μαθητές περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες επιστημονικές
διαλέξεις στις διαστημικές επιστήμες και τις συναρπαστικές εφαρμογές της
σύγχρονης αεροδιαστημικής, τηλεσκοπικές παρατηρήσεις των άστρων του
καλοκαιριού, ομιλίες γενικού ιστορικού ενδιαφέροντος, μαθητικές διαδραστικές
μαθησιακές συνεδρίες, debates και αγώνες ρητορικής, αθλοπαιδιές, περιηγήσεις
στους κοντινούς ιστορικούς νερόμυλους και τα ιστορικά μονοπάτια της περιοχής ,
φυσιολατρικούς περιπάτους γνωριμίας με την χλωρίδα και την πανίδα του βουνού,
κοντινές εκδρομές σε αρχαιολογικούς και βυζαντινούς ιστορικούς χώρους και πολλά
δρώμενα μέσα στην φύση.
Η
ΕΕΦ σας προσκαλεί σε ένα μαγευτικό χώρο, μόλις 45 λεπτά της ώρας διαδρομή
οδικώς από την Καλαμάτα η την Σπάρτη, σε ένα μοναδικό ειδυλλιακό περιβάλλον
(γεμάτο βλάστηση με κουμαριές, σφενδάμια, καστανιές, βελανιδιές, πλατάνια και
δάση κωνοφόρων από κεφαλληνιακή ελάτη και μαυρόπευκα), για να διερευνήσουμε
«επιστημονικά» και να έρθουμε σε επαφή με τους φυσικούς θησαυρούς και τις παραδόσεις
της χώρας μας. Η όλη προσπάθεια γίνεται για πρώτη φορά και πραγματοποιείται με
την ευγενή προσφορά εκ μέρους της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας των σύγχρονων
κατασκηνωτικών υποδομών της Αγίας Αικατερίνης Ταϋγέτου.
Παραγωγή (Πρωτογενής-Δευτερογενής-Τριτογενής)
Νομοθεσία-Καλλιέργειες
Ο βοτανικός πλούτος της χώρας μας.
Γνωστά αρωματικά φαρμακευτικά φυτά.
Περιβαλλοντική εκπαίδευση για την αειφορία.
Ερευνώ-συμμετέχω- μαθαίνω για τη βιοποικιλότητα.
Σχολικός κήπος.
Η ενασχόληση με το χώμα.
Ανακαλύπτουμε τα βότανα με υπαίθριες δραστηριότητες στο δάσος.
Αναγνώριση θεραπευτικών και φαρμακευτικών βοτάνων.
Φυτά –υγεία- ομορφιά.
Μυρίζω και αναγνωρίζω.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου