Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

Άμπελος Ευκληματούσα εξ Άννης Εβλάστησε και Βότρυν Γλυκύτατον Ήνθησε

 Αφιερωμένο στο Γενέθλιον της Θεοτόκου και στη Σωτηρία των Ανθρώπων

      Σήμερα, με ευφροσύνη εορτάζουμε το Γενέθλιον της Θεοτόκου, μητέρας του Θεού και των ανθρώπων. Η γέννησις Σου Θεοτόκε χαράν εμήνυσε πάση τη οικουμένη”. Ως ζεύγος λογικών  προβάτων, ο άγιος Ιωακείμ και η αγία Άννα, οι οποίοι υπηρέτησαν με σωφροσύνη τον παλιό νόμο, αλλά δεν αξιώθηκαν τέκνου, παρακάλεσαν με ευλάβεια και κατάνυξη ψυχής ο Θεός να ανατρέψει τη στειρότητα της   Άννης και να συλλάβει θείον τέκνον. Η αοίδιμος μήτρα της Άννης  συνέλαβε βρέφος πανάγιον.  “Η άγονος μήτηρ την άφθορον Μητέραν και Παρθένον απέτεκε” .Υμνούμε της Αγίας Άννης την ιερωτάτη λοχεία γιατί έφερε στον κόσμο θησαυρό αγαθών αναφαίρετο. “Σήμερον εκ ρίζης Ιεσσαί ράβδος έφυ, εξ ης άνθος αναβήσεται τω κόσμο θεοϋπόστατον”(Μεγ. Συν. Το. Θ΄, σελ. 180). Ως ρόδο ανάμεσα σε αγκάθια στο γένος των Ιουδαίων πρόβαλε η Μαριάμ, η Μητέρα του Θεού και με την ευωδία της  ενέδυσε τα Σύμπαντα.

      Το γενέθλιον της Θεοτόκου είναι η αρχή της σωτηρίας για  τον κόσμο μας. Σήμερα από τη γήινη φύση ο Θεός κατασκεύασε ουρανό, διότι κεφαλή της  Θεομήτορος  είναι ο ίδιος ο Θεός και Πατέρας “εν Πνεύματι Αγίω”.Σήμερα οικοδομείται η ανατολική πύλη της αιωνίου ζωής μέσα στην οποία θα εισέλθει ο Υιός και Λόγος του Θεού, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός και θα γεννηθεί Θεάνθρωπος. Πνέουν αύρες  χαράς, προάγγελοι  του ερχομού του Κυρίου παγκοσμίως, ευφραίνεται ο ουρανός και  γαληνεύει η γη.

      Γεννάται η Παρθένος  ,τρέφεται και ανατρέφεται για να υποδεχτεί τον Θεό και Παμβασιλέα απειρογάμως, ως Μητέρα Του. Είναι ένα κρίνο  ανάμεσα σε αγκάθια, όπως λέγει το Άσμα Ασμάτων του Σολομώντος.  Λάλησε στο άσμα το Πνεύμα το Άγιον:

“Μία εστί περιστερά μου, τελεία μου, μία εστί τη μητρί αυτής, εκλεκτή τη τεκούση αυτήν, είδοσαν αυτήν θυγατέρες και εμακάρισαν αυτήν, βασίλισσαι και γε παλακαί αινέσουσιν αυτήν.

Η κεχαριτωμένη κόρη, η ευλογημένη μεταξύ των γυναικών, η Παρθένος για το υπερβάλλον της καθαρότητος, η καθέδρα του Βασιλέως, η Μήτηρ του Θεού, το ακατανόητον   και το καινότατον θαύμα γεννάται σήμερον. Είναι βίβλος εσφραγισμένη και νεφέλη κούφη λέγει ο προφήτης Ησαίας”ιδού Κύριος κάθηται επί νεφέλη κούφη”.Σήμερα γεννάται ο οίκος ο πεπληρωμένος της Δόξης του Θεού, κατά τον Ιεζεκιήλ, αλλά και η επτάφωτος λυχνία κατά τον προφήτη Ζαχαρία.

      Ως  Όρθρος  υμνείται η Παρθένος Μαρία (Άσμα Ασμάτων κεφ.  στ΄10).

“Τις αύτη η εκκύπτουσα ωσεί όρθρος;”.Ήλιος αποκαλείται για  τον φωτισμό και τις μεγάλες δωρεές που αξιώθηκε το ανθρώπινο γένος και τα έθνη εγέρθηκαν από  τον ύπνο της αγνωσίας (Μεγ. Συν. Τομ Θ΄,σελ. 194-206).Ουδείς εκ των ανθρώπων είναι αναμάρτητος. Όλοι γεννηθήκαμε με σαρκική επαφή. Αναμάρτητος είναι μόνο ο Θεός. Η Παρθένος Μαρία γεννήθηκε κατά φύση από  τον Ιωακείμ και την Άννα και ήταν μέτοχος  του προπατορικού αμαρτήματος. Γεννήθηκε εκ φυσικής συναφείας ανδρός και γυναικός από το γένος Δαβίδ.  Εκτός από τη θεία χάρη η Παρθένος Μαρία είχε ιδίαν αρετήν και αυτοπροαίρετον γνώμην και για την υπεροχή της αρετής της αξιώθηκε να γίνει Μητέρα του Θεού.  Η Παρθένος είναι άμωμος κατά τον άγιο Δαμασκηνό και θείο Σωφρόνιο όσον αφορά τα προσωπικά αμαρτήματα και προ  του ασπασμού από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Η ίδια συνειδητά επέλεξε την αποχή από την αμαρτία, πέραν της  εξαγνίσεως δια  του Αγίου Πνεύματος. Δεν αμάρτησε όπως οι άλλοι άνθρωποι,  και εκλέχθηκε ως κατοικητήριο  του Παντάνακτος Θεού. Την προκαθάρισε στη ψυχή και στο σώμα της το Πνεύμα το Άγιον. Υπερέχει στα ουράνια  και στα επίγεια , είναι υπεράνω των αγγέλων και των ανθρώπων (Μεγ. Συν. Τομ. Θ΄,σελ. 196). Η Παρθένος είναι Θεομήτωρ, διότι αν και είναι δούλη Κυρίου, είναι όμως Μήτηρ Θεού. Ο Άγιος Μάξιμος λέγει ότι “ η Παρθένος με τον αρχαγγελικό ασπασμό ελύθη από της αρχεγόνου πλημμελήσεως, δια  του επελθόντος, συν τον λόγον του αγγέλου, Παναγίου Πνεύματος”.Κατά τον άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο , “δια του τεχθέντος Χριστού εφάνη πάσης κτίσεως υπερτέρα και τιμιωτέρα”.

 

       Είναι η θυγατέρα του αγίου Ιωακείμ και της αγίας Άννης  ιερωτάτη και θεοπόθητη, την μακαρίζουν οι γενεές των γενεών. Είναι   αξιόθεη κόρη, το κάλλος της ανθρωπίνης φύσεως και η επανόρθωση της προμήτορος Εύας, είναι το αγλάϊσμα των γυναικών. Η φύση  ηττάται από τη θεία χάρη, και ο παλιός  γηρασμένος κόσμος δέχεται προοίμια δεύτερης θεοπλασίας. Η λύπη που προξένησε η Εύα στο ανθρώπινο γένος μεταβάλλεται σε χαρά, λέγει ο άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός και συμπληρώνει  ο Άγιος Ανδρέας Ιεροσολυμίτης (Μεγ.Συν. Τομ. Θ΄. σελ.180):”Ουκούν αγαλλιάσθω τα σύμπαντα σήμερον, και η φύσις σκιρτάτω, ευφραινέτω ο ουρανός άνωθεν και αι νεφέλαι ρανάτωσαν δικαιοσύνην, σταλαξάτω τα όρη γλυκασμόν, και οι βουνοί αγαλλίασιν, ότι ηλέησεν ο Θεός τον λαόν αυτού, εγείρας κέρας σωτηρίας ημίν εν οίκω Δαβίδ του παιδός αυτού, την υπεράμωμον ταύτην Παρθένον και άνανδρον, εξ ης ο Χριστός,  η σωτηρία των εθνών και η προσδοκία”.Το θεοχαρίτωτο βρέφος που γεννάται σήμερα, η Μαριάμ έχει να μας δώσει τη χαρά της πραγματικής και αιωνίου ζωής, γιατί είναι η μητέρα όλων οι οποίοι ζουν κατά Χριστόν. Η Εύα έφερε τον θάνατο με τη παρακοή και η Παρθένος Μαρία την αθανασία με την υπακοή. Η Παρθένος πλήρωσε στον νέο Αδάμ,  στον Χριστό, αυτά που χρωστούσε η Εύα στον παλιό Αδάμ. Η Εύα έγινε από τη πλευρά του Αδάμ, αλλά  από τα καθαρά αίματα της Παρθένου, χωρίς τη μεσιτεία ανδρός έλαβε σάρκα ο Υιός του Θεού και έγινε τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, χωρίς αμαρτία. Λέγει ο Ιωάννης ο μελωδός: “ Ψυχήν ήγνισε, και σώμα καθηγίασεν η επέλευσις του Παναγίου Πνεύματος, ναόν ειργάσατο χωρητικόν με Θεόν”.  Λαλεί το Πνεύμα τον Άγιον στο Άσμα Ασμάτων: “Ιδού ει καλή, όλη καλή και μώμος ουκ έστιν εν σοι”.” Κήπος κεκλεισμένος, νύμφη, κήπος κεκλεισμένος, πηγή εσφραγισμένη”

      Τιμούμε τη δύναμη του Μυστηρίου της γεννήσεως της Θεοτόκου σήμερα. Οι πατέρες τιμούν την ευκληρία του γένους, οι μητέρες την ευτεκνία, οι στείρες την άρση  της άγονης αμαρτίας, οι παρθένες τη διπλή αφθαρσία ψυχής και σώματος και οι νυμφευμένοι την επαινετή συμπόρευση, λέγει ο Άγιος Ανδρέας Ιεροσολυμίτης (Μεγ. Συν. Τομ.Θ΄σελ. 185). Αν η κορυφή του Όρους Σινά είναι άγιος τόπος, η Θεοτόκος είναι αγιωτέρα,  γιατί τη φωτίζει η έλλαψη του Παναγίου Πνεύματος. Ο Μωϋσής την είδε ως βάτο καιομένη, διότι  βαστάζει το πυρ της Θεότητος, τον Υιό  του Θεού αβλαβώς. Την καθαρή και  υπεράμωμο ταύτη παρθένο από ολόκληρο τον κόσμο διάλεξε  ανάμεσα σε  εμάς και για εμάς ο Λυτρωτής  του κόσμου και χρημάτισε ως νέος Αδάμ για να μας σώσει από την αμαρτία. Ο Άγιος Ιουστίνος λέγει: ‘Όσον ο Χριστός υπερέσχε πάντων των ανθρώπων, τοσούτον η Θεομήτωρ πάσας τας γυναίκας παρήλασε”.

     Σήμερα εορτάζουμε με κατάνυξη ψυχής  το Γενέθλιον της Μητέρας του Θεού και των ανθρώπων. Το τρυφερό βρέφος είναι “σκήνωμα όλων των χαρίτων και πολυσύνθετον των αρετών συνάθροισμα” (Μεγ. Συν. Τομ. Θ΄σελ.200-201).Υμνούμε, δοξολογούμε και προσκυνούμε  τη Βασίλισσα του Κόσμου, την Άνασσα των Αγγέλων και των ανθρώπων, την ελπίδα των απεγνωσμένων, την Κυρίαν ενδοξοτέραν και υπερτέραν των Χερουβίμ και Σεραφείμ, την αδιάφθορον, όντως Θεοτόκον.

Είθε ο Θείος Λόγος να αναδείξει όλα τα παρθενικά κάλλη του νου και της ψυχής μας και να μας χαρίσει την ποθούμενη σωτηρία μας. Χρόνια Πολλά.

 Ο Θεός μαζί σας!

 Ευθυμία Η. Κοντοπούλου

 8/9/2021

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: