ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ24002
ΤΗΛ.2724071016
ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΤΗ ΝΕΩΤΕΡΗ ΠΑΤΡΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟ
ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΤΗ ΝΕΩΤΕΡΗ ΠΑΤΡΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟ
Ο ΠΑΛΑΙΟΣ ΚΑΙ ΝΕΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑ
Ο παλαιός ναός του Αγίου Ανδρέα, σε
ρυθμό βασιλικής στη θέση παλαιότερου ναού το 1828 ήταν ήδη ερειπωμένος,
χτίστηκε στο διάστημα 1836-1845, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Λύσανδρου
Καυταντζόγλου. Έως το 1856 ήταν ο μητροπολιτικός ναός της Πάτρας .Στο εσωτερικό
του ναού δεσπόζουν 6 αγιογραφίες, τρεις δεξιά και τρεις αριστερά με το έργο του
Απόστολου Ανδρέα, εξωτερικά στην είσοδο του ναού υπάρχουν 3 επιγραφές και η
χρονολογία επανακτισεώς του. Δίπλα
υπάρχει τη πηγάδι με 3 επιγραφές, μέσα
υπάρχει ρωμαϊκό βαλανείο, και στην αρχαιότητα ήταν ο ναός της Δήμητρας. Στον
περίβολο υπάρχουν οι προτομές των ποιητή δικηγόρου Σ. Βασιλειάδη , που ίδρυσε
τον “Παρνασσό”και του Στέφανου
Θωμόπουλου που έχει γράψει την ιστορία της πόλης των Πατρών. Στην οδό
Παπαφλέσσα υπάρχει η πλατεία και προτομή
του Παπαφλέσσα, που σκοτώθηκε στο Μανιάκι, εναντίον του Ιμπραήμ, δωρεά των
διαμενόντων Μεσσηνίων στην Πάτρα, το 1971,και απέναντι στο νέο φάρο υπάρχει η
προτομή του Μιχαήλ Θερβάντες. Στην οδό τριών ναυάρχων, σε μια στήλη υπάρχουν,
τα πρόσωπα Κανάρη, Μιαούλη και Σαχτούρη καθώς και οι ομώνυμοι δρόμοι .
Το αίτημα για την ανέγερση νέου ναού
του Αποστόλου Ανδρέα άρχισε να προβάλλεται στα μέσα της δεκαετίας του 1890. Το
1902 προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός στον οποίο πήραν μέρος 32 αρχιτέκτονες,
από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η τελική κρίση ανατέθηκε, σύμφωνα με τον
διαγωνισμό, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Βερολίνου, που τον Ιούλιο του 1904
επέλεξε το σχέδιο του Γάλλου Αιμιλίου Ρομπέρτ. Το σχέδιο του ήταν Γοτθικού
ρυθμού, το τροποποίησαν και κόντυναν τον τρούλο του. Στο εσωτερικό του υπάρχει
η αγιογράφηση της πόλης των Πατρών Ο νέος ναός θεμελιώθηκε τον Ιούνιο του 1908
από τον βασιλιά Γεώργιο Α’. Εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 1974, χωρίς να
έχει αποπερατωθεί.
Φυλάσσονται η κάρα και ο σταυρός του απόστολου
Ανδρέα και είναι τόπος έλξης θρησκευτικού τουρισμού και το σήμα της Πάτρας μαζί
με τον φάρο της
Ο παληός και νέος φάρος, το σήμα
της Πάτρας Ο πέτρινος φάρος κατασκευάστηκε
το διάστημα 1874-1878, στη θέση παλαιότερου ξύλινου, που είχε καταστραφεί τον
Δεκέμβριο του 1865 από κακοκαιρία, στο μόλο του αγίου Νικολάου. Οι Γερμανοί
θέλησαν να ανατινάξουν τον φάρο τον Οκτώβριο του1944 αλλά ο πλοηγός Η.
Μιχαλόπουλος διέκοψε την ανατίναξη. Ο φάρος κατεδαφίστηκε το 1972, με συνοπτική
απόφαση των τοπικών δικτατορικών αρχών (του δημάρχου) και με επιχείρημα τη
διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας μέσα στο λιμάνι. Ο Νέος φάρος κτίστηκε από το
λιμενικό ταμείο Πατρών, στην ιχθυόσκαλα, προέκταση της οδού τριών Ναυάρχων,
εγκαινιάστηκε το 2000, όπου διαμορφώθηκε ο χώρος, έγινε πάρκο αναψυχής, παρκιν
αυτοκίνητων, εστιατόριο, αναψυκτήριο κατασκευάστηκε το κολυμβητήριο του ΝΟΠ και
ξηλώθηκε το απεντομωτήριο.
.
Ο παλιός Σιδηροδρομικός σταθμός
Η πρώτη αμαξοστοιχία της γραμμής
Αθηνών-Πατρών έφτασε στην Πάτρα στις 9 Δεκεμβρίου 1887. Ένα χρόνο μετά η γραμμή
είχε φτάσει στην Κάτω Αχαΐα, ενώ η σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας με τον
Πύργο έγινε τον Μάρτιο του 1890.
ΤΟ ΤΡΑΜ
Το Τραμ (τροχιόδρομος) της Πάτρας
ήταν το πρώτο στην Ελλάδα που εκινείτο με ηλεκτρικό ρεύμα. Εγκαινιάστηκε το
1902 και το δίκτυό του περιλάμβανε δύο γραμμές: Η πρώτη μήκους 5,3 χιλιομέτρων
και η δεύτερη 1,7
Τα βιομηχανικά κτήρια στην
ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΊΟΥ ΟΘΩΝΟΣ ΑΜΑΛΙΑΣ
και ΑΚΤΗΣ ΔΥΜΑΙΩΝ
Πάνω από την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου υπήρχαν
οι 3 βιομηχανίες 5Ε, Μίσκο και Μάμος .Τώρα υπάρχει η τσιμινιέρα και ένα τμήμα
του εργοστασίου 5Ε, το εργοστάσιο της Μίσκο έγινε σούπερ μαρκετ και το
εργοστάσιο του Μάμου πολυκατοικίες.
Στη βόρεια πλευρά της
Οθώνος-Αμαλίας λειτούργησε το 1857 το πρώτο ατμοκίνητο εργοστάσιο της πόλης
-του Κόγκου- που επεξεργαζόταν τη γλυκόριζα και το οποίο εξελίχθηκε σε μύλο και
νηματουργείο.Η γλυκόριζα είναι ένα φυτό που φυτρώνει σε όλη την Ελλάδα και
πρόλαβα τη συγκομιδή του και χρήση του. Το μαζεύαμε τον Οκτώβριο και το
μασάγαμε ή το πίναμε σαν αφέψημα γιατί ήταν αποχρεμπικό.Σήμερα δυστυχώς είναι
στα αζήτητα και πουλιέται μόνο στο Μοναστηράκι. Δίπλα στου Κόγκου ήταν το
κλωστήριο και ο ατμόμυλος Τριάντη. Οι μύλοι Τριάντη “πέρασαν” το 1910 στους
Μύλους Αγίου Γεωργίου (εταιρία του
Πειραιά). Αργότερα στη θέση των μύλων Τριάντη δημιουργήθηκε το νέο πολυώροφο
κτήριο των Μύλων Αγίου Γεωργίου. Δίπλα στους Μύλους, τα κτήρια των σταφιδεργοστασίων
πλέον, αποτελούν μάρτυρες της σημαντικότερης οικονομικής δραστηριότητας της
πόλης του σταφιδεμπορίου, αιματοδότη της Πάτρας σε όλο τον 19ον αιώνα έως τον
μεσοπόλεμο.
Στην Ακτή Δυμαίων, η ΒΕΣΟ έγινε πολυχώρος ψυχαγωγίας, τα
βυρσοδεψία οικοδομές και κέντρα διασκέδασης,, το παγοποιείο του Κακούρη είναι
το σημερινό Πράκτικερ, στο Λαδόπουλο στεγάζεται ο φορέας της Πολιτιστικής, το
εργοστάσιο αεριοφώτος είναι τα κτίρια της ΔΕΥΑΠ, τα σφαγεία είναι ο πολυχώρος
διασκέδασης και ψυχαγωγίας “η πολιτεία”, δίπλα ήταν το άσυλο φρενοβλαβ΄ών , που
τώρα δεν υπάρχει, το εργοστάσιο της Πατραικής έκλεισε,το πτωχοκομείο έγινε
θέατρο, το διανεμητήριο του Γλαύκου κατεδαφίστηκε και τα ποτάμια Γλαύκος και
Διακονιάρης θα γίνουν δρόμοι που θα συνδέουν το νεό λιμάνι με τη μεγάλη
περιμετρική.
Στη Μαιζώνος υπήρχαν το εργοστάσιο του
Μαραγκόπουλου , το οποίο έχει κλείσει ,
δίπλα του ή Ντρέσκο και το παγοποιείο του Γερούση που έγινε πολυκατοικίες.
Τέρμα Κορίνθου ήταν η κεντρική λαχαναγορά που έγινε το έβδομο λύκειο και η
πλατεία, ενώ η νέα λαχαναγορά δημιουργήθηκε στου Μακρυγιάννη δίπλα στον ποταμό
Γλαύκο.
Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΩΝ ΥΨΗΛΩΝ ΑΛΩΝΙΩΝ
Η διαμόρφωσή της
άρχισε το 1857, με ισοπεδώσεις κ.λπ., από τον τότε δήμαρχο Μπενιζέλο Ρούφο και
ολοκληρώθηκε το 1881 από το Θάνο
Κανακάρη Ρούφο, γιο του Μπενιζέλου. Το 1882 μετονομάστηκε σε πλατεία Μπενιζέλου
Ρούφου, ονομασία που δεν επικράτησε καθώς το ιστορικό τοπωνύμιο αποδείχθηκε
πολύ ισχυρό. Τότε πήρε και τη μορφή που έχει σήμερα .Στην πλατεία υπάρχει ο ανδριάντας του Π.Π. Γερμανού, που εγκαινιάστηκε το 1923,η προτομή του Κωστή
Παλαμά, ,η αναθηματική στήλη των δολοφονηθέντων
πατρινών το 1944, από τους Γερμανούς, το ηλιακό ρολόι,. Βρέθηκε ψηφιδωτό
που υπάρχει στην εφορεία αρχαιοτήτων, κίονας κορινθιακού ναού και διάσπαρτες
κολώνες. Και το νεοκλασικό του Γκολφινόπουλου. Στο δυτικό τμήμα της Πλατείας
υπάρχει ρωμαϊκός αναλληματικός τοίχος, στον οποίο υπάρχουν είσοδος - έξοδος καταφυγίου και στην οδό Κανάρη ρωμαϊκό
νυμφαίο. Κίονες δωρικού ρυθμού υπάρχουν σε νεοκλασικό στη διασταύρωση των οδών
Βότση και Κορίνθου, ενώ Ιωνικού στη διασταύρωση των οδών Μαιζώνος άγιου Νικολάου και με πλούσιες οροφογραφίες.
.Στην διάρκεια της χούντας καταστράφηκε το κτίριο του σταφιδέμπορα Βουρλούμη που η σκεπή του είχε το δωδεκάθεο
(12 αγάλματα), οι 3 κινηματογράφοι της πλατείας έγιναν πολυκατοικίες, το θέατρο
“λυρικό” έγινε πολυκατοικία και στο
υπόγειο της υπάρχει κατακόμβη και καταπακτή των ρωμαϊκών χρόνων . Η όψη της
πλατείας άλλαξε ριζικά και είναι η πιο ακριβή περιοχή των Πατρών.
Ο ΑΝΔΡΙΑΝΤΑΣ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΥ
Ένα ακόμη έργο
του πατρινού, Τηνιακής καταγωγής, γλύπτη Αντωνίου Σώχου που κοσμεί δημόσιο χώρο
της πόλης. Τα αποκαλυπτήρια του χάλκινου ανδριάντα του ιστορικού ιεράρχη των
Πατρών έγιναν στις 20 Μαρτίου 1923 από τον βασιλιά Γεώργιο Β’. Η ανέγερση του
ανδριάντα έγινε δυνατή με χρήματα που συγκεντρώθηκαν από εράνους μεταξύ των
Πατρινών. Ανδριάντες υπάρχουν του Παλαμά, Γιαννιά, Μαραγκόπουλου, Χρυσοστόμου,
Πολυκράτη και Μιχαλακοπούλου
Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΡΙΟΥ ΜΕ ΤΟ ΦΡΟΥΡΙΟ
ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΦΕΡΥ ΜΠΩΤ
Το 2004 εγκαινιάστηκε η
γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, η οποία ονομάστηκε “ Χαρίλαος Τρικούπης ”.
Ήταν το όνειρο του Χαρίλαου Τρικούπη και των ανθρώπων της
Πάτρας για πολλές δεκαετίες, γιατί λόγο θαλασσοταραχών, γινόταν διακοπή της
επικοινωνίας.
Το 2004 έγιναν οι ολυμπιακοί αγώνες στην
Ελλάδα, η Πάτρα ήταν μια από τις 4 ολυμπιακές πόλεις, με σήμα των ολυμπιακών αγώνων ,τον κότινο, ολυμπιακή δάδα το φύλλο της ελιάς και στα
σχολεία εφαρμόστηκε η διδασκαλία της ολυμπιακής παιδείας, στην οποία συμμετείχε
και το τρίτο γυμνάσιο Πατρών..
Προϊόν γαλλικής τεχνογνωσίας, όπως άλλωστε και
το λιμάνι της Πάτρας στο 19ο αιώνα, η γέφυρα οδηγεί στον τεχνολογικό
21ο αιώνα και ενσωματώνεται στο ευρύτερο πατραϊκό τοπίο σαν ένα
σύμβολο επικοινωνίας .Πολλοί οδηγοί επιβιβάζονται- αποβιβάζονται με τα φέρυ
μπώτ, στη διαδρομη Ρίου- Αντιρίου και αντίστροφα.
ΛΙΤΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑΣΤΗ ΛΙΤΑΝΕΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ Ο ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ -ΣΠΑΡΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ
Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΓΑ ΦΕΡΡΑΙΟΥ
Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΓΑ ΦΕΡΡΑΙΟΥ
Η ΕΞΩΠΟΡΤΑ ΣΤΗ ΓΕΡΟΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Η ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ ΤΡΙΩΔΙΟΥ-ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΟΔΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΔΙΑΚΟΝΙΑΡΗ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΑΡΟΥ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΙΧΘΥΟΣΚΑΛΑ ΠΑΤΡΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΑΡΟΥ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΙΧΘΥΟΣΚΑΛΑ ΠΑΤΡΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΑΡΟΥ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΙΧΘΥΟΣΚΑΛΑ ΠΑΤΡΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΑΡΟΥ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΙΧΘΥΟΣΚΑΛΑ ΠΑΤΡΩΝ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΑΡΟΥ ΜΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΓΚΑΖΟΝ
ΟΙ ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ ΚΑΙ Η ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΤΗΝ ΟΘΩΝΟΣ-ΑΜΑΛΙΑΣ
ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
Η ΝΕΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΑΝΘΕΙΑΣ
ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΔΥΜΑΙΩΝ
1 σχόλιο:
θερμά συγχαρητήρια για το αφιέρωμα σας,για την Πάτρα.το βρήκα τυχαία,ψάχνοντας για την προτομή του Θερβάντες στην πόλη μου,που αγνοούσα,όπως και όσοι από τους φίλους ρώτησα!θα το αναρτήσω στο FB και στην ομάδα που έχω φτειάξει για την πόλη όπου γεννήθηκα,και εργάζομαι!
Γρηγόρης Μαρκέτος
Δημοσίευση σχολίου