Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

ΤΡΙΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ 2012,2013



 ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Το σχολείο είναι ο χώρος  όπου θα πρέπει να μαθαίνει κανείς να μελετά και όπου τα παιδιά μπορούν να προετοιμάζονται για να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα, να μαθαίνουν να την χειρίζονται με επιδεξιότητα και να αποκτούν τα εφόδια, για να αναλάβουν τον κόσμο του αύριο, τον κόσμο όπου οι σημερινοί ενήλικοι θα είναι πια μεσήλικες ή ηλικιωμένοι.Να γνωρίσουν την τοπική ιστορία,την πολιτιστική-πολιτισμική κληρονομιά, την αρμονία και ισορροπία της φύσης,και τη μεσογειακή διατροφή.
Η κύρια διαδικασία της μάθησης είναι να εξετάζουν  τα δεδομένα που διαθέτουν, να  ξεχωρίζουν  τα αληθινά από τα ψευδή, τα σημαντικά από τα ασήμαντα, γιατί δημιουργούνται ψευδή δεδομένα από ορισμένους, για να εξυπηρετήσουν τους δικούς τους σκοπούς.
Το σχολείο δεν είναι ένας  χώρος όπου βάζουμε τα παιδιά, για μα μην τα έχουμε στα πόδια μας στη διάρκεια της ημέρας, ούτε ένας χώρος δημιουργίας παπαγάλων. Θα πρέπει από τα μαθητικά του χρόνια να ξεχωρίζει την αλήθεια από το ψεύδος. Τα ψευδή δεδομένα μπορεί να προέρχονται από πολλές  πηγές  που θέλουν να τα πιστέψουμε μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσουν τους δικούς τους σκοπούς. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να μας επιβάλλει , με απειλές , δεδομένα,  και να μας διατάσσει να τα πιστέψουμε. Δεν υπάρχει πιο δυστυχής από εκείνον που προσπαθεί να ζήσει σε ένα χάος από ψέματα, γιατί το επιζήμιο ψέμα είναι προϊόν φόβου, μοχθηρίας και φθόνου. Μπορούν να εξαναγκάσουν  τους ανθρώπους να κάνουν πράξεις απόγνωσης, να καταστρέψουν ζωές, να καταστραφεί η κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη. Θα πρέπει  ο καθένας μας να μάθει να τα διακρίνει και να τα απορρίπτει. Όλα  αυτά θα πρέπει να μαθαίνονται  από νωρίς στο σχολείο , γιατί  διαπιστώνουμε ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται.
 ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2011-12
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ:ΚΟΥΛΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
·       Περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο : «Έλαιον»
ü Δράσεις
ü Βιωματικό Παιχνίδι
ü Έρευνα
ü Εργαστήρι-Παρασκευή σαπουνιού
ü Επίσκεψη στο Γαλαξίδι με θέμα τη θάλασσα
ü Επίσκεψη στην λίμνη του Καϊάφα της Ηλείας
ü Επίσκεψη στο Μουσείο Ελιάς και Λαδιού στη Σπάρτη και στην αρχαία πόλη του Μυστρά
ü Επίσκεψη στον Αρχαιολογικό Χώρο Αρχαίας Μεσσήνης, Πηγές Αγίου Φλώρου
ü Επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο Καλαμάτας, παλιά πόλη, Κάστρο, Μονή Καλογραιών
ü Παρακολούθηση ταινιών
ü Παζάρι Χριστουγέννων\Πάσχα
ü Συμμετοχή με τηλεοπτικό spot και αφίσα στο Διαγωνισμό «Ανακύκλωση» με την συνδιοργάνωση του Δήμου Πατρέων
ü Συμμετοχή στο 9ο Μαθητικό φεστιβάλ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στις 9-5-2012
ü Κατασκευές
·        Θεατρική Ομάδα-
Μολιέρου «Γιατρός με το Στανιό»
ü Θεατρικό παιχνίδι
ü Παρακολούθηση παραστάσεων
Υπεύθυνοι  Καθηγητές :Ρόμπολας  Χρήστος, Τεχνολόγος
                                    Ταβλά Αργυρώ, Αγγλικών 
 ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2012-13
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ -ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΡΙΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ 2012-13
Περιβαλλοντική-Πολιτιστική  Ομάδα 3ου Γυμνασίου Πάτρας
Α. Περιβαλλοντικό πρόγραμμα
Κάστρα
Μυστράς-Μονεμβάσια
Επίσκεψη της ομάδας σε Μονεμβάσια-Μυστρά 8 και 9 Απριλίου 2013
Το Κάστρο της Πάτρας
Β. Πολιτιστικό πρόγραμμα
Ο Λόρκα και οι Έλληνες Δημιουργοί - Φ.Γ.Λόρκα  «Η Θαυμαστή Μπαλωματού»


ΤΑ ΚΑΣΤΡΑ
  * Η ύπαρξη  του κάστρου σε μια περιοχή εξασφάλιζε την καλύτερη άμυνα και προστασία των κατοίκων και αποτελούσε καταφύγιο για τους άρχοντες και ευγενής σε περιπτώσεις τοπικών εξεγέρσεων. Έλεγχε το θαλάσσιο και χερσαίο πέρασμα και τις στρατιωτικές, εμπορικές και οδικές αρτηρίες. Ο οικισμός κτίζεται έξω από το κάστρο και περιβάλλεται από αμυντικό τείχος.
*Η οχυρωματική αρχιτεκτονική του κάστρου επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό και από την εξέλιξη των όπλων. Γι' αυτό το λόγο ο κάθε κατακτητής έκανε προσθήκες και τροποποιήσεις ώστε το κάστρο να ανταποκρίνεται στις πολεμικές συνθήκες της εποχής. Παράλληλα με το πέρασμα των χρόνων είναι λογικό να προκαλούνται φυσικές φθορές. Έτσι και τα κάστρα της Μοναμβάσιας και Πάτρας παρουσιάζουν  δείγματα τέχνης και τεχνικής, όλων των κατακτητών του.
*Μια επίσκεψη  και ξενάγηση στα κάστρα  αυτά  αποτελούν ένα μοναδικό ταξίδι στην ιστορία.
 Με τα μάτια φαντασίας, μπορούμε να δούμε το κάστρο πως ήταν παλιά. Μπορούμε να φανταστούμε μάχες, συμπλοκές,  πολιορκίες, δημιουργικές και ευχάριστες στιγμές, που έγιναν κατά καιρούς, από διάφορους κατακτητές.
*Να ακούσουμε καλπασμούς από άλογα βυζαντινών ιππέων, να περνούν ντυμένοι με τις βαριές ασπίδες τους και οπλισμένοι με τα μακριά κοντάρια.
*Να δούμε με τα μάτια της φαντασίας μας:
Φράγκους σταυροφόρους να περνούν οπλισμένοι με αλυσιδωτούς θώρακες και περικνημίδες, σιδερένια κράνη και χρωματιστές επενδύσεις
Βενετούς με τον άριστα εξοπλισμένο στρατό τους
Τούρκους με τα κανόνια να μάχονται στο κάστρο και τέλος
Έλληνες με φουστανέλες, καριοφίλια και σπαθιά να παίρνουν τα κάστρα της Μονεμβάσιας και Πάτρας.
*Πολλά μπορούμε να φανταστούμε μέσα στους αιώνες που διαδραματίστηκαν πάνω, γύρω και μέσα σε αυτά τα βουβά τείχη του κάστρου
*Στις μέρες μας είναι χώροι πολιτιστικών εκδηλώσεων.
 Ο ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΟΜΙΛΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΣΤΡΑ
Το κάστρο εξασκεί μυστηριώδη γοητεία επί της ψυχής του ανθρώπου. Ξεσηκώνει τη φαντασία μας σε ιλιγγιώδη ύψη και την οπλίζει για τα μακρινά ταξίδια στις μεγάλες αποφάσεις.
‘Όταν ατενίζουμε το κάστρο αθελά μας  βγάζουμε μια κραυγή σαν ηχώ πολέμου  που μοιάζει σαν η ίδια μας η ψυχή συνταράχτηκε σύσσωμη  και κινητοποίησε οτιδήποτε ευγενικό  και μεγαλειώδες έχουμε μέσα μας.
Όπως η ποίηση δεν είναι τίποτε άλλο παρά η ανάλυση ενός καημού ή μια χαρά τραγουδημένη με λόγια, έτσι και η άναρθρη αυτή φωνή είναι μια ολόκληρη ποίηση, η έξαρση της ψυχής μας, η κινητοποίηση του εσωτερικού μας κόσμου.
Οτιδήποτε βλέπουμε στον κόσμο, το έχουμε και εμείς μέσα στην ψυχή μας. Βουνά, θάλασσες, λαγκάδια, δάση, αλλά έχουμε και το ΚΑΣΤΡΟ ΜΑΣ. Και μέσα σε αυτό φυλάμε, την τιμή μας, τα ιδανικά μας, τις αγάπες μας και τα μυστικά μας.
Γι’ αυτό  όταν ατενίζουμε ένα κάστρο, τον εαυτό μας βλέπουμε, το μέσα μας θωρούμε.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΣΤΡΑ
Πέρασαν σχεδόν 7 μήνες από τότε που ενημερωθήκαμε για τη δημιουργία της Περιβαλλοντικής Ομάδας του Σχολείου μας.   Το θέμα ακούστηκε ενδιαφέρον.
Κάστρα, δράση, μάχες, ιστορία, πολιορκία, όπλα και φυσικά ….επισκέψεις σε κάστρα.
Φτιάξαμε λοιπόν ομάδες, συγκεντρώσαμε πληροφορίες, διαβάσαμε λογοτεχνικά κείμενα, ανταλλάξαμε γνώσεις, εμπνευστήκαμε να γράψουμε ποίηση, είδαμε εικόνες, παίξαμε παιχνίδια. Ακόμη φτιάξαμε ερωτηματολόγιο για τους επισκέπτες του Κάστρου της πόλης μας.
 Μάθαμε λέξεις καινούριες όπως… «βίγλα», «αγκωνάρι» ,«ντάπια»  και έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα γλωσσάρι  που θα εμπλουτιστεί και την επόμενη χρονιά. Πάνω απ’όλα ,όμως, γνωριστήκαμε και δημιουργήσαμε νέες φιλίες. Δεθήκαμε περισσότερο και κυρίως μέσα από τη συνεργασία.
Τα συναισθήματα ανάμικτα. Λυπόμαστε που φεύγουν οι φίλοι μας της Τρίτης Τάξης, αλλά χαιρόμαστε για τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκομίσαμε.

Το Πρόγραμμά μας συνεχίζεται και του χρόνου και ευελπιστούμε να κατακτήσουμε άλλα κάστρα και καστροπολιτείες.

 ΝΑΤΑΝΕ ΤΟ 21

Στίχοι:  
Μουσική:  



Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια στιγμή
Να περνάω καβαλάρης στο πλατύ τ’ αλώνι
και με τον Κολοκοτρώνη να `πινα κρασί
Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα
και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά
και να κρατάω τις νύχτες με τ’ άστρα
μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια βραδιά
Πρώτος το χορό να σέρνω στου Μοριά τις στράτες
και ξοπίσω μου Μανιάτες και οι Ψαριανοί
Κι όταν λαβωμένος γέρνω κάτω απ’ τους μπαξέδες
να με ραίνουν μενεξέδες χέρια κι ουρανοί
Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα
και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά
και να κρατάω τις νύχτες με τ’ άστρα
μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια βραδιά


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Α΄Μέρος-Ο Λόρκα και οι Έλληνες Δημιουργοί (Τραγούδια)
·        Λούζεται η αγάπη μου(Λ.Παπαδόπουλος-Χρ.Λεοντής)
·        Federico Garcia Lorca(Ν.Καββαδίας-Θ.Μικρούτσικος)
·        Νεράϊδα (Σωτ.Τριβιζάς-Δημ.Μαραμής)
·        Το Τραγούδι του δρόμου(Ν.Γκάτσος- Μάνος Λοϊζος)
                Χορωδία-Ορχήστρα
·        Τώρα νυφούλα μου χρυσή( Ν. Γκάτσος-Μ.Χατζιδάκης)
   Χορωδία-Ορχήστρα
Τραγουδούν :
Αγρέβη Βιβή, Αρβανίτη Νικολέττα, Γιαννοπούλου Σωτηρία, Γιαννοπούλου Νίκη, Δακορώνια Κατερίνα, Κανέλλης Μάριος, Κανελλοπούλου Αγγελίνα, Κανελλοπούλου Ελένη, Κιάρρι Χρύσα, Καρλανίδη Χριστίνα, Κουτσαλάρα Αθανασία, Κουτσαλάρα Μαρία, Μακρυγιάννης Αλέξης, Μπουζούκα Χριστίνα, Παπαδοπούλου Γεωργία, Σάκατη Αντωνία, Σερέτη Ελένη ,Σερέτη Σταματία, Σταμούλη Ειρήνη, Τζαβέλλα Εριέττα , Τρίγκα Χλόη Τσεκούρα Ευσταθία, Φωκά Μάσιγγα.
 ·        Συνοδεύει η παιδική ορχήστρα νυκτών της Πατραϊκής Μαντολινάτας  υπό την διεύθυνση του μαέστρου Νίκου Δημογιάννη
Κείμενα-Απαγγελία:
Αρβανίτη Νικολέττα , Μπουζούκα Χριστίνα, Κανελλοπούλου Ελένη, Μακρυγιάννης Αλέξης
 Σκηνικά-οπτικό υλικό: Θεοδωροπούλου Μαρίνα, Στουγιαννοπούλου Αριστέα, Σκιαδά Μαρία-Ελένη
Επιμέλεια-Διδασκαλία Χορωδίας :Βικάτου Μέλπω ΠΕ 16
Β΄Μέρος- Φ.Γ.Λόρκα  «Η Θαυμαστή Μπαλωματού»
Παίζουν οι μαθητές,-τριες :
Κανελλοπούλου Ελένη……Συγγραφέας
Γκόρο Χρυσοβαλάντης…….Μπαλωματής
Κανελλοπούλου Αγγελίνα…….Μπαλωματού
Λιούρδη Θάλεια……………..Παιδί
Σκανδάλη Φαίη………….Κόκκινη Γειτόνισσα
Βουλδή Ειρήνη……………Κόρη Κόκκινης γειτόνισσας
Κουτσαλάρα Αθανασία……»  » ,   Γυναίκα Καντηλανάφτη
Μπουζούκα Χριστίνα………Δήμαρχος
Σίψας Ανδρέας…………..Δον Κότσιφας
Αρβανίτη Νικολέττα………Παλικάρι
Τσάκωνας Άγγελος……….Παλικάρι με καπέλο
Σάκατη Αντωνία………..Θρησκόληπτη Α
Κουτσαλάρα Μαρία……… Θρησκόληπτη Β
Ντάκου Χριστίνα……….Κίτρινη Γειτόνισσα
Τσαμοπούλου Αθανασία………..Μενεξελιά Γειτόνισσα
Καρλανίδη Χριστίνα…………….Πράσινη Γειτόνισσα
Σταμούλη Ειρήνη……………..Μαύρη Γειτόνισσα
Επιμέλεια χορογραφίας: Δακορώνια Κατερίνα
Ακούγονται :   El Vito (Παραδοσιακό Ανδαλουσίας),
                         La Cumbarsita (Τάνγκο Ουρουγουάης)
Χορός: Αρβανίτη Νικολέττα ,Δακορώνια Κατερίνα ,Κανελλοπούλου Αγγελίνα,Καρλανίδη Χριστίνα,Μπουζούκα Χριστίνα,,Ντάκου Χριστίνα,Πετροπούλου Ανδριανή, Σάκατη Αντωνία,Σκανδάλη Φαίη,Τσαμοπούλου Νάνσυ.
Εμψύχωση-Καθοδήγηση Θεατρικής Ομάδας : Ταβλά Αργυρώ ΠΕ 6


ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΥΣΤΡΑ
ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
Από τη θεατρική παράσταση «Η Θαυμαστή Μπαλωματού»

Δεν υπάρχουν σχόλια: