ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Ο Oραματιστής Παπαφλέσσας για
τη Λαογραφία και την παιδεία...
Το ενδιαφέρον του Παπαφλέσσα για την παιδεία, λαογραφία , για τη μόρφωση του λαού και τη διαπαιδαγώγησή του μας είναι γνωστά από πολλά έγγραφα που έχουμε στη διάθεσή μας και θα αναφερθούμε σε τέσσερα από αυτά.
Το ενδιαφέρον του Παπαφλέσσα για την παιδεία, λαογραφία , για τη μόρφωση του λαού και τη διαπαιδαγώγησή του μας είναι γνωστά από πολλά έγγραφα που έχουμε στη διάθεσή μας και θα αναφερθούμε σε τέσσερα από αυτά.
- Από το 1818 όταν βρισκόταν στη πόλη ρίχνει την ιδέα για την ίδρυση σχολείου
στη γενέτειρά του στη Πολιανή για τη λειτουργία του οποίου υπόσχεται να στέλνει
1000 γρόσια το χρόνο και "διδάσκαλο έμπειρο..."
Έγραφε στους Πολιανίτες
"...Αίτιον του εξευγενισμού της ανθρωπότητας δεν είναι άλλο ειμί η παιδεία, την οποία ως προίκα ο ποιητής μας Θεός εχάρισεν εις ημάς δια να ακούομεν το λογικόν μας και να αντιμαχώμεθα εις όλους τους αισθητούς εχθρούς των συμφερόντων της ψυχής και του σώματός μας
*Λόγιος Ερμής φύλλο 10-15 Μαΐου 1820 σελίδα 304-305.
-Και πιο κάτω έγραφε:Έγραφε στους Πολιανίτες
"...Αίτιον του εξευγενισμού της ανθρωπότητας δεν είναι άλλο ειμί η παιδεία, την οποία ως προίκα ο ποιητής μας Θεός εχάρισεν εις ημάς δια να ακούομεν το λογικόν μας και να αντιμαχώμεθα εις όλους τους αισθητούς εχθρούς των συμφερόντων της ψυχής και του σώματός μας
*Λόγιος Ερμής φύλλο 10-15 Μαΐου 1820 σελίδα 304-305.
Όθεν αγαπητοί μου συμπατριώται σας παρακινώ να φροντίσετε και εσείς να αποκτήσουμε εις την πολιτείαν μας, ένα εργαστήριο της παιδείας, ένα σχολείο δηλαδή Ελληνικόν, εις τον οποίον θα διδάσκονται τα τέκνα της πατρίδας μας και των πέριξ τα θεία και ιερά ταύτα μαθήματα και θεοπαράδοτα λόγια...
**Επιτομή της Αναγέννηθείσης Ελλάδος τόμος Α σελίδα 83. Στη Πολιανή στα 1821 λειτουργούσε σχολείο.
-Αμέσως μετά τη σύσταση της Πελοποννησιακή Γερουσία στη Μονή Καλτεζών ο Παπαφλέσσας εξελέγη αντιπρόεδρος (ενώ ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης ήταν πρόεδρος) και ανέλαβε τη γενική εφορία της παιδείας. Ιδρύει το Απρίλιο του 1822 το πρώτο επίσημο κρατικό σχολείο στην Τρίπολη που συνεστήθη στην Ελεύθερη Ελλάδα, στο σπίτι του Δεφτέρ Κεχαγιά, με δάσκαλο το κατόπιν ιεροκήρυκα στη Μεσσηνία και αλλού, Δανιήλ Γεωργόπουλο.
Σε μια άλλη προκηρυξή του τονίζει για τα αγαθά αποτελέσματα από τη μόρφωση του λαού: ... Πατριώται... Η παιδεία είναι τόσο αναγκαία στον άνθρωπο για την ανάπτυξη του λογικού στον άνθρωπο όσο είναι αναγκαία η τροφή για τη συντήρηση της Ζωής του. Είναι δε αναντίρρητον ότι αυτός ο υπέρτατος δημιουργός του παντός πλάσας τον άνθρωπο νου και επιστήμης δεκτικόν, και δους σε αυτόν την εξαιρετική δύναμη του τελειοποιείσθαι, απαιτεί αφεύκτως του λογικού την καλλιέργειαν, καθότι δι΄αυτής ημπορεί να γνωρίσει ο άνθρωπος τα προς τον ποιητήν του, προς τον πλησίον του προς εαυτόν του καθήκοντα...
Μην αμελήσετε την παιδείαν των αγαπητών σας τέκνων, αρρένων τε και θηλέων. Μην αγωνίζεσθε για να τους αφήσετε κληρονομίαν χρημάτων, αλλά δαπανήσετε μετά χαράς τα ευαπόβλητα χρήματα δια να τους προμηθεύσετε τον αληθή και άσυλον θησαυρόν της παιδείας και να τα αποκαταστήσετε άξια τέκνα της Ελλάδας, και ωφέλιμα εις τον εαυτόν των και τους ομοίως των...
***Εφημερίδα Αθηνών, Πρωινός Ταχυδρόμος αρ. φ. 65 615 1865 σελ. 2-3
- Με την ευκαιρία σύστασης σχολείου, στη Καλαμάτα, πρώτη προσωρινή πρωτεύουσα της Ελλάδας ετόνιζε:
«Η Πελοποννησιακή Γερουσία μ’ όλους τους πολυμερίμνους και κατεπείγουσας ανάγκας της Πατρίδας έλαβε πατριωτική κηδεμονία για την αγωγή της νεολαίας προθυμούμενη να συστήσει σχολείο στη Καλαμάτα ανάλογο της παρούσας περιστάσεως δια του διορισμένου επί τούτο εφόρου αρχιμανδρίτου Γρηγορίου Δικαίου Παπαφλέσσα του και γερουσιαστού προσκαλεί δε άξιους διδασκάλους για να διδάξουν για της Λαγγαστερίου Μεθόδου τα κοινά γράμματα, Ελληνικά, Μαθηματικά και προσκαλεί δε και τη φιλομαθή νεολαία απ΄όλη τη Πελοπόννησο να συντρέξει εδώ για να διδαχθεί αμισθί, κηρύττουσα ότι ο κάθε μαθητής δεν θα ξοδεύει άλλο τι παρά δια τα βιβλία του και την υποτροφίαν του. Διατάττει δε τους γονείς να μην παραμελήσουν το ιερό χρέος τους αλλά να φροντίζουν επιμόνως για την παιδεία των τέκνων των.
****Ελληνική δημιουργία φύλλο 27.
Όμως δεν περιωρίσθηκε ως εκεί το ενδιαφέρον του Παπαφλέσσα. Γιατί τότε δεν θα απέδιδεν όσα περίμενε από τις ενέργειές του. Θέλησε να έχη ενεργώτερη ανάμιξι στη λειτουργία των σχολείων πού στο μεταξύ είχαν ιδρυθή, με την φροντίδα του ως ανωτάτου εφόρου της Παιδείας. Ήθελε να παρακολουθή την λειτουργία τους, να ελέγχη τους δασκάλους αν είχαν άπόδοσι στο έργο τους, αν ήσαν κατάλληλοι, ηθικοί, δραστήριοι, καταρτισμένοι για το έργο πού τους είχε ν’ ανατεθή. Έτσι αποφάσισε και διώρισεν έπιθεωρητήν, πού θα περιώδευε στην ελεύθερη Ελλάδα και θα του υπέβαλε σχετική έκθεσι για ό,τι θα έβλεπε επιτοπίως. Και ως επιθεωρητή διώρισε τον πιο κατάλληλο για τη σπουδαιότατη αύτη αποστολή άνθρωπο. Τον γνωστό κληρικό και δάσκαλο Γρηγόριο Κωνσταντά. Ο διορισμός του Κωνσταντά από τον Παπαφλέσσα έγινε στις 27 Αυγούστου 1824. Πότε απεφασίσθη να περιόδευση ο Κωνσταντάς δεν μας είναι γνωστό ακριβώς. Στις 2 Φεβρουαρίου 1825 όμως ο Παπαφλέσσας ως υπουργός των Εσωτερικών και υπέρτατος έφορος της Παιδείας απέστειλε την πιο κάτω εγκύκλιο "προς απαντάς τους επάρχους και δημογέροντας", με την οποία τους ενημέρωνε ότι "διετάχθη να περιόδευση ο γενικός έφορος της εκπαιδεύσεως Γρηγόριος Κωνσταντάς", για να επιθεωρήσει και μεταρρυθμίσει όσα τα σχολεία, όσα λειτουργούσαν στην ελεύθερη επικράτεια.
Ταυτόχρονα ο Παπαφλέσσας εκοινοποίησε και στον Κωνσταντά -οδηγίες «περί των χρεών και καθηκόντων του εφόρου της Παιδείας". Με το έγγραφο αυτό, μπορούμε να ειπούμε ότι ο Παπαφλέσσας έθετε τις ορθές βάσεις της εκπαιδεύσεως, άλλα και τις βάσεις για την ίδρυση Μουσείων για τη συγκέντρωσι των αρχαιοτήτων, που, διάσπαρτες δω και εκεί, αποτελούσαν εύκολη λεία των "θαμιζόντων" στην χώρα μας ξένων. Και πέραν απ' αυτά έθετε και τις βάσεις για τη δημιουργία της Λαογραφίας, αφού στα καθήκοντα και την αποστολή των δασκάλων ώριζε και την συλλογή των τοπονυμίων και την καταγραφή τους.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του Παπαφλέσσα τα καθήκοντα του εφόρου ήσαν τα εξής:
Αον) Να περιέλθη και επισκεφθή αυτοπροσώπως όσα των σχολείων συγχωρούν οι περιστάσεις και με τον καιρόν και όλα όσα είναι δυνατόν.
Βον) Εν τοσούτω δε να πληροφορηθεί πόσα σχολεία ευρίσκονται προς το παρόν εις την Έλληνικήν επικράτειαν τόσον της Αλληλοδιδακτικής μεθόδου, όσον και αλλά, και που το καθ' εν και να ιδεάση την Διοίκησιν.
Γον) Να φροντίση να πληροφορηθή περί των είς αυτά διδασκόντων διδασκάλων και της αυτών διαγωγής και Ικανότητος και περί των μαθημάτων οπού παραδίδονται εις κάθε σχολείων και περί της τάξεως και μεθόδου της παραδόσεως και να εισάξη (οπού λείπει) μέθοδον των απλουστέρων, εύκολωτέραν και έπιτηδειωτέραν να επιταχύνη την επίδοσιν των νέων, και εις άλλας με (ν) μαθήσεις, εξαιρέτως όμως είς την της Ελληνικής γλώσσης, δια να μην κατατρίβωσιν εις αυτήν οι νέοι κοινωφελώς τον πολύτιμον καιρόν της ηλικίας των.
Δον) Να λάβη πρόνοιαν μετά των επιτρόπων των σχολείων δια να διορίζωνται παντού διδάσκαλοι τίμιοι, χρηστοήθεις, ενάρετοι, επιμελείς, θεοσεβεΐς, σώφρονες, ώστε να δίδουν καλόν παράδειγμα και να εμφυτεύσουν την αρετήν και τον αληθή πατριωτισμόν εις τους νέους, και προκομμένους όσον ενδέχεται έκαστος εις το είδος του, δια να μην καταργήται ο τόπος και παραλύει ή νεότης.
Εον) Να συνεννοηθή με τους επιτρόπους και διδασκάλους των σχολείων και να επιμεληθή μετ' αυτών, ώστε και τα οντά σχολεία να μεταβληθώσιν εις το κρεϊτ-τον και οπού δεν υπάρχουσι και ο τόπος είναι ικανός να συστήση, να συστηθώσι και Αλληλοδιδακτικά και άλλα, ανάλογα με την δύναμιν και κατάστασιν του τόπον.
ΣΤον) Να ερευνήση να μάθη οποίους και πόθεν έχει τους πόρους και τας προσόδους παν σχολείον και αν αυτοί εξοδεύωνται εις τας κυρίας και καθ' αυτό χρείας του σχολείου, ή αναλίσκωνται εις μάτην και να ειδοποίηση την Διοίκησιν.
Ζον) Να έχη επιστολικόν συνάλλαγμα με τους διδασκάλους και επιτρόπους των σχολείων δια να ειδοποιήται από καιρόν εις καιρόν περί της καταστάσεως εκάστου σχολείου, της προόδου των μαθήσεων και όσα αλλά αφορώσιν την βελτίωσιν των σχολείων.
Ηον) Να συνεπιμεληθή με τους επιτρόπους των σχολείων να προβλεφθώσι τα σχολεία με τα αναγκαία εις χρήσιν αυτών βιβλία και να πλουτισθώσιν οπού είναι δυνατόν και με 6ι6λιοθήκας ανάλογους με τας δυνάμεις και την κατάστασιν εκάστου τόπου.
Θον) Να δώση παραγγελίαν εις τους κατά τόπους έπαρχους και δημογέροντας, εις τους επιτρόπους και διδασκάλους των σχολείων δια να συνάξουν τας αρχαιότητας, όπου κατά καιρούς ευρίσκονται εις κάθε τόπον, νομίσματα, αγάλματα, επιγραφάς και ό,τι άλλο λείψανον Αρχαιότητος και να τα αποταμιεύσουν εις τα σχολεία, δια να απόκτηση με τον καιρόν πάν σχολείον το Μουσείον του, πράγμα αναγκαιότατον δια την ιστορίαν, δια την ανακάλυψιν των αρχαίων ονομάτων των πόλεων, και τόπων, δια την γνώρισιν της δεξιότητας των προγόνων μας, και δια την υπόληψιν των οποίων δικαίως έχουσιν εις τα τοιαύτα τα σοφά της Ευρώπης έθνη, τα όποια μας μέμφονται διότι τα χαρίζομεν ή τα πωλούμεν τιμήματος εις τους θαμίζοντας εις την Ελλάδα περιηγητάς των.
Ιον) Να καθυποβάλη εις την Διοίκησιν σχέδιον της τάξεως των Ελληνικών μαθημάτων, της μεθόδου της παραδόσεως, της διαρκείας ει δυνατόν, εκάστου μαθήματος, μάλιστα της Ελληνικής γλώσσης, δια να μην είναι απεριόριστος ή περί αυτήν σπονδή και καταναλίσκεται εις μάτην ο πολυτιμώτερος καιρός της νεότητας, το όποιον θεωρηθέν, επικριθέν και επικυρωθέν παρά της Διοικήσεως, να διαδοθή εις τα σχολεία της Επικρατείας και να ακολουθήται έως να ευρεθή καλύτερον.
Παράλληλα ο Παπαφλέσσας ως υπουργός καθώριζε και τα δικαιώματα του Κωνσταντά και τις υποχρεώσεις των κατά τόπους αρχών ως έξης:
Δικαιώματα του αυτού.
Αον) Να λαμβάνη παρά της Διοικήσεως την αναγκαίαν συνδρομήν εις το να διευθετώνται κατά το δέον τα αφορώντα την εκπαίδευσιν της νεολαίας.
Βον) Να εισακούηται με τους επιτρόπους των σχολείων εις όσα ήθελε προβάλλει προς βελτίωσιν των σχολείων.
Γον) Να πείθωνται οι διδάσκαλοι εις όσα εύλογα και ωφέλιμα ήθελε προτείνει εις αυτούς προς μεταρρύθμισιν και βελτίωσιν των σχολικών πραγμάτων.
Δον) Οι επίτροποι και διδάσκαλοι των σχολείων εις επίσκεψιν των οποίων ήθελεν έλθη να δείχνωσιν εις αυτόν την αναγκαίαν δεξίωσιν, εν όσω διατρίβει παρ' αυτοίς και ευκολίαν δια να μεταβαίνη εκείθεν εις άλλα σχολεία.
Εον) Οι έπαρχοι να τω δίδωσι χείρα βοηθείας εις έκτέλεσιν των χρεών του. Εν Ναυπλίω 10: Φεβρουαρίου 1825
Ο Υπουργός των Εσωτερικών
(Τ.Σ.) ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΔΙΚΑΙΟΣ
Ό Γενικός Γραμματεύς
Γεώργιος Γλαράκης" (Βιβλιοθήκη Μηλεών Πηλίου, Α/13.
Το 1834 με βασιλικό διάταγμα διαλύθηκαν πλέον των 100 Ιεραί μοναί του Βασιλείου της Ελλάδος, μεταξύ δε αυτών και η γυναικεία Ιερά Μονή των Αγίων Κων/νου και Ελένης των Καλογραιών στην Καλαμάτα της οποίας προΐστατο ο Ιερομόναχος Γεράσιμος Παπαδόπουλος.Πολλοί έβριζαν την Ιερά Σύνοδο και το Βασιλέα της Ελλάδος Όθωνα.Ο Ιωσήφ Ανδρούσης προσπάθησε να συμβιβάσει τα ασυμβίβαστα χωρίς τελικά να καταφέρει τίποτα. Απέθανε το 1844 ενώ ο Παπαφλέσσας σκοτώθηκε στο Μανιάκι στις 20 Μαΐου το 1825. Οι χρονολογίες αυτές ήταν σημαδιακές, γιατί οι βαυαροκράτες με τον Κουντουριώτη είχαν φυλακίσει στον Προφήτη Ηλία στην Ύδρα όλους τους οπλαρχηγούς, τους οποίους με προτροπή του Παπαφλέσσα ελευθέρωσε στις 16 Μαΐου το 1825. Ο Κολοκοτρώνης ήταν την ημέρα που σκοτώθηκε ο Παπαφλέσσας στο Μακρυπλάγι, περιοχή στα σύνορα των νομών Μεσσηνίας – Αρκαδίας, γιατί ερχόταν να τον βοηθήσει. Το 1834 ξεσπάει η Μεσσηνιακή επανάσταση. Δικάζονται σε θάνατο οι Κολοκοτρώνης, Πλαπούτας (τους έδωσαν αθωωτική ψήφο οι Τερτσέτης – Πολυζωίδης). Τους αθώωσε το 1835 όταν ενηλικιώθηκε ο Όθωνας. Στη Μεσσηνιακή επανάσταση καταδικάστηκαν σε θάνατο οι Γιαννάκης Γρίτζαλης και Τζαμαλής, ενώ ο Μητροπέτροβας πεθερός του Γρίτζαλη καταδικάστηκε ισόβια.Το 1825 η κυβέρνηση Κωλέττη δικάζει τον Οδυσσέα Ανδρούτσο, τον φυλακίζει στην Ακρόπολη Αθηνών και το πρωτοπαλήκαρό του ο Γκούρας δίνει το σύνθημα στους τέσσερις φύλακές του: «Αν το λάδι δεν πωληθεί σήμερον η τιμή θα πέσει και θα καταστραφούμε». Αφού τον βασάνισαν και τον δολοφόνησαν τον έριξαν κάτω από την Ακρόπολη για να θεωρηθεί ως αυτοκτονία. Στο βιβλίο «τα καπάκια» του Κωστή Παπαγιώργη εκδ. Καστανιώτη θα διαβάσει κάποιος τις ίντριγκες του Μαυροκορδάτου εναντίον του Καραϊσκάκη και Οδυσσέα Ανδρούτσου.
ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΗΤΙΚΟ ΓΙΑ ΚΑΜΙΝΙ ΣΤΑ ΚΟΥΒΕΛΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ-ΛΑΜΠΑΙΝΑΣ
ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΗΤΙΚΟ ΓΙΑ ΚΑΜΙΝΙ ΣΤΑ ΚΟΥΒΕΛΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ-ΛΑΜΠΑΙΝΑΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ή ΞΕΛΑΣΗ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣ ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ή ΞΕΛΑΣΗ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣ ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΟΙ ΜΑΣΤΟΡΟΙ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
ΣΧΟΛΗ ΟΙΚΟΚΡΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ.Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΙΣΩ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΠΟΤΗ
ΤΟ ΜΑΓΑΖΙ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ .ΝΡΟΥΡΑΜΑΚΟΣ, ΤΣΕΚΟΣ, ΛΑΤΖΟΥΝΗΣ
Η ΠΑΡΕΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΕΙ
Ο ΓΑΙΔΑΡΟΣ ΜΕ ΤΑ ΞΥΛΑ.ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΗΚΟΥΝΙΑΔΑ ΚΡΥΣΤΑΛΛΩ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ο ΤΣΟΠΑΝΟΣ ΤΣΟΥΡΟΥΧΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ
ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΜΠΟΥΡΟΛΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ-ΚΩΣΤΑΣΜΕ ΤΗΝ ΑΛΩΝΙΣΤΙΚΗ
ΦΑΓΗΤΟ ΣΤΑ ΚΤΗΜΑΤΑ
Ο ΑΓΡΟΦΥΛΑΚΑΣ ΣΤΡΑΤΗΣ
ΧΡΙΣΤΑΚΗΣ, ΠΕΡΙΒΟΛΑΡΗΣ, ΑΓΡΟΦΥΛΑΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΛΙΚΑΣ
ΑΛΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ ΡΥΖΙΟΥ ΣΤΗΝ ΜΠΟΥΚΑ
ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ,ΑΠΟΚΡΗΕΣ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΑΚΡΙΝΟΣ, ΜΙΚΡΟΠΟΛΗΤΗΣ
ΑΔΕΛΦΟΙ ΒΙΓΚΟΥ, ΜΙΚΡΟΠΩΛΗΤΕΣ
ΒΙΝΤΖΙ ΛΙΤΡΟΥΒΙΟΥ
ΟΤΕ-ΓΙΟΡΤΗ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ
Ο ΚΟΜΠΑΡΣΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΤΟΥΡΑΜΑΚΟΣ ΣΤΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ Ο ΛΕΩΝ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ
Ο ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΔΟΜΗ
ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ ΜΑΚΡΗ
Ο ΚΟΜΠΑΡΣΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΤΟΥΡΑΜΑΚΟΣ ΣΤΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ Ο ΛΕΩΝ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ
ΤΟ ΚΑΜΙΝΙ ΣΤΗ ΛΑΜΠΑΙΝΑ
ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ
Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑΤΡΟΥ ΓΙΩΡΓΗ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΠΑΚΑΛΙΚΟ-ΚΡΕΟΠΩΛΕΙΟ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΜΑΚΡΗ
Η ΜΑΜΗ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΓΙΑΤΡΟΣ, ΠΟΥ ΜΟΥ ΕΙΧΕ ΔΕΣΕΙ ΤΟ ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΧΕΡΙ ΜΟΥ ΠΟΛΙΤΟΠΟΥΛΟΥ (ΣΟΥΝΕΛΩ)
ΤΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑΠΟΥ ΑΠΕΜΕΙΝΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΤΕΛΕΙΟ ΣΤΑ ΖΕΡΜΙΣΙΑ
ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ ΛΙΟΝΤΗΡΗ
ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ ΜΑΚΡΗ
ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ ΜΠΟΤΣΙΚΑ
ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ ΤΣΑΜΗ,ΜΠΟΤΣΙΚΑ-ΒΙΓΚΟΥ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΓΚΟΜΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΒΑΤΑ
ΑΓΡΟΦΥΛΑΚΗ. ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ-ΠΕΡΙΒΟΛΑΡΗ
ΑΛΩΝΙΣΤΙΚΗ ΡΥΖΙΟΥ
ΜΑΝΑΒΙΣΕΣ
ΜΠΥΡΑΡΙΑ ΠΟΛΙΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΣΟΥΣΤΑ ΒΑΡΕΛΙΑ-ΤΑΒΕΡΝΑ
ΣΤΗΝ ΤΑΒΕΡΝΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ
ΣΤΗΝ ΤΑΒΕΡΝΑ ΤΟΥ ΜΠΟΛΟΚΑ
ΤΟ ΤΡΑΚΤΕΡ
Ο ΧΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΑΛΥΡΑΣ
ΦΑΛΤΕΤΕΣ ΓΙΑ ΧΑΡΑΚΩΜΑ
ΓΚΑΖΙΕΡΕΣ.ΜΑΓΕΙΡΙΚΑ ΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΚΑΝΑΒΑΤΣΟ.ΓΙΑ ΣΚΕΠΑΣΜΑ ΤΗΣ ΣΤΑΦΙΔΑΣ
ΨΑΘΙΑ. ΓΙΑ ΥΠΝΟ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΣΤΑ ΑΛΩΝΙΑ
ΣΑΜΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ ΠΟΥ ΜΕΤΕΦΕΡΑΝ ΤΗΝ ΑΠΟΞΗΡΑΜΕΝΗ ΣΤΑΦΙΔΑ
ΦΥΣΟΥΝΙΑ ΘΕΙΑΦΙΣΜΑΤΟΣ
ΣΒΑΡΝΑ
Η ΧΑΛΚΙΝΗ ΨΕΚΑΣΤΗΡΑ, ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΑ ΑΔΕΛΦΟΙ ΠΡΑΠΟΠΟΥΛΟΙ, ΜΕ ΕΔΡΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΚΛΑΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ
ΥΝΙ
ΣΤΟΜΙΟ ΤΣΙΜΕΝΤΟΔΕΞΑΜΕΝΗΣ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΒΟΤΡΥΣ
ΕΙΔΗ ΠΟΥ ΓΥΡΙΖΑΝ ΤΗ ΣΤΑΦΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΞΗΡΑΝΣΗ ΤΗΣ
ΔΙΑΦΟΡΑ ΦΤΥΑΡΙΑ, ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΑΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΑΛΩΝΙΟΥ, ΚΑΙ ΣΑΚΚΙΑΣΜΑ ΤΗΣ ΣΤΑΦΙΔΑΣ
ΣΟΥΓΛΙΑ ΒΕΛΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΨΙΜΟ ΣΑΚΚΙΩΝ-ΠΑΝΙΩΝ
ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΆ ΕΡΓΑΛΕΙΑ, ΓΙΑ ΠΙΑΣΙΜΟ ΠΟΝΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΖΩΩΝ ΠΟΥ ΕΤΡΩΓΑΝ ΤΗΝ ΣΤΑΦΙΔΑ
ΚΑΛΑΘΙΑ ΤΟΥ ΦΑΒΑ,ΑΠΟ ΧΑΣΑΜΠΑΣΑ
ΣΑΜΑΡΑΣ,ΣΤΗΝ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑ
ΨΕΚΑΣΤΗΡΙΑΣ-ΘΕΙΑΦΙΣΤΗΡΙ,ΣΤΟ ΛΑΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ
ΣΑΜΑΡΑΣ ΣΤΗΝ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑ ΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΤΟΥ
ΤΟ ΚΑΝΤΕΡΙ ΠΟΥ ΖΥΓΙΖΑΝ ΤΗ ΣΤΑΦΙΔΑ
ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΙΔΗ ΠΟΥ ΤΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΣΑΝ ΣΤΑ ΑΛΩΝΙΑ
ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΒΟΤΡΥΣ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ ΜΕ ΤΙΣ ΤΣΙΜΕΝΤΟΔΕΞΑΜΕΝΕΣ
Ο ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ ΠΟΥ ΦΟΡΤΩΝΑΝ-ΞΥΦΟΡΤΩΝΑΝ, ΤΗ ΣΤΑΦΙΔΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΤΗΣ
ΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ,ΣΤΟ ΣΤΑΘΜΟ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ, ΗΤΑΝ ΤΟΤΕ ΣΤΙΣ ΔΟΞΕΣ ΤΟΥ
Η ΜΑΚΙΝΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΜΑΚΡΗ,ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ
Η ΜΑΚΙΝΑ.
ΣΤΗ ΘΟΥΡΙΑ, ΠΡΟΙΚΑ ΤΗΣ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗΣ, ΑΔΕΛΦΗΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ ΛΥΡΑ ΔΗΜΗΤΡΗ
Η ΜΑΚΙΝΑ.
ΣΤΗ ΘΟΥΡΙΑ, ΠΡΟΙΚΑ ΤΗΣ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗΣ, ΑΔΕΛΦΗΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ ΛΥΡΑ ΔΗΜΗΤΡΗ
ΠΕΤΕΜΕΝΑ ΠΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟ ΣΚΟΥΠΙΔΟΤΟΠΟ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ, ΤΟ 1988
ΡΟΔΑ ΚΑΡΟΥ
ΣΑΡΩΜΑ, ΑΠΟ ΚΑΤΣΑΦΑΝΑ, ΠΟΥ ΕΦΤΙΑΝΕ Ο ΒΑΛΥΡΑΙΟΣ ΓΕΡΟ ΣΚΑΜΠΙΛΗΣ (ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ). ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΠΙΑΝΑΜΕ ΚΑΙ ΧΕΛΙΑ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΑΦΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΑΤΕ
Η ΤΡΙΦΤΑ ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΡΑ, ΠΟΥ ΕΤΡΙΒΑΝ ΤΗ ΓΑΛΑΖΟΠΕΤΡΑ, ΑΛΑΤΙ, ΣΙΤΗΡΑ, ΟΣΠΡΙΑ Κ.Λ.Π.
Ο ΤΡΥΓΟΣ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΙΟΝΤΗΡΗ.ΣΤΑ ΔΥΟ ΑΚΡΑ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟ ΖΕΥΓΟΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΚΑΙ ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ
H ΣΙΔΕΡΕΝΙΑ ΓΕΦΥΡΑ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ ΣΕ ΚΑΡΤ-ΠΟΣΤΑΛ
ΤΟ ΣΙΔΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
Η ΣΙΔΕΡΕΝΙΑ ΓΕΦΥΡΑ ΒΑΛΥΡΑΣ.ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΔΡΕΑ ΤΣΩΝΗ,ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΡΤ-ΠΟΣΤΑΛ
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΑΛΕΚΟΥ ΛΙΟΝΤΗΡΗ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΤΣΙΜΕΝΤΕΝΙΑΣ ΓΕΦΥΡΑΣ
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΤΣΙΜΕΝΤΕΝΙΑΣ ΓΕΦΥΡΑΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΜΕΣΟ Η ΒΑΡΚΑ ΣΤΗ ΒΑΛΥΡΑ.
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ
Η ΑΝΑΤΙΝΑΞΗ.ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ. ΕΡΓΟ ΑΝΔΡΕΑ ΤΣΩΝΗ
ΣΠΗΛΙΩΤΗΣ, ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Γ,ΜΑΚΡΗΣ, ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Δ
Η ΞΥΛΙΝΗ ΓΕΦΥΡΑ. ΦΕΡΜΑΝΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Γ
Η ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου