ΒΑΛΥΡΑ ΙΘΩΜΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΚ24002
ΤΗΛ.2724071016
ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΥΣ ΒΑΛΥΡΑΙΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ
ΝΙΦΟΡΟ ΝΙΚΟΛΑΟ ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ, ΓΕΩΡΓΙΟ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ, ΑΛΕΞΙΟ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΒΙΓΚΟ
Στο μητρώο Αρρένων, την σχολική χρονιά 1906-7, στην πρώτη τάξη οι μικροί μαθητές Αλέξιος Βασιλείου Λιοντήρης , Χρίστος Ιωάννου Καρτερολιώτης και Γεώργιος Ιωάννου Γεωργόπουλος, είχαν αντίστοιχο αριθμό μαθητολογίου 3, 5, 55 και ηλικία 8, 8, 7 ετών.
Στην Δευτέρα τάξη ο Νικόλαος Νιφόροςτου Λεωνίδα έχει αριθμό μαθητολογίου 2 και ηλικία 8 ετών.
Οι τέσσερις αυτοί μαθητές έγιναν αργότερα δάσκαλοι και οι Καρτερολιώτης , Νιφόρος, δίδαξαν για πολλά χρόνια στη γενετειρά τους Βαλύρα ως δάσκαλοι και αργότερα ως διευθυντές.
Οι δάσκαλοι Καρτερολιώτης και Λιοντήρης συμμετείχαν στη Μικρασιατική Εκστρατεία υπερασπιζόμενη Πατρίδα, Θρησκεία, Οικογένεια, που τώρα αυτές οι λέξεις, περιορίζονται στο ελληνικό λεξιλογιο.
Νικόλαος Νιφόρος του Λεωνίδα .
Ο Νικόλαος Νιφόρος του Λεωνίδα και της Ρουμπίνης στην οικογενειακή του μερίδα, της κοινότητας Βαλύρας, γεννήθηκε στις 15-10-1899. Παντρεύτηκε την Ιωάννα Ιωάννη Νανοπούλου η οποία γεννήθηκε το 1890. Απόχτησαν τα παιδιά Λεωνίδα 7-3-1923 και Ιωάννη 25-5-1930.
Αργότερα όταν πέθανε η γυναίκα του παντρεύτηκε την Αικατερίνη Δημητρίου Σαρλά, η οποία γεννήθηκε στις 10-4-1910.
Από το αρχείο του σχολείου εμφανίζεται να υπηρετεί ως διευθυντής του σχολείου από το σχολικό έτος 1929 – 30 . ( τότε που καταργήθηκαν τα χωριστά τμήματα Αρρένων και Θηλέων ) έως το σχολικό έτος 1939 - 40 . Γεννήθηκε το 1899 , διότι στον Γενικό Έλεγχο 1930 – 31 ( 15 Ιουνίου 1931 ) δηλώνει ηλικία 33 ετών και έγγαμος . Σπούδασε στο Διδασκαλείο Τριπόλης και πήρε το πτυχίο του το έτος 1917 – 18 με βαθμό άριστα. Πριν τη Βαλύρα πρέπει να υπηρέτησε και σε άλλα σχολεία γιατί το 1931 είχε βαθμό γραμματέα α΄ και χρόνια υπηρεσίας 12 έτη και 10 μήνες . Ο μηνιαίος μισθός του το 1931 ήταν 2840,40 δραχμές.
Παναγιώτης Βίγκος
Το κοινό δημοτικό σχολείο του χωριού Στενύκλάρος ήταν τετρατάξιο, δηλαδή είχε τις 4 πρώτες τάξεις του δημοτικού. Οι μαθητές ήταν από τα χωριά Στενύκλαρο και Μαγούλα. Από τη σχολική χρονιά 1912-13 υπογράφει ο δάσκαλος Παναγιώτης Βίγκος με καταγωγή από Βαλύρα και τη σχολική χρονιά 1904-5 στο μαθητολόγιο, το πρώτο όνομα είναι του Χαρίλαου Βίγκου, ετών 13, τάξη Τετάρτη και το 1928 είναι το όνομα Ιφιγένεια Βίγκου, ετών 7, τάξη πρώτη. Δώρισε την οικία του στο χωριό Στενύκλαρο η οποία έγινε πλατεία την οποία έχουμε φωτογραφίσει και αναρτήσει. Στο κοιμητήριο της Στενυκλάρου υπάρχει και ο τάφος του.
Αλέξιος Βασιλείου Λιοντήρης.
Γεννήθηκε στη Βαλύρα το 1898 και τελείωσε την ακαδημία Τρίπολης. Πριν διοριστεί συμμετείχε με άλλους βαλυραίους στη Μικρασιατική Εκστρατεία και υπάρχει σε φωτογραφία με το συναδελφό του Χρίστο Καρτερολιώτη. Έχουμε στη κατοχή μας έγγραφα που δηλώνουν τη μισθοδοσία του και τα έτη υπηρεσίας, καθώς και επιστολή στο συναδελφό του Νιφόρο Νικόλαο.
Ήταν γιός του Βασιλείου Λιοντήρη και της Χρυσούλας Φωτεινού (αδελφή του Γιάννη Φωτεινού ή Τζαβαρόγιαννη). Είχε τρεις αδελφές την Ελένη που παντρεύτηκε το Θάνο Φειδά και απόκτησαν τα παιδιά Ορέστη και Δημήτρη, τη Βιργινία (Βεργούλα) που παντρεύτηκε τον Ηλία Τσιλίκα και απόκτησαν το μοναχογιό Βασίλη, ενώ ο Αλέξης και η Αγγέλω (πέθανε νέα), έμειναν ανύπαντροι. Ο Βασίλης είχε αδέλφό τον Παναγιώτη που μετανάστευσε στην Αμερική. Είχε το γιο Χαρίλαο, ο οποίος παντρεύτηκε την Ευαγγελία Χριστάκη και απόκτησαν τα παιδιά Καίτη, Παναγιώτη και το συμμαθητή μου Αλέξη.
Ήταν γιός του Βασιλείου Λιοντήρη και της Χρυσούλας Φωτεινού (αδελφή του Γιάννη Φωτεινού ή Τζαβαρόγιαννη). Είχε τρεις αδελφές την Ελένη που παντρεύτηκε το Θάνο Φειδά και απόκτησαν τα παιδιά Ορέστη και Δημήτρη, τη Βιργινία (Βεργούλα) που παντρεύτηκε τον Ηλία Τσιλίκα και απόκτησαν το μοναχογιό Βασίλη, ενώ ο Αλέξης και η Αγγέλω (πέθανε νέα), έμειναν ανύπαντροι. Ο Βασίλης είχε αδέλφό τον Παναγιώτη που μετανάστευσε στην Αμερική. Είχε το γιο Χαρίλαο, ο οποίος παντρεύτηκε την Ευαγγελία Χριστάκη και απόκτησαν τα παιδιά Καίτη, Παναγιώτη και το συμμαθητή μου Αλέξη.
Γεώργιος Γεωργόπουλος του Ιωάννη.
Στο μαθητολόγιο του δημοτικού σχολείου Βαλύρας το 1906-7, είχε αριθμό μαθητολογίου 55 και ηλικία 7 ετών. Είχε αδελφό το Σταύρο Γεωργόπουλο και υπηρέτησε και σαν γραμματέας στο ειρηνοδικείο της Πύλου. Υπάρχει φωτογραφία μόνος του και με τον εξαδελφό του Δημήτρη, ο οποίος είχε παντρευτεί την Ελένη με την οποία απόκτησε τα παιδιά Θανασούλη, Τασία και Δήμητρα.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ-ΜΑΘΗΤΟΛΟΓΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ 1906
Περίοδος του βασιλιά Όθωνα
1834. Γίνεται η οργάνωση των δημοτικών σχολείων με 7χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Το 4χρονο δημοτικό στηρίζεται στον πατριωτισμό των δημάρχων-κοινοταρχών-γονιών. Διατηρήθηκε μέχρι το 1929,γιατί μετά το δημοτικό έγινε εξατάξιο. Προβλέπεται 2 φορές την εβδομάδα η πρακτική διδασκαλία στην αγρονομία, κηπουρική, δενδροκομία, βομβυκοτροφία και μελισσοκομία για τα αγόρια, και για τα κορίτσια το εργόχειρο.
Θεμελιώθηκε το εκπαιδευτικό σύστημα 3 βαθμίδων. Όμως από τους κύκλους του παλατιού αγνοήθηκε η Ελληνική πραγματικότητα και τα νομοθετικά στηρίχτηκαν στις ουμανιστικές και κλασικιστικές τάσεις που επικρατούσαν τότε στη δυτική Ευρώπη, με αποτέλεσμα την αποτυχία τους στην πρακτική εφαρμογή.
Η αλληλοδιδακτική μέθοδος εφαρμόστηκε και συνεχίστηκε και σ’ αυτή την περίοδο. Στο δημοτικό σχολείο τα διδασκόμενα μαθήματα ήταν Κατήχηση, στοιχεία της Ελληνικής ,ανάγνωση, γραφή, αριθμητική τα μέτρα και τα σταθμά της εποχής, γραμμική ιχνογραφία, φωνητική μουσική και όπου ήταν δυνατόν στοιχεία γεωγραφίας, Ελληνικής ιστορίας και από τις φυσικές επιστήμες τα αναγκαία.
Η μέση εκπαίδευση περιλάμβανε τα Ελληνικά σχολεία και τα γυμνάσια.
Όσον αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση το 1837 άρχισε να λειτουργεί το Πανεπιστήμιο του Όθωνος με τους 52 μαθητές : 8 Θεολογία , 22 Νομική, 4 Ιατρική, 18 φιλοσοφική και με 57 τακτικούς ακροατές.
1862-1892
Καθιερώνεται η συνδιδακτική* μέθοδος και εγκαταλείπεται η αλληλοδιδακτική.
* Ο δάσκαλος διδάσκει όλους τους μαθητές και όλα τα μαθήματα .
Βιβλιογραφία Γιαννικοπούλου Α.: Ιστορίες της Ελληνικής
· Τσαμπή : Η παιδεία στο Βυζάντιο
· Χατζοπούλου Κ.: Ελληνικά σχολεία στη περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας Θεσσαλονίκη 1991
Το Εκπαιδευτικό μας σύστημα
και οι αλλαγές του (1830-2000)
α. Η ευθύνη
Για την καλύτερη διοίκηση και οργάνωση του Ελληνικού κράτους διαμορφώθηκαν η Νομοθετική (κοινοβούλιο), Δικαστική (δικαστήρια) και Εκτελεστική (κυβέρνηση, Υπουργοί, διοικητικές υπηρεσίες) εξουσία. Μια από τις δραστηριότητες του κράτους είναι η παιδεία (Αγωγή και Μόρφωση), η Εκπαίδευση (οργανωμένη μορφή παιδείας) διακρίνεται σε νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο ανώτερη εκ/ση, Πανεπιστήμιο, Ελεύθερο Πανεπιστήμιο, ΕΛΚΥΣ, ΠΣΕ ΙΕΚ,ΚΕΠ,ΣΧΟΛΕΣ ΟΑΕΔ Ιδιωτική εκ|ση,Κ.Λ.Π.) την οποία εφαρμόζει με την εκπαιδευτική της πολιτική (προγράμματα, στόχοι, σκοποί).
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την παιδεία είναι το κράτος, η πολιτεία, οικογένεια, κοινότητα, οικονομία, θρησκεία εκκλησία, επιστήμη, παιδαγωγικοί, κοινωνικοί και ψυχολογικοί παράγοντες. Τη διοίκηση στην εκπαίδευση ασκούν Πρόεδρος Δημοκρατίας, Κυβέρνηση, Υπουργοί, Υφυπουργοί, Γενικοί Γραμματείς ΥΠΕΠΘ, όργανα διοίκησης, Σύμβουλοι, Δ/ντες – Υπ/ντες σχολείων, Συλλογικά όργανα και τέλος οι αφανείς δάσκαλοι και καθηγητές. Ο αντιχιτλερικός καθηγητής του Χάρβαρντ Werner Taeger στο τρίτομο έργο του Paideia καλύπτει τις έννοιες πολιτισμό, παράδοση, εκπαίδευση, γράμματα και καλλιέργεια.
Η αξία ενός μακρόπνοου σχεδιασμού για την παιδεία και εκπαίδευση είναι γνωστή από το 5ο αιώνα π.χ. από το ποίημα του Kuan – Tzu.
* Όποιος σπέρνει σιτάρι, θερίζει μια χρονιά
* Όποιος φυτεύει δέντρα, παίρνει καρπούς δέκα χρόνια
* Όποιος μορφώνει το λαό, απολαμβάνει καρπούς εκατό χρονιές (Στην Ελλάδα ουδέποτε σχεδιάστηκε μακρόπνοο πρόγραμμα και σε κανένα τομέα).
β. Οι μεταρρυθμίσεις
Με την απελευθέρωση του Ελληνικού κράτους το εκπαιδευτικό σύστημα κατοχυρώνεται νομικά το 1830-40. Οι σημαντικές αλλαγές – μεταρρυθμίσεις έγιναν τα έτη 1934, 36, 1913, 17, 29, 57-9, 64, 76, 80-82, 82-85, 85, 88-95, 96, 98 και 2000;
1834. Διάταγμα για τη Δημοτική Εκπαίδευση 6η Φλεβάρη, τετρατάξιο δημοτικό.
1834. Διάταγμα για τη μέση εκπαίδευση ,τριτάξιο Ελληνικό(σχολαρχείο) και τετρατάξιο γυμνάσιο
1835. Β.Δ. 25 Μαρτίου 1835(αντιβασιλεία).Ιδρύονται τα πρώτα 10 Ελληνικά σχολεία στην Ελλάδα
1836. Διάταγμα για τη Μέση Εκπαίδευση και ίδρυση Πανεπιστημίων.
1864.Τα δημοτικά σχολεία στη Μεσσηνία ήταν 58. Οι επαρχίες Καλαμών, Τριφυλίας. Μεσσήνης και Πυλίας είχαν αντίστοιχα 16Α-2Θ,10Α-4Θ,13Α-1Θ,12Α-2Θ.Α=Αρρένων,Θ= Θηλέων
1897. Κινήσεις και προσπάθειες για μεταρρύθμιση.
1913. Διαμόρφωση αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση. Ίδρυση τριταξίων διδασκαλείων Αρρένων – Θηλέων.
1917. Καθιέρωση δημοτικής γλώσσας για το δημοτικό και συγγραφή αναγνωστικών στη δημοτική. Ίσχυε 4ετές δημοτικό (στη δικαιοδοσία κοινότητας ή δήμου) 3ετές Ελληνικό, 4ετές Γυμνάσιο (έβδομη τάξη, στο κράτος).
1929. Αύξηση της φοίτησης κατά ένα έτος. Δημιουργία 6ετούς δημοτικού – γυμνασίου. Ίδρυση του Πειραματικού Αθηνών και νυχτερινών σχολείων, τα διδασκαλία έγιναν 5τάξια και για τους νηπιαγωγούς 4τάξια.
1937. Δημοτικό 4τάξιο και συνέχιση στο γυμνάσιο,εξατάξιο δημοτικό και 8τάξιο γυμνάσιο (5 χρονος,τρίχρονος κύκλος,ογδόη).
1957-9 Έγιναν οι νόμοι 3971 και 3973 για την τεχνική και επαγγελματική Εκπαίδευση αντίστοιχα.
1964. 6ετές δημοτικό, 3ετές γυμνάσιο (εννιάχρονη υποχρεωτική Εκπαίδευση) 3ετές λύκειο Ν. 4379. Καθιέρωση ακαδημαϊκού απολυτηρίου, διδασκαλία αρχαίων και αύξηση της φοίτησης δασκάλων κατά 1 έτος (τριετής φοίτηση).
1967. Ίδρυση του Πανεπιστημίου Πατρών και Φιλοσοφικής Ιωαννίνων. Επανέρχεται το σύστημα πριν του 1964.
1970. Ίδρυση των 5 ΚΑΤΕΕ (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο).
1976. 9ετή υποχρεωτική Εκπαίδευση (6ετές δημοτικό – 3ετές λύκειο) εισαγωγή του με εξετάσεις ίδρυση κλασσικών λυκείων, ίδρυση ΚΕΜΕ (Ν186), ίδρυση τεχνικών – επαγγελματικών σχολών με διάρκεια 2-4 εξαμήνων (χωρίς εξετάσεις) και 3ετή με εξετάσεις, ανώτερες τεχνικές – επαγγελματικές σχολές με εισαγωγικές εξετάσεις μετά το λύκειο (Ν 576/77) και καθιέρωση νεοελληνικής γλώσσας. Στις ακαδημίες εισάγονται με το βαθμό απολυτηρίου.
1978-79. Εισάγεται ο θεσμός των κατ έπιλογήν μαθημάτων και καθιερώνεται ο θεσμός των Πανελληνίων εξετάσεων. Τα μαθήματα Β,Γ Λυκείου διακρίνονται σε μαθήματα κορμού (κοινό πρόγραμμα),και σε κατ΄ επιλογήν(πρόγραμμα επιλογής) , με 2 κατευθύνσεις. Τα μαθήματα για την 1η κατεύθυνση ήταν: Αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία ,λατινικά και ιστορία ,ενώ για τη 2η ήταν: Μαθηματικά φυσικά και χημεία. Οι βαθμοί εξυπηρετούν τη δυνατότητα του μαθητή στην προαγωγή ή απόλυση και την εισαγωγή του στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Η διαδικασία αυτή διήρκησε μέχρι το 1981 που ήρθε το ΠΑΣΟΚ στην εξουσία
1981. Η κυβέρνηση υποσχέθηκε την κατάργηση των εξετάσεων για τις ανώτερες-ανώτατες σχολές και το μόνο που έκανε ήτανε η κατάργηση των πανελληνίων της Β λυκείου και τη διατηρησή τους στη Γπου μετονομάζονται σε Πανελληνιες εξετάσεις
1980-82. Η Β, Γ τάξη λυκείου χωρίζεται σε δύο κατευθύνσεις. Θεσπίζεται συντελεστής βαρύτητας μαθημάτων, κατοχύρωση βαθμολογίας, και ο βαθμός επίδοσης Β και Γ λυκείου λαμβάνεται υπόψη για ΑΕΙ. Η εισαγωγή στα ΚΑΤΕΕ – Ακαδημίες γίνεται χωρίς εξετάσεις με ορισμένα μαθήματα από Β-Γ λυκείου και γενικής βαθμολογίας Β-Γ λυκείου.
Οι εξετάσεις είναι Πανελλήνιες και έχουν δικαίωμα αναβαθμολόγησης μια φορά σε δύο μαθήματα (2 Β λυκείου, 2 Γ λυκείου 1 από Β και ένα από Γ λυκείου).
1982-85. Δημιουργία 5 δεσμών στη Γ΄ Λυκείου. Τη 5η δέσμη παρακολουθούν όσοι δεν επιθυμούν να συμμετέχουν σε εξετάσεις ΑΕΙ-ΚΑΤΕΕ. Τα μαθήματα των 4 δεσμών είναι 4 και είναι ταυτόχρονα μαθήματα εισαγωγής και απολυτηρίων. Κριτήριο εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΚΑΤΕΕ είναι η βαθμολογία των 4 μαθημάτων στις γενικές εξετάσεις και η συνολική βαθμολογία των τάξεων Α,Β,Γ λυκείου με συντελεστές 5,25 και 12 αντίστοιχα.
Το μηχανογραφικό συμπληρώνεται το Μάρτιο τα ΚΑΤΕΕ ονομάζονται ΤΕΙ. Στα ΤΕΙ εισάγονται σε ποσοστό 25% από τα ΤΕΛ.
Η εισαγωγή τους γίνεται σε ποσοστό75% από τα μαθήματατα της τελευταίας τάξης και 25% από τα μαθήματα πτυχίου. Υπάρχει κατοχύρωση βαθμολογίας.
1985. Ίδρυση Ε.Π.Λ.(ΕΝΙΑΙΟΥ ΠΟΛΥΚΛΑΔΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ)
1988 Αποδέσμευση απολυτηρίων και εισαγωγικών εξετάσεων σε ΑΕΙ – ΤΕΙ. Κατοχύρωση βαθμολογίας για 2 έτη. Κατάργηση της 5ης δέσμης. Κάθε δέσμη εξετάζεται σε όλα τα μαθήματα για την απολυσή του και στη συνέχεια διαγωνίζονται στα 4 μαθήματα επιλογής για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Το ένα μάθημα έχει βαρύτητας με συντελεστή 1,15 και τα άλλα 3 έχουν συντελεστή το καθένα 0,95. ‘Εχει δικαίωμα κατοχύρωσης βαθμολογίας για 3 χρόνια σε 1 ή περις΄τερα ή και όλα τα μαθήματα κάθε φορά εξετάσεων.Τη 4η χρονιά ο υποψήφιος δίνει όλα τα μαθήματα και η κλίμακα βαθμολογίας είναι 0-80. Αν η διαφορά μεταξύ δύο βαθμολογητών σ΄ ένα γραπτό είναι πάνω από δέκα βαθμολογείται από αναβαθμολογητή που ο βαθμό τους θα κυμανθεί μεταξύ των βαθμών των δύο βαθμολογητών.
1992. Ίδρυση ΙΕΚ για να καλύψουν το κενό Λυκείου – Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για όσους το επιθυμούν.
1996. Εθνικό απολυτήριο και επέκταση ΕΠΛ.
1998. Κατάργηση των τύπων των λυκείων , πανελλαδικές εξετάσεις στη Β-Γ λυκείου σε 14 μαθήματα. Προαγωγικός βαθμός το 9,5 δεν υπάρχουν ανεξεταστέοι (δεν εφαρμόστηκε ). Υπάρχουν μαθήματα με συντελεστή βαρύτητας και για την εισαγωγή σε ΑΕΙ – ΤΕΙ μετρά και ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου 30% από Β (προαιρετικά) και 70% από Γ λυκείου). Διενεργείται ο διορισμός των δασκάλων - καθηγητών μέσω ΑΣΕΠ. Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε τον Ιούνιο 1998 με τα γνωστά θλιβερά επεισόδια.
2000. Έγιναν τον Απρίλιο (9/4) εθνικές εκλογές. Στη νέα Κυβέρνηση ο υπουργός κος Πέτρος Ευθυμίου παρέλαβε τη σκυτάλη από τον υπουργό κο Γεράσιμο Αρσένη. Το ράβε ξήλωνε άρχισε. Η μεταρρύθμιση Αρσένη κράτησε 2 μήνες και η χρήση του πολλαπλού βιβλίου ,που δαπανήθηκαν τεράστια χρηματικά ποσά ,πήγε περίπατο
2001-2.Αρχίζει η ενισχυτική διδασκαλία στα γυμνάσια και τα λύκεια.
γ. Βαθμίδες Εκπαίδευσης
Νηπιαγωγείο. Προβλέφθηκε για πρώτη φορά το 1895. Έγινε ίδρυμα στοιχειώδους Εκπαίδευσης το 1929 Ν. 4397 και αποτελεί την πρώτη βαθμίδα της γενικής Εκπαίδευσης το 1976 Ν.390.
Δημοτικό. Η φοίτηση ήταν 4ετής, 6ετής με προαγωγικές εξετάσεις στην Ε και ΣΤ τάξη οι οποίες καταργήθηκαν. Διακρίνονται σε μονοθέσια (15-30 μαθητές) και 15θέσια (421-450 μαθητές).
Το 1933 έγινε η ίδρυση των παιδαγωγικών ακαδημιών Ν. 5802 (αντικατάσταση διδασκαλείων) και καταργήθηκαν το 1989 (14 ακαδημίες) γιατί ενσωματώθηκαν στα Πανεπιστήμια.
“Μπορεί το σχολείο να γίνει ελκυστικό και ενδιαφέρον; Μπορεί η μάθηση να αποκτήσει γεύση και η διδασκαλία ουσία; Μπορεί ο δάσκαλος να γίνει συνοδοιπόρος του μαθητή στο ταξίδι της γνώσης;”
Μας έχουν συνηθίσει επί σειρά ετών οι εκάστοτε κυβερνώντες μετά την αλλαγή κυβέρνησης να αλλάζουν και τα δεδομένα στην εκπαίδευση. Γενικώς έχουν χορτάσει τα αυτιά μας να ακούν περί εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στο χώρο της παιδείας.
Όμως είναι πλέον ξεκάθαρο, ότι η υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης σε όλους τους τομείς (χρηματοδότηση, οργάνωση, στελέχωση, περιεχόμενο, λειτουργία, υποδομές) έχει φτάσει σε οριακό σημείο. Η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και η πολιτεία έχει υποχρέωση να την παρέχει δωρεάν σ’ όλους όσους το θελήσουν. Η παιδεία στη χώρα μας πάντα αποτελεί προτεραιότητα προεκλογικά. Μετά η προτεραιότητα ξεχνιέται. Η παιδεία πάντα μεταρρυθμίζεται και πάντα αρρύθμιστη παραμένει κάνοντας πειραματισμούς στα εκπαιδευτικά συστήματα. Η παιδεία είναι δωρεάν αλλά ο κάθε γονιός διαθέτει σημαντικό μέρος από το εισόδημά του για «παραπαιδεία».
Άρα πέφτει στο κενό η εκάστοτε συνθηματολογία που ακούει στο «δωρεάν παιδεία». Θεωρώ ότι στο εκπαιδευτικό σύστημα κάτι δεν πάει καλά. Υπάρχει ένα κενό ανάμεσα σ’ αυτό που διδάσκεται στα σχολεία και σ’ αυτό που ζητείται να εξετασθεί ο μαθητής στις πανελλήνιες εξετάσεις. Έτσι ο υποψήφιος για να φθάσει σε ικανοποιητικό επίπεδο προετοιμασίας χρειάζεται συμπληρωματική γνώση. Έτσι το σύστημα αφήνει ανοιχτή την πόρτα στην παραπαιδεία και δεν δημιουργεί προϋποθέσεις κατάργησής της.
Το εκπαιδευτικό μοντέλο είναι βασισμένο στην αποστήθιση κι όχι στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης. Το λύκειο εξαντλεί τη λειτουργία του στην προετοιμασία του μαθητή για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Το σχολείο πρέπει να παρακολουθεί από κοντά τις επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά παράλληλα να στηρίζεται στα ιδεώδη των ανθρώπινων δικαιωμάτων, του αλληλοσεβασμού, της ειρήνης και της δημοκρατίας. Eκείνο που έχει αξία είναι να δημιουργηθεί ένα σχολείο που να αναδεικνύει τις δεξιότητες του μαθητή, ένα σχολείο που να μην εξαντλεί οικονομικά την οικογένεια να δημιουργηθεί ένα σχολικό περιβάλλον να μην εξαντλεί τον μαθητή και να είναι ευχάριστο γι’ αυτόν.
` Τα δίκτυα των Η/Υ και η τηλεόραση, δρουν ανταγωνιστικά προς το παραδοσιακό σχολείο. Οι μαθητές συνηθίζουν σε ένα περιβάλλον ταχείας εναλλαγής παραστάσεων και πλούτου ερεθισμάτων που αναπόφευκτα κάνουν ανιαρό τον σχολικό μαθησιακό χώρο. Επίσης η κυριαρχία της εικόνας ελαττώνει τη χρήση του γραπτού λόγου. Παγκοσμίως έχει παρατηρηθεί η ελάττωση του γραπτού κειμένου.
Στη συνέχεια θα αναφερθώ στα περί των γνώσεων και του ρόλου του εκπαιδευτικού στις όποιες αλλαγές, ξεκινώντας από το πώς μπορεί, λοιπόν, να κάνει μάθημα ο εκπαιδευτικός αν δεν γνωρίζει στοιχειώδεις αρχές και γνώσεις παιδαγωγικής, διδακτικής, ψυχολογίας, κοινωνιολογίας, ιστορίας της εκπαίδευσης, διαμόρφωσης εκπαιδευτικής πολιτικής, πολυπολιτισμικότητας, διαπολιτισμικότητας και νέων τεχνολογιών. Ένας εκπαιδευτικός του λυκείου – για παράδειγμα – δεν γνωρίζει ποια περίπου είναι η συνολική «μορφωτική αποσκευή» του παιδιού στην μέχρι τότε εκπαιδευτική του πορεία. Εδώ προκύπτει ένα ερώτημα: Είναι δυνατόν να διαβάζει όλα τα βιβλία (δημοτικού και γυμνασίου) ένας εκπαιδευτικός του λυκείου, προκειμένου να κάνει σωστά την εργασία του; Δεν θα τολμούσα να το ισχυριστώ. Αλλά θεωρώ ότι πρέπει να έχουμε ξεφυλλίσει τουλάχιστον αυτά τα βιβλία ή να έχουμε ρίξει μια ματιά ή να τα έχουμε «διαβάσει διαγώνια». Για να έχουμε μια γενική εικόνα.
Η επιμόρφωση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών καθώς και η δημιουργία σχολής διοικητικών στελεχών εκπαίδευσης κρίνονται εξόχως απαραίτητα.
Η ηγεσία του Υπουργείου παιδείας πρέπει να αντιληφθεί ότι «για να αλλάξεις την εκπαίδευση, πρέπει να αλλάξεις τον εκπαιδευτικό», αυτή η χιλιοειπωμένη διατύπωση απεικονίζει, σε σημαντικό βαθμό, την ιεράρχηση των στόχων μιας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Στη χώρα μας, επιχειρείται κάθε φορά να αλλάξει η εκπαίδευση αλλάζοντας συνήθως το σύστημα πρόσβασης των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ή το πολύ – πολύ αλλάζοντας βιβλία και αναλυτικά προγράμματα. Δεν χρειάζεται πολλή σοφία για να καταδειχθεί ο καταλυτικός ρόλος του εκπαιδευτικού Άλλωστε όλα τα στοιχεία της εκπαίδευσης (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα, διδακτική μεθοδολογία, εργαστήρια, νομοθεσία κλπ) δοκιμάζονται και κρίνονται στα χέρια, στον τρόπο εργασίας του εκπαιδευτικού.
Η μεγαλύτερη επιτυχία για έναν δάσκαλο είναι να μπορεί να πει «τα παιδιά τώρα εργάζονται σαν να μην υπήρχα»
Μ. Μοντεσσόρι
Δημοτικό σχολείο Βαλύρας Μεσσηνίας.
- Συνεστήθη με απόφαση του Δήμου Οιχαλίας το 1862 και με δαπάνες του δήμου λειτουργούσε και γ δημοτικό σχολείο που είχε έδρα τη Βαλύρα 444/18-3-1862 σελ. 1957
- Το 1890 διορίστηκε δάσκαλος ο Δ.Ν. Καρακίτσος 306/23-11-1890.
- Το 1891 ανασυστήθηκε το δημοτικό σχολείο 95Β/7-10-1891.
- Το 1894 τοποθετήθηκε δάσκαλος ο Γ.Α. Παπαδόπουλος 1951/31-8-1894.
- Οδηγός Ελλάδος Ν. Ιγγλέση 1911.
Κοινότητας Τζεφερεμίου (Βαλύρα)
Δημοτικό σχολείο Αρρένων
Δημοτικό σχολείο Θηλέων
- Το 1897 είχε υποβιβαστεί σε γραμματοσχολείο και γραμματιστής ήταν ο Γ. Παναγόπουλος 50Γ/1-3-1897.
- Στο Μελιγαλά Μεσσηνίας λειτουργούσε δημοτικό Β΄ τάξης Ι. Ραγκαβή. Τα ελληνικά Τόμος Β σελ. 572-3.
Έτος.................... Μαθητές
Δημοτικό Αρρένων
1899-1900.................. 158
1901........................... 154
1902........................... 133
1903.......................... 137
1904.......................... 131
1905.......................... 149
1906.......................... 156
1907........................... 142
1908.......................... 137
1909.......................... 145
1910.......................... 131
1911.......................... 156
1912.......................... 156
1913.......................... 127
1914.......................... 149
1936 .......................... 249
1958 .......................... 214
Έτος.................... Μαθητές
Θηλέων
1916-7.......................... 72
1918............................. 66
1919 ............................ 70
1920 ............................ 72
1921 .......................... 104
1922 ............................ 45
Έτος.................... Μαθητές
*Από το αρχείο του δημοτικού σχολείου Βαλύρας
«Η καλή διαχείριση της γλώσσας είναι σπουδαία αρετή. Τα πάντα περπατούν πάνω στη γλώσσα μας. Ο φλύαρος άνθρωπος αμαρτάνει διαρκώς και πέφτει σε μεγάλες παγίδες. Θα νιώσετε μεγάλη χαρά όταν είστε εγκρατείς στη γλώσσα. Μη μιλάτε διαρκώς. Επικοινωνία είναι και το χαμόγελο και η καθαρή ματιά και η κάθε είδους αγνή επαφή».
ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Πλήρες Δημοτικό Σχολείο Αρρένων εν Τζεφερεμίνη του Δήμου Οιχαλίας .
Σχολικό έτος 1906 – 07
ΤΑΞΗ ΠΡΩΤΗ
(Στις παρενθέσεις είναι η ηλικία των παιδιών)
1) Γεώργιος Ιωαν . Ματσούκας (7)
|
34) Παναγ. Νικ. Γεωργακόπουλος (7)
|
2) Μαρίνος Ηλία Μακρής (8)
|
35) Παναγ. Ιωαν. Αργυρόπουλος (8)
|
3) Αλέξιος Βας. Λιοντήρης (8)
|
36) Βασιλ. Παν. Κολιόπουλος (8)
|
4) Λεωνίδας Δ Γεωργακόπουλος (8)
|
37) Σταύρος Θεοδ. Σταματόπουλος (7)
|
5) Χρίστος Ιωαν. Καρτερολιώτης (8)
|
38) Αριστόδημος Ανδ. Σπηλιώτης (8)
|
6) Κων. Δημ. Παναγόπουλος (7)
|
39) Ιωάννης Ανδρέου Γρίβας (7)
|
7) Κων. Ιωαν. Καρτερολιώτης (7)
|
40) Φώτιος Ιωάννου Σιάγκρης (8)
|
8) Παντελής Γεωρ. Τσαγκάρης (8)
|
41) Παναγ. Αριστ. Ντουραμάκος (8)
|
9) Νικόλαος Κων. Τσαθόπουλος (8)
|
42) Ιωάννης Γεωργ. Μπόβης (8)
|
10) Κων. Δημ. Σπυρόπουλος (8)
|
43) Αθαν. Νικ. Περιβολάρης (9)
|
11) Πραξιτέλης Ανδ. Θεοδωρόπουλος (8)
|
44) Αθαν. Δημ. Ηλιόπουλος (8)
|
12) Δημήτριος Γεωρ. Δημόπουλος (7)
|
45) Ευσταθία Δημ. Αθανασοπούλου (9)
|
13) Ανδρέας Αθαν. Γαλανόπουλος (8)
|
46) Αθαν. Αριστ. Περιβολάρης (8)
|
14) Θεόδωρος Ανδ. Νικολόπουλος (8)
|
47) Παναγιώτης Μ. Παπασαραντόπουλος (9)
|
15) Παντελής Παν. Γεωργόπουλος (8)
|
48) Γεώργιος Ηλ. Παπαγεωργίου (9)
|
16) Κυριάκος Νικ. Σουλελές (8)
|
49) Δημ. Αριστ. Μπακόπουλος (7)
|
17) Στυλιανός Θ. Παναγιωτόπουλος (7)
|
50) Θεόδωρος Δημ. Ρούλιας (7)
|
18) Παναγ. Αλεξ. Ξυδόπουλος (7)
|
51) Βασιλ. Φωτ. Μυλονόπουλος (7)
|
19) Χαραλ. Δ.. Μπακόπουλος (8)
|
52) Δημητ. Ιωαν. Καπότης (7)
|
20) Νικολ. Παν. Μπουρίκας (7)
|
53) Βασίλειος Στ. Μπουζαλάς (7)
|
21) Κυριακούλα Δ. Λιοντήρη (8)
|
54) Αθανασ. Δημ. Μπότσικας (8)
|
22) Σταυρούλα Αλεξ. Δρακοπούλου (7)
|
55) Γεωργ. Ιωαν. Γεωργόπουλος (7)
|
23) Κωνσταντ. Αθαν. Σπανός (7)
|
56) Γεωργίτσα Ν. Λιοντήρη (8)
|
24) Παναγιώτης Θ. Μελισουργός (7)
|
57) Αθανάσιος Δημοσ. Τσουκαλάς (8)
|
25) Άννα Ευθ. Ματσούκα (8)
|
58) Θεόδωρος Παν. Καπότης (8)
|
26) Κωνστ. Ευθ. Ματσούκας (7)
|
59) Δημητρ. Αγαθ. Παπασαραντόπουλος (7)
|
27) Ανδρέας Ηλία Παπαδόπουλος (8)
|
60) Λεωνίδας Ιωαν. Μπακόπουλος (7)
|
28) Κωστούλα Γ. Τσιμπουκλή (7)
|
61) Σταύρος Βασ. Χριστάκης (7)
|
29) Ιουλία Γ. Τσιμπουκλή (8)
|
62) Κυριακούλα Βασ. Λινάρδου (7)
|
30) Χρίστος Παν. Μπουρελιόπουλος (8)
|
63) Ευσταθία Π. Πουλοπούλου (7)
|
31) Νικόλαος Ανδρ. Φωτεινός (7)
|
64) Ευστάθιος Δημ. Τσουκαλάς (7)
|
32) Θωμάς Παν. Μπουρελιόπουλος(7)
|
65) Γεώργιος Μιχ. Γκομέσης (9)
|
33) Γεώργιος Ιωαν. Γεωργακόπουλος(7)
|
ΤΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΑ
1
|
Δημητρ. Στας. Βασιλοπουλος (8)
|
16
|
Χρις. Γεωργ. Χαλικούρας (9)
|
2
|
Νικόλαος Λεων. Νιφόρος (8)
|
17
|
Βασιλ. Γεωρ. Σαρλάς (9)
|
3
|
Γρηγόριος Νικ. Νανόπουλος (10)
|
18
|
Βασιλ. Ιωαν. Τσουκαλάς (10)
|
4
|
Νικολ. Δημ. Σαρλάς (9)
|
19
|
Παναγιώτης Νικ. Ιωάννου (9)
|
5
|
Ευστ. Αθαν. Φενέκος (9)
|
20
|
Νικολέτα Αρ. Ντουραμάκου (9)
|
6
|
Μαριγ. Αριστ. Τσαγκάρη (9)
|
21
|
Ευστάθιος Γεωρ. Μπαρακάρης (9)
|
7
|
Παναγ. Αριστ. Μπουζαλάς (10)
|
22
|
Παναγ. Ανασ. Σιάγκρης (9)
|
8
|
Μαρία Στασ. Βασιλοπούλου (9)
|
23
|
Κωνστ. Λεων. Τσαγκάρης (10)
|
9
|
Χρυσούλα Δημ. Λινάρδου (8)
|
24
|
Αθαν. Παν. Τζουράς (10)
|
10
|
Φώτιος Κωνστ. Τσαγκάρης (8)
|
25
|
Κωνστ. Γεωργ. Χαραλαμπόπουλος (9)
|
11
|
Ιωάννης Φ. Σωτηρόπουλος (9)
|
26
|
Γεώργιος Ευστ. Σπηλιώτης (8)
|
12
|
Κωνστ. Ιωαν. Μπουζαλάς (9)
|
27
|
Αθανάσιος Ανδ. Τσαγκάρης (9)
|
13
|
Θεοδωρος Χ. Βασιλόπουλος (9)
|
28
|
Στυλιανός Νικ. Τσιλίκας (9)
|
14
|
Ευθύμιος Κωνστ. Σπηλιώτης (8)
|
29
|
Αικατ. Αγαθ. Παπασαραντοπούλου(9)
|
15
|
Ηλίας Μιλτ. Ηλιόπουλος (8)
|
ΤΑΞΗ ΤΡΙΤΗ
1
|
Παναγ. Γεωργίου Μπασιάκος (9)
|
15
|
Ιωάννης Αλ. Παπαδόπουλος (10)
|
2
|
Γεώργιος Ευσταθ. Μπότσικας (10)
|
16
|
Σωκράτης Β. Σπηλιώτης (11)
|
3
|
Βασιλ. Παν. Γεωργόπουλος (10)
|
17
|
Νικολ. Χριστ. Βασιλόπουλος (10)
|
4
|
Ιωάννης Θεοδ. Παναγιωτόπουλος (10)
|
18
|
Νικολ. Παν. Σπηλιώτης (11)
|
5
|
Γεώργιος Δημ. Ρούλιας (10)
|
19
|
Γεώργ. Ανδρέου Φωτεινός (10)
|
6
|
Παναγιώτης Αθ. Σπανός (11)
|
20
|
Δημήτριος Ευστ. Σπηλιώτης (10)
|
7
|
Γεώργιος Αθαν. Φενέκος (10)
|
21
|
Λύσανδρος Νικ. Μπόβης (11)
|
8
|
Αθανάσιος Νικ. Γκομέσης (11)
|
22
|
Παναγ. Ηλίου Ιωάννου (10)
|
9
|
Αναστάσιος Παν. Κοντοπανάγος (10)
|
23
|
Αθαν. Ευστ. Μπουρελιόπουλος (10)
|
10
|
Δημητ. Παν. Λαμπρόπουλος (10)
|
24
|
Σταύρος Μ. Παπασαραντόπουλος (10)
|
11
|
Κωνσταντ. Θεοδ. Καρύδης (10)
|
25
|
Πέτρος Ιωαν. Γεωργόπουλος (11)
|
12
|
Ιωάννης Λεων. Χριστάκης (10)
|
26
|
Ιωάν. Σταυρ. Μπακόπουλος (11)
|
13
|
Νικολ. Θεοδ. Σταματόπουλος (10)
|
27
|
Αντιγόνη Βασιλ. Λινάρδου (10)
|
14
|
Βασιλ. Αριστ. Μπακόπουλος (10)
|
28
|
Χρίστος Ανδρ. Τσαγκάρης (11)
|
ΤΑΞΗ ΤΕΤΑΡΤΗ
1
|
Αθανασ. Φωτ. Σωτηρόπουλος (10)
|
11
|
Γεωργ. Ευσταθ. Αγγελόπουλος (12)
|
2
|
Αργύριος Αποστόλου Καπράλος (11)
|
12
|
Παναγιώτης Ιωαν. Σταθόπουλος (12)
|
3
|
Λεωνίδας Δημητρ. Σπυρόπουλος (12)
|
13
|
Μιχαήλ. Θεοδ. Παναγιωτόπουλος (12)
|
4
|
Θεοδωρος Ιωαν. Σταυριανόπουλος(10)
|
14
|
Σταύρος Νικολ. Ιωάννου (11)
|
5
|
Ηλίας Βασιλείου Σπηλιώτης (10)
|
15
|
Αναστ.Γεωργ. Χαραλαμπόπουλος (12)
|
6
|
Θεόδωρος Δημ. Μπότσικας (10)
|
16
|
Κωνσταντ. Παναγ. Τσουκαλάς (11)
|
7
|
Αθανάσιος Ιωαν. Μπακόπουλος (11)
|
17
|
Θεμιστ. Μιχ. Παπασαραντόπουλος(12)
|
8
|
Δημήτριος Νικ. Λιοντήρης (11)
|
18
|
Βασίλειος Παν. Καπότης (11)
|
9
|
Κωνσαντ. Σταμ. Δημόπουλος (11)
|
19
|
Ανάστασιος Πουλ. Πουλόπουλος (11)
|
10
|
Παναγ. Σταμ. Δημόπουλος (12)
|
20
|
Παναγ. Γεωργ. Χαλικούρας (11)
|
Πλήρες Δημοτικό Σχολείο Θηλέων εν Τζεφερεμίνη του Δήμου Οιχαλίας
Σχολικό έτος 1909 – 10
ΤΑΞΗ Α΄
1
|
Αλεξανδροπούλου Κρυσταλ. (11)
|
20
|
Τσουκαλά Α. Χριστίνα (10)
|
2
|
Βασιλοπούλου Αγγελική (7)
|
21
|
Τσαγγάρη Σοφία (7)
|
3
|
Βασιλοπούλου Αικατερίνη (7)
|
22
|
Παπασαραντοπούλου Καλλιρρόη. (7)
|
4
|
Λιοντήρη Βασίλω (8)
|
23
|
Θανοπούλου Γεωργίτσα (9)
|
5
|
Μπουζαλά Μαρία (10)
|
24
|
Σπηλιώτη Χριστίνα (13)
|
6
|
Μπότσικα Σοφία (8)
|
25
|
Μπουρίκα Βασιλική (12)
|
7
|
Μπασάκου Αικατερίνη (8)
|
26
|
Κοντοπούλου Παναγιώτα (9)
|
8
|
Ντουραμάκου Αθανασία (7)
|
27
|
Βασιλοπούλου Αναστασία (7)
|
9
|
Παπαδοπούλου Αριστέα (7)
|
28
|
Τσουκαλά Ε. Χριστίνα (7)
|
10
|
Παπακαρύδη Αγλαΐα (9)
|
29
|
Αλεξανδροπούλου Γιαννούλα (11)
|
11
|
Περιβολάρη Αθανασία (8)
|
30
|
Βίγγου Σ. Ειρήνη (10)
|
12
|
Τσαγκάρη Α. Μαρία (7)
|
31
|
Παναγιωτοπούλου Αικατερίνα (7)
|
13
|
Τσάμη Μάρθα (7)
|
32
|
Μπακοπούλου Σταυρούλα (10)
|
14
|
Χριστάκη Βικτορία (7)
|
33
|
Γκομέση Γεωργία (11)
|
15
|
Γεωργοπούλου Ολυμπία (7)
|
34
|
Θεοφιλοπούλου Δήμητρα (8)
|
16
|
Ξιδοπούλου Μάρθα (9)
|
35
|
Μπάμπαλη Κωνσταντίνα (10)
|
17
|
Δρακοπούλου Σταυρούλα (8)
|
36
|
Παπαγεωργίου Ιουλία (8)
|
18
|
Δημοπούλου Αγγελική (7)
|
37
|
Τσαγγάρη Βασιλική (8)
|
19
|
Γκομέση Μαρία (10)
|
ΤΑΞΗ Β΄
1
|
Καρακίτσου Κυριακούλα (9)
|
5
|
Ντουραμάκου Καλλιόπη (12)
|
2
|
Λινάρδου Λευκή (8)
|
6
|
Πουλοπούλου Ευσταθία (11)
|
3
|
Μπακοπούλου Ιουλία (10)
|
7
|
Φιλίππου Στέλλα (10)
|
4
|
Παπαγεωργίου Βασιλική (9)
|
ΤΑΞΗ Γ΄
1
|
Λιοντήρη Κυριακούλα (9)
|
4
|
Τσιμπουκλή Κωνσταντίνα (10)
|
2
|
Σταθοπούλου Αικατερίνα (9)
|
5
|
Λιοντήρη Χαραλάμπω (13)
|
3
|
Τσάμη Φωτούλα (9)
|
6
|
Ντουραμάκου Νικολέτα (14)
|
ΤΑΞΗ Δ΄
1
|
Λινάρδου Χρυσαυγή (12)
|
5
|
Περβολάρη Κυριακούλα (12)
|
2
|
Σπυροπούλου Μαγδαληνή (12)
|
6
|
Αθανασοπούλου Ευσταθία (12)
|
3
|
Τσαγγάρη Μαρία (12)
|
7
|
Βασιλοπούλου Μαρία (14)
|
4
|
Παπασαραντοπούλου Καλ. (11)
|
8
|
Ματσούκα Άννα (14)
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ.1) Στο Γενικό Έλεγχο Αρρένων του 1906 –07 παρατηρείται πως υπάρχουν γραμμένα και αρκετά κορίτσια ιδίως στις μικρές τάξεις ( Α΄ και Β΄). Αυτό συμβαίνει και τα επόμενο σχολ. έτος 1907 –08 . Στον Γενικό Έλεγχο 1908 –09 είναι γραμμένα και εκεί κορίτσια αλλά τη χρονιά εκείνη μετά την Α΄ τριμηνία , όπως σημειώνεται δίπλα από τα ονομάτά τους πήραν μετεγγραφή για το Δημοτικό Σχολείο των Θηλέων. Υποθέτουμε πως ίσως μέχρι τότε να μην λειτουργούσε Σχολείο Θηλέων και γι αυτό κάποια κορίτσια που πήγαιναν τότε σχολείο να παρακολουθούσαν μαθήματα στο αρρένων . Η ομαδική μετεγγραφή στο Θηλέων μετά την Α΄ τριμηνία του 1908 –09 θα έγινε ίσως γιατί τότε μάλλον θα άρχισε τη λειτουργία του το Θηλέων . Από το επόμενο σχολ. έτος 1909 – 10 και στο εξής στο Γενικό Έλεγχο των Αρρένων δεν συναντάμε καθόλου κορίτσια γιατί πλέον πήγαιναν όλα στο Θηλέων . Βέβαια το πιο παλιό αρχείο του Θηλέων είναι του επόμενου σχολικού έτους 1909 –10. Εάν λειτουργούσε και πιο παλιά σίγουρα θα είχαν διασωθεί και αρχεία του όπως και του αρρένων.
2) Οι μαθητές στο Σχολείο Αρρένων αναφέρονται σχεδόν όλοι με τόπο γέννησης την Τζεφερεμίνη. Υπάρχουν όμως και κάποιοι γεννημένοι στο Λέζι, (Λάμπαινα), στη Σκαλόρρουγα (;), στα Αρφαρά, στην Κολοκυθιά (;), στο Ζυγοβίστι (Αρκαδίας).
Αναφέρονται όμως όλοι ως κάτοικοι Τζεφερεμίνης. .
Στις μαθήτριες στο Θηλέων , υπάρχουν 3 που δηλώνουν « πατρίς » το Λέζι(ο) και
μία την Ανδρούσα. . Προφανώς εδώ δηλώνουν τόπο καταγωγής και όχι κατοικίας γιατί μάλλον είναι απίθανο να έρχονταν από το Λέζι σχολείο στην Τζεφερεμίνη κάθε μέρα. .
3) Οι γονείς των παιδιών δηλώνουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία ως επάγγελμα το « κτηματίας ». Αναφέρονται όμως και άλλα επαγγέλματα όπως : ιερεύς , δημοδιδάσκαλος , έμπορος , παντοπώλης, σιδηροδρομικός υπάλληλος, καραγωγέας , ξυλουργός, αγγειοπλάστης, κουρέας,
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το ότι στο επάγγελμα του πατρός , αναφέρεται το
« ορφανός » ή « ορφανή » για κάποια παιδιά .
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ - ΜΑΘΗΤΕΣ - ΔΑΣΚΑΛΟΙ
Το υπάρχον αρχείο του σχολείου ξεκινά από το σχολ. Έτος 1899- 1900 ( Μαθητολόγιο Αρρένων ) Στοιχεία Γενικού Ελέγχου υπάρχουν από το σχολ. Έτος 1906 – 07. ( ανά τάξη εγγραφέντες , εξετασθέντες , προαχθέντες )
Τότε τα δημοτικά σχολεία λειτουργούσαν χωριστά για τα αγόρια ( αρρένων ) , και τα κορίτσια ( θηλέων )
ΠΛΗΡΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΕΝ ΤΖΕΦΕΡΕΜΙΝΗ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 1906 - 07
| |||
ΤΑΞΕΙΣ
|
ΕΓΓΡΑΦΕΝΤΕΣ
|
ΕΞΕΤΑΣΘΕ
ΝΤΕΣ
|
ΠΡΟΑΓΟΝΤΑΙ
|
Α
|
65
|
56
|
38
|
Β
|
29
|
26
|
19
|
Γ
|
28
|
25
|
21
|
Δ
|
20
|
17
|
15
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
142
|
124
|
93
|
ΔΑΣΚΑΛΟΙ: Ι. Δημητρακόπουλος ( διευθυντής ) , Δ. Καρακίτσος
|
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 1907 – 08
| |||
ΤΑΞΕΙΣ
|
ΕΓΓΡΑΦΕΝΤΕΣ
|
ΕΞΕΤΑΣΘΕΝΤΕΣ
|
ΠΡΟΑΓΟΝΤΑΙ
|
Α
|
47
|
41
|
25
|
Β
|
46
|
44
|
31
|
Γ
|
25
|
22
|
17
|
Δ
|
21
|
20
|
16
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
139
|
127
|
89
|
ΔΑΣΚΑΛΟΙ: Ι. Δημητρακόπουλος ( διευθυντής ) , Δ. Καρακίτσος
|
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 1908 – 09
| |||
ΤΑΞΕΙΣ
|
ΕΓΓΡΑΦΕΝΤΕΣ
|
ΕΞΕΤΑΣΘΕΝΤΕΣ
|
ΠΡΟΑΓΟΝΤΑΙ
|
Α
|
52
|
36
|
16
|
Β
|
38
|
33
|
19
|
Γ
|
34
|
30
|
15
|
Δ
|
22
|
20
|
10
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
146
|
119
|
60
|
ΔΑΣΚΑΛΟΙ: Ι. Δημητρακόπουλος ( διευθυντής ) , Δ.. Καρακίτσος
|
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 1909 – 10
| |||
ΤΑΞΕΙΣ
|
ΕΓΓΡΑΦΕΝΤΕΣ
|
ΕΞΕΤΑΣΘΕΝΤΕΣ
|
ΠΡΟΑΓΟΝΤΑΙ
|
Α
|
44
|
38
|
17
|
Β
|
29
|
27
|
17
|
Γ
|
32
|
30
|
23
|
Δ
|
26
|
26
|
16
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
131
|
121
|
73
|
ΔΑΣΚΑΛΟΙ: Ι. Δημητρακόπουλος ( διευθυντής ) , Δ.. Καρακίτσος
|
Η κατάσταση στη Μεσσηνία το 1937.
Το ποσοστό των αναλφάβητων στους παλαιοτέρους ανέρχεται για τους άνδρες στο 10%, για τις γυναίκες στο 90%. Ευτυχώς όμως με την υποχρεωτική φοίτηση όλοι οι νέοι σήμερα, πλην ελαχίστων ακόμη εξαιρέσεων στα θήλεα, έχουν λάβει την στοιχειώδη δημοτική εκπαίδευση. Σήμερα στην υπό μελέτην περιφέρεια των ορεινών λεκανών λειτουργούν 59 δημοτικά σχολεία, από τα οποία είναι:1 πεντατάξιον, 2 τετρατάξια, 5 τριτάξια, 10 διτάξια και 41 μονοτάξια. Κατά το σχολικό έτος 1936-37 ενεγράφησαν σε αυτά 4.978 μαθητές και μαθήτριες, από τους οποίουςοι 3.031 είναι άρρενες και 1.947 θήλεις.
Ο δείκτης φοίτησης (αναλογία φοιτώντων προς τους κατοίκους κατά την απογραφή του 1928) είναι 14,4 ενώ σε ολόκληρη τη Μεσσηνία είναι 15,5. Παρατηρείται μικρότερος συντελεστής φοίτησης μεταξύ των θηλέων. Εκ των φοιτησάντων κατά το έτος 1936 - 1937 απερρίφθησαν 20,9%.
Διδάσκαλοι γεωργικώς μετεκπαδευθέντες είναι μόνο 3. Ο αριθμός των σχολικών κήπων είναι 4. Σε όλα τα χωριά έχουν ιδρυθεί δημοτικά σχολεία, εκτός των χωριών Αρσινόη, Μάνδρα, Λακακούκια, Χρύσοβα, Άνω Βασιλικό, όπου είναι αναγκαιο η ίδρυσή τους.
Στο κάμπο λειτουργούν σήμερα 54 δημοτικά σχολεία, εκ των οποίων 9 εξατάξια, 2 πεντατάξια, 6 τετρατάξια, 7 τριτάξια, 10 διτάξια και 20 μονοτάξια. Κατά το σχολικό έτος 1937-1938 ενεγράφησαν 10.597 μαθηταί, εκ των οποίων 6.027 μαθηταί και 4.570 μαθήτριαι. Απερρίφθησαν δε 1.667 άρρενες, ήτοι 27% και 1352 θήλεις, ήτοι 29%. Ο δείκτης φοιτήσης στο κάμπο είναι 15,2.
Διδάσκαλοι γεωργικώς μετεκπαιδευθέντες είναι 6. Στα 5 χωριά (Άμμον, Αγριληά, Καλαμαρά, Μαγούλα, Πιπερίτσα) δεν υπάρχουν σχολεία, εξυπηρετούνται όμως τα χωριά αυτά καλώς από τα πολύ πλησίον ευρισκόμενα.
Και ως προς τη Μέση και Ανώτερη εκπαίδευση οι κάτοικοι δεν υστερούν τα τέκνα τους. Στην υπό μελέτην περιφέρειαν υπάρχουν 4 Γυμνάσια, 2 στη Καλαμάτα, 1 στη Μεσσήνη και 1 στη Μελιγαλά, μία εμπορική σχολή και ένα Λύκειο στη Καλαμάτα, 4 αστικά σχολεία, του Διαβολιτσίου, του Ψαρίου, Θουρίας και Ανδρούσης.
Με τον τελευταίο νόμο κατηργήθησαν 4 ακόμη ημιγυμνάσια (Βαλύρας, Αετού, Αρφαρών και Άριος). Στα σχολεία της μέσης εκπαίδευσης φοιτά κάθε έτος μεγάλος αριθμός μαθητών. Στο Πανεπιστήμιο παρ΄ όλη την οικονομική κρίση πολλοί μεταβαίνουν για να λάβουν ανωτέρη μόρφωση. Το όνειρο και του πλέον πτωχού γεωργού είναι να μορφώσει τα παιδιά του και να τους κάμει υπαλλήλους δια να μη κουράζονται όπως αυτός.
1938.ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΤΣΩΝΑ ΚΑΙ ΝΙΦΟΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΣ-ΚΑΡΥΔΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ-ΝΙΦΟΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΘΥΣΙΑΣΘΕΝΤΕΣ ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ
ΟΙ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ-ΣΥΝΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ-ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗΣ-ΑΛΕΞΙΟΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ
ΕΝΘΥΜΙΟ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ-ΑΛΕΞΙΟΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ
ΑΛΕΞΙΟΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ
ΕΝΘΥΜΙΟ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ-ΑΛΕΞΙΟΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ
H ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΕ ΤΙΣ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΒΙΡΓΙΝΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗ.Ο ΑΛΕΞΗΣ ΚΑΙ Η ΑΓΓΕΛΩ ΕΜΕΙΝΑΝ ΑΝΥΠΑΝΤΡΟΙ
H ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΕ ΤΙΣ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΒΙΡΓΙΝΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗ.Ο ΑΛΕΞΗΣ ΚΑΙ Η ΑΓΓΕΛΩ ΕΜΕΙΝΑΝ ΑΝΥΠΑΝΤΡΟΙ
ΟΙ ΑΔΕΛΦΕΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ ΛΙΟΝΤΗΡΗ(ΕΛΕΝΗ, ΑΓΓΕΛΩ ΒΙΡΓΙΝΙΑή Βεργούλα,),παιδιά του Βασιλείου Λιοντήρη και της συζύγου του Χρυσούλας Φωτεινού,αδελφή του Γιάννη Φωτεινούή Τζαβαρόγιαννη
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΗΤΕΡΑ ΤΩΝ 4
ΠΑΙΔΙΩΝ,ΑΛΕΞΙΟΥ,ΕΛΕΝΗΣ,ΑΓΓΕΛΩΣ ΚΑΙ ΒΙΡΓΙΝΙΑΣ ή ΒΕΡΓΟΥΛΑΣ
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΗΤΕΡΑ ΤΩΝ 4
ΠΑΙΔΙΩΝ,ΑΛΕΞΙΟΥ,ΕΛΕΝΗΣ,ΑΓΓΕΛΩΣ ΚΑΙ ΒΙΡΓΙΝΙΑΣ ή ΒΕΡΓΟΥΛΑΣ
ΕΓΓΡΑΦΟ ΑΛΕΞΙΟΥ ΛΙΟΝΤΗΡΗ
ΕΓΓΡΑΦΟ ΑΛΕΞΙΟΥ ΛΙΟΝΤΗΡΗ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΣΤΟ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΝΙΚΟΛΑΟ ΝΙΦΟΡΟ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΣΤΟ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΝΙΚΟΛΑΟ ΝΙΦΟΡΟ
ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΑΛΕΞΗ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΛΥΡΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟ
ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΑΛΕΞΗ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΛΥΡΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟ
ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΑΛΕΞΗ ΛΙΟΝΤΗΡΗ ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΛΥΡΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟ
Ο ΔΗΜΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΑΛΕΞΗΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΤΟΥ ΙΕΡΕΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ
Η ΟΙΚΙΑ ΤΟΥ ΒΑΛΥΡΑΙΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΒΙΓΚΟΥ ΠΟΥ ΔΩΡΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΣΤΕΝΥΚΛΑΡΟ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
Η ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΗ ΜΑΡΜΑΡΙΝΗ ΠΛΑΚΑ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΕΝΥΚΛΑΡΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΙΓΚΟΣ ΜΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟ ΣΤΕΝΥΚΛΑΡΟ ΚΑΙ ΜΑΓΟΥΛΑ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ, ΣΥΜΜΑΘΗΤΗΣ ΤΩΝ ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗ-ΛΙΟΝΤΗΡΗ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΞΑΔΕΛΦΟ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ, ΣΥΖΥΓΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΤΟ ΓΕΝΟΣ ΛΑΤΖΟΥΝΗ, ΚΑΙ ΑΠΟΚΤΗΣΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΑΣΙΑ, ΘΑΝΑΣΟΥΛΗ,ΔΗΜΗΤΡΑ
1929. ΟΙ ΒΑΛΥΡΑΙΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΝΙΦΟΡΟΣ-ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗΣ ΚΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑΟ ΜΙΚΡΟΣ ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΝΙΦΟΡΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑΣ (ΕΧΟΥΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ)
1931.ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΝΙΦΟΡΟΣ ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗΣ.ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΣΕΙΡΑ ΑΠΟ ΚΑΤΩ Η ΜΑΝΑ ΜΟΥ ΚΑΙ Ο ΘΕΙΟΣ ΜΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ(ΕΧΟΥΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ)
1935.Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗΣ ΚΡΑΤΩΝΤΑΣ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΗΝ ΚΟΡΗ ΤΟΥ,ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΝΙΦΟΡΟΣ,ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΡΥΔΗ(ΕΧΟΥΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ)
ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου