Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ 4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΤΡΑΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ


Το 4ο Γυμνάσιο προέρχεται από το παλιό εξατάξιο Γυμνάσιο Δ΄ Αρρένων Πατρών που στεγαζόταν στο σχολικό συγκρότημα της πλατείας Βουδ. Με τη διάσπαση των εξαταξίων Γυμνασίων το 1976 σε τριτάξια Γυμνάσια και Λύκεια, από το παλιό Δ΄ Αρρένων δημιουργήθηκαν το Δ΄ Γυμνάσιο Αρρένων και το Δ΄ Λύκειο Αρρένων.
Από τη χρονιά αυτή αρχίζει η αυτόνομη πορεία του 4ου Γυμνασίου με την επωνυμία «Δ΄ Γυμνάσιο Αρρένων Πατρών». Την ίδια χρονιά μεταφέρεται από το Συγκρότημα Βουδ στο νεόδμητο κτήριο της Πλατείας Μαρούδα, όπου παραμένει μέχρι σήμερα. Αρχικά συστεγάζεται με το Πρότυπο Γυμνάσιο-Λύκειο στην ίδια βάρδια και στην αντίθετη με το Ε΄ Γυμνάσιο και Ε΄ Λύκειο Θηλέων που είχαν προέλθει από το παλιό Α΄ Θηλέων. Δύο χρόνια αργότερα έφυγε το Πρότυπο και μεταφέρθηκε στο συγκρότημα το Δ΄ Λύκειο Αρρένων, με το οποίο το 4ο Γυμνάσιο συστεγάζεται στην ίδια βάρδια για πάρα πολλά χρόνια, μέχρι τη μετακίνηση του 4ου Λυκείου στο νέο του κτίριο στην οδό Αρόης, το 2002.
Το 1978, με την κατάργηση του διαχωρισμού των Σχολείων σε Αρρένων και Θηλέων και την καθιέρωση της αρίθμησης στην ονομασία των Σχολείων, το 4ο Γυμνάσιο λαμβάνει την επωνυμία «4ο Γυμνάσιο Πατρών» που διατηρεί μέχρι σήμερα.
Περιοχή ευθύνης του είναι το Ν.Α. τμήμα της πόλης από την οδό Λόντου και πάνω. Έχει μεγάλο αριθμό μαθητών και τμημάτων, καθώς ακόμη δεν είχαν ιδρυθεί άλλα Γυμνάσια στην περιοχή (17ο, 18ο, 20ο κ.λ.π.) Τροφοδοτείται κυρίως από τα Δημοτικά 8ο, 9ο, 25ο ενώ οι μαθητές του συνεχίζουν στο 4ο Λύκειο. Με όλες αυτές τις σχολικές μονάδες το 4ο Γυμνάσιο συνδέεται με στενούς δεσμούς συνεργασίας και επικοινωνίας. Ξένη Γλώσσα είχε τα Γαλλικά
Πρώτη Δ/ντρια υπήρξε η κ. Κρέτση Πηνελόπη, Φιλόλογος, για ένα χρόνο και εν συνεχεία ο κ. Ρεμέντζης, Φυσικός και η κ. Μάντζιου, Φιλόλογος με Υποδ/ντές την κ. Καλπούρου και την κ. Σιμωτά.
Τη 10ετία του 1980 υπηρέτησαν ως Δ/ντές ο κ. Κατσούλας, Θεολόγος, ο κ. Παπαθανασόπουλος, Φιλόλογος και ο κ. Κονίδας, Θεολόγος με Υπ/ντή τον κ. Σηφακάκη. Από το 1988 και μέχρι το 1990, Δ/ντής ήταν ο κ. Σηφακάκης Νίκος , Φιλόλογος, πρώην Υπ/ντής, με Υπ/ντή τον κ. Σπέντζα αρχικά και εν συνεχεία την κ. Βασιλοπούλου και την κ. Ζαφείρη. Τη 10ετία αυτή μπαίνουν οι βάσεις για την αλματώδη πορεία που θα ακολουθήσει το 4ο στις επόμενες 10ετίες.Ο Σύλλογος των Καθηγητών εμπλουτίζεται με νέα μέλη, πολλά από τα οποία θα παραμείνουν στο 4ο μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένας ισχυρός πυρήνας μονίμων καθηγητών που συνέβαλε αποφασιστικά στην ανάπτυξη κλίματος συνεργασίας και αρμονικών διαπροσωπικών σχέσεων, με αποτελέσματα ιδιαίτερα θετικά στην άσκηση του παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού έργου. Δημιουργείται θεατρική ομάδα μαθητών από τις καθηγήτριες Μπέττη , Λιάτσου και Παπαμιχαλοπούλου με αξιόλογες μαθητικές παραστάσεις και μπαίνουν έτσι οι βάσεις για τη δημιουργία της θεατρικής παράδοσης στο 4ο που με ευλάβεια τηρείται μέχρι σήμερα.
Από το 1995 και μέχρι το 2009, επί 14 έτη, Δ/ντρια στο 4ο Γυμνάσιο είναι η κ. Ζαφείρη Σταματία, Φιλόλογος, με Υποδ/ντριες την κ. Βασιλοπούλου και κ. Κολοβού, από τα παλιότερα μέλη του Συλλόγου των Καθηγητών, και τον κ. Κουκούλη αργότερα, από τους νεότερους.
Τις 10ετίες του ΄90 και του 2000 το 4ο Γυμνάσιο γνωρίζει την πιο λαμπρή του περίοδο. Με την ίδρυση νέων Γυμνασίων στην περιοχή ο αριθμός των μαθητών μειώνεται κι αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την καλύτερη οργάνωση και διοίκηση του Σχολείου. Με την καθιέρωση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα Σχολεία το 1993 και την ανάπτυξη στη συνέχεια του θεσμού της Αγωγής Υγείας, των Πολιτιστικών Προγραμμάτων και άλλων Δράσεων, το 4ο συμμετέχει ενεργά σε όλους αυτούς τους τομείς και διαπρέπει. Υλοποιεί Ευρωπαϊκά προγράμματα Kινητικότητας και Comenius και αναπτύσσει επικοινωνία και συνεργασία με σχολεία Ευρωπαϊκών Κρατών (Ιταλία, Πορτογαλία, Αγγλία κ.α.) Ανταλλάσσονται επισκέψεις μαθητών , καθηγητών, Δ/ντών. Συμμετέχει στους Πανελλήνιους Μαθητικούς Καλλιτεχνικούς Αγώνες του ΥΠΕΠΘ και αποσπά Βραβεία και άλλες διακρίσεις. Συμμετέχει ανελλιπώς στους Περιφερειακούς Σχολικούς Αθλητικούς Αγώνες και κερδίζει πολλές διακρίσεις, ιδιαίτερα με τις ομάδες Βόλεϊ και μπάσκετ. Λαμβάνει μέρος στην 1η Πανελλήνια Μαθητική Ολυμπιάδα που διοργανώνεται στις Σέρρες. Κουρτπαρασίδου και Λυκούδης επί 30 χρόνια καθηγητές Φυσικής Αγωγής στο 4ο .
Με την απομάκρυνση του 4ου Λυκείου το 2002 και την κατασκευή νέων αιθουσών στο ισόγειο του κτιρίου, όπου στεγάζεται πλέον το 4ο Γυμνάσιο, καταργείται η διπλοβάρδια και το σχολείο αποκτά επιτέλους αυτονομία στέγης. Ένα όνειρο 10ετιών γίνεται πραγματικότητα και αυτό θα δώσει νέα ώθηση στο 4ο Γυμνάσιο να ανοίξει ακόμα περισσότερο τα φτερά του. Βέβαια η συστέγαση με το 5Ο Γυμνάσιο και 5ο Λύκειο συνεχίζεται μέχρι σήμερα με συνθήκες όμως πιο ευνοϊκές από παλιά.
Αγκαλιάζει κάθε καινοτόμο Δράση και εκσυγχρονίζεται τεχνολογικά. Αποκτά το ένα από τα επτά ΓΡΑΣΕΠ (Γραφεία Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού) που ιδρύονται στο Νομό Αχαΐας και η λειτουργία του, με υπεύθυνη την κ. Ζορμπά, είναι υποδειγματική. Λειτουργεί Τμήματα Ένταξης για μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Αναλαμβάνει με επιτυχία την υλοποίηση Επιμορφωτικών Προγραμμάτων για ενήλικες «ΗΡΩΝ» για την καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού που βρίσκουν μεγάλη ανταπόκριση στην ευρύτερη περιοχή του Σχολείου.
Με αυτές και πολλές άλλες δραστηριότητες το 4ο Γυμνάσιο γίνεται ένα σχολείο ξεχωριστό, ανοιχτό στην κοινωνία, ελκυστικό για τους μαθητές. Ένα σχολείο με ψυχή. Οι μαθητές του διακρίνονται κατ’ εξοχήν για το ήθος τους αλλά και τις επιδόσεις τους τόσο στο Σχολείο όσο και στη μεταγυμνασιακή τους πορεία. Οι επιδοκιμασίες και οι επιβραβεύσεις πολλές.
Το 2009 και για δύο χρόνια Δ/ντής γίνεται ο κ. Τσιούτσης Λεωνίδας, Φυσικός, με Υποδ/ντή τον κ. Κουκούλη. Όντας μέλος του Συλλόγου των Καθηγητών του 4ου επί 17 έτη με απόσπαση, γνωρίζει καλά τις αρχές και το πνεύμα του Σχολείου και συνεχίζει την ίδια επιτυχημένη πορεία.
Το 2011 τη σκυτάλη της Δ/νσης του 4ου αναλαμβάνει ο κ. Κουκούλης Νικόλαος , Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, πρώην Υπ/ντής, με Υποδ/ντρια την κ. Κοντογεωργοπούλου. Ανήκουν στη νεότερη γενιά καθηγητών που τοποθετήθηκαν στο 4ο Γυμνάσιο τη 10ετία του ’90 και παραμένουν μέχρι σήμερα. Μπολιάστηκαν με τις αρχές και τις αξίες του 4ου Γυμνασίου και αποτελούν εγγύηση ότι θα συνεχίσουν επάξια την παράδοση του 4ου Γυμνασίου Πατρών.
 Α. Η ιστορία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Η Περιβαλλοντική εκπαίδευση με το νόμο 1892\1990 είναι τμήμα του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου και από το 1992   που θεσμοθετήθηκαν τα εθελοντικά  προγράμματα (εκτός ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος)   της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, πολιτιστικών, αγωγής σταδιοδρομίας, το σχολείο μας συμμετέχει συνεχώς. (Δημιουργήθηκε το πρώτο περιβαλλοντικό κέντρο (Κ.Π.Ε.) στην Ελλάδα, το 1993, στην Κλειτορία*** Καλαβρύτων, στο οποίο συμμετείχε και ο βιολόγος καθηγητής Γιάννης Δ. Λύρας,  ο οποίος μαζί με άλλους συναδέλφους, δημιούργησαν τα έντυπα με τίτλους: Το Νερό και την Ενέργεια, για τη χρήση του περιβαλλοντικού κέντρου, που το επισκέπτονται, μαθητές φοιτητές και ιδιώτες.  Οι επικεφαλής της ομάδας που τη συντόνιζαν ήταν οι Διονύσης Μεσσάρης και Ιωάννα Αλεξοπούλου και πρώτος υπεύθυνος του περιβαλλοντικού κέντρου Κλειτορίας, ήταν ο γυμναστής  Βασίλης Σπανός, για αρκετά χρόνια, ενώ τα τελευταία χρόνια υπεύθυνος είναι ο βιολόγος καθηγητής Μοσχόπουλος Χάρης. Υπουργός παιδείας  τότε, ήταν ο Γ. Σουφλιάς, υφυπουργός ο Β. Μπεκίρης και διευθυντής σπουδών ο Σωτήρης Γκλαβάς, με καταγωγή, από την Κλειτορία. Η αρχή ήταν αρκετά δύσκολη και ευτυχώς, το έτος 2009, λειτουργούν στην Ελλάδα 63 περιβαλλοντικά κέντρα. Οι συμμετέχοντες επιμορφούμενοι στα περιβαλλοντικά προγράμματα αναγνωρίζουν, εντοπίζουν, καταγράφουν, αναλύουν και παρουσιάζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Στην Π.Ε. υπάρχει διαφορετικός τρόπος σκέψης, διαδικασία μάθησης, μεθοδολογικής προσέγγισης και θετικής στάσης στη διδασκαλία, γιατί εφαρμόζεται  η μέθοδος παιχνιδιού και των ρόλων , που δεν εφαρμόζεται στη σχολική τάξη. Μαθαίνει για το κακό αγροτικό σύστημα, την κακή διατροφή, με άμεση συνέπεια το κακό περιβάλλον και την κακή υγεία, που σχετίζονται άμεσα με την κοινωνία, οικονομία, περιβάλλον, κτηνοτροφία, μελισσοκομία, γεωργία  και τουρισμό.  Συνδυάζει η Π.Ε.  τη βίωση των συγκινήσεων, αποτελεί βασική αρχή της ψυχοπαιδαγωγικής, δημιουργεί άνοιγμα των αισθήσεων στον κόσμο, φαντασία, ευαισθησία, χαρά, γέλιο, χιούμορ και προσφέρει το στοιχείο της ομορφιάς και της συγκίνησης, δίπλα στις γνώσεις και τις αξίες. Ο  τρόπος της διδακτικής προσέγγισης, έχει άμεση σχέση με   τις κοινωνικές, οικονομικές,  πολιτικές και πολιτισμικές παραμέτρους. Με τα προβλήματα που μελετά και ενημερώνεται, κρίνει,  συζητά και προβληματίζεται ο καθένας μας. Με τις αισθήσεις, αντιλαμβάνεται, ανταποκρίνεται, επεξεργάζεται, ερευνά επικοινωνεί, δραστηριοποιείται  και δημιουργεί, εξετάζοντας το πρόβλημα πολυεπιστημονικά -διεπιστημονικά, για να γίνει ενεργός πολίτης, ώστε αργότερα να μετέχει σε μικρά ή μεγάλα κέντρα  που λαμβάνουν αποφάσεις.
Στο Τέταρτο Λύκειο Πατρών ήμουν με διάθεση και δίδασκα βιολογία δέσμης.Εκεί έδεσε η περιβαλλοντική ομάδα την οποία αποτελούσαν η αείμνηστη διευθύντρια Γκότση Δήμητρα, ο ποιητής-φιλόλογος Διονύσης Καρατζάς, που πολλοί συνθέτες του έχουν μελοποιήσει ποιηματά του και ο φυσικός Χάρης Χαραλάμπους.
Την εποχή εκείνη η Πάτρα είχε σοβαρό πρόβλημα με την ύδρευση και τρέχαμε από πηγή σε πηγή, για να προμηθευτούμε πόσιμο νερό.Βάζαμε πιεστικά, χάλαγαν οικοσυσκευές και ο υδροφόρος ορίζοντας είχε πέσει πολύ χαμηλά και έμπαινε νερό θαλάσσης.Οι δύο βιομηχανίες στην Ακτή Δυμαίων Πειραική-Πατραική και Λαδάπουλος, κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες νερού και οι βιολογικοί καθαρισμοί που διέθεαν ανακύκλωναν λίγο ποσοστό νερού.
Στο τέλος όλα πήγαν καλά.,έγινε  η έκθεση νερού για 7 ημέρες, και με τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν  αγοράστηκαν κομπιούτερ,μικροφωνική εγκατάσταση και ότι άλλες ανάγκες είχε το σχολείο.
Μέχρι το 1996 που δίδασκα εκεί κάθε χρόνο η περιβαλλοντική ομάδα υλοποιούσε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Το 1995 έγινε η έκδοση του πονήματος με τίτλο:Πάτρα Ονομάτων Επίσκεψις έγινε από τη συνεργασία της περιβαλλοντικής ομάδας των καθηγητών.
Πέρασαν από το πρώτο περιβαλλοντικό πρόγραμμα του νερού 21 χρόνια και μου φαίνεται ότι ήταν χθές.
Η αείμνηστη συνάδελφος Δήμητρα Γκότση, η οποία πέθανε νέα από την επάρατο νόσο, είχε το μοναχογιό Γιώργο, που τον είχα μαθητή στο Τρίτο γυμνάσιο-λύκειο, πέρασε πρώτος σε όλη την Ελλάδα, στην ιατρική, και τώρα διαπρέπει σαν ιατρός.
Η εργογραφία του Τετάρτου Λυκείου φαίνεται από τον παρακάτω πίνακα.


1996
·        ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1996
·        ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΧΑΪΑ
1995
·        ΤΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
·        ΠΑΤΡΑ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ
1994
·        ΤΟ ΝΕΡΟ, ΚΠΕ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ** σελίδες 336
1994
·        ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1993
·        ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ
1992
·        ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΤΕΤΑΡΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΤΡΑΣ
1994.ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1995.ΤΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1995.ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ ΠΑΤΡΩΝ
1995.ΠΑΤΡΑ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ
1996.ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1992.ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1992.ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1992.ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1992.ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1992.ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
1993.ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ-ΑΓΑΠΩ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ


Δεν υπάρχουν σχόλια: